Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Cullmann stativ
Fra : Jacob

Dato : 27-09-05 18:10

Jeg skal have mig et stativ. Og jeg kan få cullmann til en fornuftig pris.

Jeg har kigget lidt på 3150 og 3230.
umidel bart har 3230 gearet center søjle mens 3150 er mere manuel.
3150 er 75 til 205 cm høj mens 3230 er 62 til 154 cm høj.

Så er det at jeg ikke helt forstår om den masimale højde er med eller uden
center søjle? og om en gearet center søjle er noget man bruger til noget i
praksis ?

Jacob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-09-05 19:59

Jacob wrote:
> [...]
> center søjle? og om en gearet center søjle er noget man bruger til noget i

Kommer an på hvad du skal have på stativet. Jeg bruger mit stativ til
store tunge teler, og der er midtersøjlen ikke til noget. Den er jo
faktisk et eenbenet stativ sat ovenpå et trebenet stativ. Forstået sådan
at de fleste rystelser kommer fra den søjlen. Derfor bruger jeg mit
stativ med så lidt højde, som muligt.

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 27-09-05 21:01

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at de fleste rystelser kommer fra den søjlen. Derfor bruger jeg mit stativ

Ja det glemte jeg lige at skrive.
Center søjlen vil jeg måske bruge med en 50mm.
Men det jeg var mest intereseret i var om den højde de måler er med eller
uden center søjle. Jeg vil gerne kunne stå op med en 6kg tele.

Jacob

Fra : ksk

Dato : 27-09-05 21:06

jeg ha købt et Velbon CX 560 Stativ og det er alt for let og ustabilt til
min 400 mm så jeg ha bundene en murste i en snor og sat den fast i stativ
,, få et der er tungt

KsK

Fra : Dennis Kruse

Dato : 27-09-05 21:22

> [...]
> Men det jeg var mest intereseret i var om den højde de måler er med eller
> uden center søjle. Jeg vil gerne kunne stå op med en 6kg tele.

Er ret sikker på at de mål er med center søjlen.
Hvis du er oppe i 6 kg tror jeg du skal have noget der er mere stabilt
end de 2 stativer du foreslår. Deres opgivne maxvægt ligger også kun
omkring 3,5 kg :)

/Dennis

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-09-05 21:12

"Jacob" <bip@bop.dk> wrote in message
> [...]
> center søjle? og om en gearet center søjle er noget man bruger til noget i

En gearet center søjle, det har jeg dog ikke hørt om før. Men når jeg ikke
søger det er det nok fordi jeg ikke skal bruge det. Jeg kan sagtens bruge
mit stativ med centersøjlen oppe, men kommer det ud over 200mm så bliver det
kritisk, faktisk bruger jeg mest stativet som støtte og ikke som decideret
stativ, kun når jeg komemr ud over de 200mm begynder jeg at bruge stativet
som kameraets faste holdepunkt. Ikke forstået sådan at jeg afviger fra
stativbrug Men skal jeg bruge de lange teler så vil jeg helst have så
kort stativ som muligt og benene så langt ud de kan komme, det giver det
mest rolige stativ og man er mere fri for at vinden rykker i stativet når
man har det langt nede og det har en stor flade at stå på.

Den maksimale højde er som regel med centersøjlen ja.

Cullman leverer faktisk ganske ok stativer, de er lidt et kopimærke for
Manfrotto som er toppen inden for fotostativer.

Mvh
Simon

Fra : Jacob

Dato : 27-09-05 21:36

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Cullman leverer faktisk ganske ok stativer, de er lidt et kopimærke for
> Manfrotto som er toppen inden for fotostativer.

Kombineret med hvad jeg ellers har læst bestiller jeg den der 3150. den
vejer kun 2.5kg. hvis man ikke folder den ud kan den sikkert tage noget
tungt grej. man kan måske hænge nogle sandsække på benene hvis det blæser
meget. Nå det må prøves.

Jacob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-09-05 07:50

"Jacob"
> [...]
> vejer kun 2.5kg. hvis man ikke folder den ud kan den sikkert tage noget
> tungt grej. man kan måske hænge nogle sandsække på benene hvis det blæser

Jeg ville nok smide et par hundredlapper mere på bordet
og købe et Manfrotto, gerne med udskifteligt hoved.
De er lidt lækre.. Skal det være ultralite carbon så er
Velbon sherpa serien værd at overveje.. -max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-09-05 07:44

Simon Nielsen wrote:

> Cullman leverer faktisk ganske ok stativer, de er lidt et kopimærke
> for Manfrotto som er toppen inden for fotostativer.

Er det ikke at stramme den? Jeg opfatter Manfrotto som en rigtig godt mærke
for os amatører, men jeg ville da umiddelbart mene at f.eks. Gitzo er
'finere'. Jeg har en bekendt, der har et par stykker af slagsen, og de
koster i hvert fald mere end nogle af de Manfrottostativer, jeg har kigget
på.
For at vælge en tam analogi, er Manfrotto så ikke mere en VW i en verden,
hvor der findes både Ferrari, Rolls Royce og Porche?

mvh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-09-05 11:00

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> For at vælge en tam analogi, er Manfrotto så ikke mere en VW i en verden,
> hvor der findes både Ferrari, Rolls Royce og Porche?

Det kan du godt have ret i. Men Manfrotto er til at betale sig fra. Gitzo er
derimod meget dyere og er virkelig kram der vil noget. Nu taler jeg også i
amatør forbrug, der er Manfrotto toppen, med mindre man har mange penge.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-09-05 11:53

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> Gitzo er derimod meget dyere og er virkelig kram der vil noget. Nu
> taler jeg også i amatør forbrug, der er Manfrotto toppen, med mindre

Jeg kører i VW og har lige købt et nyt billigt såkaldt pro-stativ.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-09-05 14:09

> Jeg kører i VW og har lige købt et nyt billigt såkaldt pro-stativ.

Hehe, jeg kører Saab 9000 og bruger Velbon Carbon Sherpa og Manfrotto
stativer

Mvh
Simon

Fra : Jacob

Dato : 28-09-05 18:58

> Hehe, jeg kører Saab 9000 og bruger Velbon Carbon Sherpa og Manfrotto
> stativer
>
> Mvh
> Simon

Inden vi nu ender i en religions krig så bliver det cullmann fordi jeg kan
få nogle rigtig sprøde priser. Skulle jeg have noget overdrevet stabilt
ville jeg vælge et stativ af træ.
Hvad dyt angår så kører jeg i VW.

Jacob