MS Windows
briani 27239
Avanceret "Planlagte Opgaver"/"Opgavestyri~
Fra : mogens

Dato : 18-09-05 03:38

Hej NG!

Der er en begrænsning i "Planlagte Opgaver" jeg gerne ville høre om
man kunne gøre noget ved. Jeg forestiller mig et program, men måske
er der et trick?

Man kan jo planlægge en opgave til at køre på et bestemt tidspunkt,
eller ved boot osv. Men man kan ikke lade kørsel af den planlagte
opgave være betinget af tidspunktet for den seneste kørsel af denne!

Eksempel:
På en hjemme-pc'er hvor man ønsker at checke e-mail blot en enkelt
gang i døgnet, men vil have denne lille trivielle handling
automatiseret. Så kunne man for eksempel i "Planlagte Opgaver" ved
hvert boot kalde bemeldte ønske-program, der så kontrollerer hvor
lang tid der er gået siden e-mail-programmet sidst er blevet kaldt,
og sammenligne dette med en angivet periode på et døgn, og hvis
denne periode er overskredet, så kalde e-mail-programmet, ellers
ikke. E-mail-programmet skal så være sat til at checke e-mail ved
opstart. I modsætning til blot at kalde e-mail-programmet ved hver
boot undgår man altså et tidskrævende og resourceforbrugende kald
til e-mail-serveren.

Dette er bare et lille luxus-eksempel, man mange andre periodiske
opgaver kunne tænkes ind. Diverse system-check-programmer for
eksempel. - det er jo ikke sikkert at computeren lige er tændt på
tidspunktet for det ugentlige/månedlige scan af ditten eller datten.

Jeg har prøvet at støve lidt rundt på nettet, men finder ikke
rigtigt noget der adresserer dette lille problem.
Mon der er nogen der har en fix løsning - allerhelst en der ikke
koster? (Det er sådan lidt af et princip.

Med venlig hilsen mogens.