Tyskland og Richtgeschwindigkeit
Fra : alexbo

Dato : 16-10-05 10:46

Dav NG

I Tyskland findes der en Richtgeschwindigkeit, en anbefalet højeste
hastighed på 130 km/t.
Jeg mener at vide at det betyder at den der kører hurtigere end de 130 km/t
vil få tildelt skylden for en ulykke med et langsommere køretøj, uanset at
det er dette langsommre køretøj der rent faktisk har foretaget den manøvre
der fremkaldte ulykken.

Et typisk tilfælde ville være en bil med 120 km/t trækker ud til overhaling
af en lastbil, bliver ramt bagfra af en bil med 180 km/t.
Da er det den hurtige bil der bliver tildelt skylden.

Er der nogle af de Tysklandskyndige der kan be eller afkræfte dette.

mvh
Alex Christensen

Fra : KNT

Dato : 16-10-05 10:55

> [...]
> overhaling af en lastbil, bliver ramt bagfra af en bil med 180 km/t.
> Da er det den hurtige bil der bliver tildelt skylden.

Det er vel ret og rimeligt - den hurtige har jo ikke tilpasset farten efter
forholdene - så uanset R... reglen ville han nok få en del af skylden.
Personbilen foretager sig jo ikke noget ulovligt medmindre han trækker ind i
et alt for lille hul.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 16-10-05 14:10

"KNT" skrev

> Personbilen foretager sig jo ikke noget ulovligt medmindre han trækker ind
> i et alt for lille hul.

Det er det er forudsætningen for mit spørgsmål, at den langsomme ikke er
opmærksom på hvor hurtig den hurtige kommer, og derfor trækker ud i et for
lille hul.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-10-05 14:28

> Det er vel ret og rimeligt - den hurtige har jo ikke tilpasset farten
> efter forholdene

Hva´fa´en er det for noget pis..?

Ligesåvel som i Danmark må det da være den person, der laver ulovligt
vognbaneskifte, der har slynd g ansvar i dette eksempel. Jeg håber sandelig
ikke, du er en af dem, der laver vognbaneskifte, g så bare synes, den bagfra
kommende kunne have kørt noget langsommere.

Man må ikke fortage et vognbaneskifte, der tvinger den anden til at træde på
bremsen.

> ...så uanset R... reglen ville han nok få en del af skylden. Personbilen
> foretager sig jo ikke noget ulovligt medmindre han trækker ind i et alt
> for lille hul.

Måske er det, som du taler om her..?

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-10-05 11:00

alexbo wrote:
> [...]
> Da er det den hurtige bil der bliver tildelt skylden.
> Er der nogle af de Tysklandskyndige der kan be eller afkræfte dette.

Jeg mener ikke det er sådan at den der kører over 130 km/t får hele
skylden. Men "blot" sådan at høn ikke kan undgå at få noget af skylden.

De har vist ikke indført total "fartforskrækkelsesregime" endnu.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : alexbo

Dato : 16-10-05 13:59

"Finn Guldmann" skrev

> Jeg mener ikke det er sådan at den der kører over 130 km/t får hele
> skylden. Men "blot" sådan at høn ikke kan undgå at få noget af skylden.

Sådan en slags mellemting, det virker også sandsynligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-10-05 12:55

> [...]
> Da er det den hurtige bil der bliver tildelt skylden.
>
> Er der nogle af de Tysklandskyndige der kan be eller afkræfte dette.

Jeg har fået denne forklaring af nogle tyske chauffører jeg kender.

Ved vogn bane skift er det den der foretaget skiftet der har skylden, hvis
han ikke har alle hjul på samme vognbane uagtet at den anden kører med en
højere hastighed.
Har han alle hjul på samme vognbane er det reglerne om sikkerhedsafstand der
gælder helt som her i landet.
Samme regler gælder også på tilkørsels veje til autobahn, de har ubetinget
vigepligt, dog skal farten være over 60 km/t som er minimums hastigheden på
tyske autobahns, minimums hastigheden kan være lavere men kun ved skiltning
eller forholdene (is, sne og ulykker ect.)

Men jeg kan ikke henvise til tysk lovgivning.

Mvh AJH

Fra : alexbo

Dato : 16-10-05 14:04

"Allan Hansen" skrev

> [...]
> højere hastighed.
> Har han alle hjul på samme vognbane er det reglerne om sikkerhedsafstand

Hmm, det lyder som om man bare skal kaste bilen ud i næste bane.
Nu er det de tyske chaufføres forklaring, så det må stå for deres regning,
men jeg synes ikke det lyder rigtigt, det må være mere i det end det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-10-05 16:06

> [...]
> Nu er det de tyske chaufføres forklaring, så det må stå for deres regning,
> men jeg synes ikke det lyder rigtigt, det må være mere i det end det.

Nej det var ikke meningen, man skal selvfølgelig se sig for først, er du
ikke færdig med vognbaneskiftet så er det din skyld.

Mvh AJH

Fra : BJ

Dato : 16-10-05 13:35

KLIP

> Er der nogle af de Tysklandskyndige der kan be eller afkræfte dette.

Du kan læse lidt forskelligt her:

http://www.fahrtipps.de/verkehrsregeln/richtgeschwindigkeit.php

http://www.justiz.bayern.de/olgn/presse/info/ziv/prziv136.htm

http://www.rechtplus.de/haftung/haftung_liste.php?hrg_nr=42

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 16-10-05 14:12

"BJ" skrev

> Du kan læse lidt forskelligt her:
> [...]

