Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det er sgu svært...
Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 20:10

Problem:
eos 350D i Av mode (eller de andre manuelle modes for den sags skyld). Kan
under visse lysforhold ikke opnå samme "perfekte" eksponering som
autoprogrammerne (med eller uden blitz). Linse er 28-135 mm IS USM.

How to do?

/Torben

Fra : Gert Medom

Dato : 28-09-05 19:43

ck" <tof snabela falcknet punktum com> skrev i en meddelelse
> [...]
> under visse lysforhold ikke opnå samme "perfekte" eksponering som
> autoprogrammerne (med eller uden blitz). Linse er 28-135 mm IS USM.

Hvis du bruger <M>, kan du i søgeren se, hvordan eksponeringen bliver ved en
given Shutterspeed og Aperture. Så kan du indstille, til det gi´r et rigtigt
resultat.

/ Gert

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 28-09-05 20:17

Gert Medom wrote:
> ck" <tof snabela falcknet punktum com> skrev i en meddelelse

Alternativt kan du lave en kompensering i fx <Av> mode ved at holde
Av+/- knappen inde og rulle på hjulet. (Ligesom du vælger blænde i <M>
mode).

Husk endelig at sætte kompenseringen tilbage til 0 inden du lægger
kameraet fra dig... ellers får du måske sære billeder næste gang :)

Mvh Thomas

Fra : Jacob

Dato : 28-09-05 20:40

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> skrev i en meddelelse
> [...]
> under visse lysforhold ikke opnå samme "perfekte" eksponering som
> autoprogrammerne (med eller uden blitz). Linse er 28-135 mm IS USM.

Husk lige at du selv skal styre iso'en når du er i de kreative modes.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-09-05 20:53

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> wrote in message
> Problem:
> eos 350D i Av mode (eller de andre manuelle modes for den sags skyld). Kan
> under visse lysforhold ikke opnå samme "perfekte" eksponering som
> autoprogrammerne (med eller uden blitz).

Alle automatik (altså alt andet end fuld manuel) modes giver samme
eksponering, såvidt det kan lade sig gøre.

Når man stiller kameraet på Av eller Tv kan man risikere at begrænse det, så
"korrekt" eksponering ikke kan opnåes.

Hvis man f.eks. på en solskins dag indstiller følsomheden på 1600 ISO og
kameraet på Av med en blændeværdi f/4.0, så er det meget muligt at kameraet
ikke har tilstrækkelig kort lukketid til at lave en korrekt eksponering.
Hvis kameraet istedet var indstillet på en eller anden form for program
automatik ville kameraet forsøge at blænde ned for at opnå korrekt
eksponering.

Tilsvarende hvis man instiller følsomheden på 100 ISO og kameraet på Tv med
en lukketid på 1/4000 sek, så er det meget muligt at objektivet ikke har
tilstrækkelig stor blænde (lille tal) til at lave en korrekt eksponering.
Her vil kameret på program automatik øge lukketiden for derved at opnå
korrekt eksponering.

Hvis man med Tv eller Av indstilling presser kameraet ud hvor det ikke _kan_
eksponeres korrekt, så vil henholdsvis blænde eller lukketid blinke i
søgeren og det eksterne display (ihvertfald på 10D - mon ikke det er det
samme på 350D).

En ting der i første omgang kan forekomme underligt er at hvis man f.eks.
ønsker den kortest mulige lukketid ved sportsfotografering i en hal, så skal
man _ikke_ indstille kameraet på Tv med 1/4000 sek, men derimod på Av *) på
åben blænde (f.eks. f/4.0) for derved lukker objektivet mest muligt lys
igennem og dermed får man den kortest _mulige_ lukketid ved den givne
følsomhed.

> Linse er 28-135 mm IS USM.

Glimrende optik - men det spiller ikke nogen rollei denne sammenhæng.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

*)
I virkeligheden ville jeg ofte vælge fuld manuel eksponering i den situation

Fra : Gert Medom

Dato : 28-09-05 21:40

> [...]
> lys igennem og dermed får man den kortest _mulige_ lukketid ved den givne

Interessant, men vil det ikke give en lille skarphedsdybde i billederne,
hvor man måske ville have mere? Kan godt se idé´en i det du skriver, men jeg
ville forsøge at sætte ISO op og skyde mig ind på, hvor de gode billeder er.
Vil afprøve din idé næste gang jeg er til et arrangement i en hal.

