Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus E-300 og manuel fokus
Fra : Jens G

Dato : 02-10-05 19:05

Hej.

Jeg overvejer at købe et digitalt spejlreflekskamera, og prøver derfor
at finde ud af hvad jeg kan bruge.

Et absolut krav er at man kan fokusere manuelt, ved at dreje en ring
på objektivet.

Når jeg læser om Olympus E-300 på http://www.dpreview.com/ står der om
manuel fokus:
Yes, lens focus by wire

Hvis jeg så læser videre om det, står der en bemærkning:
In digital cameras, manual focus is often implemented on a fly-by-wire
basis, whereby the manual inputs to focus in or out are relayed to the
autofocus system which effects the change in focus.

Betyder det at manuel fokus for Olympus E-300's vedkommende foregår
ved at man trykker på knapper, og ikke ved at dreje en ring?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : T.

Dato : 02-10-05 20:27

"Jens G" <jens@no.spam.for.me.pls> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Betyder det at manuel fokus for Olympus E-300's vedkommende foregår
> ved at man trykker på knapper, og ikke ved at dreje en ring?

Hvis jeg forstår di spørgsmål rigtig, så er svaret her.

Du skal selvfølgelig dreje dit objektiv i den afstand du vil have det, når
du har gjort det, trykker du den knap lidt ned, man tager billedet med så
fokusere den det helt klart.
Jeg har selv lige købt sådan et kamara og synes det virker rigtigt godt, dog
mangler der en rigtig god dansk brugsanvisning.
Håber jeg kan finde noget om det et eller andet sted på nettet.

Hilsen

Fra : Jens G

Dato : 02-10-05 21:11

On Sun, 2 Oct 2005 21:27:10 +0200, "T." <norling@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

[...]
>Du skal selvfølgelig dreje dit objektiv i den afstand du vil have det, når
>du har gjort det, trykker du den knap lidt ned, man tager billedet med så
>fokusere den det helt klart.

Men hvis jeg allerede har stillet fokus som jeg vil have det manuelt,
hvorfor skal den så stille klart? Ved manuel fokus forstår jeg at
kameraet overhovedet ikke blander sig i afstanden.

Fra : emj

Dato : 02-10-05 20:43

Jens G skrev:
>Jeg overvejer at købe et digitalt spejlreflekskamera, og prøver derfor
>at finde ud af hvad jeg kan bruge.

Ved du godt, at der kommer en nyt E-500 her i oktober?
Kik ellers her
http://www.olympus-europa.com/consumer/dslr_E-500.htm

Hilsen emj

Fra : Jens G

Dato : 02-10-05 21:23

On Sun, 02 Oct 2005 21:42:45 +0200, emj <emj@> wrote:

>Ved du godt, at der kommer en nyt E-500 her i oktober?
>Kik ellers her
>http://www.olympus-europa.com/consumer/dslr_E-500.htm

OK, tak for tippet.

Jeg får alligevel ikke købt noget lige med det samme, så det er godt
nok at have et mere med i overvejelserne.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 02-10-05 20:56

Jens G wrote:
> [...]
>
> Betyder det at manuel fokus for Olympus E-300's vedkommende foregår
> ved at man trykker på knapper, og ikke ved at dreje en ring?

Da jeg skulle til at købe nyt kamera fokuserede jeg i starten meget på
det med manuel fokus. Jeg havde i nogleår taget en del billeder med et
"almindeligt" spejlrefleks kamera, så hvis det skulle være digitalt
skulle det være så manuelt som muligt. Jeg prøvede Olympus E-300 og
fandt ud af, at man kan fokusere manuelt ved at dreje på en ring -
ganske som normalt. Men jeg syntes nu alligevel ikke at det virkede så
godt eller ægte.
Jeg valgte til sidst en Nikon D70s, og jeg fandt ud af, at autofokusen
faktisk virker meget godt. Jeg har ikke rigtigt brugt muligheden for at
fokusere manuelt så meget.

Jeg tror faktisk, at de fleste ejere af DSLR kameraer primært bruger
autofokusen?

Jeg synes at den manuelle fokus virker meget bedre på Nikon D70s end på
Olympus E-300 (altså med de kit-objektiver som følger med!). Jeg synes,
at man skal dreje unaturligt meget på Olympusen for at fokusere. Hvis
jeg var dig ville jeg finde en flink forhandler og prøve og spørge.

Mvh. Hans

Fra : Jens G

Dato : 02-10-05 21:26

On Sun, 02 Oct 2005 14:56:16 -0500, "Hans J. Jensen"
<jjjg3401@mailme.invalid> wrote:

[...]
>Jeg tror faktisk, at de fleste ejere af DSLR kameraer primært bruger
>autofokusen?

Helt klart.
Jeg vil bare gerne have muligheden for nemt at slå det på manuel
fokus, hvis der er en situation der kræver det.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 02-10-05 22:19

Jens G wrote:
> [...]
> Jeg vil bare gerne have muligheden for nemt at slå det på manuel
> fokus, hvis der er en situation der kræver det.

