Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er gode/rimelige objektiver generelt dyrer~
Fra : Jakob

Dato : 25-09-05 14:18

Da jeg som tidligere omtalt er tæt på at gå igang med det digitale slr
verden og pga pris har overvejet D50 har jeg lige et enkelt spørgsmål.
Synes det virker som om at hvis man skal have objektiver i den bedre
mellemklasse så er nikon dyrere end canon. Kan det være rigtigt. Hvis
man skal have objektiver i "L" klassen fra canon men til nikon hvad skal
man så gå efter. Her tænker jeg hovedsageligt på zooms i området fra 17-
200 mm (og ikke i et objektiv :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 25-09-05 17:26

> [...]
> man skal have objektiver i "L" klassen fra canon men til nikon hvad skal
> man så gå efter. Her tænker jeg hovedsageligt på zooms i området fra 17-

Sigma/Tamron/Tokina plejer at koste det samme til alle kamera typer ;)

Jeg kender ikke lige noget til Nikons priser ifht. Canons, men man må da
hurtigt kunne konkludere noget ud fra en side hvor de sælger begge dele...?

Brian

Fra : Jakob

Dato : 25-09-05 18:17

In article <6f66f$4336cf87$55da9ca4$28423@nf4.news-service.com>,
geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk says...

> Sigma/Tamron/Tokina plejer at koste det samme til alle kamera typer ;)

Det er jeg med på.

> Jeg kender ikke lige noget til Nikons priser ifht. Canons, men man må da
> hurtigt kunne konkludere noget ud fra en side hvor de sælger begge dele...?

Det er bare ikke til hvis man ikke kender objektivernes kvalitet der jo
er afgørende for en sammenligning. Man kan jo få priser i alle prislag
fra begge fabrikanter, spørgsmålet er om kvalitetsmæssigt
sammenlignelige objektiver (i den bedre mellemklasse) er dyrere til
nikon end canon (igen originalobjektiver der sigtes på).

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-09-05 19:15

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> sammenlignelige objektiver (i den bedre mellemklasse) er dyrere til
> nikon end canon (igen originalobjektiver der sigtes på).

Hvis du er mangler en anmeldelse af Nikon objektiver, så er
http://www.naturfotograf.com
et sted at kigge.
Mit indtryk er at han er rimelig grundig.

Det er mit indtryk at Nikon er lidt dyrere, men skriv din ønskeliste og lav
regnestykket.
Måske har kun det ene fabrikat lige den optik du står og skal bruge.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-09-05 19:28

"Jakob"
> [...]
> man skal have objektiver i "L" klassen fra canon men til nikon hvad skal
> man så gå efter. Her tænker jeg hovedsageligt på zooms i området fra 17-

Nikons objektiver er generelt dyrere, det siger ikke noget om
at de sku være bedre, meeen herligheds værdien er væsentlig
højere i Nikon end Canon, design og finish er bedre, desværre
halter teknikken efter, hmm ;o( en hel del. -max-
PS. Jeg har en pæn samling fra begge

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-09-05 19:54

-max- skrev:

> [...]
> højere i Nikon end Canon, design og finish er bedre, desværre
> halter teknikken efter, hmm ;o( en hel del. -max-

Og tale er tavshed og guld er sølv.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-05 20:03

> Og tale er tavshed og guld er sølv.

Hash?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-09-05 20:09

Jens Bruun skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hash?

Hvad tager du for det?

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-05 20:13

> Hvad tager du for det?

Det samme som sidst gang, du købte.

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-09-05 20:17

Jens Bruun skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det samme som sidst gang, du købte.

Så må vi hellere futte over på en markedsgruppe

Fra : Jakob

Dato : 25-09-05 20:23

In article <J_BZe.68891$Fe7.232063@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> højere i Nikon end Canon, design og finish er bedre, desværre
> halter teknikken efter, hmm ;o( en hel del. -max-
> PS. Jeg har en pæn samling fra begge

OK, på hvad måde mener du at de er bagefter på det tekniske ?

Mener du også det gælder husene, overvejer D50 men det kunne da være
interesant at høre hvad du mener om den side af sagen, når du nu har
erfaringer fra begge producenter, og jeg ved du er en dygtig fotograf.

Og så er det bestemt ikke for at starte en religionskrig er godt klar
over at forskellene nok er små mellem producenterne :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-09-05 15:03

"Jakob"
ma22x3

> OK, på hvad måde mener du at de er bagefter på det tekniske ?

Dårligt udtrykt, sku ha skrevet innovativ optisk design (sorry).
Canon bruger mere stabilisering og deres DO objektiver er en
spændende nyhed.

