MS Windows
briani 27239
250 GB HD - én eller flere partioner?
Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 28-10-05 20:37

Hej,

Synspunkter (tekniske og/eller brugsmæssige) på om jeg skal have en stor
eller flere mindre partioner på min 250 GB store harddisk er velkommen.
Bruger Windows XP Home SP2.

vh
Erik

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-10-05 20:51

Erik Pilgaard Vinther wrote:
> Hej,
>
> Synspunkter (tekniske og/eller brugsmæssige) på om jeg skal have en
> stor eller flere mindre partioner på min 250 GB store harddisk er
> velkommen. Bruger Windows XP Home SP2.

Jeg har 2 stk 250 GB diske under Win XP Pro DK SP2.
De er begge med én stor NTFS partition (ligesom min 300 GB og min 200 GB).

På den ene 250 GB ligger der 126.409 filer
Som ialt har størrelsen 229.506.039.458 byte
Pladsen som de optager på disken er 229.769.019.392 byte
Så set ud fra et pladsmæssigt hensyn, så er der nok ikke ret meget forskel
på én stor eller flere mindre partitioner.

Men hvis du kun har den ene disk, så ville jeg foreslå at opdele den i
mindre partitioner, da det er mere overskueligt (synes jeg).
Det kunne f.eks. være en til Windows, en til programmer, en til spil og en
til data.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 29-10-05 06:14

hej Per,

Tak for dit input. Ved du om der er nogen forskel i performance om jeg har
en eller flere partioner?

vh
Erik

Fra : Plonk

Dato : 29-10-05 09:40

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:436304f7$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hej Per,
>
> Tak for dit input. Ved du om der er nogen forskel i performance om jeg har
> en eller flere partioner?

Alt andet lige, må det give nogle hurtigere søgetider med en mindre
partition ?? Men det er i hvert tilfælde hurtigere, at vedligeholde den
enkelte partition hvis den er mindre. Her tænker jeg på defrakmentering m.m.
Min erfaring er at det køre bedre, hurtigere hvis jeg har så lidt andet
snavs som muligt på c drevet, hvor jeg har styresystemet. (XP Pro sp2)
lægger spil på en anden partiton og programmer på en tredje. Hvis så man har
en fjerde med ghost af de andre partitoner... ja så er man da rigtigt godt
på vej.

Prøv også at køre en test på www.pcpitstop.com de anbefaler et c drev på
ikke mindre end 20 Gb, så der er rigelig plads til Windows (bruger 30 Gb)

En anden fordel ved, at dele sin disk op er, at du ved nedbrud har støre
chance for, at hvis dine billede m.m ligger på et andet drev end
styresystemet, så "glemmer" du ikke et eller andet når du laver backup, i
tilfælde af du skal ud i, at formatere. Jeg har også sat Outlook Express
til, at gemme alt post og news på et andet drev, og kan så derfra eksportere
igen hvis uheldet er ude. I de fleste tilfælde er det jo kun c der skal
ordnes.

Blot nogle tanker....
Plonk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-10-05 10:29

Erik Pilgaard Vinther wrote:
> hej Per,
>
> Tak for dit input. Ved du om der er nogen forskel i performance om
> jeg har en eller flere partioner?

Jeg har tidligere haft den ene af diskene partitioneret og jeg kan ikke
mærke nogen som helst forskel i praksis.
Så forskellen (hvis der er en) er nok så lille, at man "kun" kan måle sig
frem til den.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Åge

Dato : 29-10-05 10:05

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:43627de5$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Synspunkter (tekniske og/eller brugsmæssige) på om jeg skal have en stor
> eller flere mindre partioner på min 250 GB store harddisk er velkommen.
> Bruger Windows XP Home SP2.

Mindst to partitioner. Her er én grund: Kommer du til at slette filer (ikke
papirkurv, men rigtig sletning), og skal bruge tredjepartsprogrammer til at
genskabe disse, så er der bedre mulighed fra et drev, der ikke er
systemdrev, fordi Windows skriver i en uendelighed på systemdrevet.

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 30-10-05 19:11

tak for alle input.

vh