MS Windows
briani 27239
error-checking har fjernet en hel folder
Fra : Leon Hajdwel

Dato : 09-10-05 12:27

Hej gruppe.

Idag browsede jeg min forholdsvis nye externe Maxtor harddisk. Jeg lagde
mærke til, at der var en del forsinkelse, når jeg forsøgte at åbne en
bestemt folder. Jeg kunne ikke få lov til at lægge filer i den.
Så jeg tænkte, at jeg hellere måtte chekke harddisken. Så jeg højreklikkede
på harddisken, valgte 'Properties' og fanen 'Tools', hvor jeg klikkede på
'Check Now...' Jeg satte flueben i begge bokse, og trykkede 'Start'.

Her et par timer senere blev programmet færdigt med at chekke, og kom ikke
med nogen tilbagemelding. Jeg gik så ind for at se, om problemet havde løst
sig.
Til min skræk ser jeg, at folderen (med mange GB filmklip) nu er blevet til
en enkelt fil på 32KB.
Jeg kiggede mig for rundt på harddisken (mens jeg trak mig i håret), og
fandt en folder, som jeg vist ikke har set før: FOUND.000

Denne folder er nogle gigabyte stor, og indeholder 687 filer, som hedder
FILE0xxx.CHK (xxx er tal fra 000 til 686).
Har denne folder noget med mine forsvundne filmklip at gøre?
Hvordan (hvis muligt) genskaber jeg dem?
Og er dette et symptom på, at min harddisk ikke er i god stand?

Fra : Ole C

Dato : 09-10-05 17:48

Leon Hajdwel skrev blandt andet:

> [...]
> Hvordan (hvis muligt) genskaber jeg dem?
> Og er dette et symptom på, at min harddisk ikke er i god stand?

Det lyder som om der er problemer med din harddisk - for det plejer at være
den måde Windows "redder" filer på en harddisk der på en eller anden måde er
i udu efter at man har kørt Chkdsk.
Prøv at omdøbe en af de mange filer til .avi, mpg eller hvad filformatet har
været, og se om den kan afspilles.
Og så skal du nok se at få lavet backup inden harddisken dør helt - - men
det har du vel i forvejen gjort......
--
vh
Ole C

Fra : Leon Hajdwel

Dato : 13-10-05 15:01

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> har været, og se om den kan afspilles.
> Og så skal du nok se at få lavet backup inden harddisken dør helt - - men

Tak for svaret. Ja, der kommer nogle filer ud af at give ny extension. Men
jeg må da sige, at det er en tåbelig løsning microsoftfolkene er kommet frem
til. De fleste af filerne virkede og kunne nemt være blevet kopieret et
andet sted hen på harddisken. Jeg bliver da mere og mere fristet til at
prøve linux.