/ Gert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-09-05 06:20

"Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Interessant, men vil det ikke give en lille skarphedsdybde i billederne,
> hvor man måske ville have mere?

Jo.
Men faktum kan nemt være at der ikke er lys til at blænde mere ned.
Desuden syntes jeg at lille dybdeskarphed i sportsbilleder kan give et mere
koncentreret udtryk.

> Kan godt se idé´en i det du skriver, men jeg ville forsøge at sætte ISO op

Det er typisk allerede gjort

> og skyde mig ind på, hvor de gode billeder er.

Sidst jeg fotograferede i en sportshal, lavede jeg en måling af lyset og
hvidbalancen (med en WhiBal http://www.whibal.com/) inden det hele startede.
Det gav følgende manuelt instillede eksponering f/2.8, 1/160 sek, ISO 1250.
Fidusen ved at måle lyset og indstille eksponeringen manuelt er at lyset i
hallen er temmelig jævnt over hele gulvet. På den måde kan lyst eller mørkt
tøj på idrætsudøverne kan ikke snyde eksponeringen.

> Vil afprøve din idé næste gang jeg er til et arrangement i en hal.

Det jeg mener er blot at det er nærliggende, men fejlagtigt, at tænke: der
skal bruges en kort lukketid for at fastfryse bevægelserne, så derfor vælges
Tv med lukketiden på 1/2000 sek og så må kameraet om resten. Man kan nemt
komme i en situation hvor kameraet ikke kan lave en korrekt eksponering.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 07:35

> [...]
>
> Når man stiller kameraet på Av eller Tv kan man risikere at begrænse det,
> så "korrekt" eksponering ikke kan opnåes.

Jeg er med på hvordan man stiller ISO, blænde og tid i de manuelle
programmer.
Problemet er at under visse forhold kan jeg ikke opnå korrekt eksponering
selv om kameraet godt kan.
Vipper jeg så kameraet over i f.eks. <P> finder kameraet en perfekt
kombination (typisk 1/60, f5.6, ISO100). Tilbage i <Av> stiller jeg manuelt
kameraet på ISO100 og f5.6 hvor jeg så ikke opnår 1/60 men måske 1" (måske
lidt overdrevet...) og omvendt i <Tv>. I <M> kan jeg stille alle tre
parametre og ligefedt hjælper det.
Ofte er jeg nødt til at gå helt op på ISO800 eller 1600 for at gøre hvad
kameraet gør v. ISO100 eller 200 og så synes jeg, at billederne ofte bliver
for grynede - jo særligt hvis der skal bruges blitz.

Jeg er forvirret på et højere plan: Umiddelbart burde samme indstillinger af
de 3 parametre vel give samme resultat uanset om kameraet har lavet arbejdet
eller om jeg har?
Eller er det et spørgsmål om at lægge ekstra eksponering på?

Gode forslag? Og det skal ikke være noget i retning af: "Køb et IXUS" *LOL*

/Torben

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 29-09-05 11:17

> [...]

> kameraet gør v. ISO100 eller 200 og så synes jeg, at billederne ofte
> bliver for grynede - jo særligt hvis der skal bruges blitz.

Hvis det du skiver ovenstående er korrekt, så er det nok en rep. der skal
til.

Men tjek lige først det hele igennem igen, tjek især + og - korrektionerne.
Og husk på at når du stiller kameraet på AV, så arbejder kameraet fast med
den blænde som du har indstillet det på, og vær så sikker på at der er lys i
et omfang som der passer til en blænde inden for skalaen som du har til
rådighed.
Lav en test, gerne indendørs med stativ og med en lampe som giver et ens lys
hele tiden.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 29-09-05 16:33

$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
SNIP
> Problemet er at under visse forhold kan jeg ikke opnå korrekt eksponering
> selv om kameraet godt kan.

Under hvilke forhold er det du synes det er svært?

Personligt synes jeg det er interessant at tage billeder når der solskin og
delvist overskyet. Alt efter hvilket sted jeg måler kan jeg få vidt
forskellige resultater som både kan ligne noget ved skumrignstid eller
højlys dag. Men det er jo også i de tilfælde at det er sjovt at lave nogle
forskellige målinger og få taget forskellige billeder af samme motiv.

