MS Windows
briani 27239
Min Win95 startdisk er væk...
Fra : Kåre

Dato : 07-10-05 19:06

....så hvordan får jeg nu min tudsegamle, nyformaterede PC installeret med
WIN95 igen?
Jeg lavede godt nok en startdiskette inden jeg formatterede drevet, men den
dur ikke???
Min originale startdisk er selvfølgelig blevet væk.

pft
Kåre

Fra : Ricky

Dato : 07-10-05 19:09

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den dur ikke???
> Min originale startdisk er selvfølgelig blevet væk.

---

http://www.bootdisk.com/

/ricky

Fra : Kåre

Dato : 07-10-05 20:57

> ---
>
> http://www.bootdisk.com/
>
> /ricky

Der var den jo, tak for det!

Men! Jeg kan ikke rigtig få det til at virke.
Den prøver for det første at boote fra CD'en og dropper så at prøve
disketten.
Når jeg sætter op i BIOS at den skal prøve A først, så læser den godt nok
disketten, og installerer, og skriver "Starter Windows 95". Men så stopper
festen. Den står bare på a: prompt, og jeg kan ikke finde cdrom drevet...
Hvis jeg i BIOS vælger default boot sekvens igen (CDROM, A, C), så brokker
den sig igen over ugyldig boot disk.

Jeg mener bestemt at det er en B version Win95 jeg har. Men hvis jeg tager
fejl, kan det så være det der driller?

Kåre

Fra : Max

Dato : 07-10-05 21:05

Hej Kåre

> fejl, kan det så være det der driller?

Det lyder mere som om der ikke er installeret driver til CD-rom
drevet, jeg kan ikke huske om der er drivere på 95 disketten.

Mvh Max

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-10-05 21:08

Max skrev:

>jeg kan ikke huske om der er drivere på 95 disketten.

Det er der, nogle "banana" af en eller anden slags

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Max

Dato : 07-10-05 21:15

Hej

> Det er der, nogle "banana" af en eller anden slags

Kan det så være et problem at moderne drev ikke kan
køre med det gamle driver værk ?

Mvh Max

Fra : Kåre

Dato : 07-10-05 21:13

> Hej Kåre

> Det lyder mere som om der ikke er installeret driver til CD-rom
> drevet, jeg kan ikke huske om der er drivere på 95 disketten.
>
> Mvh Max

Der er jo MSCDEX. Man kan også høre at den prøver at læse CD'en, men så
brokker den sig over "Ugyldig systemdisk". Det er som om den prøver at boote
fra CD'en. Den bør vel boote fra disketten, installere de nødvendige drivere
(herunder CDrom driver), og så køre installationen færdig fra CD.????

Kåre

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-10-05 21:29

Kåre skrev:

> [...]
>festen. Den står bare på a: prompt, og jeg kan ikke finde cdrom drevet...

Heller ikke med D: [enter] ? (semicolon er vistnok under æ-tasten på et
dansk tastatur med den diskette)
og derefter setup eller install [enter](kan ikke huske hvilket navn filen
har, 10 år er lang tid)

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Kåre

Dato : 07-10-05 23:20

> Heller ikke med D: [enter] ? (semicolon er vistnok under æ-tasten på et
> dansk tastatur med den diskette)
> og derefter setup eller install [enter](kan ikke huske hvilket navn filen
> har, 10 år er lang tid)

Nej, intet D-drev. Og heller ikke noget E-drev. Jeg har to partioner på
disken, hvoraf jeg kun har formatteret C. D indeholder stadig data.

Og der er ikke hverken en setup eller en install på disketten.
Hvis jeg da bare vidste hvor den sk*** diskette er blevet af...

Kåre

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-10-05 00:00

> [...]
>
> Og der er ikke hverken en setup eller en install på disketten.
> Hvis jeg da bare vidste hvor den sk*** diskette er blevet af...

Der fulgte ikke ordentlige drivere med på win 95 disketten. Derfor skal du i
stedet hente win 98 bootdisketten. Så skulle du være kørende, hvis du følger
Picos anvisning.

Kurt

Fra : Kåre

Dato : 08-10-05 12:19

> [...]
> i stedet hente win 98 bootdisketten. Så skulle du være kørende, hvis du

Så var den der! Win98 boot disketten virkede.

