Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
2. foto med nyt kamera
Fra : Ralph

Dato : 28-09-05 22:46

Det er lykkedes for sønnike at få vores fredelige hund til at se ond ud....
godt klaret synes JEG, hvad synes I??
http://img235.imageshack.us/img235/2042/rissacopy6ss.png

--
venligst
Ralph

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-09-05 23:23

Ralph wrote:

> godt klaret synes JEG, hvad synes I??

Jeg synes det er noget talentløst knipseri...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brizz

Dato : 29-09-05 00:21

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg synes det er noget talentløst knipseri...

Det kan jo ikke undre nogen at du mener det.

Billedet er ikke noget at råbe hurra for imø. Synes det er hår med 2
prikker i. en næse og et øje. Mere af hovedet ville nok have gjort det
bedre.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Søren A Christensen

Dato : 29-09-05 06:45

Kan du ikke bare holde kæft, hvis du ikke har noget konstruktivt at sige
? Fortæl dog manden HVORFOR du mener at hans "knipseri" er talentløst.

Hvis du mener at du er så dygtig til at vurdere andres foto's må du dele
af din enorme viden ... ellers er du bare en stakkels nar !!

/Søren

Fra : ksk

Dato : 29-09-05 08:36

han er en stakkels N.. bare se tilbage i grp og se det er ikke kunne mig
der er bliv en smule ophisdete over ham han er og bliv et fjols

KsK

Fra : Gert Medom

Dato : 29-09-05 10:12

"ksk" <61678029@mobil.dk> skrev i en meddelelse

> han er en stakkels N.. bare se tilbage i grp og se det er ikke kunne
mig
> der er bliv en smule ophisdete over ham han er og bliv et fjols
>
> KsK

Hvorfor ikke bare lade NRE i fred og acceptere hans ytringer på lige fod
med
andres??? Er der censur herinde på, hvad man må mene om andres billeder??

Billedet af hunden er langtfra perfekt som flere andre har været inde på,
men en dreng på 15 år, der tager sådanne billeder har tiden for sig..

/ Gert

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-09-05 13:33

Søren A Christensen wrote:
> Kan du ikke bare holde kæft, hvis du ikke har noget konstruktivt at
> sige ? Fortæl dog manden HVORFOR du mener at hans "knipseri" er
> talentløst.

Hvorfor dælen skal du så bidragte til støjen?

Fra : Allan

Dato : 29-09-05 16:47

> Hvorfor dælen skal du så bidragte til støjen?

Jo og dig Det er svært at lade være

Mvh Allan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-09-05 23:19

Søren A Christensen wrote:

> Kan du ikke bare holde kæft, hvis du ikke har noget konstruktivt at sige
> ? Fortæl dog manden HVORFOR du mener at hans "knipseri" er talentløst.

Vis mig lige det sted, hvor det står skrevet, at jeg har pligt til at
redegøre, hvorfor jeg en given mening om et givent billede.

Når folk selv beder om min og andres mening, så må de acceptere det der
kommer, og der er ikke nogen der kan kan udøve censur i dette fora.

Og forresten, så har jeg aldrig oplevet, at der var nogen som på barnlig
vis har råbt og krævet, at jeg skal begrunde og forklare hvorfor, når jeg
har ytret at et givent billede er godt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren A Christensen

Dato : 30-09-05 02:47

Kære Niels R Ebbesen

Det glæder mig at min kommentar åbenbart har påvirket en kontakt hos
dig, at du ikke bare afviste det som "talentløst skriveri". Se nedenfor
for mine kommentare.

Og da andre i tråden, ganske korrekt, mener at jeg "støjer" i forhold
til gruppens primære formål, vil dette givetvis være mit sidste indlæg i
denne tråd.

/Søren

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Vis mig lige det sted, hvor det står skrevet, at jeg har pligt til at
> redegøre, hvorfor jeg en given mening om et givent billede.
Der står ingen steder at du har PLIGT til at redegøre for hvorfor du
mener dette eller hint om et givent billede, men i min verden - og
åbenbart ikke i den - tilsiger almindelig pli at man argumenterer for
sin holdning. Især et sted som her, hvor mange uploader deres billeder
for at få KONSTRUKTIV kritik, og lære at blive bedre forografer. Din
standard kommentar "talentløs knipseri" er der ingen der lærer noget af.
Fortæl dog HVAD det der som du ikke kan lide ved billedet.

> Når folk selv beder om min og andres mening, så må de acceptere det der
> kommer, og der er ikke nogen der kan kan udøve censur i dette fora.
Selvfølgelig må folk accepterer hvad der kommer, og der er heller ikke
nogen der udøver censur - du får jo lov til at poste dine intetsigende
indlæg her, hver gang, ik' ?

> Og forresten, så har jeg aldrig oplevet, at der var nogen som på barnlig
> vis har råbt og krævet, at jeg skal begrunde og forklare hvorfor, når
> jeg har ytret at et givent billede er godt...
Det har du så nu ... og det var da på tide. Ytringsfriheden er en god
ting, men hvis man føler sig så højt hævet over "den almindelige pøbel"
at man kun anvender den til at fortælle omverden at de ER idioter -
eller at deres billeder er talentløse knipserier - uden at fortælle dem
HVORFOR og HVAD de kan gøre for at ændre det, så bidrager man ikke til
at bedre verdenen - eller bedre billeder. Konstruktiv kritik er vejen
frem, hvorfor er billedet god eller dårligt, hvad kunne være gjort
anderledes. Der er heldigvis masser af andre dygtige fotografer herinde
der gerne øser ud af deres viden, og så må vi jo leve med dem der ikke
gider at lege med.

Fra : emj

Dato : 30-09-05 06:12

Søren A Christensen skrev:

> [...]
>standard kommentar "talentløs knipseri" er der ingen der lærer noget af.
>Fortæl dog HVAD det der som du ikke kan lide ved billedet.

Hvis jeg får at vide, at et af mine fotos er "talentløs knipseri", så
vil jeg da selv kikke meget kritisk på mit billede igen for at se,
hvorfor det fik den kritik. Hvis jeg ikke selv kan se det, så er det
jo ret ligegyldigt overhovedet at få en udpenslet begrundelse.
Jeg mener, at det sværeste ved at fotografere er "at se".

Hilsen emj

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-09-05 08:46

On Fri, 30 Sep 2005 07:12:00 +0200, emj <emj@> wrote:
klip
> [...]
>jo ret ligegyldigt overhovedet at få en udpenslet begrundelse.
>Jeg mener, at det sværeste ved at fotografere er "at se".

