fildeling mellem to computere
Fra : Henrik J

Dato : 23-10-05 23:22

Hej!

Jeg vil gerne sende og modtage større filer til en pc-bruger som er
lokaliseret et andet sted end mig. Hvordan gør vi nemmest det, er der
fx mulighed for at vi kan sende direkte til hinanden uden, at skulle
bruge programmer som gør vores filer tilgængelige for andre? Hvis der
er en tidligere tråd vedr det her så klebager jeg meget, men jeg er
lidt på bar bund mht til hvad jeg evt skal kigge efter i tidligere
tråde.

Håber der er nogen som kan hjælpe.

V.h.
Henrik J.

Fra : Bruno

Dato : 24-10-05 00:12

Henrik J wrote:
> [...]
> er en tidligere tråd vedr det her så klebager jeg meget, men jeg er
> lidt på bar bund mht til hvad jeg evt skal kigge efter i tidligere

I kan eksempelvis bruge et af de mange chat programmer, selv de mest
primitive har normalt mulighed for filoverførsel. Alternativt kunne i
sætte en FTP server op i den ene ende og så styre processen fra en FTP
klient i den anden ende.

Uanset hvad i vælger kan der dog være behov for at konfigurere routere,
firewalls m.m.

Mvh

Bruno

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-10-05 00:42

Henrik J <henrikjohnsen@spymac.com> wrote:

> [...]
> er en tidligere tråd vedr det her så klebager jeg meget, men jeg er
> lidt på bar bund mht til hvad jeg evt skal kigge efter i tidligere

Jeg er ikke helt klar over hvad du vil. Hvis det er vigtigt for dig at
det i udveksler ikke er tilgængeligt for andre, kunne i sende filerne
som vedlagt fil til en krypteret e-mail og bruge nøglerne fra den
digitale signatur.

Ellers vend gerne tilbage med lidt flere oplysninger.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-10-05 08:28

"Henrik J" <henrikjohnsen@spymac.com> writes:

> Jeg vil gerne sende og modtage større filer til en pc-bruger som er
> lokaliseret et andet sted end mig. Hvordan gør vi nemmest det, er der

Jeg har gode erfaringer med at sende selv store ting som vedhæftede
filer til en gmail-konto, som de fleste kan bruge uanset
operativsystem og firewalls og andet guf.

Er man bekymret over at lade Google se indholdet kan man benytte
S/MIME som de fleste emailprogrammer forstår, og så oprette sine egne
nøgler til formålet. Jeg har fx gjort det med Thunderbird og ladet
den hente med POP3.

Hvis der er nogen der ønsker at blive inviteret til gmail, er de
velkomne til at henvende sig - enten her eller pr email (kontoen er
gyldig).

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 24-10-05 17:45

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Jeg har gode erfaringer med at sende selv store ting som vedhæftede
> filer til en gmail-konto, som de fleste kan bruge uanset
> operativsystem og firewalls og andet guf.

Jeg bruger selv det samme, der er dog en kedelig begrænsning på 10 MB
pr. mail.
https://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=8770&query=size&topic=0&type=f

Hvis man skal sende større ting kan det f.eks. lade sig gøre vha.
http://www.yousendit.com . De tillader at man sender op til 1 GB. Det
foregår ved at man uploader en fil til deres server, og der bliver så
automagisk sendt en mail til hvem man måtte ønske. De kan så derefter
hente filen i 7 dage. Her er der selvfølgelig heller ingen garanti for
at de ikke læser det man sender, så hvis man vil sikre sig imod det må
man kryptere filen man sender. Man kan ikke sende mere end en fil ad
gangen, men det kan jo klares med en zip-fil e.l.

/Andreas

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 25-10-05 13:25

> [...]

> er en tidligere tråd vedr det her så klebager jeg meget, men jeg er
> lidt på bar bund mht til hvad jeg evt skal kigge efter i tidligere

jeg bruger AIM mellem min g5 og min PC. Det går forbavsende hurtigt. Jeg
ved faktisk ikke, hvordan sikkerheden er på en AIM-forbindelse, de må de
kloge sige noget om.

http://www.aim.com/

Venlig hilsen

Tom

Fra : Henrik J

Dato : 26-10-05 13:34

tak for svarene. Vi er igang med at bruge yousendit.com og vil så gå
over til ftp-server og -klient når vi har læst lidt mere på lektien
om hvorledes vi gør dette. Vi prøvede også med chat-klienter, men
det tog lige lovlig lang tid (synes vi).

V.h.
Henrik J