Hvordan gør de "gode" i gruppen her når man skal tage billeder under sådanne
forhold. Laver i en måling på selve motivet og får en mulig overeksponeret
skyhimmel eller er der en måde så man kan få det på billedet som man ser i
virkeligheden?

f.eks. er dette billede taget på solskinsdag hvor der lige var kommet et
skydække ind foran solen. Men jeg synes at resultatet blev stemningsfyldt.
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=186054

Kunne man have fået sådan et motiv 100% korrekt eksponeret så alle detaljer
i både himmel og træer stod frem?

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-09-05 16:54

Anders B. Hyltoft skrev:
> [...]
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=186054
>
> Kunne man have fået sådan et motiv 100% korrekt eksponeret så alle detaljer

Prøv at læse på luminous landscape, vist nok digital blending, men også
andre understanding og tutorials

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 30-09-05 21:53

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
SNIP

> Prøv at læse på luminous landscape, vist nok digital blending, men også
> andre understanding og tutorials

Danke sehr...

Det var da en fornuftig side med gode tips. Altid rart at lære noget nyt
Men... man kan ikke gøre det ordentligt i one-shot?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-10-05 10:30

Anders B. Hyltoft wrote:

> Det var da en fornuftig side med gode tips. Altid rart at lære noget
> nyt Men... man kan ikke gøre det ordentligt i one-shot?

Ikke hvis man vil ud og pille ved grænserne. Men indskrænker man sig til
almindeligt familliealbumsfotografi kan man.

mvh
Jan

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 02-10-05 07:24

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Ikke hvis man vil ud og pille ved grænserne. Men indskrænker man sig til
> almindeligt familliealbumsfotografi kan man.

Ja, det ved jeg...

Men jeg var netop mere interesseret i at få et veleksponeret billede med så
stort kontrastområde som det jeg linkede til.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-10-05 12:42

Anders B. Hyltoft wrote:

> Men jeg var netop mere interesseret i at få et veleksponeret billede
> med så stort kontrastområde som det jeg linkede til.

Hvad er veleksponeret? Det giver mening at tale om dynamikområde men
ikke'veleksponeret'.
Det billede du linker til kan IMO kun tages, så der kommer tegning i det
mørke og uden udbrænding i det lyse på skyerne ved at benytte 'blending'
under en eller anden form.

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 02-10-05 14:06

> [...]
> Det billede du linker til kan IMO kun tages, så der kommer tegning i det
> mørke og uden udbrænding i det lyse på skyerne ved at benytte 'blending'

Jeg kender ikke den rigtige fagterm, men jeg mente blot om det var muligt at
tage et billede af det motiv så alle områder af motivet var rigtigt
eksponeret. med de evner/muligheder jeg havde kunne jeg enten lave en måling
på himlen eller på f.eks. træerne med meget forskellige resultater.

Men jeg har vist også læst mig frem til at man skal "fuske" lidt i Photoshop
for at få det ønskede resultat frem
Det skal jeg så bare have lært...

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-10-05 14:36

Anders B. Hyltoft skrev:

> [...]
> på himlen eller på f.eks. træerne med meget forskellige resultater.
>
> Men jeg har vist også læst mig frem til at man skal "fuske" lidt i Photoshop

Tillader lige at blande mig.
Det virker som om at du ikke er klar over at vælger du en eksponering et
eller andet sted, følger resten med.

Du har et omfang i kamera på lad os for nemheds skyld sige 10 trin.
Motivet har måske også 10 trin. Så kan du kun eksp. på en måde hvis du
vil have alt med.
Har motivet kun 5 trins kontrastomfang, kan du rykke 5 trin rund med det
afhængigt af havd du vil og hvordan du måler
Har motivet 12 trin, må du undvære 2 trin i den ene eller den anden ende
eller en i hver ende.
Alt forudsat du ikke kan lave "numre" som blending eks.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 02-10-05 16:35

> Tillader lige at blande mig.