Helt enig. Jeg har selv 500 billeder af barnebarnet. Når jeg
forsøger at bedømme nogle af de højt roste kunstværker herinde,
synes jeg ofte at det ligner resultatet fra et hulkamera. Men når
en person investerer 20 000 i et dslr, og på vej hjem tager et
billede, lægger det op her, og spørger hvad i mener, og samtidig
spørger: hvad betyder blænde og dybdeskarphed, må jeg da godt nok
tage mig til hovedet. Blot en smule selvkritik tak.
mvh Ebbe

Fra : emj

Dato : 30-09-05 10:01

Ebbe Hansen skrev:

> [...]
>spørger: hvad betyder blænde og dybdeskarphed, må jeg da godt nok
>tage mig til hovedet. Blot en smule selvkritik tak.

Jeg har det på samme måde. Jeg er bestemt ikke nogen ørn til at
fotografere, men jeg gør mit bedste for at suge den basale viden til
mig og i det mindste at prøve på at få det rent tekniske på plads, før
jeg ser nogen grund til at vise mine knipset frem til kritisk
afpudsning her eller andre steder. Det er det mindste, man selv kan
gøre.
Herefter knokler man med at udvikle evnen til at se motiver og bruge
lyset optimalt, komponere billeder før man trykker af i stedet for at
beskære dem sønder og sammen efterfølgende og den slags.
Det er en lang sej udvikling, som ikke klares med at købe noget dyrt
begyndergrej og trykke på en knap.

Jeg er ikke bange for at vise mine fotos frem og kan sagtens selv se
den udvikling jeg har gennemgået, når jeg ser mine egne tidlige fotos
og dem jeg tager i dag, men jeg kan også sagtens se at der er rigtig
mange, som er milevidt dygtigere end jeg er og at det er meget at
stile efter. Man er nødt til at se en masse andre fotos undervejs.

Jeg havde aldrig haft et kamera i hånden før jeg som 58 årig købte mit
første digi. Det er nu 4 år siden og jeg knokler stadig med at
forbedre mine knipserier

Nogle af dem har jeg smidt her. Det er alt muligt blandet og alle er
da velkomne til at kikke med.
http://212.10.68.96/emj/

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 14:34

Ebbe Hansen wrote:

> [...]
> spørger: hvad betyder blænde og dybdeskarphed, må jeg da godt nok
> tage mig til hovedet. Blot en smule selvkritik tak.

Tja... det er kun nogle få år siden, at det virkelig krævede en seriøs
indsats at blive en nogenlunde habil amatørfotograf, de fleste brugte
mange timer i mørkekammeret på at lære, hvordan de fremkaldte filmene og
kopierede billederne.

Så de fleste havde for længst nået at lære det med selvkritik, inden de
kom så langt, at de kunne vise deres billeder frem.

Nu om stunder tager folk ind til byen og køber et digicam, og på vejen
hjem skyder de nogle snapshots ud af bilvinduet, og når de kommer hjem,
så uploder de knipserierne til Internettet, og poster et indlæg i denne
gruppe, hvor de beder om at få kritik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-05 16:29

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> hjem, så uploder de knipserierne til Internettet, og poster et indlæg
> i denne gruppe, hvor de beder om at få kritik...

....og nogle bli'r sure, hvis ikke de bliver mødt af kælen ros.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 17:14

Jan Bøgh wrote:

> ...og nogle bli'r sure, hvis ikke de bliver mødt af kælen ros.

Ja... og alle de der newbies forventer, at dem der seriøst har arbejdet
med deres fotografi i 10 - 20 og 30 år, skal tage hensyn og være
overbærende og hjælpsomme.

Og der er aldrig nogen newbies som har overvejet, at det nok er smartest,
hvis de lige tar' det lidt med ro, og sådan lodder stemningen inden de
fører sig frem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ksk

Dato : 30-09-05 18:42

sikker noget sluddere din rygge klapper .... folk bliv ikke sure over at
der bliv sagt det er noget lort ... men fordi det er det endst der bliv
sagte hvis mand ikke gide uddybe sig kritik så bø han hold sig kæft

KsK

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 14:18

emj wrote:

> [...]
> jo ret ligegyldigt overhovedet at få en udpenslet begrundelse.
> Jeg mener, at det sværeste ved at fotografere er "at se".

Ja det at "SE", er i al sin enkelthed, det som det handler om...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : LIV

Dato : 30-09-05 08:52

Søren A Christensen wrote:

> Og da andre i tråden, ganske korrekt, mener at jeg "støjer" i forhold
> til gruppens primære formål, vil dette givetvis være mit sidste
> indlæg i denne tråd.

Jeg tror lige så meget, at det er fordi folk er trætte af,
at nye folk i gruppen brokker sig over NRE nedladende
måde at give dårlig kritik på.
Folk glemmer, at det faktisk er NRE der skaber støjen

Fra : emj

Dato : 30-09-05 10:01

LIV skrev:

>Folk glemmer, at det faktisk er NRE der skaber støjen

Det er noget vrøvl.
Hilsen emj

Fra : LIV

Dato : 30-09-05 10:13

emj wrote:

> Det er noget vrøvl.

Nix - NRE har utallige gange fået at vide, at hans måde
at give dårlig kritik på generer folk.
Så hvis han ville lytte efter og bruge en mindre nedladende
tone, havde vi ikke alle de brokkerier over NRE.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-05 11:34

LIV wrote:

> Nix - NRE har utallige gange fået at vide, at hans måde
> at give dårlig kritik på generer folk.
> Så hvis han ville lytte efter og bruge en mindre nedladende
> tone, havde vi ikke alle de brokkerier over NRE.

Og det burde være indlysende for enhver at NRE på dette punkt er uden for
pædagogisk rækkevidde. Sådan er det nu engang bare. Så alt ævlet giver
nogenlunde lige så meget mening som at starte en læserbrevskampagne for
kæmpe mod modvind på cykelstierne.
Ignorer ham når han er træls og tag imod de guldkorn, han også ind imellem
præsterer - eller filtrer ham ud, men lad dog være med at bidrage til
larmen.

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : LIV

Dato : 30-09-05 14:15

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> Ignorer ham når han er træls og tag imod de guldkorn, han også ind
> imellem præsterer - eller filtrer ham ud, men lad dog være med at

Nu var det et svar på, at "emj" påstod at jeg vrøvlede,
hvilket jeg aldrig gør
Men ellers er vi fuldstændig enige.
Dog kommer der jo hele tiden nye i gruppen,
som ikke har lært NRE at kende.
Så vi slipper nok ikke for støj af og til.

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-09-05 19:45

LIV skrev:

>Dog kommer der jo hele tiden nye i gruppen,
>som ikke har lært NRE at kende.

Og? Det er lidt li'som mødre der dækker deres egne behov bag børnene.
Hvorfor ttror du at newbies er så pokkers sarte?

>Så vi slipper nok ikke for støj af og til.

