Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Total solformørkelse
Fra : Hans Jørgen Vollmer

Dato : 25-09-05 11:02

Hej

Som bekendt er der total solformørkelse den 29. marts 2006.
Fra Vestafrika over Nordafrika, Middelhavet, Tyrkiet, Sortehavet til Ural.
Rejsen er allerede bestilt, og jeg går nu og spekulerer på hvordan man kan
få de bedste billeder af fænomenet.
Jeg har både en Nikon D70 og en F70, så der er mulighed for både digital
og
analog optagelse.
Hvis der er noget hensigtmæssigt udstyr at supplere med kan jeg allerede
nu
være på udkig efter det.

Er der nogen der har erfaringer fra den sidste formørkelse i 1999, som de
vil dele?

Hans Jørgen Vollmer

Fra : Max

Dato : 25-09-05 11:17

Hej Hans

> Er der nogen der har erfaringer fra den sidste formørkelse i 1999, som de
> vil dele?

Tilmeld dig den danske astro-list, der er der masser af personer
der kan svare på alt vedrørende solformørkelser.

http://www.astronomibladet.dk/astrolist/

Mvh Max

Fra : Stig Linander

Dato : 25-09-05 22:06

Sun, 25 Sep 2005 12:02:08 +0200, skrev Hans Jørgen Vollmer bl.a. ...

Hvortil og med hvem?

Sun, 25 Sep 2005 12:16:56 +0200, svarede Max bl.a. ...

> Tilmeld dig den danske astro-list, der er der masser af personer
> der kan svare på alt vedrørende solformørkelser.

Her er i al beskedenhed én af dem - som svarer dig direkte på
dk.fritid.foto ...

Hvis det er din første totale solformørkelse, så GLEM ALT OM AT
FOTOGRAFERE !

Med mindre du er uheldig og det er overskyet, vil det være den
suverent største naturoplevelse du nogensinde har haft.
De 4 minutter vil føles som 30 sekunder, og i de 30 sekunder skal
du holde alle sanser åbne. Og det kan du ikke hvis du ser det hele
gennem en kamerasøger.

Men hvis du - ligesom undertegnede - ikke kan lade være, så prøv
disse links:

http://www.mreclipse.com/Special/SEprimer.html
http://www.mreclipse.com/SEphoto/SEcomp.html
http://www.zam.fme.vutbr.cz/~druck/Eclipse/
http://www.alliancestrategy.com/MainPages/Astro/solar91.htm

Mine egne forsøg:
http://www.linander.dk/stig/se1999_d.htm
http://www.linander.dk/stig/se2001_d.htm
http://www.linander.dk/stig/se2002_e.htm

Men hvis du bagefter ærgrer dig over alt det du ikke så, så kom
ikke og sig at du ikke var advaret!

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-05 19:18

Hans Jørgen Vollmer wrote:

> [...]
> Rejsen er allerede bestilt, og jeg går nu og spekulerer på hvordan man kan

Du kan da øve dig lidt her den 3. oktober kl. 10.06, for der får vi her i
Danmark en partiel solformørkelse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-09-05 08:17

Niels Riis Ebbesen skrev:

>Du kan da øve dig lidt her den 3. oktober kl. 10.06, for der får vi her i
>Danmark en partiel solformørkelse...

Har du et link på den?
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Max

Dato : 26-09-05 08:26

Hej Peter

> Har du et link på den?

http://www.tycho.dk/article/view/3252/1/32/

Mvh Max

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-09-05 08:30

Max skrev:

>http://www.tycho.dk/article/view/3252/1/32/

Tak!
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Stig Linander

Dato : 26-09-05 09:22

Formørkelsen næste mandag er kun partiel (eller ringformet, hvis man
rejser til f.eks. Madrid). Fotografering af en partiel eller ringformet
solformørkelse er ikke anderledes end fotografering af Solen u-formørket.
Det kræver blot et forsvarligt filter, f.eks. Baader-filter:
http://www.2astro.dk/Teleskoper/Tilbehoer/3575.htm
http://www.2astro.dk/ kan også lave skræddersyede monteringer med dette
filter til rimelige priser.
Endelige: glem alt om automatik, du skal bruge 100% manuel eksponering.

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Claria

Dato : 25-09-05 20:38

"Hans Jørgen Vollmer" <vollmer@adr.dk> wrote in message
> Hej
>
> KLIP<
> Er der nogen der har erfaringer fra den sidste formørkelse i 1999, som de
> vil dele?

Hejsa Hans Jørgen

Jeg tog en del billeder af solformørkelsen, i 1999.
Den gang brugte jeg en Fuji 800 press negativ film, og foran mit objektiv
havde jeg et "Mylar folie" filter.
Jeg mener at jeg brugte en blænde værdi på 8 og en exponeringstid på 2-10
sek.

Mvh
Claudia