MS Windows
briani 27239
Problem ved opstart af WinXp Pro
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 18-09-05 00:21

Hej Ng.

Jeg har en IBM bærbar med Windows XP Pro (SP2) installeret. Jeg har (ud
af den blå luft?) fået et problem ved opstarten. Når jeg tænder
computeren kommer "proces/menu-linien" i bunden af skærmen ikke frem.
Altså den linie med start-knappen og uret. Jeg ser fint
baggrundsbilledet. Musen virker. Jeg ser heller ikke nogen ikoner. Ved
at åbne joblisten (ctrl+alt+del) kan jeg starte programmer ved under
fanebladet "programmer" at trykke på "nyt job...".

Under fanebladet "Brugere" i joblisten er der ikke nogen brugere. Normal
ser jeg mis selv som bruger her.

Så det virker som om windows ikke kommer til det punkt hvor bundlinien
dannes.

Det er ikke altid problemet opstår. Ca. hver tredje gang jeg tænder
computeren. Problemet har stået på en dag, og jeg har oplevet det i alt
ca. 10 gange.

Når problemet opstår kan jeg med nogle specialknapper på computeren
sætte computeren i dvale. Når jeg "vækker" den igen er menuen der igen
og alt ser normalt ud.

Normalt tænder jeg bare computeren og venter indtil baggrundsbillede,
ikoner og bundlinien er kommet frem.

Jeg ved ikke om det er en forklaring, men jeg har enkelte gange slukket
computeren på "tænd-knappen" på tasteturet. Dette gjorde jeg i går.
Problemet opstod kort efter dette. Jeg har dog som antydet gjort dette
nogle gange, så jeg kan ikke forstå hvis det skulle være problemets årsag...

Nogen der kan hjælpe?

Mvh. Hans

Fra : Bertel Brander

Dato : 18-09-05 00:38

Hans J. Jensen wrote:
> [...]
> at åbne joblisten (ctrl+alt+del) kan jeg starte programmer ved under
> fanebladet "programmer" at trykke på "nyt job...".

I joblisten kan du der se explorer.exe? Bruger den 100% CPU ?
Prøv at stoppen den og starte den som du starter andre programmer.

Du kan forsøge med en system gendannelse.
Ellers vil jeg tro at det er snavs.

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 18-09-05 04:55

Bertel Brander wrote:

> I joblisten kan du der se explorer.exe? Bruger den 100% CPU ?
> Prøv at stoppen den og starte den som du starter andre programmer.
>
> Du kan forsøge med en system gendannelse.
> Ellers vil jeg tro at det er snavs.

Tak for svaret! Jeg vil se efter næste gang jeg støder ind i problemet.
Det undrer mig altså meget, at en computer som er designet til at lave
identiske gentagelser kan opføre sig anderledes fra opstart til opstart.
Måske er betingelserne for opstarten ikke de samme?

Mvh. Hans

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 19-09-05 12:48

Bertel Brander wrote:

> I joblisten kan du der se explorer.exe? Bruger den 100% CPU ?
> Prøv at stoppen den og starte den som du starter andre programmer.
>
> Du kan forsøge med en system gendannelse.
> Ellers vil jeg tro at det er snavs.

Igen tak for svaret. Siden du skrev har jeg ikke oplevet problemet. Det
er underligt. Kan det tænkes, at sådan noget bare løser sig af sig selv
nogle gange?

Mvh. Hans

Fra : Bertel Brander

Dato : 19-09-05 13:59

Hans J. Jensen wrote:
> Igen tak for svaret. Siden du skrev har jeg ikke oplevet problemet. Det
> er underligt. Kan det tænkes, at sådan noget bare løser sig af sig selv
> nogle gange?

Det er tænkeligt at et eller andet er ændret på systemet som gør
at du nu ikke ser problemet. Måske kommer det igen, måske ikke.

Jeg ville nok benytte chancen til at sikre at der ikke er virus
eller andet snavs på maskinen, og at den er opdateret med de
nyeste drivere og opdateringer fra Microsoft.