Både og, mit tyske er ikke til de store artikler, jeg blev ikke meget
klogere.

Men nedenstående får jeg til noget i stil med Finn`s svar,
en medskyld alene på grund af hastigheden.

Allgemein formuliert heißt das: Wer wesentlich schneller als mit
Richtgeschwindigkeit 130 unterwegs ist, kann auch bei einem
fremdverschuldeten Unfall als Mitschuldiger herangezogen werden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 16-10-05 15:42

alexbo <alexbo@email.dk> skrev i

> [...]
> Richtgeschwindigkeit 130 unterwegs ist, kann auch bei einem
> fremdverschuldeten Unfall als Mitschuldiger herangezogen werden.

Det er korrekt, at man ved ting- eller personskade højst sandsynlig får
en del eller hele skylden, hvis man på motorvejen kører over 130 km/t,
som er anbefalet i StVO (StrassenVerkehrsOrdnung).

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer der er tysker

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-10-05 16:00

"Ida Maria Kiefer" <news2@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> del eller hele skylden, hvis man på motorvejen kører over 130 km/t, som er
> anbefalet i StVO (StrassenVerkehrsOrdnung).

"Wer wesentlich schneller als mit Richtgeschwindigkeit 130 ...." .... man
skal altså køre væsentligt hurtigere end 130 ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 16-10-05 16:07

Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i

> "Wer wesentlich schneller als mit Richtgeschwindigkeit 130 ...." ....
> man skal altså køre væsentligt hurtigere end 130 ...

En smutter, det er korrekt. Jeg glemte lige et væsentligt ord...

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : BJ

Dato : 16-10-05 16:03

KLIP

> Både og, mit tyske er ikke til de store artikler, jeg blev ikke meget
> klogere.

En skam, da artiklerner ellers er ret gode og så fra rigtig kilde.

> Men nedenstående får jeg til noget i stil med Finn`s svar,
> en medskyld alene på grund af hastigheden.

Man kan læse en del mere i de tyske artikler eller ved søgning.

> Allgemein formuliert heißt das: Wer wesentlich schneller als mit
> Richtgeschwindigkeit 130 unterwegs ist, kann auch bei einem
> fremdverschuldeten Unfall als Mitschuldiger herangezogen werden.

Bemærk venligst ordet "kann" og i dette tilfælde også "fremdverschuldeten",
da den er initierede ulykken stak af.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 16-10-05 16:37

"BJ" skrev

> Bemærk venligst ordet "kann" og i dette tilfælde også
> "fremdverschuldeten", da den er initierede ulykken stak af.

Det hjælper jo ikke at jeg bemærker de enkelte ord, når jeg har det svært
med helheden.

Men jeg får det på dansk til at være.

Generelt formuleret: den som kører væsenligt stærkere end 130, kan selv om
ulykken er forårsaget af en anden, blive pålagt en del af skylden.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 16-10-05 16:50

KLIP

> Generelt formuleret: den som kører væsenligt stærkere end 130, kan selv om
> ulykken er forårsaget af en anden, blive pålagt en del af skylden.

Det er også rigtig forstået, men taget ud af en helhed.

´Der vil altid skulle en føres en retssag og i dette tilfælde, manglende man
så og sige den formastelige, så man tog det næstbedste, den som blev
"tilbage".

I et af de andre links jeg gav dig, kan man læse en række domme, desværre er
det for mit vedkommende en for stor og tidskrævende opgave at oversætte dem.

Jeg kan derfor ikke være enig med dig i, groft sagt, hvis man kører
hurtigere end 130 km/t, så får man skylden. Heldigvis er retstilstanden
stadig ganske sund i Tyskland.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 16-10-05 17:16

"BJ" skrev

> ´Der vil altid skulle en føres en retssag og i dette tilfælde, manglende
> man så og sige den formastelige, så man tog det næstbedste, den som blev
> "tilbage".

For mig lyder det at rette smed for bager,
den skyldige stak af, men ham her var lige i nærheden, så vi tager ham.

Jeg er da i hvert fald kommet ud af min vildfarelse med at man pr. automatik
pålægges skyld,
der er en risiko men det svæver lidt i luften.

mvh
Alex Christensen

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-10-05 08:39

On Sun, 16 Oct 2005 14:34:48 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Du kan læse lidt forskelligt her:
>
>http://www.rechtplus.de/haftung/haftung_liste.php?hrg_nr=42

Har du en tilgang til den her? Der er flere domme, som jeg synes, der
kunne være interessante at læse.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : BJ

Dato : 17-10-05 10:29

KLIP

> Har du en tilgang til den her? Der er flere domme, som jeg synes, der
> kunne være interessante at læse.

For 4,90 Euro kan du læse en hel måned.

Det er da ingen herregård..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-10-05 11:02

On Mon, 17 Oct 2005 11:29:05 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>For 4,90 Euro kan du læse en hel måned.
>
>Det er da ingen herregård..

Mange små landsteder kan blive til et stort slot!

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : alexbo

Dato : 16-10-05 14:11

"alexbo" skrev

> Er der nogle af de Tysklandskyndige der kan be eller afkræfte dette.

En samlet tak til de der har svaret

mvh
Alex Christensen