T9 ordbog, hvor mange ord rummer den?
Fra : ®. A. Nielsen.

Dato : 08-06-01 22:00

Jeg har lige købt mig en N6210, men jeg syntes godt nok der mangler
mange ord i dens T9 ordbog. Jeg ved godt at man selv kan tilføje, men
det er jo ret basale ord som den mangler.

Hvor mange ord rummer T9 originalt på Dansk?
Kan det være at N6210'ns T9 med software v5.02 ville blive lidt mere
nyttig?

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Rasmus Beuchert

Dato : 09-06-01 10:11

> Jeg har lige købt mig en N6210, men jeg syntes godt nok der mangler
> mange ord i dens T9 ordbog. Jeg ved godt at man selv kan tilføje, men
> det er jo ret basale ord som den mangler.

Hvilke ? Giv eksempler. Jeg har da aldrig fundet nogle mangler ?

> Hvor mange ord rummer T9 originalt på Dansk?
> Kan det være at N6210'ns T9 med software v5.02 ville blive lidt mere
> nyttig?

Jeg ved det ikke.

/SpEeDy

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 09-06-01 13:13

"Rasmus Beuchert" <rasmusm@mailme.dk> skrev:

> Hvilke ? Giv eksempler. Jeg har da aldrig fundet nogle mangler ?

Dem jeg er faldet over idag: Kadaver og basal. Jeg kan ikke huske alle
de andre, men det kan den forhåbentlig selv nu.
Dvs. mange af de lidt mindre brugte ord mangler og tekniske ord + mange
af de ord som skives sammen af 2 almindelige ord.

Nogle gange er det selvfølgelig også min egen skylds, da jeg heller ikke
selv kan stave til ordet, men når jeg sider her hjemme og SMS'r, så
tjekker jeg lige op med mine ordbøger. Der mangler rigtigt mange alm.
brugte ord, det virker som om T9 er beregnet til 2 klasses folkeskole
elever der aldrig bruger ord med mere end 2 stavelser.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Rasmus Beuchert

Dato : 09-06-01 14:28

> Dem jeg er faldet over idag: Kadaver og basal. Jeg kan ikke huske alle
> de andre, men det kan den forhåbentlig selv nu.

"basal" kender min altså godt. Jeg har også 6210.

> [...]
> brugte ord, det virker som om T9 er beregnet til 2 klasses folkeskole
> elever der aldrig bruger ord med mere end 2 stavelser.

2 stavelse :) "stereoanlæg", "nyhedsbureau", "strømforsyning",
"hjemmecomputer" er bare nogle af de lange ord som den kender :)

Men som sagt har jeg ikke problemer med ord den ikke rigtig kender (Og jeg
går ikke i 2. klasse :))

/SpEeDy

Fra : Kristian Svane

Dato : 09-06-01 15:29

"Rasmus Beuchert" <rasmusm@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> "basal" kender min altså godt. Jeg har også 6210.
>

> 2 stavelse :) "stereoanlæg", "nyhedsbureau", "strømforsyning",
> "hjemmecomputer" er bare nogle af de lange ord som den kender :)

Hej,

Jeg har ingen problemer med "stereoanlæg" på min 8210. Du skrive først
"stereo" og tryk så på pil, og skriv derefter "anlæg"..
Så kommer der til at stå "stereoanlæg" uden problemer..

--
Venlig Hilsen / Best regards
Kristian Svane

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-06-01 15:31

Kristian Svane skrev:

>Jeg har ingen problemer med "stereoanlæg" på min 8210. Du skrive først
>"stereo" og tryk så på pil, og skriv derefter "anlæg"..

Hvilen pil? Op eller ned, eller den nede til højre?

>Så kommer der til at stå "stereoanlæg" uden problemer..

Jeg kan taste det ud i et på min 3310 - altså uden at trykke på nogen
pil.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Siemens- og Ericsson-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Kristian Svane

Dato : 09-06-01 15:35

> Kristian Svane skrev:
>

> Hvilen pil? Op eller ned, eller den nede til højre?

> Jeg kan taste det ud i et på min 3310 - altså uden at trykke på nogen
> pil.

Hej,

Hm, ja.. Dårligt eksempel. Her er et nyt:
"superberuset" - det kender min 8210 ikke som et ord.
Derfor skal jeg først skrive "super" <pil nedad> "beruset" - så er der ingen
problemer.

--
Venlig Hilsen / Best regards
Kristian Svane

Fra : ®.A.Nielsen.

Dato : 09-06-01 15:52

"Kristian Svane" <swan@nitro.dk> skrev:

> Jeg har ingen problemer med "stereoanlæg" på
> min 8210. Du skrive først "stereo" og tryk så på pil, og
> skriv derefter "anlæg"..
> Så kommer der til at stå "stereoanlæg" uden problemer..

Tak for tippet, det løser de fleste problemer med T9.
Det stod sikkert også i brugsanvisningen, men gud hvor er den kedelig at
læse i.

Men er der ikke nogen der ved hvor mange ord Nokia har puttet i T9
ordbogen på dansk?

--
Rasmus.

Fra : ®.A.Nielsen.

Dato : 09-06-01 17:24

Jeg har ligge sendt 3 helt alm. SMS beskeder, her manglede T9 følgende
ord:
Karamel-/len/ler
Luffe-/r
Spagnum

..... og sådan kunne jeg blive ved, helt alindelige Danske ord mangler.
Man kan jo godt nok selv tilføje til T9, men kan man også slette
unødvendige ord?

Det er smart nok med den der 'pil-ned' manøvre, så kan man skrive Toms
og Kims uden >> ' <<.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Sune Krøll

Dato : 10-06-01 23:05

Vidst I at man (med T9 ordbog på nokia) ved at trykke på 1(punktum) og
derefter skriver >>s<< uden mellemrum at >>'<< fremkommer helt automatisk!!
Ja det gjorde I jo sikkert, men nu ved alle det.....

Mvh Sune

®.A.Nielsen. <spectrus@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_gvU6.385$kX4.8215@news.get2net.dk...

Fra : ®.A.Nielsen.

Dato : 11-06-01 14:53

"Sune Krøll" <kroell@mail1.stofanet.dk> skrev:
> Vidst I at man (med T9 ordbog på nokia) ved at trykke
> på 1(punktum) og derefter skriver >>s<< uden mellemrum
> at >>'<< fremkommer helt automatisk!!
> Ja det gjorde I jo sikkert, men nu ved alle det.....

Det er jo simpelthen genialt, tak for tippet!
(Stod det mon også i brugsanvisningen...)

--
Venlig hilsen: Rasmus.