Næsten renlig...
Fra : Stefanie

Dato : 28-10-05 14:09

Den lille kat har fået sig en dårlig vane...
Hun er ca. 1½år gammel nu (ved ikke præcis hvor gammel hun var da vi købte
hende). og har faktisk været renlig fra den dag vi fik hende, hun gik i
kattebakken så snart vi kom hjem.
Ind imellem har der været et par smuttere, som jeg har troet var uheld, for
det meste på vores dyne (jeg vil give mange penge for at have set min
kærestes ansigtsudtryk da han lagde albuen ned i en ordentlig gang tynd mave
da vi skulle i seng!) så vi har i perioder fået skiftet sengetøj temmelig
tit ;)

Men, nu har vi så opdaget 2 stedre inde i kontoret hvor hun tisser, vi har
prøvet med feliway og peber, men det virker kun et par dage, max en uge. Og
nu har hun 2 nætter i træk pisset på vores dyne, så der er ikke længere
adgang til soveværelset!
Dette er dog synd for Emil som ellers elsker og ligge i vores tøjskab og
under sengen. Men hvad gør vi lige?
Nu er jeg lige kommet hjem og opdager at hun har tisset i kontoret igen, i
hendes sædvanlige hjørne (disse er der to af herinde), og det driver mig til
vanvid! Det er kun disse stedrer (dynerne og 2 stedrer i kontoret...) Hvad
sker der?

--
Mvh Stefanie

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-10-05 15:50

Stefanie wrote:
> [...]
> vanvid! Det er kun disse stedrer (dynerne og 2 stedrer i kontoret...) Hvad

Er katten kastreret? Hvis ikke, *kan* det være markering...
Hvad siger dyrlægen? Det *kan* også være tegn på infektion...
mvh Camilla

Fra : Jon Larsen

Dato : 28-10-05 16:38

"> >

> Er katten kastreret? Hvis ikke, *kan* det være markering...
> Hvad siger dyrlægen? Det *kan* også være tegn på infektion...
> mvh Camilla
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Som det er beskrevet tror jeg det er lidt mere end alm. skvat-tisseri som
ellers kan være ret tydeligt tegn på blærebetændelse..

Jeg er enig i at det kan være markering... prøv evt. med " Kat hold dig væk"
eller med ikke at gøre stederne indbydende for katten... stil noget på de
steder, læg poser, krøllede papirskugler osv...

--
MVH
Jon Larsen

Fra : Stefanie

Dato : 28-10-05 16:51

"Jon Larsen" <jonlarsen@stofanet.dk> wrote in message

> "> >

> Som det er beskrevet tror jeg det er lidt mere end alm. skvat-tisseri som
> ellers kan være ret tydeligt tegn på blærebetændelse..

Jep, netop, en del mere en bare lidt tis...

> [...]
> eller med ikke at gøre stederne indbydende for katten... stil noget på de
> steder, læg poser, krøllede papirskugler osv...

Men "kat hold dig væk" er det ikke det samme som feliway? Dette er jo
prøvet...
Jeg vil prøve de andre gode foreslag :)

Men dynerne er jo lidt svære, så måske vi er nød til at have døren lukket...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-10-05 15:48

In article <436248de$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Stefanie
<kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> wrote:

> Men "kat hold dig væk" er det ikke det samme som feliway? Dette er jo
> prøvet...

Nej da - Feliway holder ikke katten væk eller afskrækker den, det får
den bare til at tro at den har markeret stedet på anden måde end ved at
tisse dér. Duften er en efterligning af kattens egen duftmarkering med
ansigtsduftkirtlerne og virker beroligende på nervøse og utrygge katte.
Desuden afmærker katte kun et sted på én måde, så hvis ansigtsduften
(Feliway) er på et sted, vil katten ikke have trang til at strinte på
samme sted.
Ang. Feliway - du skal spraye hver dag på det sted katten afmærker i
den første tid, for at holde duftsporene ved lige. Når du prøver at få
katten til at holde sig fra et bestemt sted, er sprayen nok bedre end
den til stikkontakten, tror jeg.
Allerførst skal resterne af kattens egen urin selvfølgelig _helt_ væk,
for ellers er risikoen for at den gentager succesen ret stor - og
kattes lugtesans er en del bedre end vores, så de kan tit lugte noget,
også selv om vi ikke kan.

Læs evt mere her:
http://siamis.com/Helse/omfeliwayogfelifriend.html

--
Knus fra Ann R

Fra : Stefanie

Dato : 28-10-05 16:49

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> wrote in message

> [...]
> >

> Er katten kastreret? Hvis ikke, *kan* det være markering...
> Hvad siger dyrlægen? Det *kan* også være tegn på infektion...

Det er en hunkat - men det kunne du jo ikke vide. Og til orientering er hun
stereliseret, ligesom min hankat er kastreret...
Jeg har ikke snakket med dyrlægen, jeg havde ikke troet at det blev et
probelm, sidst jeg var ved dyrlæge.

Men blærebetændelse - eller anden infektion - ville hun så ikke bare "tabe"
lidt vand, hun sætter sig jo direkte og pisser, og skraber i gulvtæppet
bagefter. Jeg glemte at hun også en gang eller 2 har tisset på
badeværelsesmåtten.

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-10-05 19:04

> [...]
> lidt vand, hun sætter sig jo direkte og pisser, og skraber i gulvtæppet
> bagefter. Jeg glemte at hun også en gang eller 2 har tisset på

Det er vigtigt at forstå, at urenlighed ved blærebetændelse ikke kommer af
at katten ikke kan holde på vandet. Det kommer fordi katten oplever smerte
ved vandladning i kattebakken og derfor ind i mellem bruger andre steder
fordi den har oplevet at det "gør ondt at bruge bakken". Hver gang den har
lidt ondt eller føler sig syg/utilpas, søger den væk fra bakken. Efterhånden
kan det gribe om sig, så den også søger væk fra bakken når den f.x. føler
sig stresset eller angst.

Det kan også være tegn på andre sygdomme hvor katten har det dårligt og
prøver at fortælle dig det ved at gøre en ting, som den VED skaffer din
opmærksomhed - nemlig ved at tisse i din seng.

Ved urenlighed er det allerførste man skal gøre ALTID at tage den til
dyrlægen, som kan undersøge den grundigt. Finder han/hun ikke noget på
urinvejene, er det næste skridt at teste nyre/lever funktion og blodsukker.

Først når alle disse muligheder er udelukkede, kan man begynde at tale om
andre faktorer. Hvis katten _er_ neutraliseret kan andre faktorer være, at
katten er stresset, har for lidt plads, mistrives fordi den er alene hjemme
for meget, bliver kuet af andre dyr, hjemmet er for uroligt, katten keder
sig og bliver aktiveret for lidt etc, etc. Du kan sikkert selv tænke dig til
100 andre muligheder - og du kan selv bedst vurdere hvilke der kan være tale
om.

Der må man analysere sig frem til problemet og derefter ændre på hverdagen
så katten ikke bliver stresset mere. Du kan ikke løse problemet ved at
skælde ud. Der er nemlig kun et der er sikkert - katten gør det ikke for at
være uartig og urenligheden er ikke selve problemet, men et symptom på
mistrivsel (hvad enten det er pga sygdom, stress eller understimulering),
som det er dit ansvar at ændre på.

Det er vigtigt at påpege at urenlighed kun bliver sværere at vænne katten af
med ved at se tiden an. Når først katten har fået den vane, kan det tage
lang tid at vænne den af med - selv efter sygdommen fx. er kureret - hvis
problemet har fået lov at stå på i lang tid.

Kør derfor katten en tur til dyrlægen i morgen - og mens du venter på
prøvesvarene kan du låne nogle bøger på biblioteket, om træning af katte.
Der er mange forskellige metoder, men jeg vil anbefale: "Klikkertræning for
Katte" af Karen Pryor, der er en god bog, som er nem at gå til, kan bruges
af alle uanset forudsætninger - og hvor man opnår gode resultater hurtigt og
nemt. Jeg har haft gode erfaringer netop med klikkertræning, hvor katten
efter endt dyrlæge behandling, lærer at den får en belønning hver gang den
bruger bakken. Hvis årsagen viser sig at være ikke-sygdomsrelateret kan du
supplere træningen med 10 minutters aktiveringsøvelser hver dag på faste
tidspunkter. Det er let og giver som regel meget hurtige resultater netop
ved stress relateret urenlighed. Men husk træningen kan ikke stå alene -
første skridt er en tur til dyrlægen med det samme!

Held og lykke med det

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : ninett

Dato : 30-10-05 09:55

"Stefanie" skrev i en meddelelse
> Den lille kat har fået sig en dårlig vane...

Hej Stefanie.

Vi har også en lille hunkat (steriliseret), der Æææææælsker at tisse på
bløde steder. Det går ud over bademåtter, tøj, der ligger på gulvet ("så ryd
dog op efter dig!" *s*), men heldigvis ikke vores seng. Dette fænomen har
jeg oplevet med mange andre katte, og opfattet det som en protest handling.
Det er altid sket i forbindelse med noget, der kan ha stresset katten. Det
kan være en bagatel, noget, vi slet ikke selv opfatter som værende en
stressfaktor. Måske er din kæreste ny i billedet, eller..?

Håber dette kan trøste lidt, når du har været hos dyrlægen og han har
fortalt, at der ikke er noget i vejen.

Knus fra Ninett