default java-version
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 23-10-05 20:28

Hej

Jeg er i tvivl om jeg skal poste her eller i java-gruppen, men nu prøver
jeg.

Jeg har installaret java 1.5.0 (på Mac OS X 10.4) og det fungerer sådan
set som det skal, men er det ikke muligt at gøre 1.5.0 til standard?
Altså således at når jeg i en terminal skriver:

java -version

så svarer den med:

java version "1.5.0_02"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.5.0_02-56)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_02-36, mixed mode, sharing)

Som det er nu kan jeg kun få fat i denne version ved at angive den fulde
sti til java; ellers får jeg fat i version 1.4.2.

Med venlig hilsen
Thomas Bendsen

Fra : Karl Antz

Dato : 23-10-05 21:13

Thomas Bendsen <tbendsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Som det er nu kan jeg kun få fat i denne version ved at angive den fulde
> sti til java; ellers får jeg fat i version 1.4.2.

Da jeg installerede Java1.5, blev der installeret
/Applications/Utilities/Java/J2SE 5,0/Java Preferences.app

Her kan du indstille hvilken version skal være standardversionen i dit
system.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 24-10-05 18:26

Karl Antz wrote:

> [...]
> /Applications/Utilities/Java/J2SE 5,0/Java Preferences.app
>
> Her kan du indstille hvilken version skal være standardversionen i dit

Hej Karl

Jeg burde selvfølgelig have skrevet at det har jeg forsøgt, men det har
tilsyneladende ikke rigtigt nogen effekt. Jeg har ikke testet om det
virker for appletter, men når jeg (som skrevet før) skriver "java
-version" i en terminal så får jeg fat i version 1.4.2 uanset om den
eller java5 står øverst i Java Preferences (under General fanen).

Gør jeg noget galt?

MVH Thomas Bendsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 24-10-05 20:29

Thomas Bendsen wrote:

> [...]
> -version" i en terminal så får jeg fat i version 1.4.2 uanset om den
> eller java5 står øverst i Java Preferences (under General fanen).

Jeg har samme erfaring. Appletter kører med version 1.5, men en "java
-version" svarer stadig den gamle version. Når man kører java-programmer
(ikke appletter) er det stadig den gamle version.

Apples supportsider giver i øvrigt ikke noget svar (jeg fandt det i
hvert fald ikke), men så vidt jeg husker, anbefaler at man, hvis man
skal bruge version 1.5, skriver den fulde sti.

Næste opdatering af Tiger skulle gerne indeholde migrering til version
1.5. Så man kan jo vente (et par uger?).

--Martin

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 24-10-05 20:39

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
>
> Næste opdatering af Tiger skulle gerne indeholde migrering til version
> 1.5. Så man kan jo vente (et par uger?).

Hej Martin

Jeg må nok bare væbne mig med tålmodighed. Tak for svaret.

MVH Thomas