Kan jeg redde min harddisk? (Tiger)
Fra : Mikael

Dato : 22-09-05 17:54

Så skete det, som ikke burde ske. Min harddisk er blevet så
forvirret, at den ikke længere vil mounte!

OSX 10.4.2 på en 933/G4
2 stk. interne HD kaldet Alex og Bill, hvor Alex er startdisk. Dertil
en FireWire disk med 10.4.2.

Først var der lidt problemer med at bl.a. Safari crashede og Finder
frøs. Efter genstart kunne jeg ikke se HD Bill. Genstartede flere
gange med FireWire disk som startdisk og kunne nogen gange se både
Alex og Bill, nogen gange kun Alex. Reparerede disktill. hver gang.

Bemærkede at HD Alex tilsyneladende var næsten fuld, og tænkte at
jeg lige kunne smide iTunes musik m.m. over på Firewire disk, og
således frigøre plads - men på et tidspunkt kunne jeg ikke længere
starte fra Alex, men godt fra Bill og FireWire disk.... (Ja, jeg skulle
have lavet backup med det samme, men det fik jeg ikke gjort)

Mange timer senere kunne jeg starte i OS 9 på både Alex og FireWire,
men ikke i OSX på Alex.

(Når jeg prøvede at vende tilbage til OSX på min normale startdisk
Alex, var det for at finde login og password til min Stofanet
internetforbindelse, som er gemt i Keychain/Safari)

P.t. er situationen, at jeg ikke længere kan mounte HD Alex, og at
Disk Utility ikke kan reparere den. Der meldes om "invalid sibling
link". Jeg vil gerne mounte Alex bare 1 sidste gang, så jeg kan
kopiere mine dokumenter, samt osse gerne alle programmer og
indstillinger.

Kan nogen metode anbefales? Er det et Terminal arbejde eller måske
DiskWarrior? Og duer DW til OSX 10.4?

(Kan man lave backup af et OSX system, når man er startet i OS 9?)

mvh Mikael Kern, som skriver fra en PC (badr), og som er forvirret og
fortryder, at jeg ikke har lavet backup i 2 måneder... (

Fra : Jørgen Nørgaard

Dato : 26-09-05 10:14

Hej,

hvis det stadigt er relevant er der hjælp at hente på macosxhints, se link.

Prøv at se http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050302225659382

Fra : Mikael

Dato : 26-09-05 10:59

lyder fint, men jeg kan heller ikke komme på nettet derhjemme, og hvad
er dd?

Fra : Jørgen Nørgaard

Dato : 26-09-05 12:35

Mikael wrote:
> lyder fint, men jeg kan heller ikke komme på nettet derhjemme, og hvad
> er dd?

Print artiklen ud.

*dd* er et kommandolinjen værktøj (unix kommando), er med som standard.

Lav et diskimage, sikrer du du kan mount'e det. Derefter er videre brug
åben for dig

Fra : Erik Richard

Dato : 26-09-05 23:58

Hej Jørgen

Hvis det er samme problem, Mikael har, som jeg havde, så kan han ikke få
lov til at lave en imagefil vha. Finder i Diskværktøj.

Jeg reddede en stor del med RsyncX 2.1 ved først at trække en del af
mapperne over til en partition uden styresystem, og derefter så bruge
RsyncX til at 'opdatere' den 'nye' disk med, hvorefter jeg så slettede
den store disk med navnet '801', så nu er den klar til en fuldstændig
frisk installation.... - når jeg får tid.

mvh. Erik Richard

Jørgen Nørgaard wrote:

> Print artiklen ud.
>
> *dd* er et kommandolinjen værktøj (unix kommando), er med som standard.
>
> Lav et diskimage, sikrer du du kan mount'e det. Derefter er videre brug
> åben for dig

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>