Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fokus-problemer - eller?
Fra : /Peter

Dato : 10-10-05 11:05

Har nu taget adskillige billeder med min 20D + 70-200F/4L
og det sker rimeligt tit at det jeg fokusere på, og forventes at være
skarpt, ikke er det når jeg ser dem på PC'en.

Jeg har for det meste brugt P-mode, som vælger fx. 1/200sec.@ F4.0
har forsøgt med midterste fokuspunkt eller alle på en gang, og
zoomet helt ind (200mm) fokuseret og zoomet lidt ud igen (125mm).
altså prøvet lidt af hvert.

Men jeg synes ikke resultatet er tilfredsstillende.
har svært ved at se hvad der egentligt er i fokus - skarpt.

Har lagt et par eksempler på:
http://www.superfreak.dk/20D-test

Har croppet området ud som jeg formodes at have stillet skarpt på,
fx. min kone med den blå jakke, her er ansigtet ude af fokus, men resten
(jakken) ser ud til at være skarp -taget ved 200mm 1/200@f4 ISO200.

Kan det være bevægelses-"blur" ved 200mm,
for langsomme lukketider, er det blænden der er for stor (F4)
eller har mit grej fejl - eller ?

/Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-10-05 11:11

"/Peter"
> [...]
>
> Kan det være bevægelses-"blur" ved 200mm,
> for langsomme lukketider, er det blænden der er for stor (F4)

Du skal ikke zoome ind og ud for at fokusere,
der er lidt forskydning når du zoomer.
Ænderne er rystede, det er fanme synd for dem -max-

Fra : /Peter

Dato : 10-10-05 11:19

Hej max, tak for hurtig svar

> Du skal ikke zoome ind og ud for at fokusere,
> der er lidt forskydning når du zoomer.

Ok, det var bare noget jeg havde set et sted man kunne,
men det går sikkert ikke.

> Ænderne er rystede, det er fanme synd for dem -max-

Er det ænderne der ryster eller er det mig ?

Måske skulle jeg have lagt billet índ på den 70-200/2.8 IS USM der lige er
blevet solgt

/Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 10-10-05 12:10

> Hej max, tak for hurtig svar

> Ok, det var bare noget jeg havde set et sted man kunne,
> men det går sikkert ikke.

> Er det ænderne der ryster eller er det mig ?

Jeg tror det er dig, prøv med en lukkertid der er 1,6x hurtigere end 1/200
sek ;)
Altså omkring 1/320 sekund...

Helt optimalt skulle du vel egentlig bruge et stativ!

Brian

Fra : [HCS] 4000

Dato : 10-10-05 11:20

Det ligner rystelser! Prøv med stativ og hurtigere tider.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : /Peter

Dato : 10-10-05 11:28

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Det ligner rystelser! Prøv med stativ og hurtigere tider.

Mange tak til dig Hans
Jeg vil prøve med højere ISO for at få hurtigere lukketider - næste gang.

/Peter

Fra : Jan

Dato : 10-10-05 12:32

Hej Peter, du skal nok prøve med lidt hurtigere lukkertider og også
gerne lidt mindre blænde (5 eller 5,6).

Nedenstående er et billede som jeg har taget med næsten samme udstyr,
blot med den forskel at objektivet er f:/2.8 versionen.

Jeg forsøger altid at tage billeder af dyr over 1/1000 sek. så hvis
det kniber med lyset går jeg op i ISO, nedenstående er taget med ISO
800 og på 1/1250 sek. blænde 5.

http://www.photofriends.dk/tiki-browse_image.php?galleryId=3&sort_mode=average_desc&desp=15&offset=0&imageId=182#

Mvh Jan

Fra : /Peter

Dato : 10-10-05 12:57

"Jan" <jan@ziczak.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg forsøger altid at tage billeder af dyr over 1/1000 sek. så hvis
>det kniber med lyset går jeg op i ISO, nedenstående er taget med ISO
> [...]

Fint billede, Brian
Her ser det ud til at du også er relativ tæt på motivet

/Peter

Fra : /Peter

Dato : 10-10-05 13:08

"/Peter" <NoMail@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Fint billede, Brian
> Her ser det ud til at du også er relativ tæt på motivet
>
> /Peter

Undskyl Jan - jeg mente jo JAN og ikke Brian 8-´

Fra : /Peter

Dato : 10-10-05 12:55

> [...]

>Jeg forsøger altid at tage billeder af dyr over 1/1000 sek. så hvis
>det kniber med lyset går jeg op i ISO, nedenstående er taget med ISO

Tak til jer begge - Jan og Brian
Jeg vil prøve med andre indstillinger - men det virker
stadig som om det som de "røde foukus punkter" fokuserer på
ikke er dem der er i fokus (skarpe) når jeg kommer hjem på PC'en.
Men det kan måske skyldes helt andre ting.

/Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-10-05 13:34

"/Peter"
> [...]
> ikke er dem der er i fokus (skarpe) når jeg kommer hjem på PC'en.
> Men det kan måske skyldes helt andre ting.

Det kan meget vel være at kameraet skal på værksted
og justeres, lav en test. Et stk hvidt papir en streg på
midten og en lille dut, vinkel 45 grader til kameraet og
fokuser på dutten.. Brug stativ, hurtig lukker etc. hvis
linien er skarpere foran eller bagved dutten, så skal det
ind og justeres. Mange af os har været igennem den tur.
Så fedt når kameraet kommer hjem og man kan tage
skarpe billeder, juleaften fedt..-max-

Fra : waal

Dato : 10-10-05 15:33

> [...]
> ind og justeres. Mange af os har været igennem den tur.
> Så fedt når kameraet kommer hjem og man kan tage

Eller tag nogle tilsvarende billeder med mauel fokusering( før julemaden) ,
så finder du af om det er kameraet der er problemet, den blå dame ligner i
den grad en fejlfokusering

Michael

Fra : /Peter

Dato : 10-10-05 18:50

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:8dt2f.70337>
> [...]
> ind og justeres. Mange af os har været igennem den tur.
> Så fedt når kameraet kommer hjem og man kan tage

Tak til max og waal jeg vil prøve begge dele
da det jo godt kunne tyde på en fejl.

/Peter

Fra : Jacob

Dato : 10-10-05 21:41

> [...]
> ikke er dem der er i fokus (skarpe) når jeg kommer hjem på PC'en.
> Men det kan måske skyldes helt andre ting.

Jeg havde nogle kedelige fokus problemer med mit 20D
jeg fik nogle råd. største brændvide bedste blænde (mindst i tal 2.8 i dit
tilfælde). fokus sat til one shot midterste fokus punkt valgt.
tag nogle billeder af en række indkøbsvogne hvor du sigter på håndtaget på
midterste vogn.
http://www.canon-dslr.com/Canon_Jan05/Canon_SLR_Focus_Test.htm er der en
desideret focus test. den kan give et vink med en vognstang men den er ikke
alt sigende.

Jacob
prøv at fotografere

Fra : /Peter

Dato : 11-10-05 06:18

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en desideret focus test. den kan give et vink med en vognstang men den er

Mange tak til dig Jacob - det vil jeg prøve.
/Peter

> Jacob
> prøv at fotografere

Jeg prøver på livet løs