MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
WindowsXP - bruger - 60hz
Fra : Sven

Dato : 22-09-05 20:09

Hej.
På mit job har jeg en konto i WindowsXP Pro med begrænsede rettigheder (vi
er mange på fabrikken som bruger samme PC, så det er sikkert en rigtig god
ide ), men der er en ting jeg gerne vil ændre, nemlig at
skærmopdateringen kører 60hz. Kan jeg komme til det på en finurlig måde?
System i Controlpanel er selvfølgelig låst, og når man højreklikker på
desktoppen, så er screensaver det eneste der kan stilles på.
Vores IT ansvarlige er ligeglad med dette, da han ikke skal bruge PC'en, men
vi er nogle stykker der er irriterede over 60hz-blinkeriet.

Sven

Fra : Anders Lund

Dato : 22-09-05 21:34

Sven wrote:
> Vores IT ansvarlige er ligeglad med dette, da han ikke skal bruge PC'en, men
> vi er nogle stykker der er irriterede over 60hz-blinkeriet.

Gå til din chef... det kan ikke passe at jeres IT mand ikke gider at
logge ind på computeren som administrator og rette dette. En operation,
som ikke burde tage mange minutter, hvis computeren ellers fungere fint.

Jeg kan ikke se at der er en anden vej til at snyde sig uden om de
hindringer der er lavet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Max

Dato : 22-09-05 21:47

Hej Anders

> Gå til din chef... det kan ikke passe at jeres IT mand ikke gider at

Det vil jeg også foreslå, det kan ikke passe at han skal bestemme
om han gider eller ej, hans opgave er at lave tingene bedst muligt
for klienterne.

Mvh Max

Fra : Lars Klintholm

Dato : 22-09-05 23:02

Den 22 sep 2005 skrev Max i dk.edb.system.ms-windows:

> Det vil jeg også foreslå, det kan ikke passe at han skal bestemme
> om han gider eller ej, hans opgave er at lave tingene bedst muligt
> for klienterne.

Tag et print af denne med til chefen:
http://www.sekretariat.dk/html-versioner/IT.htm

Min 70 Hz! Helst højere!

Lars Klintholm

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-09-05 21:45

Sven skrev:

> Vores IT ansvarlige er ligeglad med dette, da han ikke skal bruge PC'en, men
> vi er nogle stykker der er irriterede over 60hz-blinkeriet.

Hvem er ansvarlig for arbejdsmiljø ?

Det tager 10 sek at ændre og det er sløset at
dette ikke er på plads fra starten. Hvis IT-gutten
vil begrænse jer i den grad så må han også selv
tage straffen når han ikke gør sit arbejde
ordentligt.

Pas på med at forsøge at omgå indstillinger foretaget
af en gut der i den grad er ligeglad med jeres helbred -
hvem ved hvad han kan finde på som straf :)

Jeg kender heller ikke nogen metode til at snyde
udenom den lås.

--
Peter J

Fra : Max

Dato : 22-09-05 21:58

Hej

> Jeg kender heller ikke nogen metode til at snyde
> udenom den lås.

Der hvor jeg arbejder siger politiken at hvis en klient
snyder en sådan lås, ja så bliver han fyret.

Men jeg ville nu også føle mig illoyal over for mine
kollegaer og firmaet hvis jeg ikke ville rette det til
noget klienterne kunne bruge.

Mvh Max

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-09-05 22:45

Max skrev:
> Der hvor jeg arbejder siger politiken at hvis en klient
> snyder en sådan lås, ja så bliver han fyret.

Det er da en måde at håndtere det på :)
Jeg er enig - pil nallerne. Om jeg så kendte løsningen,
ville jeg på ingen måde give den videre og dermed hjælpe
med til at bryde en politik på Svens arbejdsplads.

--
Peter J

Fra : GB

Dato : 23-09-05 04:40

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i meddelelsen

> stilles på. Vores IT ansvarlige er ligeglad med dette, da han ikke
> skal bruge PC'en, men vi er nogle stykker der er irriterede over
> 60hz-blinkeriet.

Gå til jeres sikkerhedsrepræsentant eller direkte til chefen, og forklar
ham, hvordan det er at sidde hele dagen, fem dage om ugen foran 60 hz,
fordi jeres dovne IT-mand ikke gider fjerne limits på refresh-raten.

