MS Windows
briani 27239
Dataoverførsel
Fra : Casper

Dato : 20-09-05 11:31

Hvad er den hurtigste og enkleste måde for en almindelig
bruger at overføre data på fra en computer til en anden?
Jeg skal have skiftet min bærbare ud med en ny og har skal derfor
have overført rimelig store mængder data fra den gamle til den nye.

Tænkte på om man kan forbinde to computere via firewire?

Casper

Fra : Holst

Dato : 20-09-05 11:50

Casper wrote:

> [...]
> have overført rimelig store mængder data fra den gamle til den nye.
>
> Tænkte på om man kan forbinde to computere via firewire?

Kan man ikke bare sætte et (krydset?) netværkskabel i røven af de to
maskiner? Det var i hvert fald det, jeg ville gøre, hvis jeg skulle gøre
det, men hvad forstand har jeg egentlig på sådant.

Fra : Kim

Dato : 20-09-05 12:09

On Tue, 20 Sep 2005 12:50:05 +0200, Holst <newssep05@shelter.dk> wrote:

>Kan man ikke bare sætte et (krydset?) netværkskabel i røven af de to
>maskiner?

Jo, såfremt at de begge har alm. netværkstilslutning.

--
Kim

Fra : ///M

Dato : 20-09-05 11:59

Casper wrote:
> [...]
> have overført rimelig store mængder data fra den gamle til den nye.
>
> Tænkte på om man kan forbinde to computere via firewire?

Det kan du godt, men dine harddiske vil næppe kunne følge med til de
400MBit/s.
Mit forslag er at sætte pc'erne i en 100Mbit switch el. router. Her vil du
nok i praksis kunne overføre mellem 5 og 10 MByte/s (18-36GByte i timen),
altså vil det tage en 1-3 timer at få overført dine data.

///M

Fra : Kim

Dato : 20-09-05 12:15

On Tue, 20 Sep 2005 12:59:24 +0200, "///M" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

>Det kan du godt, men dine harddiske vil næppe kunne følge med til de
>400MBit/s.

Det har ingen praktisk betydning (i forhold til alm. 100 Mbit netværk).

>Mit forslag er at sætte pc'erne i en 100Mbit switch el. router. Her vil du
>nok i praksis kunne overføre mellem 5 og 10 MByte/s (18-36GByte i timen),
>altså vil det tage en 1-3 timer at få overført dine data.

Det tager længere tid end via Firewire.

Hvorfor anvende en switch eller router ?

Et krydset UTP netværkskabel er rigeligt.

--
Kim

Fra : ///M

Dato : 20-09-05 12:46

Kim wrote:

> Det har ingen praktisk betydning (i forhold til alm. 100 Mbit
> netværk).

Næh, men de fleste har kun alm. netværkskabler

> Det tager længere tid end via Firewire.

Nå! Du har selv lige argumenteret det i praksis er ligegyldigt.

> Hvorfor anvende en switch eller router ?
>
> Et krydset UTP netværkskabel er rigeligt.

Fordi de fleste har en switch eller en router, og ikke et krydset kabel.

Mit forslag var et alternativ til dit - jeg har ikke rakket ned på dit,
hvorfor gør du det på mit?

///M

Fra : Kim

Dato : 21-09-05 11:18

On Tue, 20 Sep 2005 13:45:54 +0200, "///M" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

>Næh, men de fleste har kun alm. netværkskabler

Det er muligt, men spørgeren nævnte specifikt Firewire
som en mulighed.

>Nå! Du har selv lige argumenteret det i praksis er ligegyldigt.

I praksis går det hurtigere via Firewire,
med mindre at disk´ene er specielt langsomme.

>Mit forslag var et alternativ til dit

Ja.

>- jeg har ikke rakket ned på dit, hvorfor gør du det på mit?

Jeg gør blot opmærksom på, at det er nemmere at anvende et kabel,
fremfor en switch eller en router.

--
Kim

Fra : ///M

Dato : 21-09-05 11:43

Kim wrote:
> Jeg gør blot opmærksom på, at det er nemmere at anvende et kabel,
> fremfor en switch eller en router.

Det afhænger da af om han skal installere firewire drivere, protokoller m.m.
sammenlignet med hvis han allerede har et fungerende netværk, hvilket næsten
alle har. Derudover kommer stadig mit argument at han ikke får noget ud af
at køre 400Mbit til sin bærbare hd. End ikke 100 Mbit vil kunne udnyttes.

///M

Fra : Kim

Dato : 21-09-05 18:31

On Wed, 21 Sep 2005 12:42:41 +0200, "///M" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

>Det afhænger da af om han skal installere firewire drivere, protokoller m.m.

Det er ikke nødvendigt under Win XP.

>sammenlignet med hvis han allerede har et fungerende netværk,
>hvilket næsten alle har.

Det er noget af en påstand.

>Derudover kommer stadig mit argument at han ikke får noget ud af
>at køre 400Mbit til sin bærbare hd. End ikke 100 Mbit vil kunne udnyttes.

Det må du gerne dokumentere.

--
Kim

Fra : ///M

Dato : 22-09-05 10:22

Kim wrote:

> Det er noget af en påstand.

Mon ikke der er flere der har et fungerende (100 mbit) netværk end et "pc
til pc" firewirekabel liggende?

> Det må du gerne dokumentere.

