MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Computer fryser konstant
Fra : Viktor Andersen

Dato : 03-10-05 18:16

Jeg har købt en brugt computer, som jeg vil forære til mit lille barnebarn.

Jeg har installeret WIN 98 SE på maskinen, der har en processor på 400MHz og
293 mb RAM.

Problemet er blot, at maskinen den ene gang efter den anden "fryser", så at
jeg må boote i en uendelighed.

Hvad tror I, fejlen kan være, og hvad kan jeg gøre for at bedre dette?

Viktor

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 03-10-05 19:44

"Viktor Andersen" skrev
> [...]
> jeg må boote i en uendelighed.
> Hvad tror I, fejlen kan være, og hvad kan jeg gøre for at bedre dette?

Måske en harddisk med nogle dårlige sektorer.
Prøv at downloade et værktøj fra producentens site,
som kan detektere og mærke dårlige sektorer så de ikke bruges mere.

Alternativt, hvis du har en anden harddisk, kunne du prøve at installere på den,
og se om det afhjælper problemet.

Måske noget af rammen er syg. Prøv at afmontere det meste,
og se om der så kommer blå skærm.

Hvis der er 'ekstraudstyr' i PC'en så som modemkort, lydkort etc,
så prøv at tage disse ud og se om fejlen forsvinder.

Prøv at sætte skærmopløsningen ned til minimum og farver ned til minimum,
og se om fejlen forsvinder.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-10-05 19:48

Tjek for RAM fejl med www.memtest.org

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Viktor Andersen

Dato : 04-10-05 21:39

Tak for gode og konstruktive råd. Det viste sig, at være en dårlig RAM
blok - æv!

Viktor

Fra : Max

Dato : 04-10-05 21:51

Hej Viktor

> Tak for gode og konstruktive råd. Det viste sig, at være en dårlig RAM
> blok - æv!

Istedet for at sige æv, så vær glad for at du har fundet fejlen og at det
er en fejl der er til at rette uden problemer, ram til den type maskine
er jo noget man får smidt i nakken nu om dage.

Mvh Max

Fra : none

Dato : 04-10-05 21:57

Max wrote:
> [...]
> er en fejl der er til at rette uden problemer, ram til den type maskine
> er jo noget man får smidt i nakken nu om dage.

Så sandt, men hvis man vil købe dem i forhandlerne koster de nærmest en
mindre millionær konto. (Her ses bort fra de billige ram blokke på
edbpriser)

Fra : Max

Dato : 04-10-05 22:12

Hej Viktor

> Så sandt, men hvis man vil købe dem i forhandlerne koster de nærmest en
> mindre millionær konto. (Her ses bort fra de billige ram blokke på
> edbpriser)

Hvad type ram + bundkort skal du bruge ?

Mvh Max

Fra : Viktor Andersen

Dato : 05-10-05 20:09

Hej Max,

I computeren sidder der et AOpen AX59 Pro bundkort,
en AMD K6-2 400 MHz processor og
1 blok 32 MB PC66 SDRAM .

Jeg ville jo godt give knægten lidt mere RAM at arbejde med, og har ledt
lidt efter dem. Hos EDB Priser kan jeg slet ikke mere finde SD Ram, så jeg
har fundet nogle brugte via QXL. Jeg er nu spændt på, om jeg kan bruge
disse SD RAM (Det er vistnok PC 100 eller 133), men mon ikke jeg kan bruge
dem? Ellers har de ikke været så dyre.

Hilsen
Viktor

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-10-05 21:46

Viktor Andersen wrote:
> Jeg ville jo godt give knægten lidt mere RAM at arbejde med,
> og har ledt lidt efter dem. Hos EDB Priser kan jeg slet ikke
> mere finde SD Ram

Der er ellers rigeligt:
http://kortlink.dk/2425

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Viktor Andersen

Dato : 06-10-05 22:03

Hovsa - den side har jeg da helt overset - tusind tak!

Viktor

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-10-05 22:21

Viktor Andersen wrote:

> Hovsa - den side har jeg da helt overset - tusind tak!

De var også lidt gemt, mår man valgte PC133 i dropdown-boksen og
trykkede søg, så kom der også DDR RAM med i resultaterne. Jeg
valgte dog både PC133 i boksen og skrev 133 som søgeord, så var
den der

--
Mvh.
Mikael Nørrelund