MS Windows
briani 27239
Mærkelig harddisk!
Fra : Carsten Gall

Dato : 25-10-05 11:04

I en tidligere tråd, spurgte jeg om manglende plads på harddisken- der
manglede pludseligt 63 GB ud af 200.
Det ordnede XP selv en dag jeg startede computeren, og så troede jeg at alt
var godt igen. Men her til morgen da jeg tændte maskinen igen, skete der
igen noget mærkeligt. Denne gang "nøjes" XP med at slette stort set alt på
harddisken. Der gik heldigvis ikke noget uerstatteligt tabt, men det er jo
alligevel et irritationsmoment, at jeg ikke er sikker på harddisken og hvad
der sker.
Kan det have noget med størrelsen at gøre, at XP har problemmer med at styre
det?? Vil det være muligt at formatere harddisken fra
NTFS til Fat 32 igen, og dele den op i 2 mindre.

Carsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-10-05 12:00

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>det?? Vil det være muligt at formatere harddisken fra
>NTFS til Fat 32 igen, og dele den op i 2 mindre.

Hvis en 200 GB harddisk opfører sig som en ca 127GN disk er det fordi
der mangler 48-bit LBA-support i BIOS og/eller operativsystem.

Men det har du åbenbart fået fikset på et tidspunkt: Enten fordi du har
opdateret BIOS eller opdateret XP.

Spørgsmålet er som om det er 48-bit LBA problematikken der driller dig
nu - Har du rodet i BIOS eller rodet med windows opsætningen inden for
de sidste dage ???

<mlr>

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-10-05 12:19

> [...]
>
> Spørgsmålet er som om det er 48-bit LBA problematikken der driller dig
> nu - Har du rodet i BIOS eller rodet med windows opsætningen inden for

Det som var det underlige var at jeg intet havde gjort, hverken da den
pludseligt mistede de 63 gb, eller da de kom tilbage.
Ligeledes har jeg ikke "pillet" nogen steder da det skete igen.

Carsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-10-05 12:42

> [...]

>pludseligt mistede de 63 gb, eller da de kom tilbage.
> Ligeledes har jeg ikke "pillet" nogen steder da det skete igen.

Nu er du meget fokuseret på de 63 Gb / 48-bit LBA - Er du helt sikker på
det er dit problem. Disken kan vel være gået ned af andre årsager ?

Hvordan ser du at disken 'mangler' 63 Gb ?

Hvordan optræder den i BIOS ?

Hvordan optræder den i XP ?

Har du flere windows versioner installeret på maskinen ?

Er din XP fuldt opdateret ?

Du har vel ikke brugt 'Systemgendannelse' fornylig og indlæst en gammel
XP-version uden LBA-48 ?

- - - -

Anyway: Hvis maskinen er ustabil og indimellem mister LBA48
understøttelsen vil jeg foreslå du køber en ny diskcontroller og/eller
harddisk.

Alternativt må du nøjes med at anvende de første 127 Gb af disken, og
lade resten ligge ubrugt hen....

<mlr>

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-10-05 08:18

> [...]
> harddisk.
>
> Alternativt må du nøjes med at anvende de første 127 Gb af disken, og

Det at den "mistede" de 63 GB er en gammel historie, for på samme måde
som den pludseligt mistede dem, genfandt den dem igen!
Lige nu er alle 200 (189GB) tilrådighed. Og derfor forstår jeg ikke at den
lavede det stunt med at skulle slette en hel masse. Og jeg havde ingen
mulighed for at stoppe processen.

Carsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-05 08:40

> [...]

> Lige nu er alle 200 (189GB) tilrådighed. Og derfor forstår jeg ikke at den
>lavede det stunt med at skulle slette en hel masse. Og jeg havde ingen

Ok, lad os glemme den gamle historie med LBA48 og de manglende 63 GB.

Denne gang er det åbenbart noget andet: Der er gået ged i dit
fil-system. Den slags sker af-og-til, det må vi acceptere. 'Shit
Happens'.

Det kan være noget så simpelt som et strømafbrud hvor windows ikke når
at skrive alle data til disken. FAT systemet tålte ikke strømafbrud, det
nyere NTFS er noget mere robust. Men alligevel kan der gå ged i
filstrukturerne.

Det kan også være en syg harddisk med dårlige sektorer - Check disken,
f.eks med low-level værktøjer fra diskproducentens hjemmeside. Finder
værktøjerne den mindste fejl på disken, bør den udskiftes med det vuns.
Livet er for kort til dårlige harddiske.

Anyway: Selv den bedste harddisk kan gå til. Derfor skal du altid have
backup i flere niveauer.

<mlr>

Fra : John

Dato : 25-10-05 12:09

"Carsten Gall" skrev i en meddelelse

>Men her til morgen da jeg tændte maskinen igen, skete der
> igen noget mærkeligt. Denne gang "nøjes" XP med at slette stort set alt på
> harddisken.

En virusscanning kan måske kaste lys over problemet.

Mvh John

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-10-05 12:20

> En virusscanning kan måske kaste lys over problemet.

Det sker automatisk en gang om ugen, uden nogen anmærkninger. Og der var
ikke installeret downloadet noget siden sidste
scanníng.

Carsten

Fra : Åge

Dato : 25-10-05 12:21

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
var
> ikke installeret downloadet noget siden sidste

Et svar som "En virusscanning kan måske kaste lys over problemet" er
standardsvaret fra enhver halvstuderet bedrevidende, der skal gøre sig klog
på ting, vedkommende ikke forstår.

Fra : John

Dato : 25-10-05 12:52

"Carsten Gall" skrev i en meddelelse

> Det sker automatisk en gang om ugen, uden nogen anmærkninger. Og der var
> ikke installeret downloadet noget siden sidste
> scanníng.

Måske værd at forsøge:

* Scan for virus
* Scan for spyware
* Besøg windowsupdate, og installér alle vigtige opdateringer

Din Outlook Express: 6.00.2600.0000
Min Outlook Express: 6.00.2900.2670

Hint: 'En ubeskyttet computer har en typisk levetid på mindre end fire
minutter på internet. I nogle tilfælde har automatiske hacker-programmer
allerede overtaget kontrollen over maskinen inden for de første 30 sekunder.
En computer med Windows XP og Service Pack 1 uden firewall ... blev kapret
allerede efter 30 sekunder.'

Link: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20324

Mvh John

Fra : Åge

Dato : 25-10-05 16:59

> [...]
sekunder.
> En computer med Windows XP og Service Pack 1 uden firewall ... blev kapret

Ja. Det er fint. Jeg finder et link med en forklaring på, at jorden er flad.
Så kan du tro på den.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-10-05 19:43

"Åge" <Klogesen@åge.dk> wrote:

>Ja. Det er fint. Jeg finder et link med en forklaring på, at jorden er flad.
>Så kan du tro på den.

Link'et er godt nok - Og historien er desværre sand. En ubeskyttet
computer bliver hijack'et inden du kan nå at sige tju-bang.

Men det er nok alligevel ikke forklaringen på dit problem. Den gætter
jeg på ligger i hardwaren....

<mlr>