Gerne:
400 Mbit = 50 MB/s - det kan ingen bærbar disk håndtere i praksis (teori er
noget andet men med et ATA133 interface er disken begrænset til at kunne
håndtere 133 Mbit/s, med SATA ca. 150 Mbit/s)!
100 Mbit = 12,5 MB/s - det kan en bærbar disk og interface næppe heller
udnytte fuldt ud - i praksis tager diskenes læse-/skrivetid+hovedflytning og
protokol noget af hastigheden.

///M

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 20-09-05 12:17

"///M" <nospam@tdcadsl.dk> skrev:
Tue, 20 Sep 2005 12:59:24 +0200 i dk.edb.system.ms-windows

>Det kan du godt, men dine harddiske vil næppe kunne følge med til de
>400MBit/s.
Det skal harddiskene nok selv finde ud af!!
Så det er sagen uvedkommende.

Erik Helmer Nielsen

Fra : ///M

Dato : 20-09-05 12:48

Erik Helmer Nielsen wrote:
> "///M" <nospam@tdcadsl.dk> skrev:
> Tue, 20 Sep 2005 12:59:24 +0200 i dk.edb.system.ms-windows

> Det skal harddiskene nok selv finde ud af!!
> Så det er sagen uvedkommende.
>
> Erik Helmer Nielsen

Da ikke hvis han skal ud og købe et kabel til 200 kr som ikke er bedre eller
hurtigere end noget han måske allerede har :)
Det nytter jo heller ikke at hælde raket-brændstof på en Fiat 127...
whatever :)

///M

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 20-09-05 22:12

"///M" <nospam@tdcadsl.dk> skrev:
Tue, 20 Sep 2005 13:47:33 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Da ikke hvis han skal ud og købe et kabel til 200 kr som ikke er bedre eller
>hurtigere end noget han måske allerede har :)

Goddag mand -- Økseskaft

Erik Helmer Nielsen

Fra : Anders Lund

Dato : 21-09-05 06:06

Erik Helmer Nielsen wrote:
> Goddag mand -- Økseskaft

Sådan havde jeg det også med din kommentar.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kim

Dato : 21-09-05 11:15

On Tue, 20 Sep 2005 13:47:33 +0200, "///M" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

>Da ikke hvis han skal ud og købe et kabel til 200 kr

15 kr. er nok :

>som ikke er bedre eller hurtigere end noget han måske allerede har :)

Firewire er hurtigere end alm. 100 Mbit netværk.

--
Kim

Fra : Peter T.

Dato : 21-09-05 10:13

Erik Helmer Nielsen ristede følgende runer:

> Det skal harddiskene nok selv finde ud af!!

En hverdagsfragmenteret halvsløv 2.5" harddisk på et muligvis ligeså
halvsløvt interface i en bærbar er næppe så hurtig, at Casper vil få gavn
af at investere X antal kr i et firewirekabel.

> Så det er sagen uvedkommende.

Dig om det.

--
Peter T.

.... Rigtige mænd har 2 klip i kørekortet

Fra : Kim

Dato : 20-09-05 12:07

On Tue, 20 Sep 2005 12:31:01 +0200, "Casper"
<grevslick_NO_Spam_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>have overført rimelig store mængder data fra den gamle til den nye.

>Tænkte på om man kan forbinde to computere via firewire?

Ja, det er en oplagt ( hurtig ) mulighed.

Kræver blot et standard Firewire kabel
( typisk 6 pol stik i begge ender ).

--
Kim

Fra : Kim

Dato : 20-09-05 12:17

On Tue, 20 Sep 2005 13:06:52 +0200, Kim <Jenzen@post6.tele.x> wrote:

>Ja, det er en oplagt ( hurtig ) mulighed.

>Kræver blot et standard Firewire kabel
>( typisk 6 pol stik i begge ender ).

Ups - jeg overså lige at der var tale om en bærbar.

Så er der typisk tale om et 4-polet stik
( med mindre at der anvendes en ekstern Cardbus ).

--
Kim

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 20-09-05 12:10

"Casper" <grevslick_NO_Spam_@hotmail.com> skrev:
Tue, 20 Sep 2005 12:31:01 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Tænkte på om man kan forbinde to computere via firewire?

Ja, det er ligeså let som en Ethernet forbindelse.
Du forbinder de to maskiner med et FireWire kabel og etablerer en
TCP forbindelse i Windows Netværksforbindelser, den vil
formodentlig hedde '1394-forbindelse'.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Casper

Dato : 20-09-05 14:33

"Casper" <grevslick_NO_Spam_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> have overført rimelig store mængder data fra den gamle til den nye.
>
> Tænkte på om man kan forbinde to computere via firewire?

Tak for de gode svar.

Vil helt sikkert prøve med firewire.
Har tidligere prøvet med krydset kabel og det
gik for langsomt synes jeg.

Casper

Fra : HKN

Dato : 20-09-05 20:02

"Casper" <grevslick_NO_Spam_@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg skal have skiftet min bærbare ud med en ny og har skal derfor
> have overført rimelig store mængder data fra den gamle til den nye.

Jeg købte et USB 2.0 -> USB 2.0 kabel i Aldi fornylig, til samme formål.
Tror nok at det hedder Bluetinum - kostede ca. kr. 60,-

Selvom USB 2.0 på papiret er hurtigere end FW, så er dog ikke altid
gældende
for "sustained data rate" ved read/write funktion. Men det gik dog
rimeligt
hurtigt
(Jeg havde ca. 40GB på den gamle bærbare)

Mvh
Henrik

It has removed 8 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!