(Lacie d2)"ingen enhed"
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-10-05 16:30

Hej,

På to dage, har jeg mistet to Lacie d2-diske, som kommer med følgende
melding, når jeg forsøger at mounte dem (på OS X Server 10.3.8):
http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/ingen_enhed.gif

Er der mon nogen som helst chance for at redde indholdet på sådan en
disk?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tes

Dato : 25-10-05 17:32

On 2005-10-25 17:29:55 +0200, "Thomas G. Madsen"

Jeg føler med dig

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-10-05 17:43

Tes skrev:

> Jeg føler med dig

Tak. Det hjælper da lidt. :)

Det er faktisk en mindre katastrofe. Aldrig mere tør jeg stole på
det skrammel. Selv min 500 GB Lacie backup-disk, er der nu pludselig
også fejl på, som diskværktøjet ikke kan reparere, så den bliver
jeg vist også nødt til at formatere.
Det kostede os 4 timers tabt arbejde i søndags og 2 timer i dag da
nummer to disk røg sig en tur.

Hvad kan I anbefale af driftsikre diske, som skal køre 24/7?
Skal man gå efter noget rack-monteret halløj med køling og backup
ud på bånd eller lignende? I dag bruger jeg Lacie d2-diske til at
tage backup over på, men det foregår manuelt og er ikke driftsikkert
nok, har jeg jo så erfaret de sidste par dage.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-10-05 21:03

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> jeg vist også nødt til at formatere.
> Det kostede os 4 timers tabt arbejde i søndags og 2 timer i dag da

- Jeg går ud fra, disken spinner op, når den melding kommer frem på skærmen?

Har du checket, om du har 'LaCie Firewire Support.kext' installeret? -
Det er en del af den Silverlining Pro, der følger med alle LaCie diske.

For ikke så længe siden havde jeg selv et lignende problem med en FW
disk af andet fabrikat, men såsnart jeg havde geninstalleret
Silverlining Pro, kom disken frem som sædvanlig.

Har du DiskWarrior 3.02/3.03? - så prøv at starte fra den og se, om
diskene dukker op i DiskWarrior. Lav så en ny directory fil og udskift
den gamle.

Jeg synes også, det lyder underligt med netop d2 diske. Jeg har brugt
dem i mange, mange år både i SCSI og FW, og har aldrig haft så voldsomme
problemer udover en ødelagt boot sector nu og da, og det har DiskWaarior
hidtil altid klaret...

> [...]
> tage backup over på, men det foregår manuelt og er ikke driftsikkert
> nok, har jeg jo så erfaret de sidste par dage.

Hm, hvilke harddiske sidder der i dem? - Hitachi, Maxtor, Seagate, WD? -
I en lang periode har LaCie brugt IBM/Hitachi diske, men det holdt de op
med for ca. halvandet år siden, da der er _for_ store problemer med de
diske. Svjv. bruger de nu mest Maxtor og WD på diske op til 300gb og
Seagate på de helt store 350-600gb...

Hvis det er absolut 'livsvigtige' data - altså data, som du ikke _kan_
undvære evt. i forb. med grafisk produktion o.l., så findes der firmaer,
der kan redde data ud fra ødelagte harddiske. - Men det er dyrt! - ca.
10.000kr. for en disk på ca. 200gb...

mvh. Erik Richard

KMLDenmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-11-05 19:39

> [...]

> nummer to disk røg sig en tur.

> Hvad kan I anbefale af driftsikre diske, som skal køre 24/7?

båndmaskine, hardware RAID, 24/7/365 specificerede harddiske (dvs SCSI
eller Raptor og MaxLine) etc. En standart ATA disk i en lille lukket
kabinet uden køling med en ikke stabil bus forbindelse (FW) vil jeg i
al fald ikke anbefale.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-11-05 21:20

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Hvad kan I anbefale af driftsikre diske, som skal køre 24/7?

Måske skulle I investere i en Xserver med de diske I skal bruge? Det
er ikke en billig løsning, men man vil jo gerne undgå situationen her
igen, og den skulle der gerne være serverkvalitetsdiske i.

