Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 eksponeringsproblem
Fra : Anders Østergaard

Dato : 08-10-05 22:37

Hej
Min D70 er pludselig begyndt at underexponere 3 - 4 blændetrin. Markeringen
i søgeren viser denne undereksponering. Jeg kan kompensere ved manuelt at
overeksponere og det fungerer. Jeg kan ikke finde noget i manualen om
hvordan man nulstiller eksponeringsautomatikken. Er der nogen som ved
hvordan det gøres.

Mvh
Anders

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-10-05 22:54

"Anders Østergaard" <andersoe@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overeksponere og det fungerer. Jeg kan ikke finde noget i manualen om
> hvordan man nulstiller eksponeringsautomatikken. Er der nogen som ved

Umiddelbart lyder det til at du er kommet til at stille på EV-korrektionen
og ikke ved hvordan du får den tilbage igen. Oven på kameraet lige bagved
udløseren og foran LCD-displayet længst mod kanten sidder der en knap hvor
der er et +/- på, tryk på den og se hvad den siger der. Kan være en
mulighed.

MVH
Thomas

Fra : Anders Østergaard

Dato : 08-10-05 23:11

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> udløseren og foran LCD-displayet længst mod kanten sidder der en knap hvor
> der er et +/- på, tryk på den og se hvad den siger der. Kan være en

Hej Thomas

Det er ikke der problemet er. Når jeg stiller den på +4.0 bliver billederne
OK - men den burde jo stå på 0.0

Mvh.

Anders

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-10-05 00:15

> Det er ikke der problemet er. Når jeg stiller den på +4.0 bliver
> billederne
> OK - men den burde jo stå på 0.0

Kunne det hjælpe at resette kameraet, har du prøvet det. Nu ved jeg ikke
hvordan det gøres på D70, men på min D1 gør jeg det når jeg har det
tilsluttet PC'en, men så vidt jeg ved kan du gøre alt det som man på D1'eren
skal bruge computer til, det kan du gør på kameraet. Så mon ikke du kan
resette og se hvad der sker. Nu er kameraet jo bare et stykke hardware med
noget software indeni, og som man har set tit kan software godt fejle

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-10-05 00:44

In article <434843fc$0$1770$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Anders Østergaard wrote:

> Det er ikke der problemet er. Når jeg stiller den på +4.0 bliver billederne
> OK - men den burde jo stå på 0.0

Hvordan lysmåler du ? Spot ? Centervægtet etc ? Det kan betyde rigtigt
meget for belysningen af billederne.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-10-05 00:47

> [...]
EV-korrektionen

> Hej Thomas
>
> Det er ikke der problemet er. Når jeg stiller den på +4.0 bliver

Så må vi være ude i ændring i lysmålervalg. Knappen ved siden af
EV-korrektion er valg af lysmålerfunktion. Der er tre muligheder:
Spotmåling, Centervægt og matrix måling.

Hvis du har fået skiftet mellen dem vil lysmålingerne tage sig meget
anderledes ud ved højkontrast billeder.

Et sidste alternativ er at resette kameraet til default indstillinger via
menuen.

Fotæl kort, hvordan du bruger kameraet.
Programmer, automatik blændeprioriteret/lukkertidsprioriteret?
Så kan vi bedre hjælpe.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Anders Østergaard

Dato : 09-10-05 09:43

Hej
Jeg har forsøgt alt det I foreslår, men intet hjælper. Alle billeder er
underbelyste. Indstillingerne, som jeg normalt bruger er matrixmålingmåling
og blændeprioritering, men selvom jeg skifter indstillinger er resultatet
det samme - 3-4 blænde overbelysning (+3/4) og billedet er OK.
Foreløbig tak for hjælpen, men yderligere forslag er velkomne

Mvh

Anders

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-10-05 11:11

> [...]
> billedet er OK.
> Foreløbig tak for hjælpen, men yderligere forslag er velkomne

Prøv lige at gøre følgende:

Sæt ISO til 200, Drej programvælgeren over på A, sæt lysmåling til Matrix,
EV-kompensation på 0,0.
Gå nu ud og tag et billede af en ensfarvet væg.

Nu skal billedet være helt korrekt belyst.
Er det underbelyst, har kameraet en fejl.

