Hvilke vinterdæk kan anbefales?
Fra : Troels Pedersen

Dato : 22-09-05 18:53

Hej i stuerne!

Vintersæsonen nærmer sig jo - Desværre. Min Sierra skal have nye vinterdæk
på alle fire poter. Jeg har tidligere kørt på Michelin Alpin, nogle No Name
og Semperit et-eller-andet. Jeg sætter komfort højt, da jeg kører 200
km/dagen på motorvej.

Jeg har fået tilbudt Pirelli Snowsport, Goodyear UG6, Michelin Alpin, Nokian
WR samt Continental TS780. Alle til stort set samme pris (2500 - 2800 kr.
monteret).

Har nogle af jer erfaringer med nogle af disse dæk, og hvad skal jeg vælge?
Størrelsen er 185/65-14.

Jeg helder selv mest til Pirellierne, da jeg hos denne forhandler har fået
den mest kompetente vejledning. Men er meget åben for at høre uvildige
personers vurderinger.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-09-05 19:11

Troels Pedersen wrote:
> Jeg helder selv mest til Pirellierne, da jeg hos denne forhandler har
> fået den mest kompetente vejledning. Men er meget åben for at høre
> uvildige personers vurderinger.

Det _er_ meget svært at vejlede om dækvalg. Dette fordi det afhænger meget
af dækstørrelsen og bilen...
Umiddelbart vil jeg mene at Nokian er mest til norske og svensk vinter, dvs.
sne/is, og ikke en dansk våd vinter.
Så længe du holder dig til Pirelli, GoodYear, Michelin og Continental, tror
jeg ikke at du går helt galt i byen...

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-09-05 19:39

>Umiddelbart vil jeg mene at Nokian er mest til norske og svensk vinter, dvs.
>sne/is, og ikke en dansk våd vinter.

Jeg skal ikke kunne sige om du har ret her, men jeg er meget positivt
overrasket over vores sæt Nokian vinterdæk.
De er overraskende støjsvage, og fungerer rigtig godt i regn/sne/is.

MVH
Kent Glerup

Fra : Mogens

Dato : 22-09-05 19:38

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Det _er_ meget svært at vejlede om dækvalg. Dette fordi det afhænger meget
> af dækstørrelsen og bilen...

Jep...

> Umiddelbart vil jeg mene at Nokian er mest til norske og svensk vinter,
> dvs. sne/is, og ikke en dansk våd vinter.

Hér kan du se en dugfrisk test af vinbterdæk (1072005)
www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/195_65_R15_T_10_2005/default.asp?ComponentID=127017&SourcePageID=8979%230#

> Så længe du holder dig til Pirelli, GoodYear, Michelin og Continental,
> tror jeg ikke at du går helt galt i byen...

Næh...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-09-05 20:29

Mogens wrote:
> Hér kan du se en dugfrisk test af vinbterdæk (1072005)
> www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/195_65_R15_T_10_2005/default.asp?ComponentID=127017&SourcePageID=8979%230#

Ud fra det, så skal jeg jo have GY UG7...

Fra : Mogens

Dato : 22-09-05 21:08

> Ud fra det, så skal jeg jo have GY UG7...

Det kunne være morsomt at få en prisliste linet op ift. testen.
--
Mvh Mogens

Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk (reserveret)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-09-05 14:57

Mogens wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in
> message news:4333048c$0$49021$14726298@news.sunsite.dk...

> Det kunne være morsomt at få en prisliste linet op ift. testen.

Kan vi sagtens...
Alle i 195/65-15 91T
Størrelse Mærke Model Loadindex Hastighed Pris Placering Stjerner
195/65 R 15 GOODYEAR UG7 91 T 572,97 1 3
195/65 R 15 DUNLOP WiSpo M3 91 T 520,53 2 3
195/65 R 15 PIRELLI W190 91 T 511,03 4 3
195/65 R 15 CONTINENTAL TS810 91 T 611,07 5 2
195/65 R 15 MICHELIN AlpinA2 91 T 575,30 9 2
195/65 R 15 SEMPERIT Sport Grip 91 T 507,68 10 2
195/65 R 15 UNIROYAL PLUS 55 91 T 530,12 11 2
195/65 R 15 FIRESTONE Wihawk 91 T 492,96 12 2
195/65 R 15 FULDA Montero 91 T 461,01 14 1
195/65 R 15 HANKOOK W440 91 T 470,51 18 1

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-09-05 15:04

Morten Fruergaard wrote:

> Kan vi sagtens...

Ikke god.
Klik her:
http://www.4x4butikken.dk/images/daek.pdf

Fra : Steen Schmidt

Dato : 24-09-05 10:54

Morten Fruergaard wrote:

> Klik her:
> http://www.4x4butikken.dk/images/daek.pdf

Hvorfor er det lige 205/55-16 skal være næsten dobbelt så dyre som
195/65-15? Arghh!

4x4butikken lader i øvrigt ikke til at have GY UG7 i 205/55-16...