> [...]
> tage backup over på, men det foregår manuelt og er ikke driftsikkert
> nok, har jeg jo så erfaret de sidste par dage.

Det afhænger helt af hvilke behov du har:

* Skal systemet altid være tændt?
* Hvis ja, hvor lang nedetid kan accepteres? (dit backupmedie skal
være hurtigere end dette).
* Hvor store datamængder snakker vi om?

Til husbehov kan en identisk maskine hvor datadiskene kopieres over
hver nat måske være tilstrækkeligt.

Ved små datamængder kan det måske være på en DVD, som så brændes hver
aften automatisk. Har man 365 DVD'er, kan man da håbe at et par
stykker stadig duer når man skal bruge dem (plus at man kan læse dem
mange, mange steder).

Og så videre. Det vigtige er at det er nemt nok til at det altid
bliver gjort...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-10-05 21:31

Erik Richard Sørensen skrev:

> Har du checket, om du har 'LaCie Firewire Support.kext'
> installeret? - Det er en del af den Silverlining Pro, der følger
> med alle LaCie diske.

Har aldrig haft det installeret og en af d2-diskene har mig bekendt
kørt i årevis uden.

> Hm, hvilke harddiske sidder der i dem?

Det er jeg ikke klar over.

> Svjv. bruger de nu mest Maxtor og WD på diske op til 300gb og
> Seagate på de helt store 350-600gb...

Det drejer sig om en på 160 og en på 250 Gb begge købt for mindre
end et halvt år siden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-10-05 22:51

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Har aldrig haft det installeret og en af d2-diskene har mig bekendt
> kørt i årevis uden.

Det er heller ikke altid, det er nødvendig og slet ikke med de
allernyeste, der alle kører med Oxford911+ chipset, hvilket dine diske
højst sandsynlig gør, da de ikke er ældre.

> Det er jeg ikke klar over.

Det kan du se i diskværktøj, når de er mountede, så vises disknavn/type
øverst og nedenunder det navn, du har givet den.

> Det drejer sig om en på 160 og en på 250 Gb begge købt for mindre
> end et halvt år siden.

Hm, - 160gb disken _kan_ være en Hitachi, men det kommer lidt an på,
hvor og hvornår de er producerede/samlede. 250gb mener jeg altid er
Maxtor Diamondmax 9 eller 9Plus

Men som du har svaret i den anden mail, så tyder det på en rent mekanisk
fejl - formentlig enten i printet (firmware chippen) eller i selve
læsearmen. Begge fejl giver de der 'klonk' lyde. - Under alle
omstændigheder er det 'byttediske', så du bør sende dem ind / aflevere
dem snarest.

Jeg kommer til at tænke på... Hvordan er det med blæseren. Kører den
meget, når diskene arbejder? På det d2 drev (CD/RW), jeg har, starter
blæseren først, når jeg har lavet ca. 25-30 CD'ere lige i rap. Det var
noget, jeg bemærkede, da jeg skulle lave 700 CD'ere, som blev brændt ved
32x. - Først, når den havde kørt en times tid, begyndte blæseren at
arbejde også. Så hvis blæseren ikke kører overhovedet, så kan diskene
godt være blevet for varme og derved ødelagt firmware chippen...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-10-05 15:54

Erik Richard Sørensen skrev:

> Jeg kommer til at tænke på... Hvordan er det med blæseren. Kører
> den meget, når diskene arbejder?

Jeg har aldrig bemærket, at den kører. Faktisk er jeg i tvivl, om
der overhovedet sidder en blæser i d2-modellerne, men det er muligt,
at der gør.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-11-05 21:03

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> båndmaskine, hardware RAID, 24/7/365 specificerede harddiske
> (dvs SCSI eller Raptor og MaxLine) etc.

Jeg er også ved at indhendte priser på noget RAID-halløj og
en ordentlig backup-løsning.

> En standart ATA disk i en lille lukket kabinet uden køling med
> en ikke stabil bus forbindelse (FW) vil jeg i al fald ikke
> anbefale.

