Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
• OPRÅB !!! •
Fra : Peter

Dato : 10-10-05 10:04

Hey alle

Hermed et forslag:
Synes det ville være en knippelgod ide, hvis folk, der poster links til
billeder, de selv har taget, skriver hvilket udstyr, de bruger. Det var
såmænd det.

Eksempel:

--
Mvh. Peter
Canon Powershot G6

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-10-05 10:07

"Peter" <ihatespam@cybercity.dk> wrote in message
> Hermed et forslag:
> Synes det ville være en knippelgod ide, hvis folk, der poster links til
> billeder, de selv har taget, skriver hvilket udstyr, de bruger. Det var
> såmænd det.

Hvad nu hvis det er en hemmelighed?

/Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 10-10-05 10:23

> [...]
> Synes det ville være en knippelgod ide, hvis folk, der poster links til
> billeder, de selv har taget, skriver hvilket udstyr, de bruger. Det var

Eller bare bruge EXIF ;)

Brian

Fra : Peter

Dato : 10-10-05 11:39

Brian Lund wrote:

> Eller bare bruge EXIF ;)
>

> Brian

Det kræver vist, at der ikke er redigeret i billedet efterfølgende,
eller hur?

/Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 10-10-05 11:45

> Det kræver vist, at der ikke er redigeret i billedet efterfølgende, eller
> hur?

Det korte svar: Nej!

Det lange svar:
Du kan sagtens redigere i dit billede, og beholde EXIF, ved paintshop pro
(som jeg bruger) gemmer programmet helt af sig selv EXIF, faktisk skal du
selv slette dem, hvis du vil af med dem...
Du kan endda kopiere en del af billedet og oprette et nyt billede, så husker
den _også_ EXIF! - Så selvom du beskærer er de der stadigt...
Photoshop (kan også) huske EXIF, om den gør det fra standard indstillinger
ved jeg ikke... Jeg går ud fra at stort set alle nyere programmer
understøtter EXIF...

Brian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-10-05 12:22

> Photoshop (kan også) huske EXIF, om den gør det fra standard indstillinger
> ved jeg ikke...

Det gør den helt automatisk, den skriver endda at der er brugt Adobe
Photoshop til at redigere billedet.

Mvh
Simon

Fra : Erik W.

Dato : 10-10-05 15:03

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør den helt automatisk, den skriver endda at der er brugt Adobe
> Photoshop til at redigere billedet.

Det kræver blot at man ikke bruger "Save for web funktionen" - Men i stedet
bruger "Save as"

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-10-05 10:34

"Peter"
> [...]
> Synes det ville være en knippelgod ide, hvis folk, der poster links til
> billeder, de selv har taget, skriver hvilket udstyr, de bruger. Det var

Hva med om de bare poster et link til et billed af deres udstyr.
Sådan nå det blir pudset om morgnen og får fjernet støv på
sensoren. Om dagen når det er ude på job og rigtigt knipser
løs, og et billede om aftenen når det blir opladet og puttet i
sin lille taske. Det ville da være ømt..
Måske vi kan indføre på aviser og blade at istedet for fotografens
navn der står taget af Canon 300d /24-85/4-5,6. 1/500@ f/8
Verden er fuld af gode ideer, vores var ikke i den katagori )-max-

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-10-05 10:55

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> Måske vi kan indføre på aviser og blade at istedet for fotografens
> navn der står taget af Canon 300d /24-85/4-5,6. 1/500@ f/8
> Verden er fuld af gode ideer, vores var ikke i den katagori )-max-

Hahaha! Det er der sikkert mange der ville elske!

Fra : condrup.net

Dato : 10-10-05 10:33

"Peter" <ihatespam@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Synes det ville være en knippelgod ide, hvis folk, der poster links til
> billeder, de selv har taget, skriver hvilket udstyr, de bruger. Det var

Du kan bare besøge de respektive fotografers hjemmesider, det er en udbredt
tendens at de fleste elsker at skrive lange stile om hvilket udstyr de har..

Mvh Ole C.
www.condrup.net

Fra : Peter

Dato : 10-10-05 11:38

condrup.net wrote:
> [...]
> tendens at de fleste elsker at skrive lange stile om hvilket udstyr de har..

Yes yes - men i f.eks. dk.edb.mac newsgroupen, er der mange, der har
deres "specs" med i signaturen. Det sparer ofte en masse spørgen frem og
tilbage.

