MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
delvis defekt HD --> redde hvad reddes kan
Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-10-05 20:15

Hejsa,

En pc står tændt en dag hvor der er strømafbrydelse i gaden. Putteren dør.

Jeg sidder nu med harddisken og vil redde hvad der reddes kan.

Sætter jeg disken i som slave (med en anden HD som master med win xp) kan
jeg se drevet og så vidt jeg kan gennemskue hele indholdet af dem ... også
windowsinstallationen. Dokumenter mv kan også åbnes.

Men smider jeg disken på som master går det galt.

Maskinen booter og så får jeg mulighed for at vælge diverse udgaver af
"fejlsikret tilstand". Men uanset hvad jeg gør vil den ikke videre. Der
kommer et kort glimt af en blå skærm med noget tekst (som jeg ikke kan nå at
læse) og så genstarter den. I fejlsikret tilstand begynder 'linjen i bunden
af skærmen' at køre, men så kommer den blå skærm og skidtet genstarter.

Kan man på nogen måde redde hele disken?

Alternativt ... findes der en smart måde at kopiere dokumenter, mails,
opsætninger (f.eks. e-mail konti) til en anden disk med xp installeret?

Det er også xp, der er på den semidøde harddisk.

ras

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-10-05 21:02

On Wed, 26 Oct 2005 21:15:17 +0200, rasmus carlsen wrote:

> Sætter jeg disken i som slave (med en anden HD som master med win xp) kan
> jeg se drevet og så vidt jeg kan gennemskue hele indholdet af dem ... også
> windowsinstallationen. Dokumenter mv kan også åbnes.

Det er da fint .. det er så her du skal kopiere dokumenter m.m. over på den
harddisk du booter fra.

> [...]
> af skærmen' at køre, men så kommer den blå skærm og skidtet genstarter.

Hvis du bliver ved med at forsøge at boote op på disken og i det hele tager
bliver med at rode rundt med den øger du chancen for at miste data
betydeligt. Hvis det er formålet er du på rette vej Er det ikke meningen
med det hele skal du gøre som du beskriver øverst oppe i dit indlæg og
derefter kopiere så mange dokumenter m.m. ud fra den defekte harddisk som
muligt.

En defekt HD er ikke noget man eksperimenterer rundt med hvis man vil rede
data.

> Kan man på nogen måde redde hele disken?

Hvis harddisken er fysiske defekter så nej, den er skrot.

Det er muligt at det "bare" er filstrukturen der er gået i stykker og så
kan du, NÅR du har redet alt hvad der kan redes enten forsøge at
reinstallere xp oven i den eksisterende eller formatere hele disken med det
samme og begynde forfra.

men forsøg på det ene og det andet finder først sted NÅR du har redet hvad
du kan få fingrene i på den defekte disk.

> Alternativt ... findes der en smart måde at kopiere dokumenter, mails,
> opsætninger (f.eks. e-mail konti) til en anden disk med xp installeret?

Nej ingen smarte måder. Du stiller meget høje krav, de fleste mennesker er
lykkelige hvis de redder bare lidt efter at en harddisk er gået i stykker.

Du kan hyre professionelle firmaer til at rede data fra disken hvis alt
andet kikser, f.eks. efter at du har bootet rundt på disken for at prøve
forskellige ting af, det koster typisk alt fra 10 til 30 KKR.

--
:: J.K.Arning ::
http://yndigtland.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-10-05 21:06

"J.K.Arning" <spam@arning.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da fint .. det er så her du skal kopiere dokumenter m.m. over på
> den
> harddisk du booter fra.

- yes, så langt tænkte jeg også ...

> [...]
> med det hele skal du gøre som du beskriver øverst oppe i dit indlæg og
> derefter kopiere så mange dokumenter m.m. ud fra den defekte harddisk som

- heh nej det er sgu ikke meningen (forsøgte 3 boot)

> En defekt HD er ikke noget man eksperimenterer rundt med hvis man vil rede
> data.

-nej det er det vel ikke ...

> [...]
>
> men forsøg på det ene og det andet finder først sted NÅR du har redet hvad
> du kan få fingrene i på den defekte disk.

- ok, det er da et forsøg værd

> Nej ingen smarte måder. Du stiller meget høje krav, de fleste mennesker er
> lykkelige hvis de redder bare lidt efter at en harddisk er gået i stykker.

- ok, dokumenter og den slags kan jeg bare flytter over. Mails kan jeg vel
eksportere fra den defekte HD ikke sandt? Eller kan jeg bare kopiere mappen
(og hvor er det den ligger?)

> Du kan hyre professionelle firmaer til at rede data fra disken hvis alt
> andet kikser, f.eks. efter at du har bootet rundt på disken for at prøve
> forskellige ting af, det koster typisk alt fra 10 til 30 KKR.

- aaah så vigtig er den HD sgu heller ikke

ras

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-10-05 21:15

On Wed, 26 Oct 2005 22:05:40 +0200, rasmus carlsen wrote:

> - ok, dokumenter og den slags kan jeg bare flytter over. Mails kan jeg vel
> eksportere fra den defekte HD ikke sandt? Eller kan jeg bare kopiere mappen
> (og hvor er det den ligger?)

Hvilket mail program drejer det sig om ?

--
:: J.K.Arning ::
http://yndigtland.dk & http://tidtildsb.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-10-05 21:29

> On Wed, 26 Oct 2005 22:05:40 +0200, rasmus carlsen wrote:
>

> Hvilket mail program drejer det sig om ?

- ja puha .. enten er det Outlook eller også er det Outlook Ekspress. jeg
husker det faktisk ikke

ras

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-10-05 21:38

On Wed, 26 Oct 2005 22:29:20 +0200, rasmus carlsen wrote:

> "J.K.Arning" <spam@arning.dk> skrev i en meddelelse

> - ja puha .. enten er det Outlook eller også er det Outlook Ekspress. jeg
> husker det faktisk ikke
>
> ras

Søg på disken efter nogle *.dbx filer .. der burde være en der hedder
indbakke.dbx f.eks. hvis det er en dansk XP. Finder du den har du fundet
din indbakke fra Outlook Express.

Søg efter en *.pst fil hvis det er Outlook, den vil formentligt hedde
outlook.pst.

Kopier for en sikkerheds skyld alt hvad du finde der hedder noget med *.pst
og *.dbx

Såvidt jeg ved kan det vist være besværligt når det drejer sig om Outlook
Express. Spørg evt i dk.edb.internet.software.mail.outlook-express

--
:: J.K.Arning ::
http://yndigtland.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-10-05 22:55

Hej J.K.Arning, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Såvidt jeg ved kan det vist være besværligt når det drejer sig om
> Outlook Express.

Nej, det er også helt enkelt. Man snupper blot, som du skriver, en kopi
af alle *.dbx-filer.

Når man vil have dem retur til sit "nye system", kan man enten:

1. Finde *.dbx-filerne på dette. Slette dem alle - de ligger i samme
(harddisk)folder - og kopiere de gamle over i stedet.

2. _Eller_ Inde i Outlook Express gå op i menuen Filer, Importer (og
resten lige ud ad landevejen, dvs. man følger blot anvisningerne).

PS: *.dbx-filer kan komprimeres *meget*, fx ved at zippe dem.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 27-10-05 01:41

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> - ok, dokumenter og den slags kan jeg bare flytter over. Mails kan jeg vel
> eksportere fra den defekte HD ikke sandt? Eller kan jeg bare kopiere

Outlook Express: C:\Documents and Settings\BRUGER\Lokale
indstillinger\Application
Data\Identities\{6AA06AC4-CC1E-48CB-AB7C-203BFDD590B2}\Microsoft\Outlook
Express

Outlook: C:\Documents and Settings\BRUGER\Lokale indstillinger\Application
Data\Microsoft\Outlook

Bare kopier og overskriv. Vent med at sætte din e-mail op før du har
kopieret, ellers overskriver du bare dine nye e-mails.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 26-10-05 21:06

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i melding
> [...]
> opsætninger (f.eks. e-mail konti) til en anden disk med xp installeret?
>
> Det er også xp, der er på den semidøde harddisk.

Sett den inn i en fungerende maskin som slave, evt i et eksternt USB
kabinett.
Så kan du kopiere hele diskensd innhold over på en ny disk, til en mappe
der. Så kan du prøve å redde selve installasjonen ved å kjøre en rep fra XP
CD men OBS først etter at du har kopiert ut ALT !
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-10-05 21:29

"Asle Bjerva" <noen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der. Så kan du prøve å redde selve installasjonen ved å kjøre en rep fra
> XP CD men OBS først etter at du har kopiert ut ALT !

- åh ja ... jeg brænder alle dokumenterne på en cd og bagefter kopiere jeg
simpelthen hele disken over på en anden disk. Det er da et forsøg værd.

ras