Hvad siger I til Kleber Krisalp? Dem har jeg kørt med på Fiat Brava,
men skal til at købe nogle nye vinterdæk til min Renault Laguna - er
Kleberne elendige ifht de 3-4 dæk der er nævnt i toppen af den tyske
test?

Mvh
Steen

Fra : Troels Pedersen

Dato : 24-09-05 13:38

meddelelse news:4332f22c$0$49020$14726298@news.sunsite.dk...

Hej Morten

> [...]
> Så længe du holder dig til Pirelli, GoodYear, Michelin og Continental,
> tror jeg ikke at du går helt galt i byen...

Jeg takker.
Jeg kan se du forhandler Semperit WiGrip også, til en fornuftig pris.
Hvilket fragtfirma bruger i ved forsendelse af dæk?

Er det evt. muligt at få monteret dæk i en weekend?

Svar evt. gerne på "mail snabela broendbjerg punktum dk". Hvis du vil holde
forretning uden for nyhedsgrupperne

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-05 16:14

Troels Pedersen wrote:
> Jeg takker.
> Jeg kan se du forhandler Semperit WiGrip også, til en fornuftig pris.
> Hvilket fragtfirma bruger i ved forsendelse af dæk?

I dette tilfælde DPD...

> Er det evt. muligt at få monteret dæk i en weekend?

Måske...

> Svar evt. gerne på "mail snabela broendbjerg punktum dk". Hvis du vil
> holde forretning uden for nyhedsgrupperne

Send cc til dig...

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-05 23:13

> Jeg har fået tilbudt Pirelli Snowsport, Goodyear UG6, Michelin Alpin,
> Nokian
> WR samt Continental TS780. Alle til stort set samme pris (2500 - 2800 kr.
> monteret).

Jeg har kørt på Nokian WR for et par år siden, det var rigtigt gode dæk.
God komfort, støjsvage og stod godt fast i sne og sjap.
Jeg valgte dem umiddelbart fordi de var billige men jeg blev meget glade for
dem.
Eneste minus var at de ikke havde så mang km i dem.

Har tidligere kørt på continental - det gør jeg så igen :)
Jeg glæder mig helt til at få dem på igen - 18"/225 F1'ere kan godt høres på
en Golf :(

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 11:36

> Jeg glæder mig helt til at få dem på igen - 18"/225 F1'ere kan godt høres
> på en Golf :(

Et lidt andet spørgsmål ang. dæk: Har du/nogen erfaringer med hvormange km
der (ca.) er i F1 dæk i størrelsen 16-17"?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mogens

Dato : 23-09-05 18:22

<Rune Nicolajsen> wrote in message

> Et lidt andet spørgsmål ang. dæk: Har du/nogen erfaringer med hvormange km
> der (ca.) er i F1 dæk i størrelsen 16-17"?

35.000 km

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 12:05

> 35.000 km

Tak.

Egne erfaringer?

Gælder det begge størrelser?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mogens

Dato : 24-09-05 12:57

> Tak.

Selvtak :)

> Egne erfaringer?

Jep

> Gælder det begge størrelser?

Der er næppe den store forskel...

Fra : Troels Pedersen

Dato : 24-09-05 13:47

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> <Rune Nicolajsen> wrote in message

> 35.000 km

Jeg har kørt ca. 30.000 -35.000 km på et sæt 15", så det passer vist med
alle størrelser.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 19:58

> 35.000 km

Tak.

Er det egne erfaringer?

Og er det uanset størrelsen?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mogens

Dato : 25-09-05 20:04

<Rune Nicolajsen> wrote in message

> Tak.

Selvtak

> Er det egne erfaringer?

Jep

> Og er det uanset størrelsen?

Vil jeg tro...
--
Mvh Mogens

Sælges: '83 BMW 323i, synet den 16. september 2005 !
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk (reserveret)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-05 20:20

Mogens wrote:

> Selvtak

> Jep

> Vil jeg tro...

Hm. Har jeg set den poting før...

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 21:53

> Hm. Har jeg set den poting før...

Sorry

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-09-05 20:31

Rune Nicolajsen wrote:

> Sorry

Ok. Du er tilgivet....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-09-05 07:21

Troels Pedersen wrote:
> [...]
>
> Jeg helder selv mest til Pirellierne, da jeg hos denne forhandler har fået
> den mest kompetente vejledning. Men er meget åben for at høre uvildige

Jeg har Continental TS780, og de er meget gode.

mvh

Christian

Fra : Fabritius

Dato : 23-09-05 16:49

Troels Pedersen wrote:

> [...]
> monteret).
>
> Har nogle af jer erfaringer med nogle af disse dæk, og hvad skal jeg vælge?

Jeg går ikke selv så meget op i komforten, men jeg har besluttet mig for
at skulle have Semperit på bilen til vinter. Sidste vinter blev jeg gang
på gang imponeret over at en Accord med disse dæk havde markant bedre
bremselængder end alle andre på kurserne uanset hvilke vinterdæk de
kørte på.
--
Claus Fabritius
KøgeRace #2