MS Windows
briani 27239
NTFS filsystem problem
Fra : Henrik

Dato : 02-10-05 13:28

Hej
Jeg har en pc med windows 2000 pro og windows xp installeret på hver
deres partition. Windows xp kører upåklageligt på mine i alt 2 ATA diske
som hver er inddelt i 4-5 partitioner.
Windows 2000 kan desværre finde på at lave grus i maskineriet på mit
n-drev(ntfs), idet den ved 2 lejligheder har ødelagt filer, som jeg
aldrig har kunnet genoprette.

Mit spørgsmål er hvorfor den ødelægger og hvorfor skal windows xp altid
køre chkdsk på dette drev efter at jeg har haft windows 2000 kørende.
Jeg troede ntfs filsystemet var ens i win2k og xp, så kan ikke helt
forstå problemet.
Henrik

Fra : Klaus H

Dato : 02-10-05 13:59

"Henrik" <xxxxx@xxx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> køre chkdsk på dette drev efter at jeg har haft windows 2000 kørende.
> Jeg troede ntfs filsystemet var ens i win2k og xp, så kan ikke helt

Så vidt jeg husker er de to NTFS-systemer ikke ens.

Klaus H

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-10-05 14:01

Henrik <xxxxx@xxx.com> wrote:

> [...]

>køre chkdsk på dette drev efter at jeg har haft windows 2000 kørende.

>Jeg troede ntfs filsystemet var ens i win2k og xp, så kan ikke helt

Microsoft er noget tilbageholdende med oplysninger, men der sker en
løbende udvikling af NTFS og du kan derfor finde forskellige versioner.
Det burde nu ikke være noget problem 'at dele' et NTFS-drev under W2K og
XP - hvis man vel at mærke holder W2k opdateret.

Det lyder som om du kører en ældre version af W2K: foreslår derfor at du
opdaterer via windowsupdate til nyeste version der så vist jeg husker er
SP4...

<mlr>

Fra : Henrik

Dato : 02-10-05 14:08

Michael Rasmussen wrote:

> Det lyder som om du kører en ældre version af W2K: foreslår derfor at du
> opdaterer via windowsupdate til nyeste version der så vist jeg husker er
> SP4...

Den er engelsk og er opdateret med det hele fra windowsupdate og SP4

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-10-05 14:35

Henrik <xxxxx@xxx.com> wrote:

>Den er engelsk og er opdateret med det hele fra windowsupdate og SP4

Ok, så er det næppe i NTFS problemet ligger...

Kan det tænke at W2k ikke når at skrive alle buffere til disken inden
den lukker ned ?

Det er godt nok længe siden jeg har siddet ved en W2k, men så vidt jeg
husker kan du et-eller-andet sted deaktivere skrive-cachen...

<mlr>

Fra : Henrik

Dato : 02-10-05 14:53

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Det er godt nok længe siden jeg har siddet ved en W2k, men så vidt jeg
> husker kan du et-eller-andet sted deaktivere skrive-cachen...

Interessant. Måske. Så er spørgsmålet lige hvor man gør det.

Fra : Henrik

Dato : 02-10-05 14:57

Henrik wrote:

> Interessant. Måske. Så er spørgsmålet lige hvor man gør det.

Fandt dette om at enable den: http://support.microsoft.com/?kbid=281672
Vil da lige prøve at slå det fra.

Fra : Henrik

Dato : 02-10-05 15:06

Henrik wrote:

> Fandt dette om at enable den: http://support.microsoft.com/?kbid=281672
> Vil da lige prøve at slå det fra.
Der er tale om Maxtor diske i min pc. Artiklen nævner at det er muligt
at diskens driver ikke håndterer cache writing ordentligt og jeg bruger
windows 2000's egne. Har maxtor et fix evt.?

Fra : Henrik

Dato : 02-10-05 14:23

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Det lyder som om du kører en ældre version af W2K: foreslår derfor at du
> opdaterer via windowsupdate til nyeste version der så vist jeg husker er

Har i evt. nogle forslag til hvordan jeg kan undgå at der opstår disse
problemer?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-10-05 15:48

On Sun, 02 Oct 2005 14:28:11 +0200, Henrik <xxxxx@xxx.com> wrote:

> [...]
>køre chkdsk på dette drev efter at jeg har haft windows 2000 kørende.
>Jeg troede ntfs filsystemet var ens i win2k og xp, så kan ikke helt
Det er de ikke. De hedder vist hhv. NTFS 5.1 og NTFS 5.2. (w2k
startede med at hedde NTFS 5 og efter en SP kom det til at hedde NTFS
5.1)
Hvis man installerer en w2k først og en xp bagefter, opdaterer XPen
lige NTFS filsystemerne for en (uden at spørge).
Når man så kører w2k benytter den jo filsystemet som den nu syntes at
det skal gøres, når man så starter op i XP opdager den jo lige at der
er ged i NTFSsystemet og kører en checkdsk.

Det kan godt tænkes at MS har en KB gående på hvordan man får XP til
at undlade at opdaterer NTFS. Søg hos MS.

Du kunne prøve at slette den partition dit NTFS ligger på, og oprette
den igen inden fra w2k, så burde det køre.
Problemet opstår under inst. af XP.

Hvis NTFS tilgåes via netværk er dette problem ikke tilstede.

/Hans