MS Windows
briani 27239
OEM
Fra : Nybro

Dato : 26-10-05 21:33

Hej alle i NG.

Er der en af jeg der er så venlig at fortælle mig hvad forskellen på OEM og
alm version af win XP er.
Jeg kan ikke finde rundt i det og kan heller ikke finde noget på nettet
(google har svigtet mig ;) )

/Nybro

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-10-05 21:47

On Wed, 26 Oct 2005 22:32:50 +0200, Nybro wrote:

> [...]
> alm version af win XP er.
> Jeg kan ikke finde rundt i det og kan heller ikke finde noget på nettet

Aj det er nok nærmere dig der har svigtet google

Ind på google og søg på denne streng "define:OEM"

Google er en herlig ting!

Hvis du okser rundt i søgeresultatet længe nok finder du ud af at OEM
betyder at den pågældende version er beregnet på salg boundlet med hardware
og typisk er den version af windows der leveres sammen med en ny PC. Nogle
friske computer forretninger sælger OEM versioner sammen med en mus til en
50`er og overholder dermed MS licens betingelser.

OEM versionen er billigere end den "normale"

--
:: J.K.Arning ::
http://yndigtland.dk

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-10-05 21:59

> [...]
> 50`er og overholder dermed MS licens betingelser.
>
> OEM versionen er billigere end den "normale"

og en OEM licens er kun gyldig hvis den bruges sammen med det hardware den
er købt sammen med.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-10-05 22:47

Hej Fjollefrans, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> og en OEM licens er kun gyldig hvis den bruges sammen med det
> hardware den er købt sammen med.

Det er egentlig ikke korrekt, omend det engang var sådan.
Nu er det primært bundkortet (der af MS ses som "systemet"), det drejer
sig om, uanset hvilket hardware OEM-udgaven købes med.

Microsofts egne formelle betingelser kan ses fx på
http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/oem.asp

Lidt mere uddybende kan læse noget hos Michael Stevens,
<http://michaelstevenstech.com/oemeula.htm>

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-10-05 23:14

> [...]
> http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/oem.asp
>
> Lidt mere uddybende kan læse noget hos Michael Stevens,

tjooo, det har du da til dels ret i, men de skriver også "Softwaren "lever
og dør" med hardwaren og må altså ikke kopieres til anden hardware."

Med en OEM licens skal man også overholde denne her
http://www.microsoft.com/oem/downloads/X0941277LSH.pdf og der står blandt
andet at når softwaren er installeret skal Licensklistermærket sættes på
hardwaren og dermed kan man ikke bruge licensen på andre maskiner (det er
godt nok noget pladder MS har fået skruet sammen)

- FF

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-10-05 00:33

> [...]

> Licensklistermærket sættes på hardwaren og dermed kan man ikke
> bruge licensen på andre maskiner (det er godt nok noget pladder MS

Ja!

Iøvrigt meget apropos deres klistermærkeregel har jeg længe haft et
ønske om, at de skulle hive én eller anden i retten, udelukkende fordi
han/hun ikke har sat klistermærket på sit kabinet.

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig fx en dansk dommer tage det
seriøst. Det kommer næppe Microsoft ved, hvad jeg skal lime på mit helt
private og personligt indkøbte kabinet. (Hvilket nok er grunden til, at
Microsoft mig bekendt aldrig har stævnet nogen - her i landet, i hvert
fald - for netop dette).

Jeg kunne da ikke drømme om at spolere et nydeligt look og finish med
grimme, påduttede tags.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : GB

Dato : 27-10-05 00:37

Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> skrev i meddelelsen

> Det er egentlig ikke korrekt, omend det engang var sådan.
> Nu er det primært bundkortet (der af MS ses som "systemet"), det drejer
> sig om, uanset hvilket hardware OEM-udgaven købes med.

Jada. OEM (Original Equipment Manufactorer)-versioner sælges frit over
disken - du skal bare købe en 25-kroners mus sammen med softwaren. Så er
alle glade.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Kim Schroeder

Dato : 27-10-05 00:06

"Nybro" <Mariusz@nybro.dk> skrev i en meddelelse news:435fe81f$0$41139$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej alle i NG.
>
> Er der en af jeg der er så venlig at fortælle mig hvad forskellen på OEM og
> alm version af win XP er.
[klip]

OEM versionen giver dig ikke adgang til fri (gratis) support på produktet.

Kim

Fra : GB

Dato : 27-10-05 00:38

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev i meddelelsen

> OEM versionen giver dig ikke adgang til fri (gratis) support på
> produktet.

Nej, men så er der jo Internet...

--
He, who Controls the Spice, Controls the Universe.
The Sleeper Must Awaken!

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 27-10-05 19:37

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nej, men så er der jo Internet...
>
> --
> He, who Controls the Spice, Controls the Universe.

Jo men det er leverandøren af hardwaren der skal stå for denne og ikke MS
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Kim Schroeder

Dato : 29-10-05 01:46

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev i en meddelelse news:43611e3e$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Jo men det er leverandøren af hardwaren der skal stå for denne og ikke MS
> --

Korrekt - det fik jeg ikke lige med i mit svar. Tak for tilføjelsen.

Kim

Fra : Åge

Dato : 27-10-05 08:05

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev i en meddelelse
> "Nybro" <Mariusz@nybro.dk> skrev i en meddelelse

> [klip]
>
> OEM versionen giver dig ikke adgang til fri (gratis) support på produktet.
>
> Kim

Ha! Support. Ha!

Fra : Ove Lie

Dato : 27-10-05 08:09

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev i melding
> "Nybro" <Mariusz@nybro.dk> skrev i en meddelelse

> [klip]
>
> OEM versionen giver dig ikke adgang til fri (gratis) support på produktet.

Hva for suport snakker du om ?????????????????????????????

-Ove

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 27-10-05 18:11

Ove Lie skrev:

> Hva for suport snakker du om ?????????????????????????????

Du mangler et p i *support* og så sidder
der en bussemand på dit tastatur for der
er en tast du hænger fast i.

--
Lars Fragstrup
Vindmøllevingevaskemaskine

Fra : Ove Lie

Dato : 28-10-05 09:04

"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i melding

> Du mangler et p i *support* og så sidder
> der en bussemand på dit tastatur for der
> er en tast du hænger fast i.

En "bussemann" som heter "Dyseleksi", et problem jeg må leve med, hvilket
problem har du?

-Ove