Peter

Fra : Michael Bothager

Dato : 10-10-05 11:05

> [...]
>ide, hvis folk, der poster links til
>billeder, de selv har taget,
>skriver hvilket udstyr, de bruger. Det var

Hvis du ser et billede som du syntes er interessant, så prøv at gætte
på hvordan billedet er lavet, og spørg derefter fotografen[1]. På den
måde tvinger du dig selv til at tænke over billedet, få en masse
kreative ideer osv. Prøv selv at lav tilsvarende billeder som dem du
syntes er rigtig gode, det er også en rigtig god måde.

Mht. til det faktiske udstyr, så er det lidt ligegyldigt om det er et
Canon, Nikon, Pentax osv. kamera, mere interessant er brændevidde,
hvorfor fotografen valgte at stå der hvor han var, og trykke på
udløseren når han gjorde[2].

Blot min mening.

[1] næsten alle er villige btil at fortælle hvordan de har lavet et
givent billede

[2] der er i virkeligheden kun 2 variable i fotografi, "hvor" og
"hvornår".

Fra : Peter

Dato : 10-10-05 11:41

Michael Bothager (slet QC16K) wrote:

> [...]
> givent billede
>
> [2] der er i virkeligheden kun 2 variable i fotografi, "hvor" og

Det er jo forskelligt, hvad der interesserer folk. Jeg synes personligt
det er interessant at vide, hvilket udstyr folk bruger.

Hvis man er på udkig efter nyt udstyr, kunne det være en rettesnor ifh.
til valget af et kommende kamera.

/Peter

Fra : waal

Dato : 10-10-05 12:21

> [...]
> det er interessant at vide, hvilket udstyr folk bruger.
>
> Hvis man er på udkig efter nyt udstyr, kunne det være en rettesnor ifh.

Billederne følger ikke med som tilbehør

mvh
Michael

Fra : Michael Bothager

Dato : 10-10-05 14:31

> [...]
>udstyr folk bruger.
>
>Hvis man er på udkig efter nyt
>udstyr, kunne det være en rettesnor ifh.

Hej igen

Fair nok, vi har forskellige preferencer/interesser, og der skal også
være plads til dem der interessere sig for det tekniske udstyr.

Men jeg syntes at der er mange steder, både på nettet og i trykte
medier der tester udstyr, og giver mulighed for at sammenligne
egenskaber ved udstyr. Folk her i gruppen (og tilsvarende steder) vil
(sandsynligvis) have en preference for at deres indkøbte udstyr er
godt, det er svært at være neutral når man har brugt x-tusinde
kroner.

Men en helt anden grund til at det vil være dumt at have udstyr
stående i signaturen er at det i nogen søgemaskiner kan ødelægge
søgningerne ved at goive for mange hits hvis man søger på et stk.
udstyr.

Så jeg vil stadig mene at mit udsagn om at når du ser et billede der
er ineteressant, så spørge fotografen der er den måde du mest præcsit
for viden om havd og hvordan mht. det tekniske udstyr.

Bare mine 5 cent.

Vh
Michael

Fra : Søren Blom

Dato : 10-10-05 13:20

> [...]
> Synes det ville være en knippelgod ide, hvis folk, der poster links til
> billeder, de selv har taget, skriver hvilket udstyr, de bruger. Det var

Hvorfor, et godt billede kommer sku ikke an på udstyret?
Det kunne være mere relevant at fortælle, hvilken lukketid og blænde man
bruger.

En grund til at jeg aldrig ville fortælle hvilket udstyre jeg bruger til
billeder jeg måtte poste her i gruppen, er at det er lidt af et
udstillingsvindue til hvilken værdier man lægger inden med og derved kan
skabe en invitation til uindbudte gæster.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Brizz

Dato : 10-10-05 14:08

Søren Blom wrote:
> [...]
> udstillingsvindue til hvilken værdier man lægger inden med og derved kan
> skabe en invitation til uindbudte gæster.

Fordi du normalt plejer at skrive din adresse med eller?
Hvis det er fordi du kan findes på Krak.dk eller lign. Hvorfor ændrer du
så ikke dit navn til Søren B fx?

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Søren Blom

Dato : 10-10-05 23:12

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i

> Fordi du normalt plejer at skrive din adresse med eller?
> Hvis det er fordi du kan findes på Krak.dk eller lign. Hvorfor ændrer du
> så ikke dit navn til Søren B fx?

Det kunne jeg naturligvis godt, men nu har jeg været på Usenet med sammen
mail adresse m.m. siden 97, så det ville ikke rigtig have noget effekt
pludselig at begynde at sløre hvem jeg er og hvorfor skulle jeg det?

At fortælle hvilket udstyr man har brugt til at tage en forholdsvis finder
jeg direkte uinteressant, for i langt de fleste tilfælde kommer det ikke an
på udstyret men på den som betjener det.

