museskade.dk
Fra : thomas t

Dato : 15-10-05 18:10

Der er måske lidt smil til læben her, lille skævt smil i hvert fald:

http://www.museskade.dk/beretninger.asp?t=5&ID=9699

Fra : Michael Holm

Dato : 15-10-05 20:04

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Der er måske lidt smil til læben her, lille skævt smil i hvert fald:
>
> http://www.museskade.dk/beretninger.asp?t=5&ID=9699

Nedenstående er også min oplevelse og jeg bruger præcis samme måde at
beskrive det på i min undervisining som Lærer i Alexander teknik...

----
Venstre museknap giver overbelastning
For at anvende Windows bruger man mest venstre museknap. Dvs. at man
svagt spænder sin pegefinger til venstre mens man laver små bevægelser
op og ned når man klikker.

En enkelt gang i mellem skal man bruge højre museknap, og derfor holder
man sin langfinger standb - let svævende hen over højre museknap.

Alle Windows-brugere jeg kender benægter dette indtil de ser sidemanden
nøjagtig gøre det jeg beskriver her!
Nogen svæver ikke kun lidt - deres langfinger stritter direkte op i
luften!

Jeg laver altid et nummer ud af det på arkitektskolen, til stor
underholdning for de studerende der forbløffet opdager at jeg taler
sandt!
-------
--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-05 21:19

Hej

Må man anbefale, at der bruges en stor 4-knaps trackball ala
Kensington TurboMouse, TurboMouse Pro, ExpertMouse, ExpertMouse Pro,
Logitech MouseMan eller lignende, så undgår man helt at bruge sine
fingre på den måde. - Jeg fik min første TurboMouse (TM2) i 1994 og har
aldrig haft 'musefingre' - Jeg bruger nu den store ExpertMouse Pro. Det
giver meget få bevægelser med fingre og håndled, og med en god
håndledsstøtte kan du altid være sikker på at hånd og underarm er
nogenlunde i en vandret linie, når du arbejder, og det giver ergonomisk
den bedste arbejdsstilling.

- Det skal lige siges, at jeg, - fra jeg var 15, - har haft kronisk
seneskedehindebetændelse. Og med en EMP/TM kan jeg sagtens holde ud til
at sidde og arbejde i flere timer uden pause.

mvh. Erik Richard

Michael Holm wrote:

> [...]
>
> Jeg laver altid et nummer ud af det på arkitektskolen, til stor
> underholdning for de studerende der forbløffet opdager at jeg taler

KMLDenmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-10-05 20:17

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> http://www.museskade.dk/beretninger.asp?t=5&ID=9699

Tak for den beretning. Jeg havde helt glemt at manden har ret i, at
indstille musen til at modtage venstre klik på højre musetast. Hans
forklaring er nu ikke helt præcis. Han hævder at man sidder parat med
langfingeren for at kunne højreklikke, men det er pga. fællesskab om
seneskede at de svæver lidt når man trykker rundt med pegefingeren, og
desuden for at undgå at aktivere tasten. Det er uhensigtsmæssigt, da
belastningen giver spændinger langt op i skulderen. Jeg mener at man
skal hvile hele musearmen på bordet, og derved hviler hånden på
lillefingersiden. Da kan man ikke længere nå venstre musetast på en
flertastmus, hvorfor man skal indstille højre musetast til venstreklik.

Flemming Rubini

Fra : Camilla Krag Jensen

Dato : 17-10-05 17:10

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> lillefingersiden. Da kan man ikke længere nå venstre musetast på en
> flertastmus, hvorfor man skal indstille højre musetast til venstreklik.

Jeg har også haft seneskedehindebetændelse i begge håndled fra før jeg
overhovedet begyndte at bruge en mus. Jeg er helt enig i at det er
uhensigtsmæssigt at have venstreklik "til venstre" når man bruger højre
hånd.
Jeg har nu løst det på en lidt anden måde. Jeg har ikke indstillet
knapperne anderledes, men jeg brugte et par dage (det tog ikke længere)
på at lære min ellers meget højrehåndede krop at bruge musen med
venstre. Nu kan jeg bytte hånd når jeg mærker at jeg er ved at være træt
i håndleddet. Og jeg er faktisk blevet mere glad for at bruge venstre af
to grunde. Man undgår den svævende langefinger og hvis man er
højrehåndet kan man jo skrive noter med den anden hånd

Så jeg mener bestemt de to dage hvor man føler sig som en 4-årig med en
stjålet mus er en god investering i ens komfort med en mus.

Camilla