> [...]
>
> Og så er det bestemt ikke for at starte en religionskrig er godt klar
> over at forskellene nok er små mellem producenterne :0)

Hehe - det er længe siden vi har haft en religionskrig, måske fordi
der ikke er så meget at slås over, marginalerne er for små, men en
fanatiker eller to, mere skal der jo ikk til.
Den bedste måde at finde ud af hvad du skal købe er at holde de
mulige i hånden og afprøv menuerne, find evt. ud af om de er gode
til lige dit speciale, natfoto, action etc etc..
Jeg skiftede fra N til C pga. de lange objektiver med IS, men der er
stadig meget jeg bedre kan li ved N, design og bruger venlighed. -max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-09-05 15:17

-max- wrote:

> Hehe - det er længe siden vi har haft en religionskrig, måske fordi
> der ikke er så meget at slås over, marginalerne er for små, men en
> fanatiker eller to, mere skal der jo ikk til.

Jamen, du dræber jo ethvert forsøg ved at være afbalanceret og se tingene
fra flere sider. Det er skide svært at hyle videre fra det udgangspunkt.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 26-09-05 16:48

In article <43380314$0$59745$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Jamen, du dræber jo ethvert forsøg ved at være afbalanceret og se tingene
> fra flere sider. Det er skide svært at hyle videre fra det udgangspunkt.

Ja det er simpelthen for åndsvagt ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 26-09-05 16:46

In article <IcTZe.68952$Fe7.232197@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

Tak for dit svar max.

> Den bedste måde at finde ud af hvad du skal købe er at holde de
> mulige i hånden

Det har jeg gjort og på ergonomi vinder d50 klart hos mig, jeg prøver
blot at bekæmpe den indre flueknepper der hvisker mig i øret at jeg skal
vente til jeg har penge til en 350d da den har marginalt bedre
billedkvalitet ;0)

> til lige dit speciale

Damn jeg har ikke noget endnu ;0)

> Jeg skiftede fra N til C pga. de lange objektiver med IS, men der er
> stadig meget jeg bedre kan li ved N, design og bruger venlighed. -max-

Ok tak for dit svar max, regner stærkt med at det bliver en d50 hvis jeg
ellers kan finde et 18-70 brugt til den rigtige pris :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-09-05 16:56

Jakob wrote:

> Ok tak for dit svar max, regner stærkt med at det bliver en d50 hvis
> jeg ellers kan finde et 18-70 brugt til den rigtige pris :0)

Har du overvejet et D70. Det forekommer mig at jeg har set sådanne incl.
KIT-objektiv, der kunne fås til samme pris som du giver for en d50 + en
18-70'er?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-09-05 16:58

> Har du overvejet et D70. Det forekommer mig at jeg har set sådanne incl.
> KIT-objektiv, der kunne fås til samme pris som du giver for en d50 + en
> 18-70'er?

Og man får lidt flere muligheder, da man kan justere
eksponeringskompensationen i finere trin så vidt jeg har forstået samt nogle
andre småting.

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 26-09-05 17:27

In article <43381a91$0$49016$14726298@news.sunsite.dk>,
sass@'sletdette'mail.tele.dk says...

> Og man får lidt flere muligheder, da man kan justere
> eksponeringskompensationen i finere trin så vidt jeg har forstået samt nogle
> andre småting.

Det er rigtigt men jeg er efterhånden kommet frem til at jeg hellere vil
igang med at fotografere snart istedet for at vente på at jeg kan købe
et d70 (eller 350d) der altså er dyrere.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 26-09-05 17:26

In article <43381a46$0$29329$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Har du overvejet et D70. Det forekommer mig at jeg har set sådanne incl.
> KIT-objektiv, der kunne fås til samme pris som du giver for en d50 + en
> 18-70'er?

Ja det har jeg overvejet, men prisen er altså ikke den samme. Det er ca.
1000 kr dyrere for huset, og brugtpriser på ebay er simpelthen for høje
synes jeg. Alternativet til et brugt D70 er et nyt D50 med fuld garanti
og det synes jeg faktisk er værd at tage med.

Uanset hvordan jeg vender og drejer det er den billigste løsning et d50,
jeg har overvejet at gå efter et brugt nikkor 28-105 istedet for 18-70
da de går til lavere pris men det er jeg blevet frarådet i denne tråd.
Kan ikke lige finde ud af hvor meget jeg vil komme til at savne området
fra 18-28 men det er nok rart at have med når det nu skal bruges som
generelt objektiv.

Men det er rigtigt at man mister nogle feature iforhold til d70, styring
af blitz, lys i display, DOF knap og 2 kontrolhjul, men
billedkvalliteten skulle være den samme. En lille fordel er den lidt
mere kompakte størrelse synes jeg. Jeg er efterhånden kommet frem til at
jeg ikke får indkøbt en dyr blitz lige med det samme og de andre ting
mener jeg godt jeg kan undvære det første stykke tid.