Hovedparten af støjen laves af gruppens faste deltagere.

hilsen pl, som heller ikke bryder sig om NRE's tone. Men sådan er
usenet

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 15:12

LIV wrote:

> Nix - NRE har utallige gange fået at vide, at hans måde
> at give dårlig kritik på generer folk.

Tja... hvis folk ikke bryder sig om at få reel kritik, så skal de bare
bruge www.fotokritik.dk, der har brugerne lavet en uskreven regel om, at
der kun må skrives ros og hyggeligt tandløst snik-snak.

> Så hvis han ville lytte efter og bruge en mindre nedladende
> tone, havde vi ikke alle de brokkerier over NRE.

Folk har dælme meget høje tanker om sig selv og deres billeder, hvis de
tager en kritik af deres billeder så personligt, at de opfatter en
negativ kritik som nedladne.

Har du iøvrigt bemærket, at der aldrig er nogen reelt fremkommer med
seriøse og saglige argumenter, hvor de forklarer og begrunder, hvorfor
jeg tager fejl, og hvorfor det givne billede er smadder godt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-09-05 16:09

> Folk har dælme meget høje tanker om sig selv og deres billeder, hvis de
> tager en kritik af deres billeder så personligt, at de opfatter en negativ
> kritik som nedladne.

Jo, eller hvad med dem der tager en kritik af deres billeder så personligt,
at de lukker for kritikerens adgang til at se billederne?

> Har du iøvrigt bemærket, at der aldrig er nogen reelt fremkommer med
> seriøse og saglige argumenter, hvor de forklarer og begrunder, hvorfor jeg
> tager fejl, og hvorfor det givne billede er smadder godt...

Næeh, men folk påpeger at du ofte skriver negativ kritik til dem du ikke kan
lide (og det er jo som bekendt ikke så få), ligegyldigt hvor gode billederne
så end måtte være. Din kritik bliver på den måde uhyre utroværdig. Endvidere
er det normal praksis, at man tilpasser sin kritik til modtageren - som jeg
har skrevet til dig adskillige gange, anmelder en teateranmelder ikke en
optræden på en amatørscene på samme måde som han/hun anmelder en optræden på
Det Kongelige Teater. Logik for burhøns.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-09-05 19:56

Morten Wartou skrev:

>Jo, eller hvad med dem der tager en kritik af deres billeder så personligt,
>at de lukker for kritikerens adgang til at se billederne?

Den historie har vi hørt /mange/ gange. Men den er både uinteressant
og OT.

>Næeh, men folk påpeger at du ofte skriver negativ kritik til dem du ikke kan
>lide (og det er jo som bekendt ikke så få), ligegyldigt hvor gode billederne
>så end måtte være.

Hm - der er nok noget jeg ikke ved. NRE og en række deltagere i
gruppen kender hinanden personligt, og NRE bruger sine personlige sym-
eller antipatier i sin billedkritik?

>Din kritik bliver på den måde uhyre utroværdig.

Der er også fotos NRE udtaler sig positivt om. Jeg anser hans kritik
for troværdig og kvalificeret, men udiplomatisk.

>Endvidere er det normal praksis, at man tilpasser sin kritik til modtageren

Det er et meget ideelt krav. Det her er ikke et pædagogisk forum,
heller ikke en support. Respekt for dem der gider det! Newbies bør
ikke være for sarte, hverken i denne eller andre grupper.

NRE udgør ikke noget stort problem i gruppen, og det opvejes af hans
lejlighedsvise hjælpsomhed og kyndighed. Støjen kommer fra et fast
hold som du hører til.

hilsen pl, som heller ikke bryder sig om NRE's tone. Men sådan er
usenet
--
hilsen pl
Org.asm not found. (A)bort, (R)etry, (F)ake?

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-09-05 20:44

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Den historie har vi hørt /mange/ gange. Men den er både uinteressant
> og OT.

Det synes jeg absolut ikke. Når NRE poster lænker til sine billeder i et
offentligt forum, er hans indlæg OT for alle de (og det er åbenbart mange)
han har puttet i sit killfilter. Disse personer kan ikke give deres mening
tilkende, hvilket er fuldstændigt uacceptabelt. Jeg finder det vigtigt at
påpege, at jeg (og andre) ikke har mulighed for at give kritik af hans
billeder. Det er fuldstændigt on-topic.

> Hm - der er nok noget jeg ikke ved. NRE og en række deltagere i
> gruppen kender hinanden personligt, og NRE bruger sine personlige sym-
> eller antipatier i sin billedkritik?

Har jeg skrevet det? Man kan sagtens komme til at elske eller hade en
person, selvom man ikke har mødt personen.

> Der er også fotos NRE udtaler sig positivt om. Jeg anser hans kritik
> for troværdig og kvalificeret, men udiplomatisk.

Dig om det. Jeg finder den i visse tilfælde utroværdig.

> Det er et meget ideelt krav. Det her er ikke et pædagogisk forum,
> heller ikke en support. Respekt for dem der gider det! Newbies bør
> ikke være for sarte, hverken i denne eller andre grupper.

Det er da en måde at kritisere på, som ethvert normalt tænkende menneske vil
kunne se logikken i. NRE's kritik har oftest karakter af reel tilsvining, og
det virker som om det eneste formål er at få folk til at opgive deres nye
hobby.

> NRE udgør ikke noget stort problem i gruppen, og det opvejes af hans
> lejlighedsvise hjælpsomhed og kyndighed. Støjen kommer fra et fast
> hold som du hører til.

Desværre er det jo tilfældet, at NRE ret sjældent har ret i det han skriver,
når det drejer sig om teknik. Ikke engang eksponeringskompensation har han
styr på. Jeg vil råde dig til at læse lidt tilbage i gruppen, og prøve at
lægge mærke til de argumenter NRE stilles overfor, og hvordan han reagerer
på dem. Forhold dig også til dokumentationen bag argumenterne. NRE vildleder
mere end han hjælper, og vildledning gavner ingen.

> hilsen pl, som heller ikke bryder sig om NRE's tone. Men sådan er
> usenet

Vel er det så. Heldigvis er usenet også sådan, at det står folk frit for at
gøre opmærksom på, når der skrives noget vrøvl.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : ksk

Dato : 30-09-05 15:54

> Det er noget vrøvl.
> Hilsen emj

NEJ det er ikke noget vrøl hvilker verden leve du i ..???
KsK

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 14:47

LIV wrote:

> Folk glemmer, at det faktisk er NRE der skaber støjen

Sikke noget vrøvl, det kan aldrig blive mit ansvar, at der er nogle
newbies, der ikke magter at foholde sig til min kritik.

Det her er ikke "rød stue", hvor der er en pædagoisk linie som
forskriver, at alle børnene skal stimuleres med ros og skulderklap, når
de viser deres billeder frem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : LIV

Dato : 30-09-05 15:09

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Sikke noget vrøvl, det kan aldrig blive mit ansvar, at der er nogle
> newbies, der ikke magter at foholde sig til min kritik.