For efterhånden mange år siden, der vågede jeg mig ind i en fotoklub i
Århus, efter én aften dér havde jeg fået nok, for det vidste sig, at det
mere drejet sig om at blære sig med hvilket udstyr man havde end at
koncentrere sig om billede og lære fotokunsten eller lære fra sig. hvilket
var grunden for at jeg var det, nemlig for at snakke billeder (ok jeg skulle
også fortælle om mit eget arbejde som fotograf hos Audi GmbH) og ikke blære
mig med det udstyr jeg måtte have.

Skal man endelig snakke udstyr, så finder jeg det relevant når man skal
drøfte hvordan billeder som
http://www.rit.edu/~andpph/photofile-c/hs-lemon_5030.jpg er lavet, for det
laver man nemlig ikke bare med det al. udstyr de fleste af os har og
derudover kræver det en masse viden at kunne lave billeder af den type.

Men det som jeg egentlig vil frem til, er at man kan have nok så lækkert
udstyr, men det er sku ikke udstyret der dammer rammen om det gode billede,
det er ens evner uanset hvor kostbart og fint udstyr man har.

Så hvis man endelig vil noget med informationer på jeres billeder, fortæl
hvilken lukketid, blænde og evt. mm på objektivet et billede er taget med,
det er information man kan bruge til noget, alt andet er kun lige gyldigt
blær.

Nøjagtigt som du selv gør på din billeder Brian.

Fra : Brizz

Dato : 10-10-05 23:47

Søren Blom wrote:
<KLIP en masse>

Grundlæggende er vi enige om at det er fotografen der gør billedet men
udstyret kan gøre forskellen. Ikke om det er et canon eller nikon men om
det er et 2 mpx eller 8 mpx fx.

Men som du også selv skriver. Exif fortæller meget mere end hvilken
model kamera og objektiv.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-10-05 18:44

Peter wrote:

> Hermed et forslag:
> Synes det ville være en knippelgod ide, hvis folk, der poster links til
> billeder, de selv har taget, skriver hvilket udstyr, de bruger. Det var
> såmænd det.

Dit forslag er både dumt og fjollet, her i gruppen er der massevis af
eksempler på, at der ikke er et direkte forhold imellem prisen på de
kameraer som folk bruger, og kvaliteten af de billeder som de laver...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-10-05 18:53

> Dit forslag er både dumt og fjollet, her i gruppen er der massevis af
> eksempler på, at der ikke er et direkte forhold imellem prisen på de
> kameraer som folk bruger, og kvaliteten af de billeder som de laver...

Hvilken relation har det til Peters anmodning? Jeg kan ikke se logikken.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : waal

Dato : 11-10-05 00:28

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:434aaa62$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Hvilken relation har det til Peters anmodning? Jeg kan ikke se logikken.

Det kunne måske fjerne fokus fra billedet

Michael

Fra : Peter

Dato : 11-10-05 07:42

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Dit forslag er både dumt og fjollet, her i gruppen er der massevis af
> eksempler på, at der ikke er et direkte forhold imellem prisen på de
> kameraer som folk bruger, og kvaliteten af de billeder som de laver...

Niels, din måde at svare på -også når det gælder kritik af andres
billeder- er som altid ubehøvlet.
Jeg kan ikke se problemet i at lade sine "kameradata" indgå i en evt.
afsenderadresse - hvis man har lyst til at dele det med andre, naturligvis.
Det er jo ikke EXIF data, jeg efterlyser - blot kameramærke + evt.
optik. Det er såmænd det hele.

MVh. Peter

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-05 11:20

Peter wrote:

> Niels, din måde at svare på -også når det gælder kritik af andres
> billeder- er som altid ubehøvlet.

Jeg kan ikke se, at din mening om min billedkritik vedrører denne tråd,
og den kan ihvertfald ikke bruges som et gangbart argument.

> Jeg kan ikke se problemet i at lade sine "kameradata" indgå i en evt.
> afsenderadresse - hvis man har lyst til at dele det med andre, naturligvis.

Hvad vil du bruge disse informationer til, for der er kun sjældent en
direkte sammenhæng imellem kvaliteten af de billeder folk tager, og det
udstyr de anvender.

Hvis jeg ville, så kunne jeg ihvertfald godt pege på nogle stykker i
denne gruppe, som har haft travlt med at prale med deres dyre kameraer,
det komiske er, at med et billigt point and shot kamera, og den ene hånd
bundet på ryggen, der ville jeg påtage mig, at lave bedre billeder end dem.

Humlen er, at det ikke er et bestemt kamera eller objektiv der laver de
gode billeder, det er manden bagved kameraet som udvælger de gode motiver.

