MS Windows
briani 27239
log på shared drev
Fra : jorgen k

Dato : 23-10-05 13:23

Howdy.
Jeg har en win2000 pro. i engelsk udgave på en pc.
Problemet er jeg kan ikke få den til at dele sine drev ordentligt.
Hvis jeg foreks deler E-drevet bliver den benævnt som E$.
Hvis jeg så kikker på pc'en fra de 2 andre pc'er på netværket
(begge winXPhome) Kan jeg se pc'en men ikke tilgå denne uden
password. Der er ikke lagt password på nogle af pc'erne.
Til gengæld kan jeg tilgå alle de andre delte drev på begge
xp maskiner fra w2k maskinen. Alle pc'er har fuldt adgang
til nettet.
Hvor er det lige jeg har glemt at sætte det op henne?

mvh jørgen

Fra : René Jensen

Dato : 24-10-05 11:28

jorgen k wrote:
> [...]
> til nettet.
> Hvor er det lige jeg har glemt at sætte det op henne?

Først og fremmest så deler Windows NT, 2000 og XP som standard alle
partitioner med henblik på administrative grunde. Dvs. at på en helt ren
installation af førnævnte Windows versioner, vil man med administrator
kontoen kunne tilgå samtlige partitioner med fulde rettigheder (dvs.
læse og skrive).
Det du skal gøre er at vælge at oprette et nyt share, således at du får
to delinger på samme partition. F.eks. ens Drev:

1. D$ <- oprettet af Windows til administration.
2. D <- oprettet af bruger til deling med de ønskede læse/skrive
rettigheder.

Klik "Properties" på E: partitionen, vælg "Sharing and Security..." og
klik "New Share", herefter udfylder du dialog-boksen med de relevante
oplysninger.

Med venlig hilsen,
René Jensen