Nej, men man behøver jo ikke være decideret nedladende.

> Det her er ikke "rød stue", hvor der er en pædagoisk linie som
> forskriver, at alle børnene skal stimuleres med ros og skulderklap,
> når de viser deres billeder frem...

Jeg har aldrig gået i børnehave, så jeg kan ikke rigtigt
forholde mig til "rød stue" begrebet.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 16:35

LIV wrote:

> Nej, men man behøver jo ikke være decideret nedladende.

Helt ærlig, det er jo fotos vi snakker om, jeg kan altså ikke se hvad er
det der er nedladne, når jeg konstaterer, at jeg i et givent billede ikke
kan se antydningen af et fotografisk talent, og at jeg synes det er et
knipseri.

Har du nogenside overvejet, at der er ganske mange i denne gruppe, som i
10 - 20 og 30 år har arbejdet seriøst med deres fotografi, jeg synes
faktisk det er nedladne, når folk der overnigth er blevet ejer af et
digicam, kommer væltende med deres talentløse knipserier og kræver at
blive taget alvorligt.

> Jeg har aldrig gået i børnehave, så jeg kan ikke rigtigt
> forholde mig til "rød stue" begrebet.

Jeg har heller ikke gået i børnehave, men der er godt nok mange newbies i
denne gruppe, som forventer, at der bliver taget specielt hensyn til dem....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : LIV

Dato : 30-09-05 19:09

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> er det der er nedladne, når jeg konstaterer, at jeg i et givent
> billede ikke kan se antydningen af et fotografisk talent, og at jeg

Niels vi har diskuteret lige nøjagtigt det her i en tidligere tråd,
for ikke så lang tid siden. Dengang blev vi ikke enige,
og det bliver vi heller ikke nu.
Så jeg vil ikke spilde mere af min (eller din) tid på ,
at skrive det samme igen.

> [...]
> synes faktisk det er nedladne, når folk der overnigth er blevet ejer
> af et digicam, kommer væltende med deres talentløse knipserier og

Nu er dette jo ikke en gruppe udelukkende for meget erfarne fotografer,
og du har vel også været grøn engang.
Når du er så træt af nybegyndere, så ignorer dem dog.

Hmm - jeg har tænkt over hvad der gør, at nogen tror, at de bliver
super-fotografer, bare ved at købe et dyrt kamera.
Nogen oven i købet uden feks at vide hvad lukkertid og blænde er.
Det svarer til at tro, at man kan blive Tour de France vinder
blot ved at købe en cykel magen til Lance Armstrong's.
Så, så langt er vi enige

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 21:48

LIV wrote:

> Nu er dette jo ikke en gruppe udelukkende for meget erfarne fotografer,
> og du har vel også været grøn engang.

Man kan elles godt få det indtryk, at denne gruppes newbies tror, at
denne gruppe kun er til for dem, og at de er i deres gode ret til at
bestemme dagsordnen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 14:16

Søren A Christensen wrote:

> [...]
> standard kommentar "talentløs knipseri" er der ingen der lærer noget af.
> Fortæl dog HVAD det der som du ikke kan lide ved billedet.

Hmm... hvis jeg mener, at det er helt åbentlyst for de fleste, at et
givent billede er elendigt, så kan jeg ikke se, at det er nødvendigt at
begrunde, hvorfor jeg i en given kritik ytrer at billedet er et knipseri.

Jeg er på ingen måde forpligtet til at forklare og/eller begrunde,
hvorfor jeg synes at et givent billeder er godt eller dårligt, og jeg er
også temmelig ligeglad med, om andre er enig eller uenig i mit synspunkt.

Hva' er konstruktiv kritik for en størrelse, det skulle vel ikke betyde,
at den pågældne autor kun ønsker ros og skulderklap.

Jeg deltager ikke her i fotogruppen for at yde individuel support og
undervisning i fotografi til newbies.

> Der er heldigvis masser af andre dygtige fotografer herinde der gerne
> øser ud af deres viden, og så må vi jo leve med dem der ikke gider at
> lege med.

Det er jo helt fint, så hvorfor brokker du dig, og det at nogen godt
gider undervise newbies, er da ikke ensbetydne med, at jeg også skal være
forpligtiget til at gøre det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ksk

Dato : 30-09-05 16:06

> Jeg deltager ikke her i fotogruppen for at yde individuel support og
> undervisning i fotografi til newbies.

Næ måske ikke !!! tror nu helle tænk med denne gruppe er din usmaglige
kommetar ,, behold den for dig selv

> Det er jo helt fint, så hvorfor brokker du dig, og det at nogen godt gider
> undervise newbies, er da ikke ensbetydne med, at jeg også skal være
> forpligtiget til at gøre det...

HVAD TROR DU ER FORMÅLET MED DENNE GRP JA i det helt taget USENET mod
ikke tænk er at spred sig erfaring,, i stede for at komme med din latterlige
kommentar ... du må være mindre begavet

KsK

Fra : HKJ

Dato : 30-09-05 16:40

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hva' er konstruktiv kritik for en størrelse,

Det er noget man bruger, når man ønsker at hjælpe. Mange steder er det
faktisk den normale måde at give kritik på.

> det skulle vel ikke betyde,
> at den pågældne autor kun ønsker ros og skulderklap.

Absolut ikke.

Der har du åbenbart et hul i din viden om den danske sprog, meningen med
konstruktiv kritik er at den giver forslag til forbedringer. Det har
ikke noget med ros og skulderklap at gøre.

Faktisk falder det godt i tråd med gruppens fundats
(http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto) hvor der står:

-------------
Det er naturligvis i orden at have en holdning, men grundlaget for en
god diskussion er argumenter.
-------------

Og argumenter er netop det man giver, når man giver konstruktiv kritik.

> Jeg deltager ikke her i fotogruppen for at yde individuel support og
> undervisning i fotografi til newbies.

Men du forsøger at skræmme dem væk.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 17:37

HKJ wrote:

> Det er noget man bruger, når man ønsker at hjælpe. Mange steder er det
> faktisk den normale måde at give kritik på.

Sludder... jeg har aldrig oplevet en filmkritiker, som har indladt sig
på, at forklare en filminstruktør, hvordan han skulle ha' lavet filmen.

> Og argumenter er netop det man giver, når man giver konstruktiv kritik.

UseNet er også beregnet til debat, på engels hedder de faktisk
discussions groups, og på www.usenet.dk kan du læse, at de danske grupper
også er til debatter, og når jeg fremfører, at jeg synes et givent
billede er et talentløst knipseri, så er det et synspunkt.

Der hvor filmen knækker, er at du og andre ikke magter at imødegå mit
synspunkt på saglig vis, og forklare hvorfor jeg tar' fejl, og hvorfor
billedet er smadder godt.