Så må jeg skifte hvis jeg kommer til at mangle det i fremtiden :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 21:04

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan ikke lige finde ud af hvor meget jeg vil komme til at savne området
> fra 18-28 men det er nok rart at have med når det nu skal bruges som

28 mm med crop factor på 1,5 gør at det svarer til 42mm på D50/70 eller
næsten normaloptik.
Så vidvinkel enden er meget vigtig!

> [...]
> jeg ikke får indkøbt en dyr blitz lige med det samme og de andre ting
> mener jeg godt jeg kan undvære det første stykke tid.

D50 understøtter i-TTL ved flash som D70. Nikon har skrabet lidt i
funktioner og knapper, men grundlæggende de samme kamera. Det eneste
negative er ukomprimeret RAW.
Ren marketing, for at differentiere produkterne. Resten af forskellene er
ligegyldige for normal brug.
Men naturligvis vigtige, hvis man betaler for en D70s

> Så må jeg skifte hvis jeg kommer til at mangle det i fremtiden :0)

Objektiver måske, ja
Gert.

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 21:51

> [...]
> højere i Nikon end Canon, design og finish er bedre, desværre
> halter teknikken efter, hmm ;o( en hel del. -max-

Bland nu ikke kamera og optik sammen. Canon er nok foran Nikon på kamera
området, men jeg er særdeles godt tilfreds med min D70.
Objektivmæssigt har Nikon et godt ry gennem mange år for objektiver af høj
standard - skarphed kontrast og farveægthed.
Både Canon og Nikon har et godt udvalg af primes, blandt dem mange
legender - og meget dyre. vel lige dyre!
Det interesante område for Jacob er nok mere zoom. Ligesom for mig selv!
Man bliver jo ældre og mere magelig.
Når det kommer til zooms i vidvinkel enden vinder Nikon både på pris og
kvalitet.
Nikkor 18-70 kit objektivet er meget fint til prisen. Canon 17-85 har ikke
imponeret mig.
Nikkor 17-55 er fremragende men selvfølgelig også dyr. Her finder jeg ingen
match hos Canon.

I teleenden 70-200 vinder Canon med flere fine L objektiver.
Begge har billige zooms der virker fint i solskin til ca. samme priser.
Specielt har de L f4 udgaver i høj kvalitet. Her er Nikons bedste bud 80-200
2,8. Den er både tungere, dyrere og større.
Nikons 70-200 VR og Canons 70-200 IS er vist sammenlignelige i kvalitet, men
Nikon koster ca. 10% mere.
For 30% af prisen kan man få fremragende L f4 objektivet fra Canon. Her er
der ingen match fra Nikon.

Jeg dækker selv området 17-200 med en 17-55 og en 80-200. Gabet i midten
betyder ikke noget.
Med en Canonløsning skulle man sikkert ud i 3 objektiver - så hvem er
dyrest?

Til slut
Det overrasker mig hvor ringe objektiver man i dag kan købe fra både Nikon
og Canon - men naturligvis til rimelig pris
Gert

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-09-05 22:06

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> imponeret mig.
> Nikkor 17-55 er fremragende men selvfølgelig også dyr. Her finder jeg

Også objektiv-mæssigt er Canon en smule foran må man indrømme. De er langt
længere fremme med billedstabilisering af de store teleobjektiver (og
generelt for normale objektiver også), der halter Nikon gevaldigt efter,
selvom de lige har præsenteret en 300/2,8 VR og også har en hurtig zoom
200-400/4 VR. Men i supertele-området, der er der ikke noget fra Nikon endnu
med billedstabilisering.

> [...]
> Nikon koster ca. 10% mere.
> For 30% af prisen kan man få fremragende L f4 objektivet fra Canon. Her er

Prisen på diverse Nikkor-objektiver er generelt en smule højere, især hvis
man ser på VR-modellerne med de få der er at vælge i mellem. Om de er optisk
bedre ved jeg ikke, jeg har ikke sammenlignet da jeg selv kun fotograferer
med Nikon, jeg tror de ligger på højde med hinanden. Igen, hvis vi ser på
superteler, så er Nikon noget dyrere med deres helt store objektiver uden VR
end Canon er med deres med IS.

> [...]
> Det overrasker mig hvor ringe objektiver man i dag kan købe fra både Nikon
> og Canon - men naturligvis til rimelig pris

Det er rigtig nok, der er brodne kar i alle lejre.

Jeg ved godt der blev spurgt om området fra 17-200mm, men synes også man
skal have de andre ting i betragtning, da de kan fortælle noget om, hvor i
verden vi befinder os.

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 25-09-05 22:27

In article <4337112d$0$49011$14726298@news.sunsite.dk>,
sass@'sletdette'mail.tele.dk says...

