Blæk eller laser- farveprinter?
Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 22:44

Blæk eller laser? Gode Printere?
Jeg er i tvivl om køb af farveprinter til en 8-10 elever, jeg skal
undervise i en årrække i IT, layout m.m.

Mine behov er:
100-300 A4 farveprint om ugen. Ikke helsidesprint (10-50%).
Printkvalitet ikke så vigtigt, da færdigt layout sendes videre.
Printøkonomi er afgørende. Skal kunne betjene 10 computere over netværk.

Håber I kan hjælpe. Har ledt efter test og økonomiberegning pr. print
uden held. Det er en jungle out-there, og jeg er lidt blank.
Hvad er prisforskellen pr. print på blæk og laser - samt fordele/ulemper.

/Lasse

Fra : Tom

Dato : 13-09-05 09:32

Tror du ender med en laser.
Den er væsentligt mere økonomisk at bruge..
altså en lidt højere investering, i første omgang, men billigere i drift.
Denne kan dog ikke lave "foto-realistiske" billeder. Til gengæld kan du
"komme til" at spilde lidt vand på paipiret , uden at det bliver
ødelagt..gælder jo også med eg. Fugt i et rum..

Så er der hastigheden.
Laser er meget hurtigere.
De nye printer - for ganske få tusind - 20-25 sider i minuttet.
Så når alle pludselig skal printe, kommer det hele ud meget hurtigere..

Der er sikkert andre fordele..
Og helt andre meninger..

Tom

On 12/09/05 23:43, in article
4325f69a$0$94403$edfadb0f@dread15.news.tele.dk, "Lasse Benjaminsen" <Lasse

Fra : Jens

Dato : 13-09-05 13:44

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> De nye printer - for ganske få tusind - 20-25 sider i minuttet.
> Så når alle pludselig skal printe, kommer det hele ud meget hurtigere..

Vær opmærksom på, at de nye, billige farvelasere er knapt så billige i
forbrug (toner) som laserprintere traditionelt har været. Det tonersæt,
som medfølger ved købet er endvidere ofte stærkt begrænset i kapacitet.

Så spørg dig for, hvor Du handler, hvad et ekstra sæt tonerpatroner
koster.
--

Jens F

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-09-05 19:01

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> som medfølger ved købet er endvidere ofte stærkt begrænset i kapacitet.
>
> Så spørg dig for, hvor Du handler, hvad et ekstra sæt tonerpatroner

Det er en meget vigtig pointe. Det koster ofte det meste af en ny
printer at fylde den gamle op med toner!

Regn med 1 kr pr. print på en 7000 kr's printer ex. moms. (ved de
obligatoriske og helt urealistiske 5% farvedækning!!!)

Jeg har ingen umiddelbare priser på det , men vil tro at en billigere
løsning ville være en Canon ink-jet printer. Du kunne få et par stykker
eller flere for de penge.

Husk iøvrigt at overveje spørgsmålet om Postscript. Det følger ofte med
på selv billige farvelaserprintere medens det (stort set) ikke findes
til ink-jet.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Bliv donor: http://www.sundhed.dk/