Men nu kan jo så ikke installere mit lydkort...
Windows finder godtnok kortet under opstart, men installerer kun joystik og
extern midi. Intern midi og wav springer den let og elegant over.
Jeg har den originale driver diskette til kortet (ALS100+), hvor jeg kan
vælge manuelt at installere f.eks. wav driver. Og windows siger til sidst,
at de nødvendige drivere er installeret. Det er de bare ikke...Det er også
som om installationen går lige hurtigt nok.
Har prøvet at afinstallere, geninstallere, fjerne kortet og starte helt
forfra. Uden held.

Nogen ideer? Jeg ved det har virket før.

Kåre

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-10-05 23:05

> [...]
> forfra. Uden held.
>
> Nogen ideer? Jeg ved det har virket før.

Er der en setup fil på disketten som du installerer fra, eller er det via
enhedshåndtering. I win95 mener jeg at huske, at sådan noget foregik via
setup filer.
Men eller kan du prøve at se, om lydkortet ses i enhedshåndtering med det
gule fejltegn. Så højreklik på det og vælg opdater driver.
Sidstnævnte tror jeg ikke selv på, idet jeg mener at huske, at der
aktivering af lydkortet foregik via nogle tilføjelser i autoexec.bat og
config.sys, så det kunne man enten få via en setup eller noget lignende
eller ved at læse i en medfølgende readme fil, hvad man manuelt skulle
skrive.

Kurt

Fra : Kåre

Dato : 09-10-05 10:32

> Er der en setup fil på disketten som du installerer fra, eller er det via
> enhedshåndtering. I win95 mener jeg at huske, at sådan noget foregik via
> setup filer.

Ja der er godt nok en setup/install på disketten som jeg har kørt. Men den
installerer tilsyneladende bare et program ala winamp, til at afspille og
optage med. Må lige prøve at gå den igennem igen.

Når Windows selv finder kortet og installerer, dukker der i
enhedshåndteringen kun to drivere op (Ext midi og joystick), og de to
manglende drivere (int midi og wave) figurerer slet ikke på listen, heller
ikke med udråbstegn. Jeg tjekkede listen inden formattering for at se hvad
der skulle være af drivere. Jeg har nok ubevidst erindret at jeg har bøvlet
med det for mange herrens år siden...
Har lige fået to XP maskiner op at køre. Man kan sige meget om windows, men
det er squ blevet lettere og lettere. Den gamle maskine skal kun op at stå,
fordi ungerne har nogle gamle spil som kun kører på 95/98. Hvad man ikke gør
for de kære...

Kåre

Fra : Jack

Dato : 13-10-05 23:03

> [...]
> det er squ blevet lettere og lettere. Den gamle maskine skal kun op at
> stå, fordi ungerne har nogle gamle spil som kun kører på 95/98. Hvad man

Man vælger xp og højreklikker på exefilen og vælger
egenskaber>kompatibilitet >windows 95 og så burde det køre af sig selv...
hvad ved jeg :-/ men det er sikkert for nemt *SS*

Fra : Maxcon

Dato : 20-10-05 00:30

http://www.bootdisk.com/

Gh

Fra : Pico

Dato : 07-10-05 23:18

Ivan V. Klattrup wrote:

> Heller ikke med D: [enter] ? (semicolon er vistnok under æ-tasten på
> et dansk tastatur med den diskette)
> og derefter setup eller install [enter](kan ikke huske hvilket navn
> filen har, 10 år er lang tid)

Jeg kan huske fra Win98 bootdiskette at der blev oprettet et vituelt
drev der lå før CD drevet sådan at hvis CD drevet normalt er D bliver
det E.
Lad den boote på A og når den når frem til promten efter at du har valgt
at starte med CD drivere skriver du "E:" (uden anførselstegn) og trykker
Enter, så skulle den gerne stå i E:\ hvor du kan skrive dir og trykke på
Enter, så ser du hvad der er på CD'en.
Er det en dansk Win skriver du når du står på E (under forudsætning af
at det er CD drevet) "install" (uden "") og trykker Enter.
Jeg er ikke helt sikker på om det er sådan med Win95 bootdiskette,
muligvis skulle man installere DOS først, det kan jeg ikke huske, men
hent en Win98 bootdisk, der er det som beskrevet.
Pico

Fra : Jack

Dato : 13-10-05 23:05

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse news:4346b906$0$84170

Mangler du stadig en 95 disk så har jeg en original jeg gerne poster i
dk.binaer