Nyt Familie Medlem...
Fra : Willi

Dato : 08-06-01 13:28

Hej

vi har fået en kat foræret en lille killing på 16 uger..
jeg vil lige høre jer:

1.Hvornår skal hun stereliseres
2. vacinationer (hvornår)
3 andre ting jeg burde vide

vh

Willi

Fra : Sofie Hansen

Dato : 08-06-01 14:57

hej

1. ca. 6 måneder gammel - eller inden hvis hun begynder at kure hen ad
gulvet og løfte halen.
2. er hun det ikke allerede så 1. gang nu og igen om en måned og herefter 1
gang om året
3. Ork ja - kik indlæggene her i gruppen - læs nogle bøger og spørg ellers
løs.
Kan lige i forbifarten anbefale at fodre med noget ordentligt
kvalitetsfoder samt at du investerer i/bygger et gulv til loft klatre
miljø.

Mvh.

Sofie
<9w3U6.12467$R84.1365515@news010.worldonline.dk>...

Fra : Willi

Dato : 08-06-01 15:30

tak for hjælpen sofie

Fra : Michael

Dato : 11-06-01 00:45

"Willi" <willi@thekrew.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> vi har fået en kat foræret en lille killing på 16 uger..
> jeg vil lige høre jer:
>
> 1.Hvornår skal hun stereliseres
> 2. vacinationer (hvornår)
> 3 andre ting jeg burde vide
>

> vh
>
> Willi
>
> Hejsa og tillykke

Min dyrlæge anbefaler ikke sterilisation før omkr. 1 års alderen, med mindre
der er stor risiko for at den bliver parret før, dvs. hvis den render ude
eller man har en fertil hankat.
Er det en trefarvet hunkat så kan det være nødvendigt at gøre det før da de
har en tendens til at stresse, når de bliver kønsmodne ( ca. 6mdr ) og det
resultere ofte i tisseri uden for bakken.

Vaccinationer burde heller ikke være nødvendige hvis katten udelukkende er
indekat, igen min dyrlæges udsagn, jeg spurgte fordi jeg var nervøs for om
hunden kunne slæbe noget med hjem, men det kunne den ikke ( øøhh kun lopper
og orm ), så det er jo op til en selv, men kontakt jeres dyrlæge eller
jeres kommende dyrlæge og hør hans/ hendes mening.

Andre ting, jaa lyt til foder snakken her inde, kvali foder = mindre lugt i/
kattebakke og hvis katten skal steriliseres/ kastreres så er foderet meget
afgørende for dyrlæge regninger,

Hilsen Myr

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-06-01 11:20

Michael <mfrimann@worldonline.dk> skrev...

Hej Myr...

> [...]
> har en tendens til at stresse, når de bliver kønsmodne ( ca. 6mdr ) og det
> resultere ofte i tisseri uden for bakken.

Jeg har ved gud aldrig hørt, at trefarvede hunkatte skulle kunne stresse
over kønsmodningen mere end alle mulige andre farver... Og jeg kender
faktisk temmelig mange trefarvede (fertile) hunkatte, som ikke er det
mindste stressede!
At jeres dyrlæge ikke anbefaler sterilisation før 1-års alderen tyder på en
lettere gammeldags indstilling. Der er intet i vejen for at vente, men der
er på den anden side heller ikke noget i vejen for at gøre det langt
tidligere.

> [...]
> og orm ), så det er jo op til en selv, men kontakt jeres dyrlæge eller
> jeres kommende dyrlæge og hør hans/ hendes mening.

Så vil jeg vove at påstå, at jeres dyrlæge har uret - nogle af de sygdomme
vi vaccinerer for, katte-influenza, er luftbårent. Desuden er det en god
vane at vaccinere, for så kommer katten til årligt check hos dyrlægen, så
der samtidig kan blive kigget på tænder mv. Mine katte kommer aldrig ud, men
til gengæld går vi jævnligt på udstilling med nogle af dem - men også dem,
som aldrig kommer andre steder end til dyrlægen, bliver vaccineret årligt.
Og det er på anbefaling fra min dyrlæge.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : N/A

Dato : 11-06-01 12:53

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-06-01 12:53

d. 11/06/01 12:20 skrev Camilla Scharff på camischa@jubiimail.dk i artiklen
9g25n1$65c$1@news.cybercity.dk:

> lopper
>
> Så vil jeg vove at påstå, at jeres dyrlæge har uret - nogle af de sygdomme
> vi vaccinerer for, katte-influenza, er luftbårent.

Ja - det fik jeg også at vide - faktisk kan det snildt komme ind gennem et
åbent vindue, hvis der færdes katte i nabolaget.. Vi kan også selv slæbe
sygdomme med hjem, hvis vi har hilst på en kat der er bærer af sygdommene.
Og da der både er noget der hedder inkubationstid (den tid det tager, fra
man er smittet og til sygdommen bryder ud) og raske smittebærere, så er det
ikke til at sige, om en fremmed kat er smittet med et eller andet
Og da det er så alvorlige sygdomme man vaccinerer imod - ofte dødelige - ja
så synes jeg på missernes vegne at det er et dumt sted at spare..
--
Mange hilsner fra Ann R