Al ny viden bliver hilset velkommen

> [...]
> eller en i hver ende.
> Alt forudsat du ikke kan lave "numre" som blending eks.

ok, så hvis det motiv som er på det pågældende billede jeg linkede til har
et større kontrastomfang end mit kamera kan klare, så må man prioritere hvad
man vil have med? Det er selvfølgelig logisk nok.

Men, hvis jeg så vil have taget et billede hvor kontrastomfanget er jævnt
fordelt over hele motivet, hvordan gør jeg så det? Sigter man på et sted man
mener har en gennemsnitlig belysning i forhold til hele motivet først for så
bagefter at tage billedet af motivet? Eller kan jeg godt måle efter himlen
og så skrue ned for eksponeringen for samme effekt?

Jeg har altså ikke lige så meget tjek på fagtermerne endnu, det skal nok
komme. Men bær lige over med mig og spørg endelig eller ret mig hvis der er
noget der skal omformuleres for at give mening.

Mvh Anders

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-10-05 16:52

"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> man mener har en gennemsnitlig belysning i forhold til hele motivet først
> for så bagefter at tage billedet af motivet?

Ja, noget i den stil.
Spotmåling til vurdering af kontrastomfang er godt suppleret med
histogrammet på digitalkameraet.

> Eller kan jeg godt måle efter himlen og så skrue ned for eksponeringen for
> samme effekt?

Jeg vil foreslå at du læser lidt om zonesystemet.
Du kan f.eks. gå på biblioteket og låne (gode gamle) bøger f.eks. af Ansel
Adams eller Minor White.
Det er ikke for at være arrogant eller at jeg syntes du spørger dumt, men
bøgerne forklarer det bedre end hvad man rimeligvis kan forvente på en
nyhedsgruppe (der er nok ikke nogen der skriver en mængde svarende til en
bog)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 02-10-05 18:59

SNIP

> [...]
> bøgerne forklarer det bedre end hvad man rimeligvis kan forvente på en
> nyhedsgruppe (der er nok ikke nogen der skriver en mængde svarende til en

Bare rolig... Jeg opfatter det overhovedet ikke som arrogance. Jeg har
efterhånden tygget mig igennem det meste af Poltikens bog om digital
fotografi, og den lærte jeg da meget af. Jeg vil prøve at se hvad jeg kan
finde fra de forfattere du nævner.

Jeg takker for infoen

Mvh Anders

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-10-05 18:37

Anders B. Hyltoft skrev:

> [...]
> bagefter at tage billedet af motivet? Eller kan jeg godt måle efter himlen
> og så skrue ned for eksponeringen for samme effekt?

Ja, der er flere måder.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 02-10-05 19:01

SNIP

> Ja, der er flere måder.

ok... jeg må læse mig lidt frem og så ellers prøve med den gode gamle "trial
and error" metode.

Jeg takker for tips og info.

Mvh Anders

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-09-05 16:48

Torben Falck skrev:

> Problemet er at under visse forhold kan jeg ikke opnå korrekt eksponering
> selv om kameraet godt kan.

Hvad mener du her?

> [...]
> kameraet på ISO100 og f5.6 hvor jeg så ikke opnår 1/60 men måske 1" (måske
> lidt overdrevet...) og omvendt i <Tv>. I <M> kan jeg stille alle tre

Hvis dette er korrekt, er der fejl i betjening eller kamera

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-09-05 17:18

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> wrote in message

> Jeg er med på hvordan man stiller ISO, blænde og tid i de manuelle
> programmer.

Ok

> Problemet er at under visse forhold kan jeg ikke opnå korrekt eksponering
> selv om kameraet godt kan.

Hmmm...

> Vipper jeg så kameraet over i f.eks. <P> finder kameraet en perfekt
> kombination (typisk 1/60, f5.6, ISO100).

Nu kender jeg ikke 350D detaljeret, men det er vel ikke væsentligt
forskelligt fra 10D.
Indstiller du ikke selv ISO på <P> ?
På 10D er det kun i Grøn, Sport, Landskab etc at den indstiller ISO (så vidt
jeg husker - bruger det aldrig).

> Tilbage i <Av> stiller jeg manuelt kameraet på ISO100 og f5.6 hvor jeg så
> ikke opnår 1/60 men måske 1" (måske lidt overdrevet...) og omvendt i <Tv>.
> I <M> kan jeg stille alle tre parametre og ligefedt hjælper det.