Fortæl samtidig om epileptiske anfald, som lettere trigges af denne
frekvens. Og spørg ham, om han kunne tænke sig et 60 hz TV hjemme i
dagligstuen (aaaargh)...

Og fortæl ham samtidig, at du kender en meget serviceminded IT-mand, for
hvem optimale indstillinger er standard, når man sætter en PC op. Så kan
I måske få mig ind i stedet for. Kontakt webmaster@phyton.dk - jeg kan
starte med dags varsel - kører på hele Sjælland...

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Anders Lund

Dato : 23-09-05 05:58

GB wrote:
> Og spørg ham, om han kunne tænke sig et 60 hz TV hjemme i
> dagligstuen (aaaargh)...

Og håbe på at hans TV ikke kører 50 Hz. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Sven

Dato : 23-09-05 13:01

> Gå til jeres sikkerhedsrepræsentant eller direkte til chefen, og forklar
> ham, hvordan det er at sidde hele dagen, fem dage om ugen foran 60 hz,
> fordi jeres dovne IT-mand ikke gider fjerne limits på refresh-raten.

Nu er der ingen der sidder fast ved denne PC. Den står som "elektronisk"
opstillingsblad i fabrikken, dvs., vi bruger den til at rette CNC-programmer
(til CNC-maskiner), samt til at finde opstillingsblade i databasen og printe
dem ud. Dvs at man de fleste gange bruger den i 3-5 minutter ad gangen, men
er der et eller flere programmer der skal rettes til, kan det tage 1 times
tid.
Især jeg er allergisk overfor 60hz på en CRT, men andre har også snakket om,
hvordan vi kan ændre det. Det er især pi... irriterende, nu med WindowsXP,
for da vi indtil for ca 1½ uge siden kørte med WindowsNT (som også var
låst), da var den sat til 75 hz.

Sven

Fra : Henning

Dato : 23-09-05 08:38

On Thu, 22 Sep 2005 21:08:36 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
>ide ), men der er en ting jeg gerne vil ændre, nemlig at
>skærmopdateringen kører 60hz. Kan jeg komme til det på en finurlig måde?

Fladskærm eller billedrør? Hvis fladskærm skal den køre 60Hz!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Max

Dato : 23-09-05 08:46

Hej Henning

> Fladskærm eller billedrør? Hvis fladskærm skal den køre 60Hz!

Hvorfor det ?

Mvh Max

Fra : Henning

Dato : 23-09-05 09:58

On Fri, 23 Sep 2005 09:46:06 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Henning

>Hvorfor det ?

Fordi specifikationerne siger det

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Max

Dato : 23-09-05 10:44

Hej Henning

> Fordi specifikationerne siger det

Hvilke specifikationer ?

Mvh Max

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-09-05 11:04

> Hej Henning

> Hvilke specifikationer ?

Ligemeget..
Alle fladskærme kører med 60 Hz, også selvom man kan stoppe mere i så laver
skærmen selv signalet om til 60 Hz.
En fladskærm opdaterer ikke hele billedet på én gang, kun ændringer bliver
opdateret.

Mvh
Benjamin

Fra : Max

Dato : 23-09-05 12:08

Hej

> Alle fladskærme kører med 60 Hz, også selvom man kan stoppe mere i så
laver
> skærmen selv signalet om til 60 Hz.

OK, det var så en forklaring, tak for det.

Mvh Max

Fra : Anders Lund

Dato : 23-09-05 21:01

Laziter [9440] wrote:
> Alle fladskærme kører med 60 Hz, også selvom man kan stoppe mere i så laver
> skærmen selv signalet om til 60 Hz.

Dvs. at skærmene ikke kan opdateres hurtigere end 60 gange i sekundet?

> En fladskærm opdaterer ikke hele billedet på én gang, kun ændringer bliver
> opdateret.

Derfor kunne man vel godt være interesseret i en højere
opdateringshastighed.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-09-05 21:32

Anders Lund <anders@andersonline.dk> writes:

> Derfor kunne man vel godt være interesseret i en højere
> opdateringshastighed.

