MS Windows
briani 27239
Meldt PC ud af domain og ind i workgroups,~
Fra : Lars Olesen

Dato : 07-10-05 19:27

Hej, jeg har et alvorligt problem. Jeg har lige meldt min notebook ud af
firmaets domain, for derefter at melde den ind i en arbejdsgruppe. dette
har jeg gjort for at kunne konne på mit eget hjemme netværk for workgroups.

Efter genstart kan jeg ikke komme på igen, da windows ikke godkender mit
login. Hvad er det sket og kan jeg gøre noget? Jeg håber ikke jeg skal
geninstallere notebooken!

Hvad er der sket?
På forhånd tak for alle besvarelser.

mvh Lars Olesen, Fredericia

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 20:50

Lars Olesen wrote:
> [...]
> Efter genstart kan jeg ikke komme på igen, da windows ikke godkender
> mit login. Hvad er det sket og kan jeg gøre noget? Jeg håber ikke

Det er vist en klassiker...
Du skal selvfølgelig have en lokal konto at logge ind på, som du
oprettede INDEN du meldte dig ud af domænet, ikke også?

Brug evt. den lokale administrator konto, hvis du da ellers har
password til den. Hvis ikke, så må du have dit indbrudsværktøj frem!

-E.G.

Fra : Lars Olesen

Dato : 08-10-05 06:26

Hej igen, du har ret, jeg skulle have oprettet en lokal bruger INDEN. Det er
lige det der er problemet, det gjorde jeg ikke!
Har jeg nogen mulighed for at komme ud af denne klemme? Eller er det den
hårde vej med ny installation?

Lars Olesen

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 10:18

Lars Olesen wrote:
> [...]
> Det er lige det der er problemet, det gjorde jeg ikke!
> Har jeg nogen mulighed for at komme ud af denne klemme? Eller er

Lars, du top-poster! Det kan straffes med op til 3 høje BUUH-råb og
omgående inddragelse af din ugentlige chokolade ration. Skriv altid
UNDER det du kommenterer.

Nej, som jeg skrev, så skal du bare have dit "indbrudsværktøj" frem.
Der findes rundt om på nettet masser af små snedige (og gratis) utilities,
som man bruger til at nulstille adgangskoden til f.eks. lokaladministrator
kontoen. (Med "nulstille" mener jeg, at adgangskoden sættes til ingenting).

Du kan f.eks. prøve at Google efter en bootable floppy disk med sådan
en utility: http://kortlink.dk/2456
Dér fandt jeg, blandt meget andet, denne:
http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/bootdisk.html
Scroll ned i bunden af siden, under "Download" og hent et floppy-disk
image, så du kan lave dig sådan en bootable "indbruds-diskette".

Det kan godt være at der findes andre tilsvarende utilities, der er både
smartere og lettere at bruge end denne, men jeg kender ikke rigtigt nogen
af dem...

Når du så har nulstillet adgangskoden til lokaladministartor kontoen, så
kan du omsider logge dig på og oprette din egen lokale konto.

-E.G.

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 08-10-05 10:39

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> wrote in message

> [...]
> lokaladministrator
> kontoen. (Med "nulstille" mener jeg, at adgangskoden sættes til

Vel kun nødvendigt hvis password til lokaladministrator ikke kendes
(eller kan skaffes). Hvis det kendes, skal der bare oprettes en lokal
bruger.

/klaus

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 13:40

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 08-10-05 17:43

> [...]

Yes - det bemærkede jeg - skulle måske have skrevet "Vel stadig kun
nødvendigt....", men LO svarede ikke på dette (og du antog vist at han
ikke har psw), så jeg ville lige påpege det.
Og så behøver man heller ikke at oprette den lokale bruger INDEN man
melder sig ud af domænet, men det er sæføli nemmest i samme ombæring.

/klaus

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 20:34

Klaus Jorgensen wrote:

> Yes - det bemærkede jeg - skulle måske have skrevet "Vel stadig kun
> nødvendigt....", men LO svarede ikke på dette (og du antog vist at han
> ikke har psw), så jeg ville lige påpege det.

Nu er vi vist ved at blive lidt "lange i spyttet"...

LO skrev jo, bl.a.:
> Har jeg nogen mulighed for at komme ud af denne klemme?

Hvis han havde haft mulighed for at logge sig ind, ville han så have
skrevet sådan?

> Og så behøver man heller ikke at oprette den lokale bruger INDEN man
> melder sig ud af domænet, men det er sæføli nemmest i samme ombæring.

Du tager igen for givet, at han KAN logge sig ind i Windows, efter at han
har meldt den ud af domænet. Men hvis det var tilfældet, så havde han
jo ikke været i nogen klemme. Eller hur?

Du kan IKKE redde den, Klaus!

-E.G.

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 08-10-05 21:44

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> wrote in message

> Du kan IKKE redde den, Klaus!

Jeg prøver ikke at redde noget - jeg skriver bare som jeg har forstand
til i dag. Der er creme i hornet, så jeg tror bare jeg suser forbi
sprutskabet på min vej hen under dynen (fodboldkampen faldt jeg
alligevel i søvn til)....

/klaus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-10-05 21:00

On Fri, 7 Oct 2005 20:26:38 +0200, "Lars Olesen" <lko@kvist-it.dk>
wrote:

> [...]
>har jeg gjort for at kunne konne på mit eget hjemme netværk for workgroups.
Hvordan har du gjort det ?

>Efter genstart kan jeg ikke komme på igen, da windows ikke godkender mit
>login. Hvad er det sket og kan jeg gøre noget?
Et domaine er en slags "beskyttet zone" hvor kun godkendte kommer ind.
Da du har valgt at køre uden domaine (altså i workgroup) er du
udelukket fra at komme på igen.
Du kan dog godt melde dig ind i domainet igen hvis du har rettighed
til dette, ellers skal du have fat i en person med rettighed til at
melde PCer ind i domainet.

> Jeg håber ikke jeg skal geninstallere notebooken!
Det skulle ikke være tilfældet.

/Hans

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 07-10-05 21:04

"Lars Olesen" <lko@kvist-it.dk> skrev
> [...]
>
> Efter genstart kan jeg ikke komme på igen, da windows ikke godkender mit
> login. Hvad er det sket og kan jeg gøre noget?

Når du har meldt PC'en ud af domænet, kan du ikke logge på domænet.
Du kan dog melde din PC ind i domænet igen,
men det kræver at du kender brugernavn og password på
en 'superbruger' som har lov til at melde en PC ind i domænet.

Spørg om hjælp i firmaet for at kunne gøre dette.

Måske kan du fremover nøjes med hjemme at 'connecte drev'
til dine andre hjemme-pc'er for at kunne få data fra dem:

Højreklik på 'My Computer'
Map Network Drive
Drive: X
Folder: //computernavn/share

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : TDC Nyheder

Dato : 08-10-05 20:53

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> wrote in message
> [...]
>
> Måske kan du fremover nøjes med hjemme at 'connecte drev'
> til dine andre hjemme-pc'er for at kunne få data fra dem:

Jeg takker for alle indlæg, det er nu lykkedes mig at logge på min PC med
administrator accounten og blank kodeord. Tak for hjælpen!

mvh Lars Olesen