> Men du forsøger at skræmme dem væk.

De sidste 3-4 år er der horder af newbies, som er væltet ind i denne
gruppe, og jeg har endnu til gode, at opleve at nogen af dem bidrager med
noget brugbart.

Hvis nybegynderne ikke ka' li' lugten her i gruppen, så kan de jo be' om
at få en speciel gruppe, den kunne hede news:dk.fritid.foto.newbies - i
den kan de for min skyld lave alle mulige regler omkring pædagoisk
kritikgivning, hvor der kun roses...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-09-05 17:58

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Sludder... jeg har aldrig oplevet en filmkritiker, som har indladt sig
> på, at forklare en filminstruktør, hvordan han skulle ha' lavet filmen.

Så langt så godt.

> Der hvor filmen knækker, er at du og andre ikke magter at imødegå mit
> synspunkt på saglig vis, og forklare hvorfor jeg tar' fejl, og hvorfor
> billedet er smadder godt.

Nej, der hvor filmen knækker er hvor du IKKE er i stand til/villig til
at argumentere for dit synspunkt.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 18:52

Ole Larsen wrote:

> Nej, der hvor filmen knækker er hvor du IKKE er i stand til/villig til
> at argumentere for dit synspunkt.

Hmm... det er jo ikke nødvendigt, for der er endnu ikke nogen der har
imødegået mit synspunkt, og har forklarert hvorfor de synes at billedet
er smadder godt.

Ind til vidre, så står mit udsagn udmodsagt, der er kun nogle Re'er der
angriber formen på mit synspunkt, der er ikke et eneste der modsiger
substandsen i min kritik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-09-05 19:06

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hmm... det er jo ikke nødvendigt, for der er endnu ikke nogen der har
> imødegået mit synspunkt, og har forklarert hvorfor de synes at billedet
> er smadder godt.

Det er ikke rigtigt. Der er ved adskillige tidligere lejligheder blevet
modsat din såkaldte kritik.

> Ind til vidre, så står mit udsagn udmodsagt, der er kun nogle Re'er der
> angriber formen på mit synspunkt, der er ikke et eneste der modsiger
> substandsen i min kritik...

Hvilken substans? For du vil vel ikke påstå substans i en flagrende
flabet forkølet fornærmelse som eks. "talentløst knipseri"?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 22:03

Ole Larsen wrote:

> Det er ikke rigtigt. Der er ved adskillige tidligere lejligheder blevet
> modsat din såkaldte kritik.

Hmm... jeg har kun bemærket, at der et par enkelte gange har været
autorer bl.a. dig, der har forsøgt at afbøde min kritik, men reelle
modargumenter.

> Hvilken substans? For du vil vel ikke påstå substans i en flagrende
> flabet forkølet fornærmelse som eks. "talentløst knipseri"?

Substandsen er da meget klar:

Talentløst = jeg ikke har kunnet set den mindste antydning af fotografisk
talet i billedet.

Knipseri = billedet er sjusket udført (uskarpt, under/overbelyst, rystet,
skævt, o.s.v.).

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-10-05 05:31

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Substandsen er da meget klar:
>
> Talentløst = jeg ikke har kunnet set den mindste antydning af
> fotografisk talet i billedet.

At DU ikke kan se....er der ikke megen klar substans i. Det kunne jo vel
skyldes dit (mangelfulde) billedsyn

> Knipseri = billedet er sjusket udført (uskarpt, under/overbelyst,
> rystet, skævt, o.s.v.).

At DU synes....er der heller ikke substans i

Sagde jeg eks. at "Canon er noget lort", ville det være et synspunkt
UDEN substanst i, lige som din automatkommntar er det. Det ville desuden
være dumt at påstå (selvom det er rigtigt;-O) når man ikke fortæller
hvorfor man mener det.
Og denne din posting er første eksempel jeg erindrer, hvor du åbenbarer
for os - den måbende hob af talentløse noksakker - hvad du mener med din
substansløse bemærkning "talentløst knipseri"

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-10-05 09:17

Ole Larsen wrote:

> At DU synes....er der heller ikke substans i ...cut...

Jow der er... der er nemlig tale om en personlig meningstilkendegivelse,
og li'som man kan sige, "at jeg synes det er et godt billede", så kan man
også sige, "at jeg synes det er et dårligt billede". Og din og min mening
om et givent billede kan godt være vidt forskellige, og stadig lige
rigtige for os hver især.

> Sagde jeg eks. at "Canon er noget lort", ville det være et synspunkt
> UDEN substanst i, ...cut...

En vurdering af Canon kameraer kan dels baseres på de tekniske
specifikationer, men den kan også ta' udgangspunkt i smag og behag, og
jeg vil godt kunne sige, at jeg ikke bryder om Canon's produkter, og det
er da et ganske plausibelt argument. Og hvis vi ser på, hvor mange tråde
der i denne gruppe, har handlet om fejl på Canon's kameraer, så er det
vist så som så med kvaliteten.

Jeg har det f.eks. sådan, at jeg ikke bryder mig om retter der indeholder
brune bønner, og ti vilde heste kan ikke få mig til at spise mad der
indeholder brune bønner, men jeg er godt klar over, at mange mennesker
spiser brune bønner med stor velbehag.

Her på vor jordklode er der også multi-trilliarder af fluer der æder
lort, og set ud fra fluernes synsvinkel, så har de success med det, men
jeg lader mig ikke styre af hvad flertallet gør, jeg flyder ikke med
strømmen, og jeg baserer ikke min gøren og laden på hvad andre gør og synes.

> Og denne din posting er første eksempel jeg erindrer, hvor du åbenbarer
> for os - den måbende hob af talentløse noksakker - hvad du mener med din
> substansløse bemærkning "talentløst knipseri"

Du plejer da ellers nok at kunne læse og forstå det skrevne ord, så det
undre mig, at du ikke har kunnet forstå, hvad ordne "talentløst" og
"knipseri" betyder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-10-05 09:21

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Du plejer da ellers nok at kunne læse og forstå det skrevne ord, så det
> undre mig, at du ikke har kunnet forstå, hvad ordne "talentløst" og
> "knipseri" betyder...

Det er næppe et spørgsmål om hvad jeg kan/ikke kan forstå, men om du vil
forsøge at give dine flipsi-flapsi bemærkninger substans. Det forsøg
forudsætter naturligvis at du selv har gjort dig klart hvad du mener.
Det har du nu, ser jeg. Så kan du herefter skrive det i stedet, ikk´?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-10-05 11:36

Ole Larsen wrote:

> [...]
> forudsætter naturligvis at du selv har gjort dig klart hvad du mener.
> Det har du nu, ser jeg. Så kan du herefter skrive det i stedet, ikk´?

