Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
krit ik
Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-05 10:48

Jeg har brug for noget feedback på et par billeder,
helst noget andet end wow flot eller øv shit .
De kommentarer der er givet tyder på teknikken
står i vejen for det jeg antyder i titlerne.. )-max-

Livets vej (towards autum)
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619253

Hokusai (Japansk kunstner 1760-1849)
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619260

Et øje i det høje (eye in the sky)
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619271

Fra : Max

Dato : 03-10-05 10:54

Hej Max

> Livets vej (towards autum)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619253

Jeg tænker Emil og lille Ida når jeg ser det billede, men burde skoven
i baggrunden ikke have været skarp ?

Mvh Max

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-05 11:20

"Max"
> Hej Max

> Jeg tænker Emil og lille Ida når jeg ser det billede, men burde skoven
> i baggrunden ikke have været skarp ?
>
> Mvh Max

Uhm - det tror jeg ikke, var de så ikke bare furswundet
i detaljerne. Er det ikke, fordi kun hun er skarp, sådan at
man oplever "historien" ud fra hendes synspunkt. Hun er
fortælleren i billedet, eller måske ikke.?? -max-

Fra : Max

Dato : 03-10-05 12:20

Hej Max

> [...]
> man oplever "historien" ud fra hendes synspunkt. Hun er
> fortælleren i billedet, eller måske ikke.?? -max-

Jeg har lang vej endnu, for mig er det et billede af to børn
der går på nogle sten langs vandet, længere er den ikke
for mig. Men jeg er her også for at lære.

Mvh Max

Fra : ab©

Dato : 03-10-05 11:31

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619253

Et rigtigt godt knips - jeg mener netop at det er en fordel for fantasien,
at børnene går væk / med ryggen til ind mod den skønne og fantastiske
baggrund, der næsten kan opfattes som et flammehav (skal absolut ikke være
med større skarphedsdybde) - også skønt, at ungerne er en smule uskarpe - så
er der også noget til flueknepperne

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619260

Ja men det er jo en fugl - ingen bemærkninger

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619271

Jeg har et ambivalent indtryk af dette foto, for dels er der jo nogle gode
elementer i billedet, men på den anden set har disse ingen / for lidt
sammenhæng - ringene i vandet er jo sikkert et eller andet "kræ", der
dykker, men man kan jo ikke se om det er tilfældet - mor og barn har jo
noget kørende, der ikke ser ud til at have nogen sammenhæng til resten i
billedet. Noget brød til ænderne, en anden retning af deres opmærksomhed,
eller hvad ved jeg, kunne have underbygget en sammenhæng - og så havde
billedet jo været lige i øjet.

Div. gimmicks som rammer, motiv ud af billedrammen o.s.v. er efter min
mening uvæsentlige og forstyrrende elementer, der kun tager noget af
opmærksomheden og er med til støje lige så vel som uskarphed, dårlig
beskæring m.v.

ab (-c:)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-05 11:50

"ab©" <huskFJERN@DETTE

> [...]
> med større skarphedsdybde) - også skønt, at ungerne er en smule uskarpe - så

Så ser vi det ens, er hun uskarp, må se at få pudset brillerne

> Ja men det er jo en fugl - ingen bemærkninger

Øv - jeg ser det ellers som mount fuji og en lille tsunami bølge,
minder mig om gamle Japanske træsnit - nej jeg har ikke røget
noget..

> [...]
> mening uvæsentlige og forstyrrende elementer, der kun tager noget af
> opmærksomheden og er med til støje lige så vel som uskarphed, dårlig

Jeg er helt enig og havde et skud i søgeren der bedre fortalte
hvad der virklig skete (ungen blev lidt bange da gåsen kom
helt tæt på) men det billede fik jeg ikke. Det her syns jeg
fungerede lidt som en collage, løsrevne elementer der kæmper
imod hinanden, men som alligevel (i mit hoved) skaber en
surrealistisk fortælling, og farverne er jo fine

Rammerne - jae - joe - sådan nogen lunde ville de vel se ud
hvis de var trykt i en bog, hvidt papir med et billede på midten,
det er ihvertfald tanken.. Mange tak for kommentaerne )-max-

Fra : Erik W.

Dato : 03-10-05 12:32

> [...]

> De kommentarer der er givet tyder på teknikken
> står i vejen for det jeg antyder i titlerne.. )-max-

Hmmm antydet i titlen?
At vejen gennem livet fra barndom til efterår er stenet?
At livet er en balancegang?
At græsset på den ene side er grønt og at der på den anden side er en
alvorligt risiko for at falde i ved mindste fejltrin?

