Bedste kattetoilet?
Fra : TMJ

Dato : 30-10-05 16:04

Hej - igen - NG..

Så vi fik styr på det med foderet (tråden nedenfor vedr. foder der mindsker
fældning), men jeg har et andet "spørgsmål".
Der er så tit blevet diskuteret - synes jeg - hvad kattemad eller grus der
er bedst, så jeg kunne egentligt godt tænke mig at vide hvilket
kattetoilet/bakke I synes der er bedst.

Det grunder i, at vi i øjebliket overvejer hvilket kattetoilet vores store
hankat skal have, da han synes at være vokset ud af sin nuværende bakke. Og
det er jo ikke så heldigt. Vi har pt. en åben bakke, og har ikke haft nogen
problemer med lugt - hvilket sikkert skyldes vores grus (everclean) samt
daglig rengøring af bakken. Vi har dog tænkt på den der hedder "cleany cat",
der er ekstra høj i den ene ende, samt et lukket toilet. Men her opstår
problemet så. For vi har en ret stor kat. Han er alm. huskat med vejer nu
6,5 kg - uden at være tyk, fed eller på anden måde overvægtig - hvilket jo
vil sige vi skal have et ret stort toilet. Men hvor stort? Så derfor
efterlyser vi nu erfaringer, anbefalinger og frarådelser.. hvad I end måtte
ligge inde med

TMJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-10-05 16:50

Vi bruger Maxizoo's lukkede bakke, som kattene er glade for og som er nem at
gøre ren. De fåes i 2 størrelser og er ret billige (tror vi gav 85 kr for
den lille størrelse - den store koster vist ca. 150 kr).

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Hanne Engermann

Dato : 30-10-05 17:09

> [...]
> vil sige vi skal have et ret stort toilet. Men hvor stort? Så derfor
> efterlyser vi nu erfaringer, anbefalinger og frarådelser.. hvad I end måtte

Hejsa,

Jeg har i 15 år haft Gimpet-toiletter (de samme). De er meget store
(Maine Coon-størrelse), godt dybe, overdækkede med en pæn stor åbning og
UDEN låge. Jeg har gentagne gange på diverse kattefora læst, at kattene
ikke vil bruge toiletter, der har låge, hvilket jeg også godt kan
forstå. (Tænk på lugtkoncentration, luftfugtighed og kattens oplevelse
af at være lukket inde). Når lågen så er blevet fjernet, vil katten godt
benytte toilettet. For øvrigt vender katte sig som regel, så de har
hovedet udenfor, når de er på.

Det vil nok være en god idé i starten at lade din kat have begge
toiletter stående, og kom noget brugt grus over i den nye bakke, så den
kender lugten.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : TMJ

Dato : 30-10-05 18:05

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil nok være en god idé i starten at lade din kat have begge
> toiletter stående, og kom noget brugt grus over i den nye bakke, så den
> kender lugten.

Tak, det vil jeg lige skrive mig bag øret

Fra : Kari Eiffert

Dato : 30-10-05 18:24

> [...]
>
> Det vil nok være en god idé i starten at lade din kat have begge
> toiletter stående, og kom noget brugt grus over i den nye bakke, så den

Vi har også gimpet kattebakker (
http://www.zooplus.de/app/WebObjects/ZooShop.woa/wa/CatalogDirectAction/details?PG=128&PID=3840 )
og er også rigtigt glade for dem. Vi har en maine coon på 9 kg og han kan
fint være der. Men det passer altså ikke helt det der med at de ikke gider
bruge det hvis der er låge i. Vores tre bruger det helt uden problemer, så
det skal man vist prøve sig lidt frem med.

Mvh Kari

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 30-10-05 22:17

> [...]
> vil sige vi skal have et ret stort toilet. Men hvor stort? Så derfor
> efterlyser vi nu erfaringer, anbefalinger og frarådelser.. hvad I end måtte

Hejsa

Vi har købt en "dobbeltbakke" hos MaxiZoo (den er høj og pladsmæssigt er
det 2 bakker i 1) - vi gav 249 kr. for den, men de er godt givet ud.

Der er fint plads til vores huskat på 6,5 kg og vores NFO kastrater.

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar