Intercooler på Golf TD
Fra : Kenneth

Dato : 22-10-05 08:42

Hej!
Jeg er den lykkelige ejer af en Golf 1900 TD fra '94. Mit problem er
bare at den ikke går langt nok på literen. Jeg har for nylig sat
intercooler på den, eftersom jeg har fra mange at det vil give en
forbedret brændstoføkonomi. Men det har ikke ændret sig, den går
ca. det samme på literen som før. Jeg fik at vide at den skulle
stilles til at levere 1,2 bars ladetryk, og det gør den nu. Men jeg
synes ikke jeg får det ud af den som jeg vil. Da jeg købte bilen gik
den maks 16½ på literen, så satte jeg 17 tommer fælge på med
dækstørrelse 17/205/40, derefter røg den ned på de 15 km/pr.l, og
vil nu gerne have den til at gå det samme som før. Kan man gøre
noget ved det, udover at sætte de originale hjul på igen??

Kenneth

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-10-05 10:04

"Kenneth" <jensen_kennethr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Kør altid med så få omdrejninger som muligt. Jeg har altid brugt det at køre
mine biler op igennem gearene med det maksimale omdrejningstal man kører med
når man kører 80 km/t. Det er for dit vedkommende - afhængig af årgang og
motorstørrelse - mellem 1400 og 2200 omdrejninger.

Ved kørsel på landeveje efter hastighedsbegræsningerne skulle du så nemt nå
20 km/liter, hvilket du også kan nå på en langtur sydpå med 100 km/t.

Dækstørrelsen har noget at sige, men det har rullediameteren også. Husk at
korrigere for den når du beregner brændstofforbruget.

Kenneth

Fra : Kenneth

Dato : 22-10-05 15:31

Hvordan korrigerer jeg for rullediameteren?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-10-05 16:03

"Kenneth" <jensen_kennethr@hotmail.com> skrev :

>Hvordan korrigerer jeg for rullediameteren?

Hvis dine nuværende dæk har en større rulleradius, end de dæk, der
egentligt passer på bilen, vil kilometertæller/speedo vise tilsvarende
procentvist forkert.

Hvis originaldæk har størrelsen 185/65-14, har de en rulleradius på
1818mm - det har dine brede 205/40-17 såmænd også ;)

Så grunden til du kører kortere på literen, skal nok ses i at de brede
labber, har større rullemodstand

(det må da osse være nogle hårde nogen ?)
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : John Sahl

Dato : 22-10-05 16:04

jan@stevns.net wrote:
> Så grunden til du kører kortere på literen, skal nok ses i at de brede
> labber, har større rullemodstand

Korrekt..

> (det må da osse være nogle hårde nogen ?)

Mine næste dæk kommer til at hedde 215/35-17" og DE er hårde!

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-10-05 16:12

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev :

>Korrekt..

;)

>Mine næste dæk kommer til at hedde 215/35-17" og DE er hårde!

Auchhh..... Jeg kunne da drømme om at sætte nogle herrebrede ruller
på Scorpio'ens 16" alubasser, men bare de priser, de disker op med
hist og pist, gør at jeg ikke gør det aktuelt.

Det ville nok også være lidt spildt mælk, da jeg - (med kørestilen *1)
i den bil, næppe opdager de "nye dæk"

*1 = morfar kørsel