Jeg håber min tolkning er korrekt, for jeg var lige ved at tro at det var en
gendigtning af Eugene Smiths billede "The walk to paradise garden "

Alt i alt synes jeg det er et godt billede Whow flot og øv shit

Mvh Erik

Fra : Jacob K.

Dato : 03-10-05 13:07

Jeg har ikke noget input, andet end at min umiddelbare reaktion var
"Wau, fedt billede, men synd med jordpletten nederst til venstre..."

> Jeg håber min tolkning er korrekt, for jeg var lige ved at tro at det var
> en
> gendigtning af Eugene Smiths billede "The walk to paradise garden "

For de uvidende nysgerrige (inkluderer mig): det er et stemningsfuldt S/H
billede fra 1940'erne:
http://www.essentialart.com/acatalog/W_Eugene_Smith_The_Walk_To_Paradise_Garden.html

Vh. Jacob K.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-05 13:31

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Livets vej (towards autum)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619253

Fænomenale farver. Godt beskåret. Godt motiv. Flot fanget situation.
Ødelægges imo en del af, at drengen er uden for fokus.

> Hokusai (Japansk kunstner 1760-1849)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619260

Spændende billede, der desværre sætter sig mellem to stole. For meget
realisme fra fødderne og til venstre - for meget surrealisme den anden vej.
Havde været en vinder, hvis det havde været gennemført den ene eller anden
vej (jeg hælder mest til det surrealistiske indtryk, som andre i gruppen
kunne lære noget af).

> Et øje i det høje (eye in the sky)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619271

Nope. Holder imo ikke. Enten skal gåsen være i fokus, eller også skal den
helt væk. Ville godt have haft "øjet" placeret lidt længere til højre. Kan
godt lide din brug af "dodge/burn".

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-10-05 14:19

-max- wrote:

> Livets vej (towards autum)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619253

Da du (som jeg opfatter det) mener at titlerne skal medtænkes i kritikken
så:
Jeg oplever billedet som et billede af et par børn, der sorgløst er på
opdagelse i verden - og havde egentligt ikke tænkt efterår, hvis ikke du
havde skrevet det med titlerne.
Et eller andet sted er 'børn' og 'efterår' i mit hovede ikke associeret med
hinanden, og det bliver det heller ikke af billedet. Og min opfattelse af
børn er, at de fokuserer meget på det umiddelbare og nære, hvorfor dit
billede handler om balanceakten. Den lidt uskarpe dreng lukker på en eller
anden måde for samspil mellem børnene. Men han er sådan set også rigeligt
skarp til at være staffage.
Jeg kan alt i alt godt lide billedet, men det virker på mig som en
understregning af titlen.

> Hokusai (Japansk kunstner 1760-1849)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619260

Et fugelbillede, gud hjælpe mig!
Nå, men er der forbindelse til Hokusai?
Billedet har noget af den 'fladhed', som den tids japanske kunstnere yndede.
At så lige netop Hokusai faktisk indførte det vesterlandske perspektiv og
rent faktisk skabte en aldeles u-japansk dybde i billederne er en anden sag.
Men det er fotografisk svært (IMO) at fange den tegneserieagtige skarphed
som Hokusais billeder ofte indeholder.
Men skulle man forsøge, så må det handle om at man faktisk får den skarphed
frem, og hvor bevægelsen er en ren 'intellektuel' størrelse, der skal skabes
af beskuerens vished om hvordan ting opfører sig. F.eks. er Hokusais berømte
billede med den store bølge helt skarpt. Og bølgens bevægelse ved vi noget
om, fordi vi kan se de mange skumfragmenter, bølger kaster af sig. I dit
billede vises bevægelsen gennem uskarphed. Hvilket jo normalt er helt fint
rent fotografisk, men bestemt ikke rammer Hokusais billedsprog.

> Et øje i det høje (eye in the sky)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619271

En lidt humoristisk tittel. Da vi nu nok er nogle, der skal have det skåret
ud i pap, så tror jeg at jeg ville have lavet et eller andet PS for at
tydeliggøre det. Måske desatureret det blå bortset fra i 'øjet'. Og så måske
oven i købet have smidt noget ekstra USM på selve øjet. Selvom antydningens
kunst jo skulle være noget af det fineste, så er vi nogle, der ikke er så
hurtigtopfattende. Og vi skal sgu hjælpes!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-10-05 13:13

"Jan Bøgh"

> [...]
> skarp til at være staffage.
> Jeg kan alt i alt godt lide billedet, men det virker på mig som en

Nu er det jo mig der er "forfatter" til billedet, så her er det altså
mig der bestemmer makker De unger er bestemt ikke ikke på
en sorgløs opdagelses rejse, jeg er realist og der er intet sorgløst
ved den verden vi lever i. Nej sefølig kan folk springe op og
falde ned på de titler, men titlerne reflekterer mine tanker omkring
billedet.

