MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Systemcrash under opstart - hvad går galt?
Fra : mogens

Dato : 30-09-05 20:14

Når jeg starter min XP-prof crasher systemet et stykke tid efter at
skrivebordet er kommet frem. Desværre kan jeg ikke se hvad der trigger
crashet, men vil gerne høre om der evt. findes en logfil hvor man kan
evt. kan se hvad der sker. Jeg forventer så at boote fra
XP-installations CD-rom'en, vælge reparere og derefter formoder jeg at
jeg vil kunne se denne fil.

Tak for hjælpen.

Mogens

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 30-09-05 22:19

"mogens" <mail@mogenslunde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan se hvad der sker. Jeg forventer så at boote fra XP-installations
> CD-rom'en, vælge reparere og derefter formoder jeg at jeg vil kunne se

Har du prøvet at slå "Genstart automatisk" fra?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-09-05 22:59

Den 30-09-05 21.14 skrev mogens følgende:
> Når jeg starter min XP-prof crasher systemet et stykke tid efter at
> skrivebordet er kommet frem. Desværre kan jeg ikke se hvad der trigger
> crashet, men vil gerne høre om der evt. findes en logfil hvor man kan

Som Karl Erik skriver, skal du slå automatisk genstart fra, så får du en
blå skærm med en fejlmeddelelse som kan hjælpe med at identificere
fejlen. Du kan slå den automatiske genstart fra ved at starte i
fejlsikret tilstand. Læs mere her:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : mogens

Dato : 01-10-05 09:06

> [...]
> blå skærm med en fejlmeddelelse som kan hjælpe med at identificere
> fejlen. Du kan slå den automatiske genstart fra ved at starte i

Det prøvede jeg at gøre, og så fik jeg ganske rigtigt noget information
frem om hvad fejlen består . Desværre er det ren hex, og det siger mig
absolut ikke alverden:
*** STOP: 0x0000008E (0xc0000005, 0x804E37EE, 0xF1E2A8A8m 0x00000000)

Jeg har prøvet at se om der er et output fra Dr Watson, men drwtsn32.log
filen dannes ikke, og jeg har læst
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;308538 vedr.
brugen af dette program. Så vidt jeg forstår burde Dr.watson automatisk
starte ved en programfejl (men måske ikke ved en driverfejl?)

Desuden har jeg hentet seagates harddisk testværktøj ned, og lavet en
fuldstændig test af mit system. Det gav "grønne" signaler hele vejen
igennem. Alt tyder således på at min næsten nye harddisk er i topform.

Windows egen bootlogger ntbtlog.txt kan jeg ikke rigtig få noget ud af,
men der er en hel masse "loaded" og "Did not load" drivers. Jeg har
vedhæftet bootloggen sidst i denne meddelelse.

Fejlen virker usystematisk, idet historikken har udviklet sig således:
1)Først gik computeren i sort efter BIOS-check (skete konsekvent).
2)Så prøvede jeg at starte fra XP CD-rom'en, og så lykkedes det ved
næste normale genstart at starte windows op, men kort efter skrivebordet
gik den så ned ved "fundet ny hardware (CD-ROM).
3) Så fjernede jeg CD-ROM'en hvorefter det kørte normalt.
4) Herefter installerede jeg prgrammet Logmein (et Citrix lignende
værktøj der muliggør remote login over internettet. Herefter var status
som ved 1) Har undersøgt om jeg kan fjerne dette program, men det
figurerer ikke i Control Panel > Add/Remove programs, og der er ej
heller er særskilt uninstall-program i programmets folder.
5) Efterflg. opstart på XP-inst CD-ROM gjorde igen at Windows startede
normalt op, men derefter crasher konsekvent kort efter skrivebordet. Her
er jeg så nu med ovenviste hex fejlmeddelelse.

PC'en vil gerne starte i safemode.