Det kan jeg godt forstå.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-10-05 19:15

Thomas G. Madsen skrev:

> http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/ingen_enhed.gif

Det mærkelige er, at man kan formatere den og derefter ser den ikke
ud til at fejle noget som helst, man tør man stole på det? Jeg har
ret svært ved det, må jeg indrømme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-10-05 20:58

Thomas G. Madsen skrev:

> Det mærkelige er, at man kan formatere den og derefter ser den
> ikke ud til at fejle noget som helst, man tør man stole på det?

Det kunne man ikke. Hvis man sætter den på arbejde, kommer den
med nogle gevaldige 'klonk'-lyde, så den - eller rettere de, for
der var jo to - er færdige.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-10-05 21:06

Hej Thomas

Nej, det er ikke så mærkeligt endda. Jeg tror nemlig, det, der er
problemet, er, at din Extend B-tree structure er ødelagt. I netop Extend
B-tree delen ligger de boot sectors, der registrerer disken. Disse
rettes igen ved en formattering.

Så anskaf dig DiskWarrior 3.02/3.03, så vil du slippe for mange problemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-10-05 21:31

Erik Richard Sørensen skrev:

> Så anskaf dig DiskWarrior 3.02/3.03, så vil du slippe for mange
> problemer.

Jeg har allerede prøvet med DiskWarror 3.03, men den kan ikke finde
diskene. Først når jeg har formateret dem, kan den finde dem og så
melder DiskWarrior, at alt er okay, men det er det jo så langt fra,
når de kommer med 'klonk'-lyde, når man tager dem i brug igen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-11-05 17:28

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg har allerede prøvet med DiskWarror 3.03, men den kan ikke
> finde diskene.

I går smuttede der endnu en Lacie d2 på 250 GB, som resulterede
i: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/ingen_enhed.gif>, men
denne gang kunne DiskWarrior redde den. Rapporten siger følgende:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/lacie/d2/disk_report.pdf>.

Jeg er blot ikke helt tryg ved at bruge disken, for hvis man holder
en hånd på den, vibrerer den væsentlig mere end de andre diske af
samme type.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-05 12:00

On 2005-11-22 17:28:07 +0100, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> Jeg er blot ikke helt tryg ved at bruge disken, for hvis man holder
> en hånd på den, vibrerer den væsentlig mere end de andre diske af

du har stadig ikke tjekket firmware versionen på ATA->Firewire broen i
dine lacie kabinetter? Gør det, opdater firmware hvis der er en
opdatering tilgængelig til dine diske.

<http://www.lacie.com/dk/support/drivers>

det du oplever er umidelbart såvidt jeg kan se kendte fejl, som kan
fixes med mindre dine diske er halvdøde pga for megen varme. kontakt
evt lacie vdr problemet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-11-05 19:57

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> du har stadig ikke tjekket firmware versionen på ATA->Firewire
> broen i dine lacie kabinetter?

Jeg har forsøgt at finde den firmware på Lacies hjemmeside, men
deres hjemmeside er lige så ustabil som deres diske. Lige pt. er
den f.eks. _igen_ nede.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-05 21:26

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg har forsøgt at finde den firmware på Lacies hjemmeside,

"versiontracker.com is your friend". Det er den her, du skal bruge:
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/588303/LaCieUpdateTool.dmg>

> men deres hjemmeside er lige så ustabil som deres diske. Lige pt. er
> den f.eks. _igen_ nede.

Hm, nede er den ihvertfald, men jeg synes nu ikke, det er så tit, det
sker. - Det er faktisk første gang, jeg har prøvet, hvor den ikke har
virket...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-05 22:32

On 2005-11-23 19:56:57 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> Jeg har forsøgt at finde den firmware på Lacies hjemmeside, men
> deres hjemmeside er lige så ustabil som deres diske. Lige pt. er
> den f.eks. _igen_ nede.

Det lyder som et ISP eller et lokalt DNS problem.

jeg postede et url til siden hvor en evt firmwareopdatering kan hentes.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-11-05 19:36

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> jeg postede et url til siden hvor en evt firmwareopdatering kan
> hentes.

