MS Windows
briani 27239
Formatering og installation af XP
Fra : Jesper

Dato : 27-10-05 13:09

Hej.

Jeg troede, at jeg med min basale IT viden kunne formatere en harddisk
og derefter installere XP. Men et eller andet har jeg glemt siden sidste
forsøg for 4 år siden

Jeg har formateret min harddisk med en Windows 98 start-up diskette jeg
havde liggende. Jeg har formateret c-drevet som format c: /s.
Formateringen er forløbet fint (i FAT32).

Via min gamle Win98 start-up diskette kan jeg nu boote computeren og
kommer til et menu-punkt, hvor jeg kan vælge med og uden CD-Rom support.
Vælger jeg med CD-Rom support indlæser den nogle ekstra filer og jeg kan
nu få adgang til mit CD-Rom drev. Så troede jeg jo, at det bare var at
skrive "Setup" og Win XP derefter ville begynde at blive installeret.
Men sådan går det ikke! Jeg får blot at vide, at programmet ikke kører i
DOS-mode.

Hvordan får jeg installeret Win XP fra min CD-Rom? Er det noget med, at
harddisken helst skal være formateret i NTFS format?

--
Mvh. Jesper

Fra : Janner

Dato : 27-10-05 13:26

Sæt via bios dit pc til boote på cd drevet og boot op på din xp cd ........
Så kører det ofr dig glem alt om gamle start disketter

--
Hygge

Jan

Fra : Jesper

Dato : 27-10-05 13:34

Janner wrote:
> Sæt via bios dit pc til boote på cd drevet og boot op på din xp cd ........
> Så kører det ofr dig glem alt om gamle start disketter

Jeg har forsøgt i Bios'en at sætte boot-rækkefølgen til:

1) CD-Rom
2) Harddisk
3) A-drev

Og der sker intet! Først når den når til disketten i A-drevet begynder
den at indlæse noget. Den kan slet ikke læse fra CD-Rom drevet

--
Mvh. Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 14:10

"Jesper" <JesperM_remove_@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og der sker intet! Først når den når til disketten i A-drevet begynder
> den at indlæse noget. Den kan slet ikke læse fra CD-Rom drevet

Er det en original Win ?? Hvis ikke, så er den sandsynligvis ikke boot-bar.

mvh
Ebbe

Fra : Janner

Dato : 27-10-05 14:23

> Og der sker intet! Først når den når til disketten i A-drevet begynder
> den at indlæse noget. Den kan slet ikke læse fra CD-Rom drevet
>
> --
> Mvh. Jesper

Enten gør du ikke som beskrevet eller også er dit drev defekt , du kan evt.
prøve med en win XP boot disk fra bootdisk.com

Fra : Jesper

Dato : 27-10-05 16:05

Janner wrote:

> Enten gør du ikke som beskrevet eller også er dit drev defekt , du kan evt.
> prøve med en win XP boot disk fra bootdisk.com

Tak for alle besvarelserne.

Mit drev er ikke defekt. Jeg fik klaret problemet ved at lave nye
boot-disketter (6 stk.!) fra Win XP. Da jeg fik dem læst ind, kunne jeg
installere XP fra CD'en.

--
Mvh. Jesper

Fra : Åge

Dato : 27-10-05 14:53

> [...]
>
> Og der sker intet! Først når den når til disketten i A-drevet begynder
> den at indlæse noget. Den kan slet ikke læse fra CD-Rom drevet

Så bliver det nok svært at installere Windows XP.

Fra : Larsen Holstebro

Dato : 27-10-05 13:27

> [...]
>

> Hvordan får jeg installeret Win XP fra min CD-Rom? Er det noget
> med, at harddisken helst skal være formateret i NTFS format?

Du skal ta' din cd med Win XP ligge den i dit cd-rom drev og boot
op på dit cd-rom drev, følg hvad der står på skærmen.

mvh

Niels-Henrik

Fra : Robert Eriksen

Dato : 27-10-05 14:52

Jesper wrote:
> [...]
> skrive "Setup" og Win XP derefter ville begynde at blive installeret.
> Men sådan går det ikke! Jeg får blot at vide, at programmet ikke kører i

Hvis ikke jeg husker helt galt så er det ikke SETUP.EXE du skal køre,
for at starte installationen fra DOS, men derimod WINNT.EXE.

SETUP.EXE er vist bare den flashy fine "Hvad vil du gøre"-menu der
popper op hvis du sætter CD'en i en Windows PC med Autorun.

Fra : Pico

Dato : 31-10-05 00:28

Robert Eriksen wrote:
> [...]
KLIP

> Hvis ikke jeg husker helt galt så er det ikke SETUP.EXE du skal køre,
> for at starte installationen fra DOS, men derimod WINNT.EXE.

Og den ligger i mappen I386 som man først skal gå til
Pico