Hjemmearbejdsplads
Fra : Steen Ulrick Madsen

Dato : 27-10-05 20:54

Hej NG
Fruen, der arbejder i en kommune, skal have hjemmearbejdsplads.
Hun skal kunne komme på kommunens systemer, etc - altså temmeligt følsømme
data.

Så lang så godt.

Hjemme har vi en hardcore internetforbindelse, men den vil kommunen ikke
bruge. De vil grave et nyt telefonkabel ned, og lave endnu en
internetforbindelse i huset.....
Er der nogle af jer, der har en klog forklaring?

Mvh Steen

Fra : Thomas Demant

Dato : 27-10-05 21:13

> [...]
> internetforbindelse i huset.....
> Er der nogle af jer, der har en klog forklaring?
Hvis det er en helt anden internetforbindelse (f.eks. fiber el.lign.) kan
det være af hensyn til hastigheden.
En anden mulighed (og som jeg ser det, den mest sandsynlige) kan være, at
det rent administrativt er lettere for kommunen.
Jeg tvivler på at det skyldes sikkerheden, med mindre altså de lægger et
kabel direkte til kommunen, KMD eller hvad hun nu end skal koble op til. Men
normalvis vil det være muligt at opretholde sikkerheden med en VPN tunnel,
der så vidt jeg ved, er mere eller mindre standard udstyr på
hjemmearbejdspladser.

--
Thomas Demant
4990 Sakskøbing

Fra : Kostas

Dato : 28-10-05 07:22

"Thomas Demant" <news@dement.dk> wrote in

> [...]
> til. Men normalvis vil det være muligt at opretholde sikkerheden med
> en VPN tunnel, der så vidt jeg ved, er mere eller mindre standard

Kan det ikke bare være fordi han selv har en forbindelse fra firma X og
kommunen har aftale med firma Y om levering af den slags ?

mvh

Kostas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-10-05 08:09

On Thu, 27 Oct 2005 20:53:48 +0100, "Steen Ulrick Madsen"
<denne@virkerikke.dk> wrote:

> [...]
> internetforbindelse i huset.....
> Er der nogle af jer, der har en klog forklaring?

Det er meget nemmere for dem at administrere og supportere, hvis alle
brugeres setup er ens. Der kan også være gode sikkerhedsmæssige grunde
til det (altså at de har et bestemt sikkerhedssetup).

I den forbindelse er udgiften til forbindelsen ligegyldig.

-A

Fra : Peter

Dato : 28-10-05 09:35

> [...]
> internetforbindelse i huset.....
> Er der nogle af jer, der har en klog forklaring?

Jeg er absolut ikke inde i dette, men er der ikke noget om at firmaer
mm. kan købe sig til en ADSL-sky (eller hvad det nu hedder) hvor kun de
har access til skyen, derfor kræver det en ADSL linie til skyen.

Det er vel at betragte som et lokal netværk, men det kan have net
forbindelser hvor som helst i landet....

Mvh Peter

Fra : Kenneth Dalbjerg

Dato : 28-10-05 13:08

Hej

> [...]
>
> Det er vel at betragte som et lokal netværk, men det kan have net
> forbindelser hvor som helst i landet....

Det kaldes en MPLS Sky, og det er med alt sandsynligt derfor at kommunen
vil bruge en bestemt leverandør. Og betyder at det hele kører i et
lukket system.

Mvh Kenneth Dalbjerg

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-10-05 13:29

On Fri, 28 Oct 2005 14:08:12 +0200, Kenneth Dalbjerg
<kenneth@dalbjerg.nu> wrote:

> Det kaldes en MPLS Sky, og det er med alt sandsynligt derfor at kommunen
> vil bruge en bestemt leverandør. Og betyder at det hele kører i et
> lukket system.

Det behøver ikke være MPLS. Det kunne også være et site-to-site IPSec
VPN, eller for den sags skyld klientbaseret IPSec, hvor man bare vil
have styr over access-teknologien.

-A