Hilsen
Mogens

ntbtlog.txt:
Service Pack 210 1 2005 09:42:09.500
Loaded driver \WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
Loaded driver \WINDOWS\system32\hal.dll
Loaded driver \WINDOWS\system32\KDCOM.DLL
Loaded driver \WINDOWS\system32\BOOTVID.dll
Loaded driver ACPI.sys
Loaded driver \WINDOWS\System32\DRIVERS\WMILIB.SYS
Loaded driver pci.sys
Loaded driver isapnp.sys
Loaded driver pciide.sys
Loaded driver \WINDOWS\System32\DRIVERS\PCIIDEX.SYS
Loaded driver MountMgr.sys
Loaded driver ftdisk.sys
Loaded driver dmload.sys
Loaded driver dmio.sys
Loaded driver PartMgr.sys
Loaded driver VolSnap.sys
Loaded driver atapi.sys
Loaded driver disk.sys
Loaded driver \WINDOWS\System32\DRIVERS\CLASSPNP.SYS
Loaded driver fltmgr.sys
Loaded driver sr.sys
Loaded driver KSecDD.sys
Loaded driver Ntfs.sys
Loaded driver NDIS.sys
Loaded driver SISAGPX.sys
Loaded driver Mup.sys
Did not load driver Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC
Did not load driver LogMeIn Mirror Driver
Did not load driver Audio Codecs
Did not load driver Legacy Audio Drivers
Did not load driver Media Control Devices
Did not load driver Legacy Video Capture Devices
Did not load driver Video Codecs
[...]
Did not load driver Intel Processor
[...]
Did not load driver C-Media AC97 Audio Device
Did not load driver Communications Port
Did not load driver ECP Printer Port
[...]
Did not load driver SiS 650_651_M650_740
[...]
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\usbohci.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\RTL8139.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\fdc.sys
Did not load driver Communications Port
Did not load driver ECP Printer Port
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\i8042prt.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mouclass.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\kbdclass.sys
[...]
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\rasl2tp.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ndistapi.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ndiswan.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\raspppoe.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\raspptp.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\msgpc.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\psched.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ptilink.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\raspti.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\rdpdr.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\termdd.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\swenum.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\update.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mssmbios.sys
Did not load driver Intel Processor
Did not load driver SiS 650_651_M650_740
Did not load driver C-Media AC97 Audio Device
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\usbhub.sys
[...]
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS
Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS
[...]
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\flpydisk.sys
[...]
Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\lbrtfdc.SYS
Did not load driver Intel Processor
Did not load driver SiS 650_651_M650_740
Did not load driver C-Media AC97 Audio Device
Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\Sfloppy.SYS
Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\i2omgmt.SYS
Did not load driver Cdrom.SYS
Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\Changer.SYS
Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\Cdaudio.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Fs_Rec.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Null.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Beep.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VIAPFD.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\vga.sys
Did not load driver mnmdd.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\RDPCDD.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Msfs.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Npfs.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\rasacd.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ipsec.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\tcpip.sys
Did not load driver Wanarp.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\netbt.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ipnat.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\drivers\afd.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\netbios.sys
Did not load driver Serial.SYS
Did not load driver Processor.SYS
Did not load driver intelppm.SYS
Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\PCIDump.SYS
Did not load driver tmtdi.SYS
Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\redbook.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\rdbss.sys
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\hidusb.sys
[...]
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mrxsmb.sys
Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\Imapi.SYS
Did not load driver Fips.SYS
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mouhid.sys
[...]
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ndisuio.sys
[...]
Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\rdbss.sys
Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mrxsmb.sys
Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ipnat.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\srv.sys
Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\Fastfat.SYS

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-10-05 10:19

Den 01-10-05 10.05 skrev mogens følgende:

> [...]
> absolut ikke alverden:
> *** STOP: 0x0000008E (0xc0000005, 0x804E37EE, 0xF1E2A8A8m 0x00000000)

Når først man har fejlkoden, er det bare at fyre op under Google. Jeg
har heller ikke forstand på den slags koder, men så vidt jeg kan forstå,
er det første del af den, der er vigtigst: STOP: 0x0000008E. Søger man
på den får man en række resultater, der peger i retning af en fejl med
driveren til skærmkortet eller rammen.

Prøv evt. først at skifte til vga-tilstand (det kan gøres ved at starte
i fejlsikret tilstand), og se om computeren stadig går ned. Rammen kan
du teste med Memtest86: http://www.memtest86.com.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : mogens

Dato : 01-10-05 12:26

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Prøv evt. først at skifte til vga-tilstand (det kan gøres ved at starte
> i fejlsikret tilstand), og se om computeren stadig går ned. Rammen kan

Opstart i VGA-tilstand resulterede også i crash, og memtest86 blev
gennemført uden fejl. Men jeg tror du har et point m.h.t. skærmdriver.

Forud for alt dette lavede jeg den brøler at jeg i forbindelse med at
jeg installerede XP-Pro på en ny harddisk, kom til at vælge driverne til
et andet bundkort Jeg troede at denne fejl var rettet op ved at jeg
efterfølgende fik hentet AGP og VGA driver fra bundkortproducenten. I
hvert fald virkede PC'en efter dette, dog med enkelte mystiske crashes
jeg tilskrev et elektrisk problem.

Ideelt burde jeg vel geninstallere hele driver CD-ROM'en for det
korrekte bundkort? Jeg har prøvet dette uden held, idet jeg får en
"Error -1607: Unable to Install InstallShield Scripting Runtime". Her
har jeg så prøvet at følge disse instruktioner:
http://consumer.installshield.com/kb.asp?id=Q108340, uden at dette dog
gav et ændret resultat.

Da jeg har temmelig mange applikationer installeret (brugte over et
manddøgns arbejde på hele installationen), håber jeg at det er muligt at
re-installere disse drivere manuelt. Men kan jeg ikke omgå ovennævnte
1607 fejl, skal jeg så installere driverne enkeltvist? I giver fald i
hvlken rækkefølge?

I den løsning HCMA peger på, foreslår Microsoft at der installeres en
kopi af XP på harddisken. Kunne dette evt. være et alternativ, idet jeg
så forventer/formoder at de allerede eksisterende applikationer kan
tilgås fra XP kopien?

Lidt noget selvskabt rod, men håber på hælp alligevel

Mogens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-10-05 13:24

Den 01-10-05 13.25 skrev mogens følgende:

> Ideelt burde jeg vel geninstallere hele driver CD-ROM'en for det
> korrekte bundkort?

Følg Peters vejledning til at reparere Windows XP. Det er nok den
rigtige vej at gå.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : hcma

Dato : 01-10-05 11:04

"mogens" <mail@mogenslunde.dk> skrev i en meddelelse news:433e4354$0$67264>
frem om hvad fejlen består . > *** STOP: 0x0000008E (0xc0000005, 0x804E37EE,
0xF1E2A8A8m 0x00000000)

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q315335

m v h
hcma

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 01-10-05 11:02

> [...]
> kan se hvad der sker. Jeg forventer så at boote fra XP-installations
> CD-rom'en, vælge reparere og derefter formoder jeg at jeg vil kunne se

Det kunne godt være et ram problem - prøv memtest86 som
også Kim Ludvigsen skriver.

Fra : Peter

Dato : 01-10-05 12:54

> [...]
> kan se hvad der sker. Jeg forventer så at boote fra XP-installations
> CD-rom'en, vælge reparere og derefter formoder jeg at jeg vil kunne se

Hvis du har installeret nogle forkerte chipsæt drivere undervejs, kunne det
måske hjælpe at lave en reparation af Win XP.
Det gør du med installations cd'en.
Smid skive i cd drevet og lad computeren boote på den.
Vælg install ved skærmbillede 1.
Tryk F8 for at acceptere betingelser ved skærmbillede 2.
Tryk R for reparation ved skærmbillede 3.
Følg derefter skærm instrukser.
Alle fremmede drivere en nu smidt ud, og du kan geninstallere de drivere der
fulgte med bundkortet.

Alle installerede programmer forbliver intakte, men du skal være opmærksom
på, at alle Windows opdateringer skal kører igen, ligesom evt. 3.hånds
drivere, som Win XP ikke kan genkende skal geninstalleres.

PeterB

Fra : mogens

Dato : 01-10-05 13:30

Peter wrote:

> Alle installerede programmer forbliver intakte, men du skal være opmærksom
> på, at alle Windows opdateringer skal kører igen, ligesom evt. 3.hånds
> drivere, som Win XP ikke kan genkende skal geninstalleres.

Tusind tak Peter - og også I andre som har hjulpet -))
Jeg prøver denne vej, men inden jeg trykker på for mange tangenter, vil
godt lige høre om Windows "tager hånd om" at finde ud af hvilke 3.hånds
drivere der skal geninstalleres? Ellers går jeg ud fra at applikationer
fejler uden at jeg ved hvad der går galt, og i så falde er det vel
afinstallering/installation for hver fejlende applikation?

Mogens

Fra : mogens

Dato : 01-10-05 15:16

O.k.,prøvede så Peters forslag. Men umiddelbart løste det ikke problemet
- windows crashede første gang den startede. Nå men så startede jeg op i
safe mode og troede at jeg bare kunne installere driver CD-ROM'en,
hvorved displaydriveren (som jeg tror er den der laver ulykkerne) ville
komme på plads. Men den giver same fejl som sidst, nemlig: Error -1607:
Unable to Install InstallShield Scripting Run Time.

Så er jeg tilbage ved square 1

Mogens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-10-05 16:12

Den 01-10-05 16.15 skrev mogens følgende:
> O.k.,prøvede så Peters forslag. Men umiddelbart løste det ikke problemet

Hvis du kan nå det, så prøv at gå ind i enhedshåndteringen og
afinstaller grafikdriveren, så skulle Windows gerne forsøge at
installere en standarddriver ved næste opstart. Prøv evt. at gøre det
fra fejlsikret tilstand, hvis du får mere tid der.

Men jeg er ikke mere så sikker på, at det er grafikdriveren, der er den
skyldige, for så burde problemet være løst efter skift til vga eller
efter en reparation.

Det lyder efterhånden som om en geninstallation er den eneste vej frem.
Jeg ved ikke, om en geninstallation oven i den gamle XP (uden at
formatere harddisken) adskiller sig fra en reparation. Men måske det kan
betale sig at prøve, inden en geninstallation med formatering af harddisken.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Peter

Dato : 02-10-05 00:14

> [...]
> plads. Men den giver same fejl som sidst, nemlig: Error -1607: Unable to
> Install InstallShield Scripting Run Time.

Du har nu uninstalleret alle drivere og geninstalleret nye, uden at det har
ændret noget. Dermed burde driver fejl med stor sandsynlighed være ude af
billedet.
Du har vel ikke en DVD skive liggende i DVD drevet, for det kan give
nogenlunde den fejlkode?
Har du installeret noget nyt på putteren, både hardware og software?
Kører du med PC-cillin, så prøv at afinstallere den.
Google accepterer de 3 første tal i din fejlkode "0x0000008E (0xc0000005,
0x804E37EE", prøv evt. at søge på den streng og se om du kan finde noget,
der sniger sig i retningen af den fejl du får.

PeterB

Fra : mogens

Dato : 02-10-05 17:01

Peter wrote:
> [...]
> 0x804E37EE", prøv evt. at søge på den streng og se om du kan finde noget,
> der sniger sig i retningen af den fejl du får.

Hej Peter,

Jeg valgte i nat den hårde vej, og er nu efter 14 timer næsten igennem -
pyha! Og ja, jeg bruger Pc-cillin, men jeg tror nu ikke den er synderen.
En reparation af windows fjerner ikke alle driverne så vidt jeg kan
vurdere, idet min skærmopløsning var væsentligt højere når jeg startede
windows efter reparationen end den var ved første opstart efter windows
nyinstallationen. Så der må have været noget rod fra tidligere der ikke
blev ryddet op i. Og stadig efter to reparationer af XP kunne jeg ikke
få lov at installere motherboard CD-Rom'en. Den smuttede derimod lige
igennem i første hug efter ny-installationen på en frisk harddisk.

Om ikke andet så var det min egen dumhed at det skete, så det har jeg
lært til en anden god gang.

Men tak for hjælpen alligevel!

Hilsen
Mogens