Det _skal_ virke, hvis kameraet ikke er defekt.

> Ofte er jeg nødt til at gå helt op på ISO800 eller 1600 for at gøre hvad
> kameraet gør v. ISO100 eller 200 og så synes jeg, at billederne ofte
> bliver for grynede - jo særligt hvis der skal bruges blitz.

Sådan skal det ikke være.

> Jeg er forvirret på et højere plan: Umiddelbart burde samme indstillinger
> af de 3 parametre vel give samme resultat uanset om kameraet har lavet
> arbejdet eller om jeg har?

Ja - helt afgjort.
Hvis du er _sikker_ på at ISO, lukketid og blænde indstilling (og motivet
naturligvis) er det samme, og billedet bliver forkert eksponeret når du selv
indstiller eksponeringen, så er kameraet defekt.

> Eller er det et spørgsmål om at lægge ekstra eksponering på?

Nej.

> Gode forslag?

Hvis du har købt kameraet hos den lokale fotohandler, så gå ned og få lidt
hjælp til at konstatere om kameraet er defekt.
Hvis du har en kyndig kamerat, så få ham/hende til at dobbeltchecke at du
gør som du siger.
Ellers send det til reperation.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Børge T. Andersen

Dato : 29-09-05 17:25

Torben Falck wrote:
> [...]
> Eller er det et spørgsmål om at lægge ekstra eksponering på?
>
> Gode forslag? Og det skal ikke være noget i retning af: "Køb et IXUS"

Jeg tror ikke du skal sende kameraet til rep. Tjek først følgende:
I programindstilling <P> har kameraet formentlig en begrænsning for
lukkertiden i forbindelse med blits. Dvs. når det er så mørkt at kameraet
tænker at der skal bruges blitslys, slår det automatisk blitsen til,
samtidig med at det begrænser lukkertiden til fx. 1/60, for at du ikke skal
få rystede billeder.
I <Tv> eller <Av> er kameraet ligeglad med om du ryster på hånden og prøver
bare at sætte den korrekte eksponering i forhold til det forhåndenværende
lys, uanset om du har blits eller ej.
Hvis du derimod bruger <P>indstillingerne fra dit eksempel (1/60, f5,6,
ISO100) UDEN blits, får du sikkert en grov undereksponering.
.... Og nærlæs så igen, hvad Mogens Hansen skrev.

Mvh. ...børge.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 29-09-05 17:51

On Thu, 29 Sep 2005 08:34:46 +0200, Torben Falck wrote:

> [...]
> Eller er det et spørgsmål om at lægge ekstra eksponering på?
>
> Gode forslag? Og det skal ikke være noget i retning af: "Køb et IXUS" *LOL*

Umiddelbart lyder det som om at der er en fejl ved kameraet, men prøv at
tage 2 billeder efter hinanden et i <p> og brug så indstillingerne på <AV>
og upload dem med exif data, så kan vi om der er noget galt.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 21:13

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in message

> Umiddelbart lyder det som om at der er en fejl ved kameraet, men prøv at
> tage 2 billeder efter hinanden et i <p> og brug så indstillingerne på <AV>
> og upload dem med exif data, så kan vi om der er noget galt.

Har uploadet en rar fil m. 4 billeder af samme motiv til dk.binær. Har været
en tur gennem PS (resize t. 25% + save as jpg, kvalitet 3, progressive).

Specielt Av billedet er udbrændt. Kameraet sagde underbelyst (-2) i Tv (ej
med) og blinkede m. blænden i søgeren.

Al hjælp er velkommen.

/Torben

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 29-09-05 20:30

Torben Falck wrote:
> [...]
>
> Specielt Av billedet er udbrændt. Kameraet sagde underbelyst (-2) i Tv (ej

Forklaringen er ret enkel. Når du bruger flash i "Grøn" mode, er
lukkeren maksimalt 1/60 sekund. I Av mode tilpasses lukkertiden (her
1/10s) altid lysforholdende UDEN hensyntagen til om flash er aktiveret.
Medmindre du laver Flash Compensation.

Dit M foto er da magen til dit "Grønne", er det ikke?

"P" programmet kører nogenlunde ligesom "Grøn" i Flash mode. Under
ekstra-funktionerne kan du dog vælge at fryse lukkertiden til max 1/200.