Nej... folk har jo brugt under 1:100 del sec. på at lave knipseriet, så
jeg skal da ikke bruge tid på at skrive en større afhandling, sporten er
jo netop, hvor kort og præcist kan en rammende kritik skrives...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-10-05 10:26

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Du plejer da ellers nok at kunne læse og forstå det skrevne ord, så
> det undre mig, at du ikke har kunnet forstå, hvad ordne "talentløst"
> og "knipseri" betyder...

Niels, det er ualmindeligt dumt at fremture i brugen af en vending, når man
som afsender af den på forhånd ved, at den aldeles skjuler det, du
postulerer er substans.
Og er du ikke klar over, hvordan den bliver opfattet er du ikke bare dum,
men himmelråbende torskedum.
Det har jeg dig nu ikke mistænkt for at være, så derfor er må det
nødvendigvis være en form for trolleri, som kun har det formål at lave rav i
den.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-10-05 11:58

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> Det har jeg dig nu ikke mistænkt for at være, så derfor er må det
> nødvendigvis være en form for trolleri, som kun har det formål at lave rav i

Hmm... det har da altid været smadder sjovt, at provokere bløddyrene, det
handler nemlig om, at folk er pi... selvhøjtidlige og at de overvurderer
sig selv og deres knipserier i en grad, så det ofte er latterligt.

Det er da fuldstændigt tåbeligt, at newbies farer ud og køber et digicam,
knipser nogle test-billeder, uploader dem til nettet, og så forventer de,
at alle brugerne i denne gruppe skal falde røven af beundring.

Og klap nu kaje med at råbe troll, hver gang jeg skriver noget du ikke
bryder dig om, for det holder ikke to centimeter, hvis jeg vendte den om,
så kunne jeg med den samme ret hævde, at der er mange newbies, som
troll'er denne gruppe med deres elendige billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-10-05 17:54

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Og klap nu kaje med at råbe troll, hver gang jeg skriver noget du ikke
> bryder dig om

jamen, det gør jeg skam heller ikke. Så ville der være mange flere indlæg af
typen 'Troll-alert' fra min side!

> for det holder ikke to centimeter, hvis jeg vendte den
> om, så kunne jeg med den samme ret hævde, at der er mange newbies, som
> troll'er denne gruppe med deres elendige billeder...

Tjae - det kan da godt være at du har ret. Men det forandrer nu ikke mit
synspunkt - og så kan man hævde at newbees troller i/af uvidenhed - du gør
det derimod meget bevidst og med åbne øjne. Og jeg husker da ganske bestemt,
at du ved flere lejligheder har nævnt, hvor herligt du morer dig over
balladen. Og det opfatter jeg som trolleri.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-10-05 21:35

Jan Bøgh wrote:

> jamen, det gør jeg skam heller ikke. Så ville der være mange flere indlæg af
> typen 'Troll-alert' fra min side!

Hmm... det er vel egenlig også en slag troll'eri, at beskylde andre for
at troll'e...

> [...]
> at du ved flere lejligheder har nævnt, hvor herligt du morer dig over
> balladen. Og det opfatter jeg som trolleri.

Tja... jeg synes godt nok, at fotogruppen her de sidste 2-3 år er blevet
vold-troll'et af et uendligt antal dumme newbies, der først skulle ha'
hjælp til deres køb af digicams, og som så bagefter lige har villet
velsigne os med deres talentløse knipserier.

Og når det hen ad vejen er gået op for fotoforbrugerne, at vi ikke rigtig
var imponeret over deres knipserier, og at det kræver noget mere end et
tryk på en knap, at blive en dygtig fotograf, så har de fleste over for
sig selv erkendt, at de bare er fotoforuger og er smuttet vidre.

Derfor er jeg faktisk kommet til den erkendelse, at de to OTD'er som p.t.
er til afstemning ikke vil løse problemerne, vi vil blot få dem fordelt
på tre grupper.

Den eneste rigtige løsning på problemet, ville være at dele gruppen op i
to, en for newbies og en for de erfarne fotografer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren A Christensen

Dato : 30-09-05 18:09

Jeg kan ikke tie stille alligevel ...

Der er ingen der ønsker at der bare skal roses ... tvært i mod. Vi
(jeg i hvert tilfælde) vil bare så gerne vide hvad det, i dine øjne er,
der gør et billede til "talentløst knipseri" - eller super godt, for den
sags skyld. Jeg, og helt sikkert langt de fleste andre, har ikke noget
problem med at få at vide HVAD det er vi skal gøre bedre eller anderledes.

Ang. andre grupper - og helt off-topic - vil jeg foreslå
news:dk.fritid.foto.ggf - hvor ggf står for Gnavne Gamle Fotografer -
hvor så de udvalgte kan sidde og nikke underforstået til hinandens
mesterværker

Nu må det være nok. Lad os se nogle billeder og lære af de kommentare
der kommer på dem. Og lad os så glæde os over at rigtigt mange har tid
og lyst til at bidrage med den viden de, med hårdt arbejde og lidt input
fra omverdenen, har oparbejdet. Tak til dem.

/Søren

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 22:11

Søren A Christensen wrote:

> [...]
> sags skyld. Jeg, og helt sikkert langt de fleste andre, har ikke noget
> problem med at få at vide HVAD det er vi skal gøre bedre eller anderledes.

Tja... du kan vist ikke læse hvad jeg skriver, "talentløst knipseri" er
en uhyrre præcis kritik:

[...]

Og 90% af de billeder som newbies beder om af få kritik til, er det
umuligt at foreslå forbedringer til, det er regulære fejlskud som autor
selv burde ha' kasseret...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren A Christensen

Dato : 01-10-05 10:05

Jo da, jeg kan sagtens læse hvad du skriver ... men jeg kan ikke forstå
hvad du mener med det ... og det er åbenbart et gensidigt problem - fair
nok, der er nogen af os der er uden for pædagoisk rækkevidde, og det er
der ikke meget at gøre ved.

Men for at prøve alligevel, med et andet eksempel:
Du bevæger dig ud i trafikken i din bil, eller på cykel, bliver så
stoppet af en betjent der siger "Talentløs kørsel ... bøde 600 kr". Og
hvis du drister dig til at spørge hvad du har gjort forkert; kørt over
for rødt, kørt for stærkt, ikke overholdt vigepligt ... bare får svaret:
"Talentløs kørsel ... find selv ud af det, og vis dig helst ikke før du
mestre denne diciplin", så vil du formentligt også blive fustreret og
irriteret.

Verdenen er fyldt med 'newbies' - og der kommer hele tiden flere af dem.
Heldigvis er langt de fleste af dem entusiatiske og lader sig ikke
skræmme af en enkelt knarvorn 'oldie' der har glemt at han selv engang
har været 'newbie' og lært af andre 'oldies'.

