Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Godt til prisen? Canon 50mm f/1,8
Fra : Thomas

Dato : 30-09-05 07:33

Jeg skal bruge et fødselsdags-objektiv. I ved - alle de der
familiesammenkomster hvor belysningen er lidt ringe. Jeg har et Tamron
18-200 f/4,5 ved 50 mm.

Vil en Canon 50mm f/1,8 give bedre ydelse mht at tegne skarpt og mht at
lade sig nøje med ringere belysning?

Er Canons 50mm noget værd ift prisen? Koster under en tusse.

På forhånd tak.

Thomas

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-09-05 08:16

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 18-200 f/4,5 ved 50 mm.
>
> Vil en Canon 50mm f/1,8 give bedre ydelse mht at tegne skarpt og mht at

Hej

Teoretisk ja, men i virkeligheden nej. Det skyldes det forhold at du kan
håndholde et kamera med en vidvinkel i længere tid end et med en tele
(bevægelsesuskarphed). De to optik du nævner har et stort spring, det ene
kan bruges som 28mm, 50 1,8 er jo en 80mm.
Du kommer nok også til at mangle vidvinkel til indendørs fester, hvis du
bruger en 50/80mm.
Hvis du bruger bække optik på 50mm, kan du selvfølgelig opnå kortere
lukkertid med den faste 50mm.

> Er Canons 50mm noget værd ift prisen? Koster under en tusse.

Der er intet objektiv der giver mere for pengene end dette, køb bare, du
fortryder det ikke.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-09-05 10:25

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> De to optik du nævner har et stort
> spring, det ene kan bruges som 28mm, 50 1,8 er jo en 80mm.

Nej. 50mm er 50mm.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 01-10-05 12:03

> "Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. 50mm er 50mm.

Nej Jens, det kommer an på hvor den sidder, analogt eller digitalt, og jeg
gider ikke at diskutere med dig.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-10-05 13:59

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Nej Jens, det kommer an på hvor den sidder,

Sikke noget vrøvl!
Brændvidden er en fysisk egenskab ved en given optik.

> analogt eller digitalt,

Sikke noget vrøvl!
Det er billedfeltets fysiske størrelse der er afgørende - ikke teknologien
Men vi ved godt hvad du mener, på trods af den upræcise formulering

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Erik W.

Dato : 30-09-05 08:20

> [...]
> lade sig nøje med ringere belysning?
>
> Er Canons 50mm noget værd ift prisen? Koster under en tusse.

Ja!

Den bliver iøvrigt diskuteret i en emnetråd fra igår - startet af Peter
Kjær.
Du kan også se den i denne test:
http://www.photo.net/equipment/canon/efs18-55/

Mvh Erik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-09-05 10:40

"Thomas" <neumann@studjur.dk> wrote in message
> [...]
> lade sig nøje med ringere belysning?
>
> Er Canons 50mm noget værd ift prisen? Koster under en tusse.

Du skal ned i noget mere vidvinkel. Du vil ikke kunne bruge en 50mm på et
DLSR indendørs, på grund af cropfaktoren, vil objektivet opføre sig som et
80mm og så skal du langt væk for at få hele familien med. En 24-70 f/2.8 vil
være ret så genial, men den er jo dyr. Og bedre endnu, en ordentlig blitz på
kameraet, eller også skal du bare bruge en højere iso. Der er mange
muligheder hvor du også kan bruge dit eksisterende objektiv.

Mvh
Simon

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-09-05 11:47

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal ned i noget mere vidvinkel. Du vil ikke kunne bruge en 50mm
> på et DLSR indendørs, på grund af cropfaktoren, vil objektivet opføre
> sig som et 80mm

Mit kamera har en crop-faktor på 1,3x. Den nye Canon 5D har ingen
crop-faktor. Hvorfra kender du Thomas' kameras crop-faktor?

Fra : Brian Lund

Dato : 30-09-05 13:43

> [...]

> kameraet, eller også skal du bare bruge en højere iso. Der er mange
> muligheder hvor du også kan bruge dit eksisterende objektiv.

Eller hvad med en EF 28mm f/2,8 set til 182 euro, eller EF 35mm f/2 - set
for 255 euro hos TD!
Der er noget mere vidvinkel, men de er også lidt dyrere...

Brian

Fra : Thomas

Dato : 30-09-05 13:45

Tak for alle jeres svar.

Det med at der mangler vidvinkel kan jeg jo egentlig godt se, når nu i
siger det. Jeps - den vil opføre sig som en 80mm på mit kamera. (EOS 350D)

Måske det var en blitz jeg skulle se efter, og ikke et objektiv. Jeg er
sådan set tilfreds med vidvinklen i min tamron, og kameraet laver
faktisk pæne billeder selv ved ISO 1600.

Så er mit næste spørgsmål selvfølgelig. Hvad er en god blitz til prisen?
Hvad skal man se efter?

Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 30-09-05 16:30

"Thomas" skrev...

> Så er mit næste spørgsmål selvfølgelig. Hvad er en god blitz til prisen?

http://www.geizkragen.de/preisvergleich/foto-und-co/zoomobjektive/sigma/sigm
a-ef-500-dg-super/151035.html

Den er rigtigt god, og kan fint konkurrere med Canons topmodel 580 EX, som
koster næsten det dobbelte.

> Hvad skal man se efter?

At hovedet kan tiltes og drejes i forsk. retninger, så du kan bruge lofter
og vægge som bouncer. Køb også en stofen omnibouncer http://www.stofen.com
Og naturligvis skal du sikre dig at blitzen er til Canons Ettl system.

Mvh Erik

Fra : Thomas

Dato : 30-09-05 21:56

Pyha! 200 Euro for en blitz! Jeg synes jeg så nogle til under 100 euro
hos TD. Er det noget skrammel? De hed vist Culman tror jeg.

Thomas

Fra : Per

Dato : 30-09-05 18:18

> [...]
> lade sig nøje med ringere belysning?
>
> Er Canons 50mm noget værd ift prisen? Koster under en tusse.

Har du ikke nogle billeder vi kan se, som er skudt med den 18-200?

Fra : Thomas

Dato : 30-09-05 21:57

Per wrote:

> Har du ikke nogle billeder vi kan se, som er skudt med den 18-200?

Jo. www.neumann-foto.dk
Nogle med G3, andre med 350D, som altså er med Tamrons 18-200. Der er
data ved billederne.

Thomas