Så er spørgsmålet vel om det er noget vås, når jeg prøver at kæde
efterår sammen med et par unger der balancerer på en stensætning?
Og lægger mere i det end bare det det er. Det kan jeg så forstå der
er en vis modstand imod - men her er vel plads nok til forskellige
meninger, hoho eller ..

> [...]
> billede vises bevægelsen gennem uskarphed. Hvilket jo normalt er helt fint
> rent fotografisk, men bestemt ikke rammer Hokusais billedsprog.

Bølgen og bjerget og bevægelse gennem form og linie er sådan jeg
opfatter Hukosai, uden at have studeret hans univers, så er det de
billeder der hænger fast i min bevidsthed. Og i billedet her ser jeg
de elementer. Halvcirklen i "bølgen" og skumsprøjtet og vingernes
mount Fuji form med de tydelige linier.

> [...]
> kunst jo skulle være noget af det fineste, så er vi nogle, der ikke er så
> hurtigtopfattende. Og vi skal sgu hjælpes!

Titlen burde være et clu Jeg har bemærket en del ikke bryder
sig om titler der rager lidt ud - Et billed er et billed, basta!
Uhm - hvorfor dog det?
Takker for en interessant "kritik", der er noget at tænke over. -max-

Fra : Max

Dato : 04-10-05 13:18

Hej Max

> Titlen burde være et clu Jeg har bemærket en del ikke bryder
> sig om titler der rager lidt ud - Et billed er et billed, basta!

Har du nogen sinde prøvet at smage på sætningen

"En titel på et billede"

smager det ikke lidt sært ?

Mvh Max

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 03-10-05 17:24

> [...]
> helst noget andet end wow flot eller øv shit .
> De kommentarer der er givet tyder på teknikken
> står i vejen for det jeg antyder i titlerne.. )-max-

Dejligt billede dette her, og dog synes jeg der er plads til forbedring.
Eriks reference til Eugene Smith er ikke dårlig, da den indeholder nogle af
de samme elementer. Det der driller er din dybdeskarphed, det er som om den
er placeret forkert. Pigen er OK skarp, men drengen er uskarp, det synes jeg
ikke han skulle være, det får ham til at virke som en der bare følger efter.
Det lader til, at skarphedsplanet følger stenene længere frem end pigen,
eller tager jeg fejl. Farverne er geniale, men smukt billede, det er det.

MVH
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-10-05 18:22

-max- wrote:

> Livets vej (towards autum)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619253

Jeg synes det er ærgeligt, at børnene vender ryggen til beskueren, og med
dette motiv oplever jeg den begrænsede dybdeskarphed som en mangel, en
lille dybdeskarphed er kun en fordel på billeder, hvor man ikke har fuld
kontrol over baggrunden, og hvor den ikke hænger sammen med forgrunden.

> Hokusai (Japansk kunstner 1760-1849)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619260

Dette billede kan næppe gøres bedre, der er virkelig bevægelse, men her
er du jo også på "hjemmebane".

> Et øje i det høje (eye in the sky)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619271

Der er vist for mange handlinger i dette motiv, og kompositionen er mildt
sagt noget rodet...

Og når jeg har trykket send til dette indlæg, så bliver det sjovt at læse
den kritik som andre har skrevet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-10-05 13:13

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> lille dybdeskarphed er kun en fordel på billeder, hvor man ikke har fuld
> kontrol over baggrunden, og hvor den ikke hænger sammen med forgrunden.

Når nu da andre har bragt Eugene Smith , som mange sikkert har i
deres indre billedarkiv, på banen, så har jeg det ikke så dårligt med
den uskarpe baggrund og at de er taget bagfra - Lad nu vær og misforstå
mig at mit billede er i samme klasse, hehe.

> Dette billede kan næppe gøres bedre, der er virkelig bevægelse, men her
> er du jo også på "hjemmebane".

