MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Opstart fra eksternt firewire drev - hvord~
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 18-09-05 20:36

Hvordan er det nu det er...?

Jeg vil gerne have min pc'er til at starte op fra et eksternt firewire drev.

Da jeg forsøgte at installere en helt ny windows xp på det eksterne drev, ja
så dukkede det eksterne drev ikke engang op som en mulig disk.

Der er i forvejen installeret XP på maskinens interne drev, og det virker
sådan set godt nok. Det er heller ikke noget problem at boote fra en anden
disk eller partition, sålænge det er en intern enhed.

Der er vist noget med at windows kun kan boote fra et et internt drev, men
kan man ikke snyde computeren til at bruge det eksterne drev som boot disk
alligevel?

Nogen forslag?

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-09-05 12:30

"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> skrev:
Sun, 18 Sep 2005 21:36:25 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Jeg vil gerne have min pc'er til at starte op fra et eksternt firewire drev.

Det lader sig næppe gøre med Firewire, evt. med USB

Her er et par referencer:
-----
http://www.microsoft.com/windows2000/techenthusiast/features/ieee1394.asp
Boot Your OS from 1394
Windows 2000 and its next revision, Windows Whistler, allow for
booting from 1394 hard drives on computers with BIOS support for
1394 booting.
Hardware manufacturers are working toward delivering the ability
to boot from these drives now
-----
http://www.fantomdrives.com/support/faqs/hdfaqpc.php4#f5
Can I boot off of my FireWire Drive?
No. The PC does not support booting from FireWire devices at this
time.
Can I boot off of My USB Drive?
Most PCs do not support booting from USB devices. You would need
to check with the PC manufacturer to see if your computer
supports it.
-----
HP har et program SP27213.exe som letter formateringen af en USB
device for boot.
(Men det er altså ikke sikkert at det virker med den BIOS, der er
på din maskine)

Erik Helmer Nielsen

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 21-09-05 07:00

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> device for boot.
> (Men det er altså ikke sikkert at det virker med den BIOS, der er

Tak for svaret, jeg tænkte nok, at det ikke var noget man bare lige kunne
gøre.
Egentlig er det faktisk lidt irriterende, at man ikke kan køre det hele fra
en ekstern disk.