Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anbefaling af program til billedredigering
Fra : Kåre

Dato : 29-09-05 17:43

Jeg overveje at købe et billedredigeringsprogram som gave, til en som godt
ved hvad en computer er, men som dog ikke er en haj.

Jeg søger derfor at program som kan de 80% man oftest bruger, på en
forholdsvis let måde.

Jeg kender kun selv lidt til PSP (da det hed V6...) og synes umiddelbart det
var lidt tungt ar arbejde med.
Så er der noget der heder Elements har jeg erfaret.
Hvad findes der ellers, og hvad kan anbefales?

pft
Kåre

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-09-05 18:01

Kåre wrote:
> Jeg kender kun selv lidt til PSP (da det hed V6...) og synes
> umiddelbart det var lidt tungt ar arbejde med.
> Så er der noget der heder Elements har jeg erfaret.
> Hvad findes der ellers, og hvad kan anbefales?

Hvis du har mange penge - og vil det hele - så Adobe Photoshop.

Hvis du ikke har helt så mange penge - men vil det meste - så Photoshop
Elements

PSP er blevet bedre - og nemmere - og er nu nået til V10

Hvis du slet ikke har penge - så The Gimp - det er gratis - og kan det meset

Der er sikkert mange andre - men det er lige dem, jeg kender.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 19:52

"Kåre" <kaare@raffish.dk> wrote in message
> [...]
> var lidt tungt ar arbejde med.
> Så er der noget der heder Elements har jeg erfaret.
> Hvad findes der ellers, og hvad kan anbefales?

RAW Shotter Essentials til RAW processering. Det er godt, gratis, hurtigt og
pæredansk...mangler måske lidt ift. prof programmer (f.eks. C1 Pro som vist
også er dansk); men til prisen er det fint.

/Torben

Fra : LIV

Dato : 30-09-05 08:54

Torben Falck wrote:

> RAW Shotter Essentials til RAW processering. Det er godt, gratis,
> hurtigt og pæredansk...mangler måske lidt ift. prof programmer

Det hedder altså RAW Shooter

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 16:22

"LIV" <spammers@goto.hell> wrote in message

> Det hedder altså RAW Shooter

Nemli', tyrk-fejl er vel stadig tilladt?

/Torben

Fra : Jacob

Dato : 29-09-05 19:15

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var lidt tungt ar arbejde med.
> Så er der noget der heder Elements har jeg erfaret.
> Hvad findes der ellers, og hvad kan anbefales?

Hvis du vil bruge 119? så køb Corel paint shop pro X (10 på romersk). det er
let at gå til (syntes jeg). og noget mere logis opbygget end adobes. men det
er siert religion lige son canon og nikon.
ellers så kan picasa2 faktisk ret meget. og vigtigst det kan bruges som
fotoalbum og når mange billeder skal resizes. og så er det gratis.

Jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-09-05 23:32

> [...]
> var lidt tungt ar arbejde med.
> Så er der noget der heder Elements har jeg erfaret.
> Hvad findes der ellers, og hvad kan anbefales?

PSP skal man lige vænne sig til, men ellers er det et ganske godt program.
Det hedder nu ikke mere Jasc Paint Shop Pro men: Corel Paint Shop Pro X,
altså version 10. Det fortæller ganske logisk hvorhenne du skal trykke for
at få billedet bedre. Men vil du virkelig have at den der får gaven kan få
det bedste ud af billeder så med lidt øvelse kan jeg klart anbefale Adobe
Photoshop, det er dyrt, men så findes der Adobe Photoshop Elements og er
vist i version 4 nu, det der svarer til Photoshop CS2 (Version 9).

Begge kræver træning og det er egentlig kun hvad man kommer i gang med at
bruge og så vænne sig til det.

Der er også nogle gratis programmer som

The Gimp
Paint.net
MX Painter (ved ikke om det stadig eksisterer, måske hedder det Image
Painter, hvis det stadig findes)
Picasa2 (Dog ikke så godt til redigering)

Disse programmer er Gratis og det første er helt genialt, men svært at
bruge. Den næste ser rimeligt ud, jeg har dog ikke leget så meget med
programmet. Det 3. er Meget Meget enkelt bygget op, men svært at få til at
arbejde sammen med RAW, der var engang skrevet en RAW patch til det der
fungere ganske godt, men alternativt er så at konvertere via kameraets eget
software. Det sidste program er rent til billedmæssig fremvisning, det
anbefaler jeg absolut ikke til billedredigering, den gør det simpelthen for
dårligt, hvis man er bare lidt kritisk.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-05 07:39

Kåre wrote:
> [...]
> umiddelbart det var lidt tungt ar arbejde med.
> Så er der noget der heder Elements har jeg erfaret.
> Hvad findes der ellers, og hvad kan anbefales?

Fotofiltre er et fint lille gratisprogram, der også fås på dansk, hvis det
betyder noget. Se http://www.photofiltre.com/
En storebroder (hedder Photofiltre Studio) kan en del mere (bl.a. arbejde i
lag) og koster en lille smule (ikke på dansk).

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.