Ok, det er i hvert fald meget nemt på Nikon D70. Jeg kan ikke huske hvor
omstændigt det er på Olympus E-300.

Mvh. Hans

Fra : Henrik Høy

Dato : 02-10-05 22:45

In article <43404eac$0$49018$14726298@news.sunsite.dk>, jjjg3401
@mailme.invalid says...

> Ok, det er i hvert fald meget nemt på Nikon D70. Jeg kan ikke huske hvor
> omstændigt det er på Olympus E-300.
>
> Mvh. Hans

Det er nemt, man trykker på en knap og drejer på et hjul til det ønskede
fokusmode er fundet.

Eller alternativ vælger man det mode som hedder s-af+mf, som giver
mulighed for at kører AF, hvorefter man kan benytte MF, hvis man ikke er
100% tilfreds med det fokus AF har valgt.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : HKJ

Dato : 03-10-05 05:47

Jens G wrote:
> Når jeg læser om Olympus E-300 på http://www.dpreview.com/ står der om
> manuel fokus:
> Yes, lens focus by wire

Det betyder at den manuelle focus indstilling er via kameraets computer.
Dvs. det kan være en ring eller trykknapper, der giver besked til
computeren, som så drejer focus motoren

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 03-10-05 06:22

HKJ wrote:

> Det betyder at den manuelle focus indstilling er via kameraets computer.
> Dvs. det kan være en ring eller trykknapper, der giver besked til
> computeren, som så drejer focus motoren

Er det også sådan det virker på Nikon D70s ?

Mvh. Hans

Fra : HKJ

Dato : 03-10-05 17:11

Hans J. Jensen wrote:

> Er det også sådan det virker på Nikon D70s ?

Nej, jeg tror faktisk ikke at der findes andre SLR på markedet der gør det.

Fra : waal

Dato : 04-10-05 09:27

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, jeg tror faktisk ikke at der findes andre SLR på markedet der gør
> det.

Er der ikke blot tale om at fokuseringsringen styrer den motor der sidder i
objektivet.

Michael

Fra : HKJ

Dato : 04-10-05 20:58

waal wrote:

> Er der ikke blot tale om at fokuseringsringen styrer den motor der sidder i
> objektivet.

Jo, fokuserings motoren kører focus til samme position som ringen er i
eller drejer proportional med ringen, det afhænger af hvilken algorithme
de har valgt i designet af kameraet/objektivet.

Det normale på SLR er en mekanisk kobling.

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-10-05 21:05

> [...]
> de har valgt i designet af kameraet/objektivet.
>
> Det normale på SLR er en mekanisk kobling.

Canons EF-kameraer har slet ikke en mekanisk kobling, alle objektiver har
egen motor. Nikon gør det en del i mekanisk kobling - bortset fra
AF-S-objektiver (og konkurrenternes tilsvarende - f.eks. Sigma HSM).

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : HKJ

Dato : 04-10-05 21:11

Morten Wartou wrote:
> Canons EF-kameraer har slet ikke en mekanisk kobling, alle objektiver har
> egen motor. Nikon gør det en del i mekanisk kobling - bortset fra
> AF-S-objektiver (og konkurrenternes tilsvarende - f.eks. Sigma HSM).

Vi snakker om manuel focus, den foregår normalt med en mekanisk kobling
og ikke via kamera/objektiv motor.

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-10-05 22:15

> Vi snakker om manuel focus, den foregår normalt med en mekanisk kobling og
> ikke via kamera/objektiv motor.

Jeg lover at læse tråden lidt grundigere inden jeg svarer næste gang. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : waal

Dato : 05-10-05 13:53

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Vi snakker om manuel focus, den foregår normalt med en mekanisk kobling og
> ikke via kamera/objektiv motor.

Der er vel næppe nogen autofokusobjektiver der er forsynet med et gammeldags
dobbelt snekkedrev. Nikon startede mig bekendt med autofokusmotor i huset så
der kan vel forekomme rene mekaniske så vel som elektromekaniske varianter
af øvelsen "manuel fokusering med autofokusobjektiver". I Canons tilfælde er
fokuseringsringen vel blot en regulator der styrer den indbyggede motor.

Michael

Fra : HKJ

Dato : 05-10-05 16:31

waal wrote:
> [...]
> fokuseringsringen vel blot en regulator der styrer den indbyggede motor.

Jeg tvivler, på min AFS objektiver er manuel focus mekanisk.

Fra : waal

Dato : 05-10-05 19:56

> Jeg tvivler, på min AFS objektiver er manuel focus mekanisk.

Det vil jag da håbe de er, spørgsmålet om de altid ( autofokusobjektiver
generelt) er med eller uden elektromotorisk assistance

mvh
Michael

Fra : HKJ

Dato : 05-10-05 20:02

waal wrote:

> Det vil jag da håbe de er, spørgsmålet om de altid ( autofokusobjektiver
> generelt) er med eller uden elektromotorisk assistance

Jeg har ikke hørt om det før, undtagen på Olympus.