Når du kritiserer et billede, så fortæl dog hvad det er der gør at du
synes at det er dårligt - eller godt - så vi kan få nogle inspirerende
råd og idees, og diskussioner, om teknik, komposition, indhold og
billedsyn. Se, så ville vi alle udvikle os og blive bedre fotografer.

/Søren

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-10-05 12:17

Søren A Christensen wrote:

> [...]
> hvad du mener med det ... og det er åbenbart et gensidigt problem - fair
> nok, der er nogen af os der er uden for pædagoisk rækkevidde, og det er

Jeg tror det nærmere handler om din vilje til at forstå...!

> [...]
> "Talentløs kørsel ... find selv ud af det, og vis dig helst ikke før du
> mestre denne diciplin", så vil du formentligt også blive fustreret og

Din analogi er både dum og forfejlet, smag og behag kan ikke sammenlignes
med færdselsloven, jeg vil iøvrigt gi' dig det råd, hold dig fra at bruge
analogier på usenet, det virker useriøst, og jeg har aldrig oplevet, at
de i en debat har flyttet noget...!

> [...]
> skræmme af en enkelt knarvorn 'oldie' der har glemt at han selv engang
> har været 'newbie' og lært af andre 'oldies'.

Ja oldies har den viden som newbies gerne vil ha', så hvem er det lige,
der skal lave spillereglerne, og hvem er det som kan stille krav...?

> [...]
> råd og idees, og diskussioner, om teknik, komposition, indhold og
> billedsyn. Se, så ville vi alle udvikle os og blive bedre fotografer.

Sikke noget vrøvl, jeg må gerne ha' forventninger og stille krav, og når
det er helt åbenlyst, at en newbie ikke selv har gidet yde en seriøs
indsats, så vil jeg ikke føle mig forpligtet til, at bruge min tid på at
vejlede ham...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-10-05 17:59

Søren A Christensen wrote:

> [...]
> ikke skræmme af en enkelt knarvorn 'oldie' der har glemt at han selv
> engang har været 'newbie' og lært af andre 'oldies'.

Har du overvejet at ikke alle 'oldies' har tilegnet sig det de kan på den
måde, du foreslår. Det forekommer måske mærkeligt, men der er faktisk en hel
del, der er kommet til deres (mere eller mindre værdifulde) erfaringer
gennem at knokle med stoffet i stedet for bare at stille op i køen og udbede
sig hjælp. Verden er ikke en børnehave, men desværre er der en hel del, der
tilsyneladende har svært ved at acceptere denne enkle sandhed.
Som min yndligspædagogprovokatør, Steen Larsen fra Danmarks Pædagogiske
Universitet, så hyppigt hævder: Ægte læring kan kun opnås gennem arbejde,
arbejde, arbejde.....

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 30-09-05 18:12

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Sludder... jeg har aldrig oplevet en filmkritiker, som har indladt sig
> på, at forklare en filminstruktør, hvordan han skulle ha' lavet filmen.

Men jeg vil vædde med at når instruktør, producer og de andre folk bag
en film diskuterer om hvordan de skal forbedre filmen, så bruger de også
konstruktiv kritik.

> [...]
> grupper også er til debatter, og når jeg fremfører, at jeg synes et
> givent billede er et talentløst knipseri, så er det et synspunkt.

Lige som "Jeg bruger Nikon fordi det er det bedste - Canon er noget hø
!" og den slags synspunkter frabedes
> [...]

> Der hvor filmen knækker, er at du og andre ikke magter at imødegå mit
> synspunkt på saglig vis, og forklare hvorfor jeg tar' fejl, og hvorfor

Det er ikke dit billedesyn der bliver diskuteret, men din manglende even
til at udtrykke dig i et anstændigt sprog.

> De sidste 3-4 år er der horder af newbies, som er væltet ind i denne
> gruppe, og jeg har endnu til gode, at opleve at nogen af dem bidrager
> med noget brugbart.

Hvilket ikke er en grund til at skræmme dem væk.

> [...]
> at få en speciel gruppe, den kunne hede news:dk.fritid.foto.newbies - i
> den kan de for min skyld lave alle mulige regler omkring pædagoisk

Jeg undre mig over hvorfra du har den ide om at folk ikke vil have
kritik, er det et udtryk for at du har problemer med at læse og forstå
hvad der skrives?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-05 19:03

HKJ wrote:

> Men jeg vil vædde med at når instruktør, producer og de andre folk bag
> en film diskuterer om hvordan de skal forbedre filmen, så bruger de også
> konstruktiv kritik.

Ja... når folk er økonomisk involveret eller lønnet af et filmprojekt, så
bidrager de naturligvis med viden og know-how, det er jo det de får
betaling eller deres løn for.

Min viden og know-how kan også købes, jeg koster kun 600 kroner i timen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ksk

Dato : 30-09-05 19:27

> betaling eller deres løn for.
>
> Min viden og know-how kan også købes, jeg koster kun 600 kroner i timen...

Ja men niels så er det nu du skal over i noget med MARKET.dk men 600 kr i
time har ikke set noget på din HP som jeg ikke ha set bedre på FOTOKRITIK
KsK

Fra : HKJ

Dato : 30-09-05 19:34

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja... når folk er økonomisk involveret eller lønnet af et filmprojekt,
> så bidrager de naturligvis med viden og know-how, det er jo det de får
> betaling eller deres løn for.

Sjovt at se hvilken del af mit indlæg du ville kommentere.

> Min viden og know-how kan også købes, jeg koster kun 600 kroner i timen...

Indenfor mit fag burde jeg nok forlange lidt mere, men jeg plejer at
hjælpe gratis. Og jeg håner ikke folk fordi de er begyndere, hvis jeg
svarer, så er det for at hjælpe.

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-09-05 20:21

> [...]
> betaling eller deres løn for.
> Min viden og know-how kan også købes, jeg koster kun 600 kroner i timen...

Og jeg kostede 1.500 i timen på mit gamle arbejde (3.000 udenfor normal
arbejdstid). Jeg stiller dog ikke krav om at blive betalt for at deltage i
et debatforum på lige fod med alle andre. Du har overhovedet ikke forstået
hvad usenet handler om. Heldigvis er der utallige skribenter med en langt
større viden end dig, som er villige til at hjælpe - ja, selv jeg, en ussel
amatør, der blot har fotograferet i ny og næ i få år, har bidraget med
adskilligt mere brugbart i denne gruppe end du har.