Du kan så prøve at resette det fra menuen - alternativt flashe en ny
firmware i kameraet.
Ellers må det en tur til service hos Nikon.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-10-05 04:05

Anders Østergaard skrev:
> [...]
> overeksponere og det fungerer. Jeg kan ikke finde noget i manualen om
> hvordan man nulstiller eksponeringsautomatikken. Er der nogen som ved

I man. står om reset, men jeg husker ikke hvor. Også på kenrockwell er
det nævnt.

Gør den det både på Tv og Av?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Anders Østergaard

Dato : 09-10-05 09:45

Hej Ole

Jeg har prøvet at resette, men det hjælper ikke. Hvad betyder Tv og Av???

Mvh
Anders

Fra : HKJ

Dato : 09-10-05 10:13

Anders Østergaard wrote:
> Hvad betyder Tv og Av???

Det er Canon snak for S og A programmer

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-10-05 10:38

Anders Østergaard skrev:
> Hej Ole
>
> Jeg har prøvet at resette, men det hjælper ikke. Hvad betyder Tv og Av???

Nogle af flere mulæige forkortelser for lukkertidsprioriteret og
blænde.......Ser lige at det på min D70 hedder A og S

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 09-10-05 10:36

> [...]
> overeksponere og det fungerer. Jeg kan ikke finde noget i manualen om
> hvordan man nulstiller eksponeringsautomatikken. Er der nogen som ved

Efter at have læst dine beskrivelser lyder det mere som om der er en fejl i
kameraets lysmålingssystem, send det til reperation, så er du bedre stillet.

MVH
Thomas

Fra : Kenneth K.

Dato : 09-10-05 12:17

On Sun, 09 Oct 2005 11:36:24 +0200, Thomas Pedersen
> [...]

> fejl i
> kameraets lysmålingssystem, send det til reperation, så er du bedre

Ja, det lyder meget som om lysmålingen er gået sig en tur. Det er en kendt
fejl at nogle D70 pludselig begynder at lysmåle 3-5 blænder forkert. D2H
har vist samme problem. En tur værksted er nok desværre eneste mulighed :(

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Anders Østergaard

Dato : 09-10-05 12:51

Hej

Tak for hjælpen til alle. Det må blive en reparation.

Er der nogen som ved om garantien er et problem - det er købt 01.02.05 hos
TechnikDirekt.

Mvh

Anders

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-10-05 13:44

> [...]
>
> Tak for hjælpen til alle. Det må blive en reparation.
>
> Er der nogen som ved om garantien er et problem - det er købt 01.02.05 hos

Det er slet ikke noget problem.
Pak dit kamera ned med en beskrivelse af problemet og en kopi af fakturaen i
en god transportkasse.
Skriv en mail til TD om problemet.
Dagen efter står der en fragtmand for at afhente kameraet.
Tag at pakke kameraet først. De er ofte lynhurtige til at arrangere pickup.

TD sender så kameraet videre til Nikon i Tyskland.
Du skal regne med 4 ugers rep.tid.
Så kommer kameraet retur i en transportkasse af imponerende størrelse
leveret med fragtmand.

Det hele foregår uden udgift for dig.
TechnikDirekt's service er fuldstændig pletfri og regulær.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 09-10-05 23:19

> [...]

> aka
> Frodo Nifinger - Der lige har haft et D70 til service pga frontfokkus fejl

Er det ikke muligt at få det ordnet i Danmark? Synes at kunne huske at
have læst det i forbindelse med et krav om at få garantibeviset stemplet
af TECHNIKdirekt. Eller blander jeg noget sammen her?
--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-05 11:48

"Henrik Rasmussen" <henrikrfjernes@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> have læst det i forbindelse med et krav om at få garantibeviset stemplet
> af TECHNIKdirekt. Eller blander jeg noget sammen her?
Sådan var det tidligere, da DFA havde garantireparationerne og importen for
Nikon.
Hvordan det er nu, da Nikon har lavet deres eget værksted, vides ikke.
Nikon startede eget værksted op her pr 1. oktober.
Du kan da spørge dem.

Men det korte af det lange er, at kan du undvære dit kamera i 4 uger, koster
reparationen i Tyskland dig ikke en krone eller bøvl overhovedet.
Technik-Direkt's pickupservice er forrygende.

Jeg sendte mit til Tyskland, fordi DFA uden at sige det direkte lod mig
forstå, at sendte jeg kameraet til dem, ville jeg få det igen, når der var
to tirsdage i en uge.

--
Jesper Nielsen
aka