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 22:30

"Thomas Jørgensen" <toms@-nospam-tje.dk> wrote in message

> [...]
> lukkeren maksimalt 1/60 sekund. I Av mode tilpasses lukkertiden (her
> 1/10s) altid lysforholdende UDEN hensyntagen til om flash er aktiveret.

Ahh og Flash Compensation laves via menuen m. 1/3 stops lige under AEB
bjælken? Men m. max. FC (+2) kan jeg kun pine den ned på 1/15 m. blitzen
oppe. Noget jeg (stadig) har misforstået?

> Dit M foto er da magen til dit "Grønne", er det ikke?

Jo, jeg tog indstillingerne fra det grønne skud, så det ser jo korrekt nok
ud. Hvorfor er Av programmet så specielt, når nu det er det man bruger mest?

> "P" programmet kører nogenlunde ligesom "Grøn" i Flash mode. Under
> ekstra-funktionerne kan du dog vælge at fryse lukkertiden til max 1/200.

Jeg kan fryse lukketiden til 1/200 for Av programmet - ikke for P - og kun
v. brug af blitzen (Flash synkrotid hedder det i C.Func). Den var ny for mig

Det giver et brugbart resultat; men jeg ville da gerne kunne lave de samme
indstillinger i Av som kameraet gør i grøn mode - alternativt må jeg bruge M
programmet. Kan det bare ikke lade sig gøre under alle forhold eller er jeg
tvunget til at læse manualen (igen)?

/Torben

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 29-09-05 21:39

Torben Falck wrote:

> [...]
> programmet. Kan det bare ikke lade sig gøre under alle forhold eller er jeg

Den sidste løsning for at få <Av> programmet til at undereksponere
billedet er jo så at lave en Exposure compensation - det er det sidste
middel inden du når <M> programmet. Hold Av+- knappen inde i <Av> mode,
samtidig med du drejer til venstre på hjulet. Så bliver den primære
eksponering nedtonet, og flashen beholder sin styrke (medmindre du
piller ved flash exp. compensation).. :)

Hvad har du imod M programmet? Bare indstil lukkertiden så du får en
tilpas undereksponering, fx. 1/60s eller 1/100s.

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 23:18

> [...]
>
> Hvad har du imod M programmet? Bare indstil lukkertiden så du får en
> tilpas undereksponering, fx. 1/60s eller 1/100s.

Rigtig fedt med meget hjælp her - det er lækkert

Har ikke noget imod M programmet som sådan, dog er der jo en ekstra
parameter man skal indstille.

Mht. undereksponering, så har jeg forstået det sådan, at man bør
overeksponere, hvis man skal noget pga. bevaring af båndbredde i
billeddataene. Dvs. histogrammet skal ligge så langt til højre som muligt
uden at ryge ud over kanten. V. undereksponering vil man samle mere støj op.
Korrekt?

/Torben

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 30-09-05 14:16

Torben Falck wrote:

> [...]
> uden at ryge ud over kanten. V. undereksponering vil man samle mere støj op.

Jo, men du kan jo ikke bruge en lukkertid på 1/10 sekund til noget(*).
Derfor vælger du bevidst at undereksponere baggrunden i billedet, og
lader blitzen oplyse forgrunden (Det er hele humlen i E-TTL2). Ellers
skal du jo have et stativ ind i billedet, om jeg så må sige :) Iøvrigt,
jeg kan kraftigt anbefale en bedre flash end den indbyggede. Fx. den nye
Canon 430EX - den ser sørme fin ud. (Har selv 420EX'eren).

Hvis du er bange for dynamikken i billedet, så husk at tage i RAW. Så
har du lidt bedre mulighed for at korrigere eksponeringen på pc'en bagefter.

(*) 1/10 sekund er valgt som eksempel. Hvis man er heldig, kan man måske
godt håndholde med den hastighed. Det er underordnet her :)

Mvh Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-10-05 13:38

In article <433adcaf$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Torben Falck wrote:
> [...]
> under visse lysforhold ikke opnå samme "perfekte" eksponering som
> autoprogrammerne (med eller uden blitz). Linse er 28-135 mm IS USM.

Indstil lysmålingen til det som dit autoprogram anvender.