Siden var nede i ret mange timer i går, men jeg kan godt komme ind
på den i dag og kunne også sent i aftes.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-11-05 21:29

Erik Richard Sørensen skrev:

> "versiontracker.com is your friend". Det er den her, du skal
> bruge:
> <http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/588303/LaCieUpdateTool.dmg>

Tak. :)

> Hm, nede er den ihvertfald, men jeg synes nu ikke, det er så
> tit, det sker. - Det er faktisk første gang, jeg har prøvet,
> hvor den ikke har virket...

Jeg har prøvet det ret ofte indenfor de sidste 14 dages tid.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-11-05 21:33

Erik Richard Sørensen skrev:

> <http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/588303/LaCieUpdateTool.dmg>

Nå, men den siger, at drevet ikke behøver en opdatering, da det
allerede kører med firmware 1.02, så det har ikke været pga. en
gammel firmware, at det stod af den anden dag.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-05 22:04

Hej Thomas

Jeg har stadig på fornemmelsen, at det er diskenes skyld og ikke selve
LaCie kabinettet eller den bridge, der sidder i dem.

Jeg mener ikke, du har skrevet, hvilket diskmærke, det er, der er brugt??

Hvis du fx. kigger på OWCs hjemmeside under eksterne diske -> LaCie ->
'more info' ved de enkelte diske, så vil du se, at de - stadig -
fortrinsvis bruger Hitachi diske i deres FW d2 serie og Seagate i deres
P5. - Jeg har absolut ingen tillid til IBM/Hitachi harddiske. De er ikke
blevet spor bedre efter at Hitachi har overtaget produktionen af dem fra
IBM. - Diskene bliver ca. 3x så varme som både WD, Seagate og Maxtor, -
og de larmer ad h.... til i forhold til disse tre andre mærker.

Så hvis der stadig er garanti på selve harddiskene, så vil jeg anbefale,
at du får dem ombyttet. Sælg så de nye diske og køb istedet enten WD
eller Seagate til de små kabinetter.

Jeg har flere d2 drev med SCSI diske i, og en SCSI disk varmer
betydeligt mere end en moderne ATA disk, men de har aldrig været varme.
- Jeg har nu lige købt et Mercury Elite FW kabinet hos OWC og fået
monteret en 160gb WD disk. Selvom den har kørt længe for fuld tryk, så
bliver den ikke mere end omkring 40° varm, - og hvis man så tillige
sætter 'Energibesparelse' til at sætte diske på vågeblus, såsnart det er
muligt, så holdes temparaturen yderligere nede....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-05 22:34

On 2005-11-23 21:33:23 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> Nå, men den siger, at drevet ikke behøver en opdatering, da det
> allerede kører med firmware 1.02, så det har ikke været pga. en gammel
> firmware, at det stod af den anden dag.

så har du eller dine diske et varmeproblem (dvs du skal ikke beklage
dig obver sleve diskene men de kabinetter de er monteret i). Jeg ville
finde en ordenlig ventileret løsning, eller en rigtig backup løsning
(evt til RAID, har i ikke allerede en xserve?).

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-11-05 19:36

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg ville finde en ordenlig ventileret løsning, eller en rigtig
> backup løsning (evt til RAID, har i ikke allerede en xserve?).

Vi har ikke en Xserve, men jeg har planer om at gå over til noget
mere pålideligt. Det bliver temmelig sikkert SCSI-diske, som kører
RAID 5.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-11-05 19:34

> Det mærkelige er, at man kan formatere den og derefter ser den ikke
> ud til at fejle noget som helst, man tør man stole på det? Jeg har
> ret svært ved det, må jeg indrømme.

Findes der en opdatering af firmware til ATA->FireWire broen i LaCie
diskene?

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-11-05 21:03

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Findes der en opdatering af firmware til ATA->FireWire broen i
> LaCie diskene?

Det ved jeg ikke. Har i så fald aldrig hørt om den.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-11-05 11:15

> Det ved jeg ikke. Har i så fald aldrig hørt om den.

kig hos lacie.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth