MS Windows
briani 27239
Gode Gamle Dos 6
Fra : Jacob Pri...

Dato : 23-09-05 12:42

Hej
Jeg har lige et lille spørgsmål,
Jeg hjælper et firma der har et par dos maskiner det køre MSDOS på et par
maskiner der styre et par maskiner (kan ikke køre nogen form for windows).
På de maskiner ligger der nogle billeder / skarbeloner som der skal laves
backup af.
Hvordan Gør jeg det ?
Der er netværk og dhcp, jeg forestiller mig at det kan laves ved og indsætte
en diskette og boote fra den som så laver netværk og laver forbindelse til
en share på XP PRO, og kopyer filer ??
På forhånd tak
Jacob Pristed

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 23-09-05 19:54

Jacob Pri... wrote:
> [...]
> indsætte en diskette og boote fra den som så laver netværk og laver
> forbindelse til en share på XP PRO, og kopyer filer ??

Det skulle slet ikke være umuligt - du kan finde en bootdisk med mange
netværksdrivere på:
http://www.netbootdisk.com/

Du kan evt lure opsætningen af (kopiere \net-mappen ind på harddisken)
og flette det ind i den normale opstart (config.sys og autoexec.bat)
på maskinen. DOS 6 har mulighed for menuer i config.sys på samme måde
som Win9x, dvs den starter med standardopsætning medmindre man bruger
piletasterne mens den viser bootmenuen, så der er egentlig ingen grund
til at bruge diskette.

/klaus

Fra : Asle Bjerva

Dato : 25-09-05 14:12

"Klaus Jorgensen" <kj@no.spam> skrev i melding

> Det skulle slet ikke være umuligt - du kan finde en bootdisk med mange
> netværksdrivere på:
> http://www.netbootdisk.com/

1)
Hvor store er filene du skal ta backup av ?
Kanskje du kan kopiere de direkte på en diskett ?

2)
Hvis filene er store kan et pakkeprogram f.eks. pkzip i dos versjon pakke
filene over flere disketter

3)
Få fatt i en nullmodemkabel og et DOS filoverføringsprogram som Fastlynx.
Det starter du på en windowsmaskin og fra diskett på DOS maskinen, og så har
du full kontroll og kan kopiere mellom maskinene. Finnes i seriell
(nullmodem) og parallell utgave (krever en spesialkabel).

4)
Åpne maskinene og koble til en IDE til USB kontakt, som denne:
http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/USBIDECO02.html

USB kobler du til en XP maskin og så har du full tilgang til disken. NB
Disken må være MASTER ikke SLAVE.

--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no