pris på orig.vandpumpe, mondeo 95
Fra : Christopher Stein

Dato : 04-10-05 21:58

Hej gutter

Jeg skal til flensborg og have skiftet tandremmen på min mondeo 95 1.8
I den forbindelse har jeg hørt at det er smart at skifte vandpumpen..
Hvad koster sådan en svend?

Er det en god ide at skifte den samtidigt? eller er det ligemeget?

Er der garanti på et tandremsskift foretaget i tyskland?
Er det en bedre ide at få det gjort herhjemme hos en uautoriseret?
(prisen er den samme..)

på forhånd tak..

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 22:12

"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse
> Hej gutter
>
> Jeg skal til flensborg og have skiftet tandremmen på min mondeo 95 1.8
> I den forbindelse har jeg hørt at det er smart at skifte vandpumpen..
> Hvad koster sådan en svend?

Vandpumpen er ikke drevet af tandremmen som i en folkevogn. Det er derfor
ikke "normalt" at skifte vandpumpe ved tandremsskift i en mondeo. Min
tandrem er skiftet 2 gange (302.000 Km) af aut. Ford og kører stadig med
samme vandpumpe.
Hvis vandpumpen skulle sætte sig i en mondeo så ville det bare resultere i
en hyl fra ribberemmen og måske at den springer, uden motorskade (såfremt
man stopper)

> Er det en god ide at skifte den samtidigt? eller er det ligemeget?

Ligemeget

> Er der garanti på et tandremsskift foretaget i tyskland?

Kun under forudsætning af at du holder alle service hos Ford. Ellers er der
som vanligt 1 år garanti på alle reparationer.

> Er det en bedre ide at få det gjort herhjemme hos en uautoriseret? (prisen
> er den samme..)

Det må du afgøre med dig selv

--
Tom

Fra : Christopher Stein

Dato : 04-10-05 22:22

Tom wrote:
> [...]
>

> Kun under forudsætning af at du holder alle service hos Ford. Ellers er der
> som vanligt 1 år garanti på alle reparationer.

Jeg siger igen tak for dine svar Tom, Du har været meget behjælpelig
uanset mine dumme spørgsmål.. :)

Jeg har hørt at "man alligevel" bør skifte den når man skifter tandrem,
da det ellers skulle være svært at montere en ny..
Men hvis du har 302Kkm på bagen, skulle jeg da gerne have i hvert fald
75000 km tilbage.. og så skal remmen alligevel skiftes på det tidspunkt..

Så behøver jeg ikke skifte den medmindre der er støj fra lejerne i
pumpen kan jeg forstå.. (?)
Bilen har i hvert fald overhovedet ikke problemer med at holde sig
kold.. Selv efter to timers kørsel er den kun 1-2 mm over den hvide
firkant på temp. måleren..

mvh
Chris..

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 22:36

> [...]

> Jeg har hørt at "man alligevel" bør skifte den når man skifter tandrem, da
> det ellers skulle være svært at montere en ny..

Tja det står ikke i Fords service for et tandremsskifte, ej heller i Haynes
men det skader jo ikke at skifte den hvis du har det bedre med det.

> Men hvis du har 302Kkm på bagen, skulle jeg da gerne have i hvert fald
> 75000 km tilbage.. og så skal remmen alligevel skiftes på det tidspunkt..

motoren holder sig egentlig ganske frisk. Jeg tror ikke man vil kunne høre
forskel på en motor der kun havde gået 100.000 Km og så min. Dog er den
begyndt at bruge en smule olie, men ikke ret meget.

> Så behøver jeg ikke skifte den medmindre der er støj fra lejerne i pumpen
> kan jeg forstå.. (?)

Tror jeg heller ikke der kommer. Ribberemmen har jo en automatisk
remstrammer, så den kommer aldrig til at blive spændt for hårdt. Jeg tror
ofte det er det som er årsagen til at lejerne går i en vandpumpen.

> Bilen har i hvert fald overhovedet ikke problemer med at holde sig kold..
> Selv efter to timers kørsel er den kun 1-2 mm over den hvide firkant på
> temp. måleren..

Måske lidt FOR langt nede. Så bruger den ekstra benzin pga. for lav temp.
Hvis du ikke har fået det gjort så skulle du måske skifte termostaten.

--
Tom

Fra : Christopher Stein

Dato : 04-10-05 22:51

Tom wrote:

> [...]
>

> Måske lidt FOR langt nede. Så bruger den ekstra benzin pga. for lav temp.
> Hvis du ikke har fået det gjort så skulle du måske skifte termostaten.

Tænkte jeg også på.. Fik bilen i går sammen med en ny termostat..

Er den til at skifte selv? (det var den da jeg havde en gammel escort
med OHV motor) Eller skal man pille det hele fra hinanden?

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 20:09

> Tænkte jeg også på.. Fik bilen i går sammen med en ny termostat..
>
> Er den til at skifte selv? (det var den da jeg havde en gammel escort med
> OHV motor) Eller skal man pille det hele fra hinanden?

Det er 4 skruer (eller var det nu kun 3), så det er faktisk lettere at
skifte termostat end at skifte tændrør
PS: Du kan ikke bruge billeder i Haynes mht. til placering af termostaten
(Haynes passer af h. til). Men den sidder gemt oppe på motorblokken lige der
hvor den fede kølerslange er tilsluttet.

--
Tom