Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Webgalleri - hvilket?
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-10-05 23:44

Svende på dk.fritid.foto,

Jeg har tænkt mig at installere et billedgalleri på min webserver, der
har Fantastico scriptbiblioteket. Derfor kan ved hjælp af et par
tastetryk installere både Coppermine eller Gallery. Jeg kan
selvfølgelig også installere andet. Der er GD og ImageMagick på
serveren.

Har nogen nogle meninger om, hvad man skal vælge? Det skal primært
bruges til at vise mine billeder til folk, der skulle have lyst til at
se dem.

Umiddelbart tiltaler Gallery mig bedst (selvom det er version 1.4.x man
kan installere), da det ser ud til at "kunne" mere.

MiniGal2 virker også populært - kan det anbefales over de ovenstående?

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 01-10-05 23:56

Peter Fjelsten wrote:
> [...]
> kan installere), da det ser ud til at "kunne" mere.
>
> MiniGal2 virker også populært - kan det anbefales over de ovenstående?

Jeg har valgt Gallery til min server. Prøvede for nyligt Gallery2, som
er ret lækkert og har MySQL support. Det mangler dog nogle vigtige
features, og kører først godt på servere >1GHz, da det skalerer billeder
on-the-fly. Jeg kører nu gallery 1.5.1.
Hvorfor kan du kun installere version 1.4.x?

Mvh Thomas

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-10-05 09:21

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
> [...]
>
> Har nogen nogle meninger om, hvad man skal vælge? Det skal primært
> bruges til at vise mine billeder til folk, der skulle have lyst til at

Hvis du skal bare skal bruge det til at vise billeder frem så kan du vælge
lige hvad du vil og der er Coppermine ganske fint. Gallery kan mere ja og
findes jo i en version 2, der er sket en del med det program siden version
1.4.

> Umiddelbart tiltaler Gallery mig bedst (selvom det er version 1.4.x man
> kan installere), da det ser ud til at "kunne" mere.
>
> MiniGal2 virker også populært - kan det anbefales over de ovenstående?

Men du skal nok gøre dig klart hvad det er dit galleri skal kunne. Er det
kun til at vise billeder og skal folk kunne skrive en kommentar, så kan du
vælge hvilket som helst galleri du vil.

Mvh
Simon

Fra : SpookiePower

Dato : 03-10-05 11:34

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er Coppermine ganske fint. Gallery kan mere ja og findes jo i en version 2, der er sket en del med

Hvad kan Gallery mere end Coppermine kan ? jeg har kun erfaring
med coppermine.

Mit fotoalbum.
www.photo.activewebsite.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-10-05 14:04

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message

> Hvad kan Gallery mere end Coppermine kan ? jeg har kun erfaring
> med coppermine.

Det kan rigtig meget, men også så meget at det kræver at man kører PHP med
safe mode off.

Mvh
Simon

Fra : SpookiePower

Dato : 03-10-05 14:25

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan rigtig meget, men også så meget at det kræver at man kører PHP med safe mode off.

Det kan jeg sagtens klare.
Men det lyder som om man skulle kigge lidt nærmere på
Gallery. I sin tid sprang jeg det over fordi det umiddelbart
så simpelt ud og ikke havde så mange funktioner. Men det
må jeg have fejlbedømt.

Mit fotoalbum.
www.photo.activewebsite.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-10-05 16:15

> [...]
> Gallery. I sin tid sprang jeg det over fordi det umiddelbart
> så simpelt ud og ikke havde så mange funktioner. Men det

1.4.x versionen er ikke så fed men 2.0 er derimod alt hvad man kunne ønske i
et gallery, den kan lave op til 5 forskellige størrelser i realtime, altså
skal billederne ikke først gemmes af programmet som coppermine gør det.

Mvh
Simon

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-10-05 12:01

Thomas Jørgensen wrote in Message-ID:
<433f13e3$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:

> Hvorfor kan du kun installere version 1.4.x?

Jeg kan strengt taget vel køre enhver version, men den der kan
installeres let (via Fantastico) er version 1.4.4.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-10-05 12:02

Simon Nielsen wrote in Message-ID:
<433f9872$0$87522$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Men du skal nok gøre dig klart hvad det er dit galleri skal kunne. Er
> det kun til at vise billeder og skal folk kunne skrive en kommentar,
> så kan du vælge hvilket som helst galleri du vil.

OK, men jeg tænkte på letheden med at uploade billeder, evt. vandmærker
osv. Jeg var selvfølgelig ikke præcis nok.

Jeg skal _ikke_ bruge noget "community"-noget, muligheden for at sælge
osv.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-10-05 15:57

> [...]
> osv. Jeg var selvfølgelig ikke præcis nok.
>
> Jeg skal _ikke_ bruge noget "community"-noget, muligheden for at sælge

Gallery kan bruge Windows agen upload funktion, mens du i Coppermine kan
uploade en hel mappe og så bare importere billederne til et galleri (jeg ved
ikke om gallery kan, det har jeg ikke arbejdet så meget med). Det er ganske
let og hurtigt.

Mvh
Simon

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 12-11-05 19:29

Simon Nielsen skrev:

> [...]
> uploade en hel mappe og så bare importere billederne til et galleri (jeg
> ved ikke om gallery kan, det har jeg ikke arbejdet så meget med). Det er

Gallery kan importere billeder på mange måder. Den har fx også en udmærket
java-applet uploader.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : SpookiePower

Dato : 15-11-05 12:12

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse news:43763456$0$111$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Gallery kan importere billeder på mange måder. Den har fx også en udmærket
> [...]

Gallery kan også uploade billeder via ftp og så importere dem til hjemmesiden
inde i selve Gallery.

Mit fotoalbum -
www.photo.activewebsite.dk