Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW billeder i Picasa2 er for mørke
Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 21:25

Jeg oplever et problem når Picasa2 skal håndtere CR2 RAW filer fra Canon EOS
350D.
Billederne bliver betydeligt mørkere end det er meningen.
Når jeg sammenligner CR2 filen i Picasa2 og i Canons medfølgende software,
så er der tydelig forskel.
Det er som om at Picasa2 ikke er 100% kompatibel med CR2 formatet.
Histogrammet er "trykket sammen" i venstre side.
Når jeg bruger Canons RAW software til at fremstille en TIF fil, så bliver
resultatet perfekt.

Er der noget man kan gøre for at få Picasa2 til at læse filerne korrekt.
Indtil videre ser det desværre ud som at jeg er nødt til at tage billeder i
RAW+JPG.

Mvh.
Jesper Juul Pedersen

Fra : Per

Dato : 29-09-05 21:46

"Jesper Juul Pedersen" <spam> wrote in message
> [...]
> Indtil videre ser det desværre ud som at jeg er nødt til at tage billeder

Du kan bruge Pixmantic Rawshooter. Den er gratis og fungerer glimrende. Jeg
bruger den selv på arbejdet hvor jeg kun har Photoshop 6 og derfor ikke
Adobe's RAW import program. Hvorfor konverterer du dem til TIF?

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 22:18

> [...]
> bruger den selv på arbejdet hvor jeg kun har Photoshop 6 og derfor ikke
> Adobe's RAW import program. Hvorfor konverterer du dem til TIF?

Kan Pixmantic bruges i forbindelse med Picasa?

Jeg konverterede dem til TIF med Canons medfølgende program bare for at se
om Picasa2 kunne håndtere filen korrekt i TIF format. Det kunne den. Så der
må være en bug i Picasa2's raw reader som af og til undereksponerer
billederne.

Fra : Jacob

Dato : 29-09-05 22:28

"Jesper Juul Pedersen" <spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> der
> må være en bug i Picasa2's raw reader som af og til undereksponerer

Jeg syntes det svinger meget. nogle billeder er for lyse andre for mørke
(få) mens de fleste er tilpas. men man kan desvære ikke lave en regl om
hvordan den skal gribe billederne an.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-09-05 23:22

> [...]
> Indtil videre ser det desværre ud som at jeg er nødt til at tage billeder

Picasa er IKKE et billedredigeringsprogram og skal ikke bruges som sådan,
det er en billed fremviser, der har nogle funktioner der gør det genialt til
forbrugere med P&S kameraer.

Du skriver at du har et Canon EOS 350D, et ganske fint kamera, så skal du
også bruge et program der håndterer dine billeder ordentligt, foreksempel,
canons eget rawshooter, du skal nemlig være tilfreds med hvert billede inden
du gemmer, derefter kan du bruge picasa som du vil. Eller endnu bedre brug
ACDSee classic til at se billederne med og brug Photoshop (elements) til at
redigere billederne.

Jeg er klar over det går hurtigt med Picasa, men det er altså ikke et super
program, Photoshop er PROGRAMMET.

Og du har ret, Picasa er ikke så god til det med RAW, det skal nok komme,
men selv derefter skal det kun bruges til at se billeder med. Det har lige
de basale funktioner, det med at ændre på farvebalance, lysforhold, kontrast
og det kan fjerne røde øjne. Dertil er det et genialt program og specielt
med knappen [i feel lucky] den ved jeg nogle jeg kender bruger en del, men
de er knap så kritiske.

Mvh
Simon

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-09-05 08:07

> [...]
> Indtil videre ser det desværre ud som at jeg er nødt til at tage billeder

Picasa 2 kunne heller ikke vise mine TIFF filer korrekt. Det var som om at
meget af dynamikken forsvandt når man viste billederne i Picasa 2. Det
gjaldt faktisk både JPEG og TIFF filer. Og især ved store sort/hvid billeder
røg der (tilsynelandende???) meget af skarpheden

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Finsensgade 48, 4tv