> Det er jo ikke EXIF data, jeg efterlyser - blot kameramærke + evt.
> optik. Det er såmænd det hele.

Hvad skal vil bruge disse oplysninger til, skal vi konstatere, at mange
af de talentløse knipsere fotograferer med Canon...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter

Dato : 11-10-05 13:20

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>

> Hvad skal vil bruge disse oplysninger til, skal vi konstatere, at mange
> af de talentløse knipsere fotograferer med Canon...?

Tænk, jeg synes du er så pisse arrogant.

Jeg kommer med et forslag, som jeg synes er relevant. Det synes du ikke
- fint nok. Det er i orden at være uenig - jeg synes bare dit ordvalg
-nu som tidligere- er i overkanten.

/Peter
(Der gerne fortsætter i dk.snak.mudderkastning for at skåne andre for
vores udveksling af meninger)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-05 15:33

Peter wrote:

> [...]
> -nu som tidligere- er i overkanten.
>
> /Peter
> (Der gerne fortsætter i dk.snak.mudderkastning for at skåne andre for

Du er squ en klaphat at høre på, jeg har sobert og sagligt argumenteret
imod dit forslag, og råber du op om arrogance og henviser til muddergruppen.

Hva' med om du bare kom med et enkelt sagligt argumet, der taler for, at
dit forslag er en god idé...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 07:23

> [...]
>

> Hvad skal vil bruge disse oplysninger til, skal vi konstatere, at mange af
> de talentløse knipsere fotograferer med Canon...?

Tja, jeg er tilbøjelig til at give Niels ret i denne vurdering. Jeg tror at
det er mere interessant at vide om fotografen har det godt, og evt. lige har
indtaget en god middag med rødvin og hele svineriet, lige inden billedet
blev taget. Det har nok mere indflydelse på billedet end hvilket
klistermærke, der sidder på kamerahuset.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Peter

Dato : 12-10-05 20:19

Claus Petersen wrote:
> [...]
> blev taget. Det har nok mere indflydelse på billedet end hvilket
> klistermærke, der sidder på kamerahuset.

Jeg reagerer ikke så meget på uenigheden - den kan jeg fint acceptere.
Jeg synes bare sproget er i overkanten. "Talentløse knipsere" - ja,
undskyld mig. Når folk skriver ind og be'r om kritik af et billede, er
det mindste man kan gøre sgu' da at komme med kritik i et sobert
ordvalg. Det er her, jeg synes kæden hopper af hos Niels Ebbesen. Men
hvis det er stilen herinde, ja så skal jeg da hurtigt tilpasse mig …

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 20:33

> [...]
> jeg synes kæden hopper af hos Niels Ebbesen. Men hvis det er stilen
> herinde, ja så skal jeg da hurtigt tilpasse mig …

Tja der er et utal af folk, der har brokket sig og forsøgt at opdrage Niels,
men det lader ikke rigtigt til at det vil lykkes. Men hvis man lærer hans
sprog at kende, så er der faktisk noget at hente. Hvis man går ind i en
normal dialog i stedet for at hoppe op i en spids, så er Niels som regel
meget behjælpelig. Jeg kan anbefale at forsøge. Man skal jo behandle andre,
som man selv ønsker at blive behandlet.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-10-05 09:28

On Wed, 12 Oct 2005 21:19:21 +0200, Peter
> [...]

>ordvalg. Det er her, jeg synes kæden hopper af hos Niels Ebbesen. Men
>hvis det er stilen herinde, ja så skal jeg da hurtigt tilpasse mig …

Af ren nysgerrighed, hvordan kan der gives seriøs kritik af et
billede, taget på vej hjem med det nyerhvervede camera, hvor
manualen ikke engang har været åbnet
mvh Ebbe

Fra : Jacob K.

Dato : 13-10-05 10:23

Enig i ovenstående.
Kritik skal være ærlig, og dermed også gerne negativ. Men hvis den er holdt
i et sobert og seriøst sprog, er den bedst anvendelig.

Lad være med det. Så bliver her ikke til at holde ud at være.
Ignorér de idiotiske og indholdsløse nedladenheder. De er kun udtryk for
snobberi.
Acceptér at du ikke kan gøre noget ved det.

> [...]
> Af ren nysgerrighed, hvordan kan der gives seriøs kritik af et
> billede, taget på vej hjem med det nyerhvervede camera, hvor

Dem er der altså ikke så fandens mange eksempler på.
Men derfor kan man da sagtens give seriøs kritik alligevel. Og man kan
sagtens gøre det sobert, som Peter efterlyser.
At nogen så simpelthen ikke ønsker at svare sobert, er mig uforståeligt.
Men sådan er det jo bare.

Vh. Jacob K.