Det er jo desværre en kendsgerning, at man kan tage stort set ethvert af de
yderst få indlæg fra din side som ikke er mudderkastning eller nedrakning,
og konstatere at det er ganske forkert. Gråfiltre har du vildledt om, du har
påstået at en vis film aldrig er blevet produceret, du påstår et
f/5.6-objektiv nok i virkeligheden er et f/4-objektiv som man bare har
begrænset, og ja, jeg kunne blive ved. Gang på gang kommer der saglige,
sobre og hele vejen igennem veldokumenterede beviser på at du tager fejl,
men du er simpelthen ikke i stand til at erkende det. Du latterliggør dig
selv i en grad som er nærmest uhyggelig. Hold inde mens tid er - gør det du
lovede for flere år siden - forlad gruppen.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : JJ

Dato : 03-10-05 09:18

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> vis har råbt og krævet, at jeg skal begrunde og forklare hvorfor, når
> jeg har ytret at et givent billede er godt...

Niels det handler ikke om at du har pligt til at redegøre noget som
helst. I virkeligheden handler det om at behandle sine medmennekser med
lidt respekt. Og ikke om regler for dit og dat på diverse fora. Det er
ikke så meget anderledes end i den virkelige verden.

Din personlighed kommer til udtryk gennem dine indlæg her på Usenet.
Desværre giver du et meget kedeligt indtryk af dig selv. Mit indtryk er
at du er barnlig, føler dig overset og har et kæmpe mindreværd. Andre
har sikkert en anden opfattelse.

At du har valgt den hårde linie er hvad det er. Men de fleste kan ikke
bruge det til noget. Og det giver dig faktisk ikke credit som du måske
tror du får.

Vi er alle forskellige. Og er du i virkeligheden som du giver udtryk for
på Usenet, er det vel bare sådan. Og godt nok har danskere udviklet sig
til nogle sure brokkehoveder, men heldigvis er der stadig lidt positiv
energi at hente hos de fleste man møder gennem livet...

Så mit råd til andre. Filtrér det fra istedet for at lade jer hidse op
over personer som Niels.

Mvh
Jan

Fra : ksk

Dato : 03-10-05 12:00

nøjagtigt det jeg skrev om NRE Længere tilbage i grp og nej jeg vil ikke
filter han fra ,, har er DIREKT I Strid med formålet med denne gruppe
den er vil oprette for at man kan gi/får tips / og erfaring fra andre bruger
,, ikke fra en Barnlig Mand med sure negativ opstød ,,,....
jeg vil ikke find mig i at mand er så dominere i denne grp og så derefter
tilbud sig hjælp for 600 kr. i time

KsK

Fra : emj

Dato : 03-10-05 14:22

ksk skrev:

>jeg vil ikke find mig i at mand er så dominere i denne grp og så derefter
>tilbud sig hjælp for 600 kr. i time

Det bliver du nu nødt til at finde dig i.

Det er også ganske svært at finde sig i dig og din voldsomme
støjforurening i gruppen.

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-10-05 17:58

JJ wrote:

> [...]
> lidt respekt. Og ikke om regler for dit og dat på diverse fora. Det er
> ikke så meget anderledes end i den virkelige verden.

Tja... og så kommer hundretusindkronerspørgsmålet, hva' kom først hønen
eller ægget.

Hvis du går en 4-5 år tilbage i tiden, så var denne gruppe særdeles
velfungerende, det var stedet, hvor folk som var seriøs interesseret i
fotografi mødtes.

Men i løbet af de senere år, har horder af newbies løbet den over ende,
først har de allesammen skullet ha' hjælp og vejledning til indkøb af
markedets bedste digicam, der vel at mærke ikke måtte koste over 2-3000
kroner, og i anden omgang har de nybagte ejere af digicams velsignet os
med i tusindvis af uinteressante og taletløse knipserier.

Så hvem er det lige, der har opført sig respektløst...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ksk

Dato : 03-10-05 18:09

Ja JA alt dit pis ...... da jeg hva 9 år rundt jeg rundt og vendt Petterson
Tank hvert minutter og der efter dukke den i broderet for at slippe for luft
boblerne ... klippe så pap figur og limet den på en metal stang for
kompisere for overbelysning så lad være med dit foto fisse om hvor svært
det er !!!!! en hver kan lære at stå i mørke kammare ,,, det endst der var
svært hvar at indstille vand temperute på 20 gr til at varme 3 tre væsker
man skulle bruge

det er dig niels det er da flere der har fortalt dig er der ikke du læse
måske ikke folkes svare ????

KsK

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 29-09-05 06:06

Ralph wrote:
> Det er lykkedes for sønnike at få vores fredelige hund til at se ond ud....
> godt klaret synes JEG, hvad synes I??
> http://img235.imageshack.us/img235/2042/rissacopy6ss.png

Hej Ralph

Billedet er uskarpt, beskæringen er for tæt, du mangler noget bedre lys...

For at bruge et populært udtryk fra reklamebranchen, "det er en om´er"...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-09-05 06:32

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> Det er lykkedes for sønnike at få vores fredelige hund til at se ond
> ud.... godt klaret synes JEG, hvad synes I??
> http://img235.imageshack.us/img235/2042/rissacopy6ss.png

Jeg syntes det er for rodet, det for tæt beskåret, det er fladt og lyset er
kedeligt. Ikke et godt billede. Der var din søns tidligere billede meget
meget bedre.

Mvh
Simon

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 29-09-05 11:03

> Det er lykkedes for sønnike at få vores fredelige hund til at se ond
> ud.... godt klaret synes JEG, hvad synes I??
> http://img235.imageshack.us/img235/2042/rissacopy6ss.png

Hej

Idéen men at spørge om et billede er godt, i dette forum, kan være det rene
selvmord, men se selv på billedet, hvis i syntes det er et godt billede af
jeres hund, så er det jo bare sådan.
Billeder af ens egne "børn" er altid noget særligt, men kun i sjældne
tilfælde kan andre se det.
Man får hug i denne gruppe, hvis ikke den præsenterede billede er helt
perfekt, og det kan gøre ondt hvis man er ny, men alle gutterne herinde er
skam gode nok, og i skal nok få gode forklaringer på forbedringer af
billedet.
I vil nok, også senere, støde på NRE (ham med de talentløse knipserier), men
tag jer ikke af han, han er sær.
Så bare klø på, ud at fotografere, og når der bliver mørkt, så er det id til
at læse teori, jeg kan anbefale Politikkens bog om fotografi, gerne en
gammel udgave fra 70-80'erne. den analoge og den digitale optagelsesteknik
er den samme, så ved antikvar boghandelen kommer man langt med en 100lab.

Venlig hilsen og god vind fremover.

Ps: jeg syntes beskæringen er god, men der mangler lys på øjet. Ved
"portrætter" er det vigtigt at man kan se udtrykket i mindst det ene øje.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Thor

Dato : 29-09-05 21:10

> godt klaret synes JEG, hvad synes I??

Lidt svært at finde hovede og hale i, men skal nok kende hunden for at se
ideen i billedet.

Det fylder enormt meget af at være ca 400x500 pixels, -
hvorfor gemmer du det ikke i .JPG format.

Hilsen Thor