Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Cykelsport - billleder
Fra : Jesper HVL

Dato : 27-09-05 11:39

Hi Group!

I weekenden den 24. aug var jeg en tur i rude skov til DustCup finalen
(FYI: http://www.dustcup.dk/) i mountainbike. Jeg forsøgte at tage
stemnings- / sportsbilleder.

Resultatet af anstrengelserne er lagt op på Dansk Mountainbike Klubs
hjemmeside her: http://mtb.dk/gallery/albun92/

_Advarsel_: Det er bestemt ikke alle der er seværdige. Men de er jo
_også_ lagt op til almindelig glæde for både deltagere og tilskuere.

Der er dog et par stykker jeg synes er "rimelig ok", nemlig:

http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7258_Medium
http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7326_Medium
http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7329_Medium
http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7484_Medium
http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7494_Medium
http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7524_Medium
http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7573_Medium

Dette er også for at starte en erfaringsudveksling om hvilken teknik der
er bedst til den slags sportsbilleder.

Der er halvmørkt i en skov. Det går stærkt, der bliver kørt hurtigt og
tæt. Man står lige ved siden af hvor de kører.

Jeg brugte for det meste Tv eller Av prioritet, ISO 800 / 1600, blænde 4
/ 5.6, 1/100 - 1/250, og ekstern blitz (Canon 420EX).

Alt er et kompromis for at få så meget lys som muligt, nok
dybdeskarphed, og hurtig nok lukketid til at der ikke er "alt for meget"
bevægelsessløring.

Jeg fandt ud af at en 420EX nok er lige i underkanten, både p.gr.a.
rækkevidde og ladetid. Til gengæld er jeg fuldt ud tilfreds med min
70-200 f/2.8 IS, den fokuserer superhurtigt, og kameraets AI servo ramte
plet meget af tiden. Problemet var ofte mere at fastholde fokuspunktet
på samme sted på motivet uden at ryste på hånden - når de fræser lige
forbi en. Jeg kunne jo ikke gå meget ud over 100 mm p.gr.a. blitzens
rækkevidde.

Hvad er andres erfaringer?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-09-05 16:04

Den eneste jeg synes indeholder noget, jeg kan forholde mig til (jeg er
kajakroer og ikke cyklist) er den med sjampanjen. Skål og tak for i
aften....

Bo //

Fra : Michael

Dato : 27-09-05 17:42

Jesper HVL wrote:
> Hi Group!
>
> I weekenden den 24. aug var jeg en tur i rude skov til DustCup finalen
> (FYI: http://www.dustcup.dk/) i mountainbike. Jeg forsøgte at tage
> stemnings- / sportsbilleder.

Jeg synes der er flere af billederne som er rigtige gode.
Mvh. Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-09-05 22:07

Jesper HVL wrote:

> Hvad er andres erfaringer?

Når jeg betragter dem ud fra et kombineret fotografisk og sportslig
synsvinkel, så er disse to billeder rimmelig gode.

http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7255_Medium
http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7258_Medium

De billeder hvor du har brugt blitz, er disideret dårlige...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper HVL

Dato : 28-09-05 10:01

Hej

> Når jeg betragter dem ud fra et kombineret fotografisk og sportslig
> synsvinkel, så er disse to billeder rimmelig gode.
>
> http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7255_Medium
> http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7258_Medium

Tak...

> De billeder hvor du har brugt blitz, er disideret dårlige...

Men de er til gengæld konsistent fotografisk dårlige, med slagskygger og
underbelyst baggrund

Problemet er bare at der er forbasket mørkt i en skov. Måske jeg burde
prøve med virkelig stor blændeåbning, højere ISO, og så bare arbejde
intenst med korrekt fokus...

Mvh Jesper

Fra : Carsten Saugmann

Dato : 27-09-05 22:32

Min favorit er helt klart http://mtb.dk/gallery/albun92/IMG_7258_Medium

Det synes jeg endda er rigtig godt fordi der er noget dynamik i billedet (de
skal til at dreje af ind i skoven, ser det ud til) og skarpheden ligger
rigtigt. Måske er det fordi jeg selv holder meget af at cykle, at jeg er så
begejstret...

Når man bladrer igennem de andre er det jo rigtigt som du skriver, at de er
til glæde for dem der var med, og det er bestemt også noget værd. Nu var du
jo nok lidt bundet af opgaven (selvvalgt?) med at skildre løbet for
deltagerne, men ellers ville jeg nok have eksperimenteret med en "slow"
eller "rear" synkronisering af blitzen og en langsommere lukkertid - det
kunne måske også have givet noget dynamik i billederne.

Men erfaringer som du efterspørger har jeg nu ikke så mange af...

Mvh/Carsten

Fra : Jesper HVL

Dato : 28-09-05 09:55

> [...]
> rigtigt. Måske er det fordi jeg selv holder meget af at cykle, at jeg er så

*G* Ja. Og han råbte ret højt "Vi skal til højre her". Det er lige efter
at starten er gået, hvorfor feltet er rimeligt samlet.

> [...]
> eller "rear" synkronisering af blitzen og en langsommere lukkertid - det
> kunne måske også have givet noget dynamik i billederne.

Jeg prøvede faktisk med lidt længere lukketid og så "følge" målet. OK -
de blev alligevel lidt rystede. Men problemet syntes jeg var at hvor
sådanne billeder ser ok ud med f.eks. biler, så ser de temmelig tåbeligt
ud med cyklister. Folk ser helt "stive" ud med fartstriber baggrund, og
det gav slet ikke indtryk af den fart de kom med.

Men jeg tror jeg vil prøve den med lukkergardinerne... Måske prøve at få
nogle fartstriber efter dem

> Men erfaringer som du efterspørger har jeg nu ikke så mange af...
>
> Mvh/Carsten

Tak for kommentarerne.

Fra : Lars Troels

Dato : 28-09-05 09:02

> Dette er også for at starte en erfaringsudveksling om hvilken teknik der
> er bedst til den slags sportsbilleder.

Jeg synes da det er glimrende fotos. De deltagere der figurerer på
billederne vil da garanteret gerne have adgang til at købe forstørrelser.

Lidt mere "fart" i nogle af billederne kunne ønskes, men alt i alt flot
arbejde.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jesper HVL

Dato : 28-09-05 09:58

> Jeg synes da det er glimrende fotos. De deltagere der figurerer på
> billederne vil da garanteret gerne have adgang til at købe forstørrelser.

*G* ... Jeg tror nu jeg venter med at tage betaling til jeg er stolt af
resultaterne.

> Lidt mere "fart" i nogle af billederne kunne ønskes, men alt i alt flot
> arbejde.

Ja. Det vil jeg prøve næste gang. Tak.

Mvh,
Jesper