MS Windows
briani 27239
Win XP minimumsinstallation
Fra : ttoet

Dato : 26-10-05 15:27

Hej,

For nylig lavede jeg en PC til min søn med et TV-tunerkort så han kan se
fjernsyn på sit kollegieværelse. Da han i forvejen har en bærbar han bruger
til sine studier bruger han kun denne PC som fjernsynsPC. Imidlertid har
denne PC en HD på 80 GB, og der bruges kun knapt 2GB.

Nu er spørgsmålet så: Jeg har et par gamle HD på 2,5GB (og har selv hårdt
brug for en HD på 80GB), kan man lave en form for minimumsinstallation af
Win XP (pro) så den kan køre på en 2,5GB HD med de programmer der nu skal
bruges til TV-tunerkortet? Så vidt jeg har hørt så er Windows meget følsom
over for manglende HD plads. Det er vist noget med en swap-fil der også skal
være plads til.

Thoeger

Fra : kk

Dato : 26-10-05 15:51

"ttoet" <ttoet@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> over for manglende HD plads. Det er vist noget med en swap-fil der også

Hvis de ikke er alt for sløve, kan du med fordel anvende de to diske på
2,5GB. Læg styresystemet og småprogrammer på den ene og swapfilen på den
anden
Det virker bedst, hvis du sætter disk nr 2 som master på sekundær hdd
controller.

Lav først en almindelig installation, og flyt derefter swapfilen over på
disk 2.

mvh
kk

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-10-05 17:16

> [...]
> controller.
>
> Lav først en almindelig installation, og flyt derefter swapfilen over på

dog vil det være rimeligt at antage at en 2.5Gb disk vil være meget
langsommere en en mere moderne 80Gb disk. selv om det er dumt med den slags
spild er det værd at bemærke at en ny 80Gb disk ikke koster særligt meget,
med forsendelse vil det være under 500 kroner, og så slipper man for at
skulle geninstallere en maskine.

Fra : kk

Dato : 26-10-05 17:25

"Fjollefrans" <eksisterernokikkevel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> slags spild er det værd at bemærke at en ny 80Gb disk ikke koster særligt
> meget, med forsendelse vil det være under 500 kroner, og så slipper man

Jeg er ganske enig heri, men hvis spørgeren er lige så gammel som mig, så
hører vi til en generation som ikke smider NOGET væk. Det hedder vistnok et
eller andet og kan være ret så besværligt, ind imellem.
mvh
kk

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-10-05 18:09

> Jeg er ganske enig heri, men hvis spørgeren er lige så gammel som mig, så
> hører vi til en generation som ikke smider NOGET væk. Det hedder vistnok
> et eller andet og kan være ret så besværligt, ind imellem.

det er skam også en ganske sund filosofi, men en harddisk er en sliddel, man
venter jo heller ikke med at skifte tandrem i motoren til den har være i
brug i 2 gange dens forventede levetid.

Fra : ttoet

Dato : 26-10-05 19:03

> det er skam også en ganske sund filosofi, men en harddisk er en sliddel,
> man venter jo heller ikke med at skifte tandrem i motoren til den har være
> i brug i 2 gange dens forventede levetid.

Hej.

Tak for svarene. Da der jo kun er tale om at maskinen skal bruges til noget
fjernsynskiggeri og ikke andet, betyder det ikke det store hvor hurtige
diskene er. Mht. til installationen af en ny maskine så har jeg efterhånden
prøvet det så mange gange at det ikke betyder noget.

Derfor vil jeg nu alligevel gerne vide om der findes en form for
minimumsinstallation. Også for en eventuel anden gangs skyld.

"KK" har for øvrigt ret. Jeg ER så gammel .

Thoeger

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-10-05 19:25

> [...]
> minimumsinstallation. Også for en eventuel anden gangs skyld.
>
> "KK" har for øvrigt ret. Jeg ER så gammel .

Jeg kan ikke lige komme med ideer til en minimumsinstallation, der burde
kunne klippes en del af. Men jeg kan oplyse dig om at en Windows XP Pro SP2
installation fylder 1.6Gb. Så hvis du har Windows på den ene 2.5Gb disk og
ligger swapfilen på den anden så burde det kunne virke. Og hvad du så kan
slå fra under installationen vil bare kunne frigive mere plads.
Husk, hvis maskinen er på internettet og bliver opdateret fra Windows
Update, vil der hove sig skjulte foldere op i .\WINDOWS folderen. Dem kan
man uden problemer slette og dermed undgå at Windows løber tør for plads.

Fra : ttoet

Dato : 27-10-05 16:03

> [...]
> man uden problemer slette og dermed undgå at Windows løber tør for plads.
Vover lige pelsen med de to harddiske. Det kan vel kun gå galt.

Thoeger

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 26-10-05 17:19

Hvorfor ikke bare gå ud og købe en ny til dig selv? Den koster jo
trods alt kun et par hundrede.

Fra : ttoet

Dato : 26-10-05 19:05

"Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
> Hvorfor ikke bare gå ud og købe en ny til dig selv? Den koster jo
> trods alt kun et par hundrede.

Mit computerbudget er allerede langt overskredet ifølge overkommandoen
herhjemme. Ellers har jeg skam mange andre gode ideer til hvad jeg kunne
tænke mig .

Thoeger

Fra : GB

Dato : 26-10-05 21:14

"Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i meddelelsen
> [...]

Du bundciterer - med vilje. Idiot.

xfut dk.admin.netikette

--
He, who Controls the Spice, Controls the Universe.
The Sleeper Must Awaken!

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-10-05 19:35

ttoet wrote:
> Da han i forvejen har en bærbar han bruger til sine studier
> bruger han kun denne PC som fjernsynsPC.

Hvorfor så ikke bare koble en tuner til skærmen eller købe et
lille TV?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : ttoet

Dato : 27-10-05 16:01

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor så ikke bare koble en tuner til skærmen eller købe et lille TV?

Nyt TV = Penge. Studerende = Ingen penge.

TV-kortet var et jeg havde i forvejen.

Thoeger

Fra : GB

Dato : 26-10-05 21:13

"ttoet" <ttoet@invalid> skrev i meddelelsen

> Nu er spørgsmålet så: Jeg har et par gamle HD på 2,5GB (og har selv
> hårdt brug for en HD på 80GB), kan man lave en form for

Denne her (og mange andre) kan fås for 400.-, nærigfrans.

Fra : ttoet

Dato : 27-10-05 15:59

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse >
> Denne her (og mange andre) kan fås for 400.-, nærigfrans.

Ikke "nærigfrans". Det hedder "fattigrøv" .

Thoeger

Fra : gb

Dato : 29-10-05 03:26

"ttoet" <ttoet@invalid> wrote in

> Ikke "nærigfrans". Det hedder "fattigrøv" .

OK, så. Så må du være meget fattig... Man kommer langt med hvidkål...

GB