> Også objektiv-mæssigt er Canon en smule foran må man indrømme
> længere fremme med billedstabilisering af de store teleobjektiver

OK men jeg ved at det får jeg ikke råd til at dyrke de første par år så
det er ikke min største bekymring som det er lige nu.

> 200-400/4 VR. Men i supertele-området, der er der ikke noget fra Nikon endnu
> med billedstabilisering.

OK men generelt er det ikke noget der har så stor betydning for mig, da
de alligevel ikke er indenfor min rækkevidde et godt stykke frem :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-09-05 22:36

> [...]
>
> OK men generelt er det ikke noget der har så stor betydning for mig, da
> de alligevel ikke er indenfor min rækkevidde et godt stykke frem :0)

Det er også som jeg skriver, at det nok er uden for din betragtning lige nu,
da du jo er interesseret i området fra 17-200mm, men alligevel fortæller det
lidt om, hvor i landet de forskellige producenter står. Dog er Nikon ved at
komme med flere der har VR-teknologien, så det kommer ligeså stille.

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 25-09-05 22:45

In article <43371855$0$49016$14726298@news.sunsite.dk>,
sass@'sletdette'mail.tele.dk says...

> Det er også som jeg skriver, at det nok er uden for din betragtning lige nu,
> da du jo er interesseret i området fra 17-200mm

Jeg er skam også interesseret i længere brændvidder men det er økonomien
ikke lige foreløbig ;0)

> lidt om, hvor i landet de forskellige producenter står.

Det har du ret i.

> Dog er Nikon ved at
> komme med flere der har VR-teknologien, så det kommer ligeså stille.

OK, det bliver nok økonomien der kommer til at bestemme at det bliver et
d50, som jeg ser det så vil det hus i kombination med en 18-70 nok være
ligesågodt som et 350d der nok har bedre sensor men ringere kitobjektiv.

Så må jeg skifte senere hvis det ikke lever op til mine forventninger
:0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-09-05 23:29

> [...]
> ligesågodt som et 350d der nok har bedre sensor men ringere kitobjektiv.
>
> Så må jeg skifte senere hvis det ikke lever op til mine forventninger

Jeg er sikker på at du bliver fint tilfreds med den combo.

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 25-09-05 21:56

In article <43370dc3$0$1816$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Gert
Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> says...

> Bland nu ikke kamera og optik sammen. Canon er nok foran Nikon på kamera
> området, men jeg er særdeles godt tilfreds med min D70.

Ja det er også min opfattelse at canon er marginalt bedre på det rent
billedmæssige men håber at der ikke er den store forskel i praksis. Jeg
er tættest på et d50 mest pga pris og ergonomi, selvom jeg er lidt
overbevist om at på ren billedkvallitet er 350D foran.

> Det interesante område for Jacob er nok mere zoom. Ligesom for mig selv!

Det har du nok ret i.

> Nikkor 18-70 kit objektivet er meget fint til prisen.

Det jeg havde overvejet var et nyt D50 hus kombineret med et brugt 18-70
hvis jeg kan finde det. Alternativt måske et 28-105 nikkor.

Og så havde jeg overvejet en brugt 50 mm 1.8 til suplement og
indendørs/lav lys foto.

> Jeg dækker selv området 17-200 med en 17-55 og en 80-200. Gabet i midten
> betyder ikke noget.

OK, der bliver nok ikke til en zoom med længere brændvidde i første
omgang alligevel :0).

> Det overrasker mig hvor ringe objektiver man i dag kan købe fra både Nikon
> og Canon - men naturligvis til rimelig pris

Humlen er så at man får enormt meget crap for pengene, det er jo noget
for den prisbevidste ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 22:29

> [...]
>
> Det jeg havde overvejet var et nyt D50 hus kombineret med et brugt 18-70
> hvis jeg kan finde det. Alternativt måske et 28-105 nikkor.

Jeg solgte min for 2.000- Prisen er ca 300 Euro på Ebay.de.
Glem 28-105, 18-28mm er meget vigtigt område, og 18-70, tror jeg, er bedre.
Jeg var godt tilfreds med min.
Specielt kombineret med en 50mm, hvor du får et skarpt objektiv, når 18-70
ikke slår til og den høje lysstyrke.

Gert

Fra : Jakob

Dato : 25-09-05 22:48

In article <433716b5$0$1825$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Gert
Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> says...

> Jeg var godt tilfreds med min.
> Specielt kombineret med en 50mm, hvor du får et skarpt objektiv, når 18-70
> ikke slår til og den høje lysstyrke.

Ja det er også det jeg er kommet frem til. Så vil jeg senere kigge efter
en brugt 70-210 der skulle være rimelig, og så må vi se hvad vej
interessen går :0)

Tak for dine råd.

--
Venlig hilsen