Med en CRT er det for at undgå flimmer. Fladskærme bygger på en anden
teknologi som ikke flimrer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Anders Lund

Dato : 24-09-05 10:49

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Med en CRT er det for at undgå flimmer. Fladskærme bygger på en anden
> teknologi som ikke flimrer.

Grunden til at jeg vil have mere en 60Hz er ikke flimmer, men fordi jeg
rent faktisk vil have mere end 60 opdateringer i sekundet. Nu behøver du
ikke spørge hvorfor, da det er et tænkt eksperiment.

Jeg spurgte i første omgang pga. Laziters påstand om at "Alle fladskærme
kører med 60 Hz, også selvom man kan stoppe mere i så laverskærmen selv
signalet om til 60 Hz."

Det undrede mig bare at ingen har lavet TFT skærme som kunne opdatere
mere end 60 Hz.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-05 11:11

Anders Lund skrev:

> Det undrede mig bare at ingen har lavet TFT skærme som kunne opdatere
> mere end 60 Hz.

Jeg ved ikke noget om teknikken, men jeg kan se på mine
fladskærme at de står roligt selv ved 60 Hz. En CRT-skærm ved 60
er yderst generende. Måske skyldes det at punkterne på skærmen
ikke når at slukke? Rent synsmæssigt er 25 billeder i sekundet jo
nok til at en normal bevægelse forløber flydende.

Af gammel vane sætter jeg dog altid frekvensen op til 75 Hz.

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 24-09-05 12:17

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> fladskærme at de står roligt selv ved 60 Hz. En CRT-skærm ved 60
> er yderst generende. Måske skyldes det at punkterne på skærmen

Du er tæt på - det er fordi på en TFT skærm er punkterne altid tændte.
Man har nemlig baggrundsbelysningen som hele tiden lyser over det hele.
Herfter er det et spørgsmål om at åbne for "hullerne" i mere eller
mindre grad for at slippe den korekte mængde lys i forhold til RGB. På
en CRT skærm har du en (eller flere?) "lyskanon" som skal "belyse" hvert
punkt på skærmen, punkt efter punkt. Derfor er det mere vænsentligt at
hastigheden er hurtigere for at øjet ikke opfatter at punkterne slukker.

Men nu må vi nok stopper, hvis vi ikke skifter over i skaerm gruppen. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-09-05 09:34

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> Fladskærm eller billedrør? Hvis fladskærm skal den køre 60Hz!

Det må nok med rimelighed formodes at være en CRT skærm.
Hvis det var en fladskærm ville de ikke have problemet med
blinkeri med mindre skærmen skulle have en eller anden skummel
defekt.
Og nej en fladskærm SKAL ikke nødvendigvis køre med 60hz -
men det er en helt anden snak.

--
Peter J

Fra : Henning

Dato : 23-09-05 09:58

>Og nej en fladskærm SKAL ikke nødvendigvis køre med 60hz -

Du får ikke noget ud af at køre med højere opdatering.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-09-05 10:20

> Du får ikke noget ud af at køre med højere opdatering.

Sådan vil det oftest være - enig.
Ofte vil der ikke være nogen synlig forskel mellem de to, men derfor
SKAL den vel ikke stå til 60hz.
Flueknepperi, ja :)

Det er da generalisering på højt plan og jeg fristes til at sige:
det skal du ikke bestemme :)

En historie fra det virkelige liv:

Jeg var selv overrasket da jeg en enkelt gang fik en (ja jeg husker
ikke lige den nøjagtige model) tilfældig fladskærm mellem
hænderne som skulle sættes til en PC jeg var igang med.
Billedet stod bedre ved 75hz end ved 60 ... og længere er den ikke.

Men vi er i forvejen langt udenfor denne gruppes emne, og
min oplevelse er ikke til diskussion - sådan var det altså bare.

--
Peter J

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-09-05 11:20

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Billedet stod bedre ved 75hz end ved 60 ... og længere er den ikke.

Så har du et dårligt grafikkort der ikke kan levere de 60 Hz korrekt, har
set det før.

Mvh
Benjamin

Fra : Sven

Dato : 23-09-05 12:54

> Fladskærm eller billedrør? Hvis fladskærm skal den køre 60Hz!

CRT.

Sven

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 24-09-05 01:33