Jeg blir ved med at lave dem fordi jeg håber at gøre det bedre,
men det kræver noget modspil - ros er en sovepude - søvn er godt

> [...]
> sagt noget rodet...
>
> Og når jeg har trykket send til dette indlæg, så bliver det sjovt at læse

Ja det er som jeg skrev, billedet -efter- det der så rigitgt ud i søgeren,
men jeg syntes stadig det er sjovt, måske håbløst på en go' måde?-max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-10-05 19:25

-max- skrev:
> [...]
> helst noget andet end wow flot eller øv shit .
> De kommentarer der er givet tyder på teknikken
> står i vejen for det jeg antyder i titlerne.. )-max-

Hader af godt hjerte de "meningsfyldte" titler, man ofte støder på og
hvor man får mistanke om at der forsøges iklæde billedet noget det ikke
har. Du pynter dog på det med billederne:
1: Smukt - eventyr - børn optaget af det de er igang med (er i
nuet)Uskarpe forgrund, tja...
2: Hokusai? Måske, men det var ikke det, jeg oplevede.
Derimod et fuglebillede der er andet end et fuglebillede. Og måske er
det rigtigt at den er på vej ud af billedet - har du prøvet at vende det?
3: Ser Ikke symbolikken som symbolik, men et særdeles fint "familiebillede"

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-10-05 20:07

Ole Larsen skrev:

>Hader af godt hjerte de "meningsfyldte" titler, man ofte støder på og
>hvor man får mistanke om at der forsøges iklæde billedet noget det ikke
>har.

Enig.

>Du pynter dog på det med billederne:

Også enig.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-10-05 13:13

"Ole Larsen"

> Hader af godt hjerte de "meningsfyldte" titler, man ofte støder på og
> hvor man får mistanke om at der forsøges iklæde billedet noget det ikke
> har. Du pynter dog på det med billederne:

Titel og billede skulle da gerne gå op i en højere enhed.
Jeg syns du begrænser mulighederne med sådan en generel
holdning, men så er jeg også bare vild med titler, nogen gange

> 1: Smukt - eventyr - børn optaget af det de er igang med (er i
> nuet)Uskarpe forgrund, tja...

Yeps, tjae

> 2: Hokusai? Måske, men det var ikke det, jeg oplevede.
> Derimod et fuglebillede der er andet end et fuglebillede. Og måske er
> det rigtigt at den er på vej ud af billedet - har du prøvet at vende det?

Jeg kan tydeligt se Fuji bjerget og bølgen fra nogle af Hokusai's
kendte træsnit. Jeg er ud af en familie af billed-kiggere og skabere,
man blir sku lidt nuts, men det er sjovt.
Skal sefølig prøve at vende billedet, selvom det ikke lige umiddelbart
generer mig at bevægelsen er på vej ud af billedet.

> 3: Ser Ikke symbolikken som symbolik, men et særdeles fint "familiebillede"
>

> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.

Tror det startede med at jeg så (tænkte) ringene som en glorie,
du ved ligsom de gamle billeder med englebasser, maria og
jesusbarnet, Leda og svanen etc etc - langt ude - men ringene
blev hængende på een eller anden surrealistisk måde, og så blev
titlen som den blev Jaja jeg ved det godt, jeg kan blive helt
væk i billeder, sådan er det bare.. -max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-10-05 14:48

-max- skrev:
Jaja jeg ved det godt, jeg kan blive helt
> væk i billeder, sådan er det bare.. -max-

Og sådan er det vel bedst..

Fra : michael bs

Dato : 04-10-05 19:36

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Jaja jeg ved det godt, jeg kan blive helt
> væk i billeder, sådan er det bare.. -max-

Det er jo fordi du er kunstner. Har en kunstnerisk bevidsthed.
Da du samtidigt kan håndværket, så kan det jo ikke gå helt galt.

mvh Michael

Fra : Rene Krogh

Dato : 03-10-05 21:24

<ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> helst noget andet end wow flot eller øv shit .
> De kommentarer der er givet tyder på teknikken
> står i vejen for det jeg antyder i titlerne.. )-max-

Jeg er lidt i to sind med dette billedet. På den ene side synes jeg
DOF er fin, men vil gerne have at drengen også var i focus, så han
ikke bliver statist i billedet, hvilket jeg mener der er plads til i
DOF hvis du focuserede lit nærmere. På den anden side, og for at
underbygge titlen, bør enden af stien også være skarp som den er nu,
så man kan se hvor de er på vej hen, så her skulle der nok være en
større DOF, men helt fint med uskarp baggrund. Misforstå mig ikke, jeg
er helt vild med dette billede.

> Hokusai (Japansk kunstner 1760-1849)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619260

Kan ikke japansk, så jeg kan ikke binde dette billede op mod titlen,
og kritik på fuglebilleder lader jeg op til andre.

> Et øje i det høje (eye in the sky)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1619271

Modigt upload at dette billede. Men jeg synes billedet er for rodet,
uden at fortælle noget og synes heller ikke det rammer din tittel. Det
ville have været en kandidat til min delete knap. (dukker mig mens du
svinger dit største objektiv faretruende tæt på mig

René