Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Solformørkelse
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 02-10-05 15:41

Hejsa!
I morgen er der delvis solformørkelse - nogen gode råd i den forbindelse?

Mvh. Bo

Fra : Holst

Dato : 02-10-05 16:24

Bo Jørgensen wrote:

> I morgen er der delvis solformørkelse - nogen gode råd i den forbindelse?

Ja, du bør ofre et gedekid på terassen under formørkelsen for at sikre
dig, at solen vender tilbage.

Fra : Jakob

Dato : 02-10-05 18:28

In article <433ffb78$0$38626$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, newssep05
@shelter.dk says...

> Ja, du bør ofre et gedekid på terassen under formørkelsen for at sikre
> dig, at solen vender tilbage.

HA HA HA HA det var sgu sjovt ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 02-10-05 20:06

> HA HA HA HA det var sgu sjovt ;0)

Ja - rigtig sjovt!

Fandt selv lidt info i et seriøst forum;
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=15210413

/bo

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-05 15:45

"Bo Jørgensen" <bosletdette@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - rigtig sjovt!

Lighten up. Dit spørgsmål var så upræcist og bredt, at du må kunne tage lidt
gas.

> Fandt selv lidt info i et seriøst forum;
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=15210413

Hvis du anser dette som et useriøst forum, så forstår jeg ikke, du spørger
her.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : emj

Dato : 02-10-05 20:08

Holst skrev:

>Ja, du bør ofre et gedekid på terassen under formørkelsen for at sikre
>dig, at solen vender tilbage.

Det vil samtidig give dig et rigtig godt fotomotiv
Hilsen emj

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-10-05 21:15

"Holst" <newssep05@shelter.dk> wrote in message

> Ja, du bør ofre et gedekid på terassen under formørkelsen for at sikre
> dig, at solen vender tilbage.

Det var dog en altterlig kommentar.

Men jeg kan se Bo at du fandt et link, jeg skal nok også selvlige kigge lidt
på det. Tak for linket,

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-10-05 14:26

Simon Nielsen wrote:
> "Holst" <newssep05@shelter.dk> wrote in message

> Det var dog en altterlig kommentar.

....men meget passende til et totalt ufuldstændigt spørgsmål.
Oftest hænger kvaliteten af de svar, man får, sammen med kvaliteten af de
spørgsmål, der stilles.

I øvrigt synes /jeg/ det var en fed bemærkning, der fremkalder de herligste
visuelle associationer!

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-10-05 21:49

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> spørgsmål, der stilles.
>
> I øvrigt synes /jeg/ det var en fed bemærkning, der fremkalder de

Jeg kan ikke rigtig se manglen i spørgsmålet, der spørges i en fotogruppe
noget om solformørkelse. Så går jeg da ud fra at personen vil tage et
billede at formørkelsen.

Så langt kan man vel godt tænke selv.

Mvh
Simon

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-10-05 17:51

Simon Nielsen skrev den 03-10-2005 22:49:

> Jeg kan ikke rigtig se manglen i spørgsmålet, der spørges i en fotogruppe
> noget om solformørkelse. Så går jeg da ud fra at personen vil tage et
> billede at formørkelsen.
>
> Så langt kan man vel godt tænke selv.

Ja, men det er ville jo være rart at vide hvad vedkommende har af udstyr
som man kan arbejde med. Og evt. en prisgrænse i fald man ville ud og
købe noget udstyr.

De svar der kunne gives kunne spænde fra "la' vær" til "køb objektiv X
til 100k i ved din lokale fotopusher.)

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-10-05 18:00

Simon Nielsen wrote:

> Jeg kan ikke rigtig se manglen i spørgsmålet, der spørges i en
> fotogruppe noget om solformørkelse. Så går jeg da ud fra at personen
> vil tage et billede at formørkelsen.
>
> Så langt kan man vel godt tænke selv.

Så skarp er jeg ikke

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-10-05 22:39

> Så skarp er jeg ikke

Tøhø! ok. Så kan jeg godt se det. Men Carstens svar er egentlig grund nok
vil jeg sige. Så jo der kan jeg godt se det. Men jeg synes så godt at man så
kunne spørge ind til hvad personen så har

Mvh
Simon

Fra : kaltoft@gmail.com

Dato : 03-10-05 07:56

> I morgen er der delvis solformørkelse - nogen gode råd i den forbindelse?

Jeg har for langt tid siden hørt at du kan bruge disc'en fra en
adskilt diskette som filter foran objektivet. Det virkede nogenlunde
med mit Canon Powershot A10 lommekamera, men jeg tror ikke discen er
stor nok til at dække forreste linseelement fra et SLR objektiv, men
det er da noget du kan lege lidt med. Du kan evt. prøve at bruge
pladen fra de noget ældre, større disketter...

Martin Kaltoft

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 03-10-05 09:50

> Jeg har for langt tid siden hørt at du kan bruge disc'en fra en
> adskilt diskette som filter foran objektivet. Det virkede nogenlunde

Jeg fik lige chancen for at prøve det, det virkede faktisk nogenlunde, man
kan ihvertfald se en sol med "hul" i... Billedet er taget med et Canon
EOS-D30 med et Canon 28-80 objektiv med polfilter og "diskettefilter"
foran...

Egne forsøg på eget ansvar

http://kaltoft.linux.dk/img_0001-crop-sharpen.jpg

Martin Kaltoft

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-10-05 16:04

Martin Kaltoft wrote:
> [...]

Det ser da ikke helt tosset ud

Ellers bliver svejseglas tit anbefalet til dette formål.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 03-10-05 19:18

kaltoft@gmail.com wrote:

>Jeg har for langt tid siden hørt at du kan bruge disc'en fra en
>adskilt diskette som filter foran objektivet.

Nu er showet jo overstået for i år, men alligevel...

Ifølge Branchearbejdsmiljørådet
http://www.risikomomenter.dk/Naturfagligt_omraade/Astronomi.aspx er
blandt andet floppydisks ikke sikre. De kan begrænse det synlige lys,
men reducerer ikke med sikkerhed de infrarøde og ultraviolette
stråler, der også kan give skader på øjnene.

Fra siden:
>Følgende anses for sikkert:
>Weldersglas nr. 14 (svejseglas nr. 14) er ofte anvendt under solformørkelser. De er ret nemme at anskaffe og yder tilstrækkelig beskyttelse.
>Mylar solfiltre, belagt med aluminiumsfilm giver ligeledes god beskyttelse. Disse er specielt fremstillet til formålet og må ikke forveksles med ”astrotæpper” eller alufolie-tæpper til havebrug.

I den lokale værktøjsforretning har jeg købt et lille svejseglas nr.
14. Det er 5 x 10,5 cm og kostede 8 kroner - med moms og kvittering -
men fås også større!

Så er der vist ingen grund til at riscikere skader på øjne eller
CCD'er.

--
Kåre

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 03-10-05 21:01

> [...]
> men fås også større!
> Så er der vist ingen grund til at riscikere skader på øjne eller

Super - tak for svaret, så er jeg bedre rustet næste gang.
Mvh. Bo

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-10-05 21:47

"Bo Jørgensen" <bosletdette@pc.dk> wrote in message

> Super - tak for svaret, så er jeg bedre rustet næste gang.
> Mvh. Bo

Ja hvad var det de sagde i nyhederne, år 2114 eller noget i den retning

Mvh
Simon

Fra : Max

Dato : 03-10-05 21:58

Hej

> Ja hvad var det de sagde i nyhederne, år 2114 eller noget i den retning

Nej, marts 2006

Mvh Max

Fra : Brian Lund

Dato : 03-10-05 22:16

> Nej, marts 2006

Lyder mere sandsynligt, 2114 er nok næste fuldstændige solformørkelse i
DK...
Jeg kan ihvertfald huske to andre solformørkelser, og så gammel er jeg
heller ikke ;)

Brian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-10-05 22:41

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message
> retning

> Lyder mere sandsynligt, 2114 er nok næste fuldstændige solformørkelse i
> DK...

Ja det er korrekt undsyld at jeg ikke udspecifiserede mig klart nok.

> Jeg kan ihvertfald huske to andre solformørkelser, og så gammel er jeg
> heller ikke ;)

Tja den kan jeg faktisk også

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-10-05 22:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej

> Nej, marts 2006

ja i tyrkiet eller sådan noget

Mvh
Simon

Fra : abacus

Dato : 03-10-05 22:31

Har hørt nooget om, at man kan bruge et polfilter, prøv at søge lidt
på det.
MVH
Niels

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 03-10-05 23:20

> Har hørt nooget om, at man kan bruge et polfilter, prøv at søge lidt
> på det.

Et enkelt polfilter er vidst ikke nok, det giver kun omkr. 1 blænde mindre
lys. Men hvis man sætter to cirkulære polfiltre på samtidig, kan man dreje
dem så der kun kommer meget lidt lys igennem, og man kan se månen skygge
for solen...

Martin Kaltoft

Fra : Max

Dato : 04-10-05 07:15

Hej

Køb et såkaldt varmetæppe i en sportsforretning, det er en tynd
aluminiseret plastfolie der ser ud som et spejl, men er gennemsigtig
når man har lys nok, brug det som filter, evt. to lag hvis det ikke er
tæt nok. Eneste ulempe er at solen får en forkert farve, hvis man
vil have solen korrekt farvet, ja så skal man have et Alpha H filter,
det kan købes i forretninger der sælger astronomi udstyr.

Mvh Max

Fra : Jacob

Dato : 04-10-05 20:22

> [...]
> vil have solen korrekt farvet, ja så skal man have et Alpha H filter,
> det kan købes i forretninger der sælger astronomi udstyr.

ESD poser er lavet af samme matriale. når man har to lag bliver billedet
utydeligt. jeg taler desvære af erfaring. jeg kørte f/32 iso 100 og en
lukkertid på 1/8000 glasset var en 100-300mm canon. billedet blev overbelyst
og uskarpt.

Jacob

Fra : Max

Dato : 04-10-05 20:29

Hej Jacob

> lukkertid på 1/8000 glasset var en 100-300mm canon. billedet blev
overbelyst
> og uskarpt.

Hvis du mailer mig en postadresse, ja så skal jeg sende dig noget
som jeg bl.a. har lavet solfilter til min stjernekikkert med, det tegner
skarpt uanset hvor mange lag man putter på.

Mvh Max